יומן וושינגטון ריסטארט למערכת היחסים

יומו השני של ביקור ריבלין בארה"ב לא יכול היה להיות מושלם יותר ● הנשיא התקבל בכבוד ובחום, והמפגש בינו לבין נשיא ארה"ב ביידן לא הותיר מקום לספק: דף חדש נפתח במערכת היחסים בין וושינגטון לירושלים ● האמריקאים הפגינו סקרנות עצומה כלפי השלטון החדש בירושלים, איראן הייתה הנושא החם, ואף אחד לא הזכיר את השם נתניהו ● טל שניידר מדווחת מפמליית ריבלין בארה"ב

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישתו עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישתו עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הלבן, 28 ביוני 2021

דברים רבים יכולים להשתבש בנסיעות מדיניות, גם כשמדובר בשבועיים האחרונים של נשיא המדינה בתפקידו, וגם כשהפגישות הן טקסיות בלבד ונועדו לכבד אותו בסיום עשרות שנות עשייה פוליטית ונשיאותית. אבל הכול הלך חלק עבור ראובן ריבלין.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיבל את פני ריבלין בחום רב. הפגישה בין האישים התארכה וריבלין יצא מייד בסיומה לתקשורת והכריז: הנשיא מבקש שראש הממשלה נפתלי בנט יגיע אליו, בהקדם האפשרי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיבל את פני ריבלין בחום רב. הפגישה בין האישים התארכה וריבלין יצא מייד בסיומה לתקשורת והכריז: הנשיא מבקש שראש הממשלה נפתלי בנט יגיע אליו, בהקדם האפשרי

במהלך הפגישה הצהיר ביידן – מול המצלמות – כי לאיראן "לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי", וגם האמירה הזו שלחה מסר חיובי לישראל, אם כי בין המדינות ממשיכה לעמוד מחלוקת עצומה ביחס להסכם הגרעין 2.0.

גם בגבעת הקפיטול, יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי הפגינה כלפי ריבלין אדיבות וחברות. הנשיא יכול לחתום את החלק המדיני של הנסיעה בשביעות רצון. הדברים עברו חלק, האווירה הייתה טובה.

הנשיא ראובן ריבלין בוושינגטון, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא ראובן ריבלין בוושינגטון, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

בישראל מבינים היטב את המשמעות של פגישה בלוח זמנים מהיר בין ביידן לבנט, כדי להספיק להתייעץ באינטימיות עם בת הברית הקטנה במזרח התיכון באשר למהלך הבא מול איראן.

לוח הזמנים האיראני הוא זה שמכתיב כעת את המהלך. ביידן היה רוצה לסגור את ההסכם כל עוד הנשיא היוצא חסן רוחאני עדיין מכהן – כלומר, עד 2 באוגוסט לכל המאוחר. ההנחה היא כי מהרגע שאיברהים ראיסי ייכנס לתפקיד, ב-3 באוגוסט, לא ניתן יהיה לעצור את העשרת האורניום באמצעות חתימה על ההסכם.

התפיסה הישראלית היא שעם החתימה על ההסכם, איראן תיכנס למילוי מלא אחר המחויבות ויהיה קשה יותר לתפוס אותה בהפרה. האמריקאים אמרו לישראל כי בשלב ב', אחרי החתימה על ההסכם (אם אכן תהיה כזו), תצטרך ארה"ב להגיע עם האיראנים להסכמה נוספת, שהיא "חזקה יותר וממושכת יותר".

"אבל אם אין תוכניות מאחורי המילים האלה, הרי שלאמירות אין ערך", אמר אתמול גורם מדיני בשיחה עם כתבים בוושינגטון.

הנשיא ראובן ריבלין משוחח עם התקשורת מחוץ לאגף המערבי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא ראובן ריבלין משוחח עם התקשורת מחוץ לאגף המערבי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

כאמור, כל זה בוער מבחינת ביידן ולשם כך הוא רוצה לראות בארבע עיניים את ראש ממשלת ישראל מוקדם ככל הניתן. בלשכתו של בנט לא רצו אמש לנקוב בתאריך, אך רוח הדברים העולה מוושינגטון הנה שהפגישה תצטרך להיערך במחצית הראשונה של חודש יולי.

גורם מדיני ששוחח עם הכתבים אתמול בסיום הפגישות, שפך אור על סוגיה בעייתית נוספת. בישראל מזהים התקרבות בין מדינות כמו קטאר, איחוד האמירויות וסעודיה למשטר האיראני וחוששים מכך מאוד. בבית הלבן הקשיבו קשב רב לסוגיה האזורית הזו והבינו שאם ארה"ב לא תהיה מעורבת מול המפרציות הללו, הוואקום הזה יתמלא בכוחו של המשטר האיראני.

גורם מדיני ציין בפני כתבים, שגם נושא ההצטיידות וההתחמשות של ישראל היה על השולחן בפגישות. אחרי מבצע שומר החומות, חלק ממצבורי התחמושת המדויקת התרוקנו והשלטון בישראל מכין את הממשל האמריקאי לכך שבעתיד הקרוב יצטרך לבצע רכש משמעותי.

דווקא נושא השבויים והנעדרים, בהקשר של עיכוב ההסדרה מול עזה, לא עלה בפגישה אתמול בבית הלבן. גורם מדיני ציין שהעמדות הישראליות בתחום הזה הועלו לפני חודש מול מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולפיכך לא נדונו פעם נוספת אתמול בבית הלבן.

הנשיא ג'ו ביידן והנשיא ראובן ריבלין בפגישתם בחדר האובלי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא ג'ו ביידן והנשיא ראובן ריבלין בפגישתם בחדר האובלי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

זה שאין לנקוב בשמו

בוושינגטון מגלים סקרנות רבה לגבי אופייה של הממשלה הישראלית החדשה, אך הנשיא ריבלין היה זהיר במיוחד מלשוחח על נושאים פוליטיים בוערים.

יחד עם זאת, ברור שבבית הלבן הבינו היטב שהממשלה החדשה היא יצור מורכב ולא תוכל להניע שום מהלך מדיני. ביידן לא ילחץ, בטח לא בנושא הפלסטיני, וזאת כדי לא לגרום ליושבים בירושלים לקרוס לתוך עצמם. הוא לא ישים רגל על הגז בנושא שייח' ג'ראח ואף לא בנושא הבנייה בשטחים והתנחלויות. הוא יחכה שהיצור הפוליטי הישראלי החדש יבשיל ויתבגר קמעה.

ביידן לא ילחץ, בטח לא בנושא הפלסטיני, וזאת כדי לא לגרום ליושבים בירושלים לקרוס לתוך עצמם. הוא לא ישים רגל על הגז בנושא שייח' ג'ראח ואף לא בנושא הבנייה בשטחים והתנחלויות

השם בנימין נתניהו לא הוזכר במהלך הפגישה, אך קשה שלא לשים לב לאופן בו ביידן וגם החברים של ישראל בקונגרס שמחים לעבור במהרה לדבר הבא. בנט מרגש אותם, גם מערכת היחסים של בנט עם יאיר לפיד.

ביידן – שבחר לייבש את נתניהו במשך חודש אחרי שנכנס לבית הלבן ולאחר מכן עשה כבוד והדר לנשיא ריבלין, שנוא נפשו של נתניהו – התקשר ביום השבעת הממשלה אל בנט לברכו ועכשיו מבקש לפגוש אותו מהר ככל שניתן. המסר ברור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח על איראן ועל הממשלה החדשה עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום וידאו: טל שניידר)

כשריבלין ישב אצל ביידן, נזכרו השניים בפגישתם הראשונה, אי שם ב-1971. ביידן היה אז סנאטור צעיר והגיע לירושלים ביחד עם קבוצת סנאטורים. הוא ביקש פגישה עם ראשת הממשלה גולדה מאיר והיא אכן נפגשה עם קבוצת הסנאטורים, אבל הרימה טלפון לראש עיריית ירושלים טדי קולק וביקשה ממנו "לעשות טובה" ולקחת את החבורה ממנה. קולק צירף לפגישה את חבר מועצת העיר מהאופוזיציה רובי ריבלין – והשאר היסטוריה.

ריבלין פגש את ביידן עוד מספר רב של פעמים, וכשהוזמן לבית הלבן כנשיא, עדיין בתקופת אובמה, ביקש אובמה שגם סגנו ביידן ישתתף בפגישה.

על הרקע הזה, עם שני ממשלים חדשים ועם עזיבתו של ריבלין את החיים הפוליטיים, נוצרה בציר וושינגטון-ירושלים הזדמנות לדף חדש. ריסטארט למערכת היחסים.

ריבלין ביקש להדגיש בשיחותיו את החשיבות של תמיכה דו-מפלגתית. במפגש שלו אתמול (שני) בלילה עם חברי קונגרס בגבעת הקפיטול, צירפה יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי חברי קונגרס משתי המפלגות – חמישה רפובליקנים וחמישה דמוקרטים.

ראובן ריבלין עם ננסי פלוסי בגבעת הקפיטול, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
ראובן ריבלין עם ננסי פלוסי בגבעת הקפיטול, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

טד דויטש, חבר הקונגרס מפלורידה, הודה לנשיא ריבלין על משלחת הישראלים שניסתה לסייע בחילוץ בבניין ההרוס בעיר סארפסייד. על פירות וגבינות, האווירה בקונגרס הייתה מצוינת וגם שם הסתקרנו, עד מאוד, בהרכבה של הממשלה הישראלית החדשה.

עוד 843 מילים
סגירה