להרחיק את קטאר מרצועת עזה

אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד (צילום: AP)
AP
אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד

הממשלה החדשה בישראל עומדת לחזור על השגיאות של ממשלת נתניהו בכל הקשור למעורבות קטאר ברצועת עזה. קטאר הינה מדינה בעלת אידיאולוגיה אסלאמית קיצונית, התומכת בטרור של חמאס, ואסור לתת לה "דריסת רגל" ישירה או עקיפה ברצועת עזה.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, ישנה התקדמות במגעים להעברת המענק הקטארי החודשי בסך 30 מיליון דולר לרצועת עזה באמצעות האו"ם. מדובר בניסיון של ישראל לעקוף את ארגון חמאס, כלקח ממבצע "שומר החומות", לאחר שהתברר כי חלק גדול מהכסף הזה הגיע לידי חמאס ושימש להתעצמות הצבאית שלו: בניית מערך המנהרות ("המטרו") ולייצור רקטות.

ממשלת בנט-לפיד עומדת לחזור על השגיאות של ממשלת נתניהו בכל הקשור לכסף הקטארי.

עפ"י גורמים ביטחוניים בישראל יש התקדמות במגעים להעברת המענק הקטארי החודשי בסך 30 מיליון דולר לרצועה באמצעות האו"ם. ממשלת בנט-לפיד עומדת לחזור על שגיאות קודמתה בענין הכסף הקטארי

המענק הכספי הקטארי החודשי מתחלק באופן רשמי לשלושה חלקים: שליש לרכישת דלק עבור תחנת הכוח לייצור חשמל בעזה, שליש לתשלום משכורות לפקידי חמאס ושליש לסיוע ל-100 אלף משפחות נזקקות ברצועת עזה.

מדובר בתרגיל הונאה מתוחכם של חמאס בשיתוף קטאר. אין פיקוח הולם על הכסף הקטארי המועבר במזומן, באישור ישראל, לתוך רצועת עזה. במערכות הביטחון והמודיעין של ישראל ידעו שמדובר בתרמית אך הייתה זו החלטה פוליטית של ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

מאז שנת 2012 ועד היום השקיעה קטאר סכום של 1.4 מיליארד דולר ברצועת עזה. חלק גדול מהכסף הזה הלך לחמאס.

הטעות של נתניהו

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו איפשר לקטאר "דריסת רגל" ברצועת עזה למורת רוחן של מערכת המודיעין הישראלית ושל מצרים.

דיפלומט אירופי בכיר אמר לי שנתניהו קנה שקט ברצועה באמצעות הכסף הקטארי שהועבר במזומן ליחיא סינוואר.

נתניהו איפשר לקטאר דריסת רגל ברצועת עזה למורת רוחן של מערכת המודיעין הישראלית ושל מצרים. דיפלומט אירופי בכיר אמר לי שנתניהו קנה שם שקט באמצעות הכסף הקטארי שהועבר במזומן ליחיא סינוואר

"ממשלת נתניהו נסחטה על ידי מאפיית הטרור של חמאס", הוא אמר, "תשלום פרוטקשיין של 30 מיליון דולר מדי חודש לארגון הטרור חמאס".

נתניהו הצדיק את מדיניותו בכך שהוא יוצר בידול בין חמאס לרש"פ ובכך מונע משא ומתן שיביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחי הגדה.

באמצעות התמיכה בחמאס טען נתניהו כי אין פרטנר לשלום בצד הפלסטיני, מכיוון שהפלסטינים מדברים בשני קולות, שאחד מהם מחובר לאיראן ודוגל בהשמדת ישראל.

בינתיים "הגולם קם על יוצרו". ארגון חמאס שממשלת נתניהו טיפחה ואיפשרה העברת כספים מקטאר אליו ברצועת עזה, התחזק והפך לכוח המוביל ברחוב הפלסטיני.

סקר דעת קהל שפירסם ב-15 ביוני מכון מחקר פלסטיני ידוע ברמאללה, בראשות ד"ר ח'ליל שקאקי, מעיד על המצוקה הגדולה של הרש"פ והעומד בראשה מאז מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה.

על פי הסקר, יש עליה דרמטית בשטחי הגדה והרצועה בתמיכה בתנועת חמאס לאחר מבצע "שומר החומות" וכ-53 אחוזים מהנשאלים סבורים כי ארגון חמאס הוא שצריך להוביל את הפלסטינים. רק 14 אחוזים מהנשאלים מעדיפים את הנהגתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

בינתיים "הגולם קם על יוצרו". ארגון חמאס שממשלת נתניהו טיפחה ואיפשרה העברת כספים מקטאר אליו ברצועת עזה, התחזק והפך לכוח המוביל ברחוב הפלסטיני

קטאר תומכת בטרור

קטאר היא מדינה תומכת טרור שנמצאת בציר "האחים המוסלמים" ביחד עם טורקיה. היא מארחת בשטחה את ההנהגה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, את הנהגת חמאס ואת מנהיגי "האחים המוסלמים" שברחו משלטונו של הנשיא א-סיסי במצרים וקיבלו מקלט מדיני בקטאר, כמו כן היא תומכת בארגוני אל-קאעדה ודאע"ש.

קטאר משחקת משחק כפול בכל המגרשים האפשריים, לא רק שהיא תומכת בטרור הסוני – היא תומכת גם בטרור השיעי, כמו בארגון חזבאללה, ויש לה יחסים טובים מאוד עם איראן בניגוד לשאר מדינות המפרץ.

היא גם תומכת ומממנת את הטאליבאן באפגניסטאן.

השלטון בקטאר מפעיל ומממן את ערוץ אל-ג'זירה שמשדר מדוחא והינו שופר התעמולה של האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית.

עם אידיאולוגיה כזו, הסיכויים שקטאר תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל נמוכים מאוד, האסטרטגיה שלה היא אסטרטגיה של הפצת רעל במזרח התיכון בשיטת "הפרד ומשול", כשהיא מנצלת את משאביה הכספיים לדחוף את אפה לכל סכסוך אזורי כדי להפיק ממנו את המירב עבור האינטרסים שלה.

לכן, ממשלת בנט-לפיד חייבת להפיק את הלקחים מהמלחמה האחרונה ברצועת עזה ולהרחיק לאלתר את קטאר מכל מעורבות והשפעה ברצועת עזה ויפה שעה אחת קודם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 620 מילים
סגירה