אין לאשר כל אפליה מגדרית

הופעת הזמר שטיינמץ בעפולה בהפרדה מגדרית (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
מאיר ועקנין, פלאש 90
הופעת הזמר שטיינמץ בעפולה בהפרדה מגדרית

חייבים להציב קיר פלדה ז'בוטינסקאי בפני הפונדמנטליסטים ואחרים הדורשים הפרדה מגדרית. קיר ברזל שעליו יתנפצו כל הניסיונות שלהם להעלים נשים מהשטח, לדחוק אותן מאות שנים לאחור.

חייבים להציב קיר פלדה ז'בוטינסקאי בפני הפונדמנטליסטים ואחרים הדורשים הפרדה מגדרית. קיר ברזל שעליו יתנפצו כל הניסיונות שלהם להעלים נשים מהשטח, לדחוק אותן מאות שנים לאחור

שלשום (חמישי), פרסם אור קשתי בדה-מרקר כי בשבוע שעבר אישרה ועידת אגודת הסטודנטים את ההצעה להפעיל מתחמים נפרדים לגברים ולנשים, במקביל לרחבה משותפת. לאפשר הפרדה בין גברים לנשים באירועים שהיא עורכת. לפי ההחלטה, המתחמים שבהם ייערכו האירועים יופרדו באמצעות יריעות בד, ובמקביל יהיה מתחם משותף לשני המינים.

לפי המאמר, באגודת הסטודנטים מבטיחים כי אם יוקמו מתחמים נפרדים, לא תהיה אכיפה בכניסה אליהם ויישמר השוויון בין שני המינים. אלא שהבטחות אלו לא יקוימו, מאחר שאין אפשרות להפעיל מתחמים נפרדים לגברים ולנשים ללא פיקוח ואכיפה.

לדברי פרופ' דוד אנוך מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, הפרדה משדרת מסר ברור על מקומן של נשים במרחב הציבורי. הפרדה מגדרית באירועים, גם אם היא חלקית, פוגעת בכל מי ששוויון מגדרי יקר לו. "ההתחשבות" היא תמיד מצד אחד, ומאכזב לראות שסטודנטים, שרובם כנראה ליברלים, שוב נופלים בפח של הרטוריקה השקרית הזאת.

לדברי פרופ' דוד אנוך מהפקולטה למשפטים באוני' העברית, הפרדה משדרת מסר ברור על מקום הנשים במרחב הציבורי. "ההתחשבות" היא תמיד מצד אחד, ומאכזב לראות סטודנטים נופלים בפח הרטוריקה השקרית הזו

לדברי רקטור האוניברסיטה, פרופ' ברק מדינה, יידרש אישור של הנהלת המוסד להפרדה באירועים בתוך הקמפוס:

"המדיניות הכללית שלנו נותרה ללא שינוי, באירועים של האוניברסיטה העברית אין הפרדה מגדרית או מגזרית. הפרדה מבטאת מסר פוגעני של הדרה ולכן היא אפליה".

חשוב לקרוא את הדברים שכתב ב-2012 השופט המנוח אדמונד לוי בבגץ חוק האזרחות:

"אבדן צלמה הדמוקרטי של מדינת ישראל, וּויתור על מושכלות יסוד אשר שימשו מראשיתה, יהיו מהישגיהם העיקריים של המבקשים להכריתה.
הפניית עורף לעקרונות שבגרעין תפישתנו הערכית,

אף אם יש שיראו בכך קו פרשת מים ביחסים שבין רשויות השלטון, לא יוכל עוד בית-המשפט להשקיף על אירוע זה מן הצד. אין מנוס מהפעלת סמכותנו השיפוטית. חומרת הפגיעה והחשש מפני השלכותיה הנוספות הם המחייבים זאת.

חוק שאינו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית הוא אמנם חוק שניתן בסמכות, אך הוא לוקה בפגם חמור שאינו מאפשר לו לדור בצל קורתה של שיטתנו המשפטית. פגיעתו של חוק כזה במושכלות היסוד שלנו היא קשה, וכמוהו כעצם זר שלא ניתן להשלים עם קיומו. הוא ייעצר בתחנת הביניים השנייה, לא הרחק מן הנקודה בה החל במסע הבדיקה החוקתית."

דברים אלו רלוונטיים גם להפרדה במעיינות ולהפרדה מגדרית בכלל.

"חוק שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי מדינה יהודית ודמוקרטית… לוקה בפגם חמור שאינו מאפשר לו לדור בצל קורת שיטתנו המשפטית", דברי השופט אדמונד לוי בבג"ץ חוק האזרחות רלוונטים גם להפרדה מגדרית

בפרפראזה, הסדר ההפרדה המגדרית המוצע, גם אם יחוקק בחוק, אינו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא אמנם יהיה חוק שניתן בסמכות, אך הוא לוקה בפגם חמור שאינו מאפשר לו לדור בצל קורתה של שיטתנו המשפטית. פגיעתו של חוק כזה במושכלות היסוד שלנו היא קשה, וכמוהו כעצם זר שלא ניתן להשלים עם קיומו. הוא ייעצר בתחנת הביניים השנייה, לא הרחק מן הנקודה בה החל במסע הבדיקה החוקתית.

העולם שלנו, התרבות שלנו, אורח החיים שלנו – כולם כוללים שוויון והיסוד הראשון בין בני אדם הוא שיוויון בין בני האדם בחברה, ללא הבדל מין (או מגדר).

מדינת ישראל הוקמה על בסיס ערך השוויון ומחויבות לעקרונות מגילת האו"ם. ממגילת העצמאות:

"מדינת ישראל…..תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

המשמעות של קבלת הפרדה מגדרית, תוך ויכוח על גבולותיה (המדרון החלקלק), היא שמסכימים להדיר, לפסול, להשתיק, לכסות ולהעלים נשים. שמסכימים שנשים צריכות לשבת בסוף האוטובוס, לעבור מדרכה, לא לשיר, להסתתר מאחורי מחיצה, ושהן צריכות להודות בכל יום שהן נעשו כרצונו ("ברוך שעשני כרצונו").

יש הבדל עצום בין מי שמנהיג הפרדה ואפליה מגדרית בד' אמותיו, לבין מי שרוצה לכפות הפרדה ואפליה מגדרית על אחרים. מי שרוצה לכפות הפרדה ואפליה מגדרית, לדוגמה, במוסדות ההשכלה הגבוהה, יתכבד וילמד באוניברסיטה הפתוחה, או במוסדות זרים בהם נהוגה הפרדה מגדרית, או במוסדות אקדמאיים בחו'ל באמצעות האינטרנט.

משמעות קבלת הפרדה מגדרית, תוך ויכוח על גבולותיה (המדרון החלקלק), היא שמסכימים להדיר, לפסול ולהעלים נשים. שמסכימים שנשים צריכות לשבת בסוף האוטובוס, לעבור מדרכה, לא לשיר, להסתתר מאחורי מחיצה

אסור בשום פנים להסכים להכניס וליישם בחברה שלנו הפרדה מגדרית וחוסר שיוויון. ויש לדחות כל תוכניות להפרדה מגדרית וחוסר שיוויון. זה הבסיס של חיינו ושל אמונותינו, ולכן יש לדחות כל שמץ של אי-שוויון וכל איסור על אישה לעשות כל מה שגבר מורשה לעשות.

מאמר קודם בנושא זה

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 739 מילים
סגירה