עסקה או מחווה? ישראל משחררת אסירים סורים

ההחלטה לשחרר שני אסירים סורים התקבלה באישור היועמ"ש וללא החלטת קבינט ● בישראל מגדירים את ההחלטה "מחווה" ומכחישים שמדובר בתמורה לגופתו של החייל זכריה באומל ● מומחה למשפט חוקתי: "השיחרור בניגוד לחוק"

מודעת אבל לזכרו של זכריה באומל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יונתן סינדל / פלאש 90
מודעת אבל לזכרו של זכריה באומל, שגופתו הוחזרה מסוריה

תגובות סוערות במערכת הפוליטית להחלטה של ישראל לשחרר שני אסירים סורים בתמורה להשבת גופתו של החייל הנעדר זכריה באומל. ההחלטה לשחרר את האסירים התקבלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו באישור היועמ"ש, מבלי לכנס את הקבינט.

גורמים מדיניים הגדירו את השיחרור כ"מחווה" ולא עסקה. היועמ"ש ונשיא המדינה אישרו כי השיחרור נעשה בדרך של חנינה מהנשיא, בהתאם לחוק. שני האסירים הסורים שוחררו היום (א') דרך מעבר קונייטרה והועברו לצלב האדום.

הבוקר אמר מומחה למשפט חוקתי, ד"ר אדם שנער, כי ההחלטה נעשתה בניגוד לחוק המחייב החלטת קבינט. שנער אמר לכאן ב', כי החלטה על שיחרור שבויים מחייבת החלטה של הממשלה כולה בהתאם לחוק מ-2014, שעליו חתומים גם שרת המשפטים איילת שקד וח"כ יריב לוין מהליכוד.

"השיחרור הוא החלטה מדינית ולא ניתן לעקוף אותה באמצעות חנינה", אמר שנער. הוא הוסיף כי אם היה רצון לאשר את השיחרור במהירות, ניתן היה לבצע סבב טלפוני בין השרים.

"היועמ"ש נתן הסבר חלקי ולא פרט מהן הנסיבות המיוחדות שהצדיקו את ההחלטה, וממילא החוק לא מתיר לסטות ממנו באמצעות חנינה. אני לא יכול לשלול שיקולים אלקטורלים שהינחו את הפעולה אבל יותר מעניין אותי הפן המשפטי. איילת שקד חתומה על ההחלטה הזו והיא בעצמה חתמה על החוק שלא מאפשר אותה", אמר עוד שנער.

ח"כ יואב קיש מהליכוד אמר, כי הציבור לא מכיר את הנסיבות המיוחדות של המקרה וההחלטה היא בהתאם לחוק ובאישור היועמ"ש. גופתו של נעדר הקרב בסולטן יעקוב, זכריה באומל, הוחזרה מסוריה כמה ימים לפני הבחירות. הדבר נעשה בתיווך ובעזרת הרוסים, ובישראל הכחישו שתהיה החזרת מחבלים בתמורה.

שיחרור האסירים נודע אתמול, לאחר שהשליח הרוסי לסוריה, אלכסנדר לברנטייב, אמר בראיון לרשת הרוסית RT, כי ישראל קיבלה החלטה לשחרר אסירים סורים בהמשך הדרך. בתגובה לכך אמרו גורמים מדיניים, כי ההחלטה על השיחרור התקבלה רק לאחר קבלת גופתו של באומל, כך שמדובר במחווה של רצון טוב ולא בעסקה.

שני האסירים הם חמיס אחמד (35) וזידאן טויל (57). אחמד הוא פעיל פת"ח שנעצר ב-2005 בניסיון לבצע פיגוע בבסיס צה"ל והיא אמור להשתחרר ב-2023. טויל כלוא על רקע פלילי בגין הברחת סמים והיה אמור להשתחרר ביולי הקרוב.

עוד 317 מילים
סגירה