לקראת פיצוץ בכפר סילוואן

הבית שנמכר בסילוואן (צילום מסך מסרטון שהעלה יוני בן מנחם)
הבית שנמכר בסילוואן (צילום מסך מסרטון שהעלה יוני בן מנחם)

מוקד מתיחות חדש מתפתח במזרח ירושלים. הפעם בכפר סילוואן, שם מתכוונת עיריית ירושלים להרוס עשרות בתים כדי להקים את פרוייקט "גן המלך". תושבי הכפר מזהירים כי הריסת הבתים תביא לאינתיפאדה חדשה. ממשל ביידן קורא לממשלת ישראל להימנע מהריסת הבתים, אבל עיריית ירושלים ממשיכה בתוכניותיה כרגיל.

בכפר סילוואן שבמזרח ירושלים יש מתיחות רבה, הכפר הפך ליעד של עמותות ישראליות מצד הימני של המפה לרכוש בתים בכפר, שהינו במקור כפר השילוח המקראי.

בסוף השבוע הופתעו תושבי הכפר לגלות כי תושב הכפר העובד כמורה מכר את ביתו בסוף השבוע ליהודים ונמלט בחשאי עם בני משפחתו מהכפר. אחת ממצלמות האבטחה שבכפר קלטה אותו ואת בני משפחתו נמלטים עם חפציהם מהבית.

בסופ"ש הופתעו תושבי סילוואן לגלות כי תושב הכפר, מורה, מכר את ביתו ליהודים ונמלט בחשאי עם בני משפחתו מהכפר. אחת ממצלמות האבטחה בכפר קלטה אותם נמלטים עם חפציהם מהבית

התושב, שראשי התיבות של שמו הם (ו. ע.), הוא יליד הכפר סילוואן, משפחתו הגיעה לכפר בשנות ה-80 מאחד הכפרים באזור שכם והתיישבה במקום.

התושבים בכפר הופתעו מהמעשה. הם מתארים אותו כאדם שקט, שהוא ובני משפחתו אינם מתחככים בתושבים. הבית שנמכר הוא בהיקף של 200 מ"ר ואליו צמודה חלקת אדמה של דונם אחד.

לדברי התושבים בכפר, הרוכשים הגיעו בסוף השבוע אל הבית בלווי המשטרה, הם החליפו את המנעולים והתקינו במקום מצלמות אבטחה.

על פי התושבים, עד כה נמכרו בכפר סילוואן 80 בתים לעמותות ישראליות.

אבל הכפר סילוואן הפך בשבועות האחרונים למוקד חדש של מתיחות במזרח ירושלים שמאיים להתפוצץ בגל של מעשי אלימות ואף להביא לסבב חדש של לחימה ברצועת עזה. הפעם מדובר בתוכניות של עיריית ירושלים להרוס מאות בתים בשכונת אלבוסתאן במזרח ירושלים לצורת הקמת פרוייקט "גן המלך".

בשבוע שעבר כבר פרצו התנגשויות אלימות בין תושבי השכונה לכוחות המשטרה בעקבות הריסתו של מבנה מסחרי בשכונה שעיריית ירושלים טענה כי נבנה באורח בלתי חוקי.

בעקבות האירועים האלה פירסם ממשל ביידן קריאה לממשלת ישראל להימנע מהריסות בתים במזרח ירושלים מחשש שהדבר יביא לחידוש מעשי האלימות.

כזכור, ארגון חמאס קבע לפני כחודשיים משוואה חדשה הנקראת "עזה-ירושלים" הקושרת בין הנעשה במזרח ירושלים והר הבית לבין גבול רצועת עזה.

סילוואן הפך לאחרונה למוקד מתיחות במזרח ירושלים, שמאיים להתפוצץ בגל אלימות ולהביא לסבב לחימה ברצועה. זאת לנוכח תוכניות להרוס מאות בתים בשכונת אלבוסתאן לצורך פרויקט "גן המלך"

בעקבות הצבת מחסומי משטרה באזור שער שכם במהלך חודש רמדאן והכוונה לפנות משפחות פלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח, ירה חמאס רקטות לעבר ירושלים בעת "מצעד הדגלים" ב"יום ירושלים", דבר שהביא למבצע "שומר החומות".

ארגון חמאס פירסם ב-1 ביולי קריאה לתושבי שכונת אל-בוסתאן בכפר סילוואן להישאר בבתיהם ולהתנגד להריסתם. במקביל הוא פירסם קריאה לכל הפלגים הפלסטינים ליישם את המשוואה "עזה-ירושלים".

פרוייקט "גן המלך"

פח'רי אבו דיאב, חבר ועד ההגנה על שכונת אלבוסתאן אומר, כי עיריית ירושלים הודיעה באחרונה שהיא מבטלת את ההחלטה להקפיא את הריסות הבתים בשכונה, וכי עשרות תושבים קיבלו אזהרות להרוס את בתיהם בעצמם בתוך 21 ימים, אחרת העירייה תהרוס את בתיהם ותחייב אותם בהוצאות ההריסה.

שכונת אלבוסתאן שוכנת ב"אגן הקדוש", כמה מאות מטרים בלבד מדרום להר הבית. בכפר סילוואן קוראים לה "המגן של מסגד אל-אקצא". השכונה משתרעת על 70 דונמים, יש בה כ-100 בתים ומתגוררים בה 1200 איש.

ביוני 2010 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה את תוכניתו של ראש עירית ירושלים דאז ניר ברקת להפוך את שטח גן המלך לפרוייקט "גן לאומי גן המלך". ועדת הכספים של עיריית ירושלים אישרה תקציב של 600 אלף שקל לקידום תוכנית לאגן הדרומי של העיר העתיקה, הכולל בתוכו את עיר דוד ועמק המלך.

עיריית ירושלים הודיעה על ביטול ההחלטה להקפיא את הריסות הבתים בשכונה ועשרות תושבים קיבלו אזהרות להרוס את בתיהם תוך 21 ימים, אחרת העירייה תעשה זאת ותחייבם בהוצאות ההריסה

על פי התוכנית, יחולו שינויים בייעודי הקרקע והיא תוקצה בחלקה למגורים ובחלקה לפיתוח ולשמירה על שטחים פתוחים. שטחה הכולל של התוכנית כ-560 דונם, ובין היתר אמורה לקום במקום טיילת שתשתרע מהר ציון ועד שער האשפות.

התוכנית היא לשחזר את הגן והבוסתנים, לפתוח את האזור למבקרים, להקים מסעדות, סדנאות אומנים, חנויות למזכרות ואומנות ובמקביל לפתח את התשתיות של הביוב וסלילת כבישים תקניים.

מאז שאושרה התוכנית לפרוייקט "גן המלך" היא מעוררת התנגדויות פלסטיניות, ערביות ובינלאומיות, כולל התנגדות של האו"ם. השאלה מה טעם מצאה עיריית ירושלים לעורר עתה מחדש את התוכנית בעוד המתח במזרח ירושלים נמצא בשיאו.

סוגיית פינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח תלויה ועומדת בערכאות משפטיות. חידוש ביקורי היהודים בהר הבית ממשיך ליצור מתיחות במקום. בימים האחרונים התחדש שיגור בלוני התבערה מרצועת עזה לעבר ישובי עוטף עזה על רקע המבוי הסתום במשא ומתן בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי השבויים ושיקום רצועת עזה.

ממשל ביידן נתן לממשלת בנט-לפיד יותר מ-100 ימי חסד כדי שתתייצב ותעביר את התקציב. הממשלה פנתה לממשל האמריקני בבקשה שידחה את הפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, כדי שהאופוזיציה בראשות נתניהו לא תנצל זאת כדי לנגח אותה כעת בטרם התייצבה ונראה כי הממשל יענה חלקית לבקשה.

מאז שאושרה תוכנית "גן המלך" היא מעוררת התנגדויות פלסטיניות, ערביות ובינלאומיות, כולל התנגדות האו"ם. השאלה מה טעם מצאה עיריית ירושלים לעורר עתה מחדש את התוכנית, כשהמתח במזרח ירושלים בשיאו

אבל עכשיו צצה הבעייה החדשה של הריסת הבתים בכפר סילוואן, שאם לא תידחה היא עלולה להביא לפרוץ גל חדש של מהומות במזרח ירושלים. ממשלת בנט-לפיד חייבת לאלתר לנטרל את המוקש הזה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 795 מילים ו-1 תגובות
סגירה