ואיפה "העובד הסוציאלי" הנכנס?

.נאור יחיא (מימין) ליד רה"מ לשעגר בנימין נתניהו (צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90)
Photo by Yonatan Sindel/Flash90
נאור יחיא (מימין) ליד רה"מ לשעגר בנימין נתניהו

עבור נשיא שעדיין לא נכנס לתפקיד, שרוצה להיות "העובד הסוציאלי" של החברה המסוכסכת שלנו, המנוי של נאור יחיא כדובר בית הנשיא בוז'י הרצוג היא טעות חמורה. טעות שמאיימת לחרב לו את הנשיאות ולערער את האמון במוסד הנשיאות.

אבל יותר אפילו מהמינוי עצמו, התגובה של הנשיא הנכנס – עד כה – מגלמת בדיוק את מה שהמפגינות ומפגינים (שכבר הרימו כוסית נצחון ואכסנו את המגפון) יוצאים עכשיו שוב מהבית להפגין נגדו.

אבל יותר אפילו מהמינוי עצמו, התגובה של הנשיא הנכנס – עד כה – מגלמת בדיוק את מה שהמפגינות ומפגינים (שכבר הרימו כוסית נצחון ואכסנו את המגפון) יוצאים עכשיו שוב מהבית להפגין נגדו

המחאה מעולם לא היתה רק נגד איש. היא היתה נגד כל החבילה, כולל תרבות ארגונית מושחתת ותרבות שיח חולנית שחרבה את החברה שלנו. ההתנגדות לדובר שהיה חלק מ"חמ"ל הרעל" שתקף בשקרים ודיבור שטנה יריבים פוליטים, תקשורת לא מתחנפת, מוסדות שלטון ואזרחים (כולל את המפגינות ומפגינים) היא לא אישית נגדו.

היא נגד התרבות שהשריש הנאשם נתניהו. תרבות שבה תוקפים אד-הומינם – ואם רק אפשר מתחת לחגורה – את כל מי שמותח ביקורת לגיטימית. ואז עושים לו, באופן מקצועי, שיטתי, מסונכרן ורפטטיבי דה-לגיטימציה.

בשבוע שעבר ברק רביד צייץ שהרצוג שוקל למנות את נאור יחיא לדובר בית הנשיא. הרצוג קיבל בהתחלה מאות ואז אלפי הודעות ווטסאפ שמבקשות ממנו לשקול שנית, ומסבירות לו מדוע זה נתפס כמנוי פוגעני.

הרצוג, במיטב המסורת של הפוליטיקה הישנה, קצת מסמס וקצת מרח ודהר קדימה.

כמה עיתונאים יצאו להגנת יחיא בטענה שהוא בסך הכל איש מקצוע נעים הליכות ש"מילא הוראות". בנתיים התחילה הפגנה מחוץ לבית של הרצוג בצהלה. עוד יום עבר, ועוד יום. ההפגנה ממשיכה, הסערה גוברת.

איפה ה"עובד הסוציאלי" הנכנס? דממה.

הביקורת היא נגד התרבות שהשריש נתניהו, בה תוקפים אד-הומינם – אם אפשר מתחת לחגורה – את מי שמותח ביקורת לגיטימית. ואז עושים לו, באופן מקצועי, שיטתי, מסונכרן ורפטטיבי דה-לגיטימציה

כשברור כבר שזה לא הולך לעבור מעצמו, התחיל קמפיין הדה-לגיטימציה.
יואב קרקובסקי צייץ:

"מחאת הדגלים השחורים נגד מנוי יחיא לדובר נשיא המדינה הנבחר הרצוג היא בושה! נפלתם על הראש??"

הוא רק שכח ששבועיים לפני כן הדגלים השחורים הודיעו בהודעה רשמית שהם סוגרים את הבסטה.

ציוץ של יואב קרקובסקי
ציוץ של יואב קרקובסקי

ממש במקביל יקי אדמרקר מצייץ:

"ההפגנות של הדגלים השחורים אחרי שסיימו את מחאתם נגד נתניהו מזכירות את המאבקים של קיצוני מאה שערים. אנטי ציונים שיוצאים בבוקר כדי להפגין…".

עיתונאים שכל כך מעורבים במציאות בשטח, עד שפסח עליהם שלא מדובר בדגלים השחורים. אבל העיקר שיש להם ביקורת על מידת השפיות והציונות של אזרחים שיש להם דעה על מינוי ומביעים אותה באופן חוקי ולא אלים. במקום שעיתונות תבקר את השלטון, כלב השמירה המבולבל תוקף אזרחים שבחוצפתם הרבה מביעים דעה.

ציוץ של יקי אדמקר
ציוץ של יקי אדמקר

עיתונאים כה מעורבים במציאות בשטח, עד שפסח עליהם שלא מדובר בדגלים השחורים.  במקום שעיתונות תבקר את השלטון, כלב השמירה המבולבל תוקף אזרחים שבחוצפתם הרבה מביעים דעה

רינה מצליח באולפן שישי מדברת מדם ליבה ואומרת את המילים שהיו אמורות לסיים את הדיון:

"הלשכה הזו של ראש הממשלה לשעבר זו היתה לשכה מסיתה, זו היתה לשכה משסעת, זו היתה לשכה שקרנית, זו היתה לשכה שעשתה דה-לגיטימציה לתקשורת הישראלית. הלשכה של נתניהו היתה לשכה שפגעה מאוד בציבור הישראלי והפכה את כל מי שלא תומך בנתניהו לבוגד במדינה…שהם יעבדו בכל מקום אחר…קרן, הוא היה שייך לקבוצה של אנשים שהתירו את דמך ואת דמי בטוויטר ובכל מקום אחר, אני לא יודעת איך את יכולה לקרוא לו איש מקצוע".

על זה המחאה.

בשבת רינו צרור כבר חשף שיחיא בעצמו לכאורה החרים את תוכניתו (ושוב אין תגובה) ובמוצ"ש כבר היו מאות מחוץ לביתו של הרצוג בצהלה. ביביסט שבא לתעד את האירוע (מעניין למה?) היכה מפגינה בפרצוף עם המגפון שלה. רינה מצליח נגעה בעצב החשוף, במהות של המהות. המינוי הזה מאיים על הבטחון האישי של מי שהיה יעד למכונת הדה-לגיטימציה שנתנה גושפנקא לאלימות פיזית ברחובות. "אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה" אמר ראש הממשלה יצחק רבין רק קצת לפני שנורה.

 

ובכל זאת, אילו היה סימן קל של הכרה במה שאנשים חשים, כולל העובדה שאנשים מפחדים שימשיכו לאיים ולרדוף ולהשפיל אותם בביתם ובמולדתם, אם היתה לקיחת אחריות, כולל התנצלות כנה והבטחה לשינוי, אני לפחות הייתי פתוחה לקבל אותה ולעבור הלאה.

אילו היה סימן קל של הכרה במה שאנשים חשים, כולל זה שאנשים מפחדים שימשיכו לאיים ולרדוף ולהשפיל אותם, אם היתה לקיחת אחריות, כולל התנצלות כנה והבטחה לשינוי, אני לפחות הייתי פתוחה לקבל אותה

אם נאור יחיא היה יוצא בהודעה שהוא מבין שאנשים נפגעו מהודעות הדוברות שיצאו מהליכוד בתקופתו, וכי כדובר הוא מצר על כך, אם הנשיא הנכנס בוז'י הרצוג היה מבטיח שידבר אמת לציבור ותמיד יכבד את כל אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע מין הוא הזדהות פוליטית – זה היה צעד ראשון בונה אמון שכולו מדבר על שינוי וריפוי. סערת המינוי היא לא רק טעות, היא גם הזדמנות.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 719 מילים ו-2 תגובות
סגירה