חזרה למדיניות העמימות מול איראן

דובר האירגון לאנרגיה אטומית באיראן מדגים צנטריפוגות מתקדמות. איראן 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
Atomic Energy Organization of Iran via AP
דובר האירגון לאנרגיה אטומית באיראן מדגים צנטריפוגות מתקדמות. איראן 2019

ממשלת ישראל והמוסד לביון ותפקידים מיוחדים חוזרים למדיניות העמימות בכל הקשור לאיראן. מדובר בצעד מבורך שרק יתרום לביטחון ישראל. בכירים איראנים מגלים כי חלק לא מבוטל מהצלחות המוסד הישראלי נגד פרוייקט הגרעין הוא פרי מחדלים בצמרת האיראנית.

על פי גורם בטחוני בכיר:

"ישנם סימנים מעודדים כי ישראל חוזרת למדיניות העמימות מול איראן, שאותה הפרו בגסות ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו וראש המוסד הקודם יוסי כהן".

זהו סימן מעודד מאוד, מכיוון ש"תקיעת האצבע הישראלית בעין האיראנית" לא הועילה בשום אופן ולא תרמה לביטחון ישראל. נראה שגם ראש המוסד החדש דוד ברנע מבין זאת היטב.

החזרה למדיניות העמימות שהופרה ע"י רה"מ לשעבר וראש המוסד לשעבר, היא סימן מעודד מאוד, כי תקיעת האצבע הישראלית בעין האיראנית לא תרמה לביטחון ישראל. נראה שגם ראש המוסד החדש מבין זאת היטב

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט תקף השבוע בחריפות, במסגרת אירוע של מכון פרס לשלום וחדשנות, את הברברת והתרברבות של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בנושא האיראני ואמר:

"ככלל, אני חושב שנכון לשמור על מדיניות עמימות ולא להתפאר ולא להכניס אצבע לעין. מי שצריך לדעת יודע. מדי פעם צריך לעשות פרסומים מבוקרים וחכמים שנכון להעביר אותם כי למרכיב העוצמה של מדינת ישראל יש חלק חשוב ביכולת שלנו לקיים פה מדינה פורחת ומשגשגת. האופן שבו דברים יצאו בשנה האחרונה, או יותר כבר לדעתי, זה חוסר אחריות".

הביקורת של גדי אייזנקוט מוצדקת. לכן, טוב מאוד שישראל שמרה על עמימות בכל הקשור לפירסומים על התקיפה באמצעות רחפן של המפעל לייצור צנטרפוגות בעיר כראג' מערבית לאיראן לפני כשבועיים.

ההערכה בעולם הערבי היא שהמוסד הישראלי עמד מאחורי ההתקפה הזו וכי הממשלה החדשה בישראל ממשיכה בקו של הממשלה הקודמת בתקיפת פרוייקט הגרעין האיראני אבל תוך שמירה על עקרון העמימות.

אופן התקיפה של המפעל בכראג' מזכיר תקיפה אחרת שיוחסה לישראל. ב-2019 תקפו 2 רחפנים לא מזוהים מתקן של חזבאללה בשכונת א-דאחיה בביירות, בו עסקו בפרוייקט דיוק הטילים בטכנולוגיה האיראנית. אחד הרחפנים התרסק לתוך המתקן והצליח להשמידו.

גם עיתוי הפעולה לא היה מקרי, היא יצאה אל הפועל שעות ספורות לאחר פגישתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בוושינגטון עם ג'ק סליבן, היועץ לביטחון לאומי, בה דנו בסכנות פרוייקט הגרעין האיראני והדרכים לצמצמן גם לאחר היבחרו של אברהים ראיסי, המכונה "התליין מטהרן", לנשיאה החדש של איראן.

"האופן שבו דברים יצאו בשנה האחרונה או יותר זה חוסר אחריות", אמר אייזנקוט. הביקורת שלו מוצדקת. לכן, טוב שישראל שמרה על עמימות בנוגע לפרסומים על תקיפת הרחפן על מפעל ייצור הצנטרפוגות בעיר כראג'

נראה שמדובר במסר כפול שהממשלה החדשה בישראל הייתה מעוניינת לשגר לארה"ב ולאיראן, האומר כי ישראל תמשיך במאמציה לסכל את תוכניות איראן להשיג נשק גרעיני וכי בכך ממשלת בנט-לפיד ממשיכה באותה המדיניות של ממשלת נתניהו בנושא הזה.

סימן נוסף לקו העמימות של הממשלה החדשה בישראל ושל ראש המוסד החדש דוד ברנע ניתן לראות באירוע שהיה בסוף השבוע שעבר, לאחר שהאיראנים תקפו ספינה בצפון האוקיינוס ההודי שהם חשבו בטעות לספינת מטען ישראלית.

הספינה שבה מדובר היא ספינת מטען בשם CSAV Tyndall שהייתה בעבר בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.

ערוץ אל-מיאדין המקורב לחזבאללה ולאיראן דווח כי שריפה פרצה בספינה, שנפגעה מכלי נשק לא ידוע בעת שהייתה בדרכה לאיחוד האמירויות. בדיווח צויין כי הפגיעה בספינה קרתה שבוע אחרי המתקפה על המתקן הגרעיני באזור כראג' מערבית לטהראן. המתקפה שלפי השלטונות באיראן סוכלה ולפי דיווחים בוצעה על ידי רחפן ששוגר מתוך שטח איראן עצמה.

ישראל שמרה על שתיקה ולא הגיבה על תקיפת הספינה וגם לא הדליפה איומים ואזהרות. על זה נאמר "סייג לחוכמה שתיקה".

האיראנים מודים במחדליהם

המוסד הישראלי כבר הוכיח בשנים האחרונות את היכולות המודיעיניות והמבצעיות המוצלחות שלו באיראן. על פי הערכת גורמי המודיעין האיראנים, את הפעולות נגד פרוייקט הגרעין האיראני ביצעה תשתית ריגול מקומית של המוסד הישראלי, הפועלת באיראן מזה זמן רב ואחראית לגניבת ארכיון הגרעין האיראני והברחתו לישראל, וגם לשני הפיצוצים הגדולים שהיו במתקן הגרעין בנתנז בשנתיים האחרונות.

המוסד הישראלי כבר הוכיח בשנים האחרונות את יכולותיו המודיעיניות והמבצעיות המוצלחות באיראן. להערכת גורמי המודיעין האיראנים, את הפעולות נגד פרוייקט הגרעין ביצעה תשתית ריגול מקומית של המוסד

להערכתם, התשתית הזו מקבלת סיוע מאזרבייג'אן ומחברי האופוזיציה האיראנית "מוג'אהדי ח'לק", שהנשיא האיראני החדש אברהים ראיסי אחראי להוצאתם להורג של אלפים מחבריה.

אולם לאיראנים עצמם יש חלק גדול במחדלים המודיעינים שמסייעים למוסד הישראלי להצליח במבצעיו בצורה המעוררת התפעלות בכל העולם.

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שהיה נשיא בין השנים 2005-2013, מתח ביקורת חריפה לפני כשבועיים על המחדלים האיראניים.

הוא ייחס את הצלחת המודיעין הישראלי באיראן להסתננות המוסד לסוכנויות הביון והביטחון של איראן. הוא טען כי בכיר במודיעין האיראני שממונה על סיכול פעולות הריגול של סוכנויות המודיעין הזרות היה בעצמו סוכן ישראלי. הוא נמנע מלציין את שמו ולמסור פרטים אחרים שיזהו אותו.

הוא הפנה אצבע מאשימה לצמרת המשטר האיראני וטען כי בכירים איראנים היו מעורבים בחיסול מדעני הגרעין האיראניים. לטענתו:

"מדובר בכנופיה מושחתת ברמה הגבוהה של סוכנויות הביון של הרפובליקה האיסלאמית. הכנופיה המושחתת הזו צריכה להיחשף בשל תפקידה בחיסול מדעני הגרעין האיראניים והפיצוצים באתר ההעשרה בנתנז".

אחמדינג'אד אמר כי מכיוון שסוכנויות הביון באיראן נאלצו להגיב להתנקשות בחיי מדעני הגרעין, הם עצרו מספר אנשים חפים מפשע.

אחמדיניג'אד ייחס את הצלחת המודיעין הישראלי להסתננות המוסד לסוכנויות הביון והביטחון באיראן. לטענתו, בכיר במודיעין האיראני שממונה על סיכול פעולות הריגול של סוכנויות המודיעין הזרות היה סוכן ישראלי

הוא גם מתח ביקורת על המודיעין האיראני על כך שהם לא נותנים דין וחשבון על הפרשנויות האלה, ועל שלא עקבו מספיק טוב אחר המקרים. לפי אחמדיניג'אד:

"סוכנויות הביון שצריכות למנוע את האירועים האלה, הלכו אל מול מצלמות הטלוויזיה ואמרו שהם גילו את האנשים מאחורי הגניבה. אחר כך הם פרסמו כמה שמות מפוברקים, ואו העמידו פנים שהם הרגו את האשמים או אמרו שהם כבר עזבו את המדינה. ואז הם סגרו את התיק".

יתכן שהביקורת הזו על המשטר האיראני נובעת מכך ש"מועצת שומרי החוקה" באיראן מנעה ממחמוד אחמדיננג'אד להתמודד בבחירות לנשיאות אך הוא איננו היחיד שמשמיע את הביקורת הזו.

עלי יונסי,שר המודיעין והביטחון לשעבר של איראן התראיין ב-30 ביוני לאתר האיראני "ג'מאראן" וסיפר על חדירת המוסד הישראלי לארצו:

"כל האחראים האיראנים חוששים לחייהם, המוסד הישראלי חדר למגזרים שונים באיראן ומנגנוני הביטחון והמודיעין של איראן מטילים את ההאשמה זה על זה. במקום לגלות את סוכני המוסד באיראן, מנגנוני הביטחון מתחרים ביניהם בתוך איראן. הדבר הזה מאפשר למנגנוני המודיעין העולמים לפעול באופן חופשי בזירה האיראנית".

המוסד הישראלי נמצא עכשיו מול אתגר גדול, נוכח האפשרות שארה"ב ואיראן יחתמו על הסכם שמאפשר את החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל איראן. המוסד הוא הזרוע העיקרית לפעילות החשאית נגד איראן, וטוב שממשלת ישראל החדשה שבה לעקרון העמימות. גורמי ביטחון יודעי דבר אומרים כי גם ראש המוסד החדש דוד ברנע גורס שאין להשפיל בפומבי את היריבים המסוכנים ביותר של ישראל, בניגוד לקודמו.

המוסד הוא הזרוע העיקרית לפעילות החשאית נגד איראן, וטוב שממשלת ישראל החדשה שבה לעקרון העמימות. גורמי ביטחון אומרים כי גם ראש המוסד החדש גורס, בניגוד לקודמו, שאין להשפיל בפומבי את היריבים המסוכנים

טוב לדעת שהמלחמות הפנימיות בתוך מנגנוני המודיעין והביטחון האיראנים מסייעות לישראל לחדור מודיעינית ומבצעית ללב הפרוייקט הגרעיני האיראני, אבל אסור להסתחרר מההצלחות ויש לפעול בזהירות רבה מבלי שהאיראנים יצליחו ללכוד את המגוייסים המסייעים למוסד בפעולותיו בתוך איראן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,073 מילים
סגירה