עוד ליל שימורים בכנסת – שימור סדר היום של נתניהו

.דיונים בחוק איחוד משפחות (צילום: F210705YS168.jpg)
F210705YS168.jpg
דיונים בחוק איחוד משפחות

ממשלת השינוי התחילה ברגל ימין. במשך השבועות הראשונים לכהונתה נדמה שמלאה הארץ אנחות רווחה וקולות עשייה. המדינה, הזקוקה נואשות לשיקום מהותי וממושך מנזקי הביביזם, שמחה להסב את הקשב הקולקטיבי מן הטרטור הבלתי פוסק שניפקו נתניהו וסייעניו, לעבר סדר יום ניהולי-אזרחי.

אבל שני המוקשים שהניח נתניהו בחדר דיוני הממשלה – אביתר ו"הוראת השעה" השוללת איחוד משפחות של פלסטינים וישראלים – הצליחו לייצר את ההפרעה שביקש הממקש ליצור. הסכם הכניעה באביתר, תקדימי ומסוכן, היווה הצלחה ראשונה לטקטיקה של נתניהו, המבוססת על שימור סדר היום הביביסטי-ימני, קליעת הקואליציה לסתירות פנימיות, ושלילת יכולתה לפעול ולקדם סדר יום כלל-אזרחי מתקן ומאחה.

הסכם הכניעה באביתר, תקדימי ומסוכן, היווה הצלחה ראשונה לטקטיקה של נתניהו, המבוססת על שימור סדר היום הביביסטי-ימני, קליעת הקואליציה לסתירות פנימיות, ושלילת יכולתה לפעול לסדר יום כלל-אזרחי מאחה

אירועי ליל השימורים בכנסת, סביב הארכת הוראת השעה המונעת איחודי משפחות, היוו הוכחה נוספת לכוחו השיורי של נתניהו להכתיב סדר יום ולהקשות על הקואליציה להשאיר את מורשת נתניהו הרחק מאחוריה.

מתבקשות כמה מסקנות מהירות:

הקואליציה הפסידה, בקרב שאליו לא היתה צריכה להיכנס מלכתחילה.

באופוזיציה, גוש נתניהו הוכיח שוב חוסר מעצורים טוטלי. הכל כשר, ואם הוא לא כשר הוא יוכשר, הכל כולל הכל, ובלבד שנתניהו יחזור לשלטון.

תמיכת הרשימה משותפת בממשלה חלופית בראשות העבריין הסדרתי דרעי ובהרכב של גברים חרדים מהגיהנום – היא חרפה.

המסקנה האופרטיבית לקואליציה – עליה להתארגן במהירות ולהתחיל ביצירת סדר יום של שינוי אזרחי כולל.

גם את ההתנהלות הקואליציונית בכנסת מוטב לשפר מיידית. היכן זאביותו של אלקין ואיה שועליותו של סער? שני יושבי ראש קואליציה לשעבר, מצליפים מדופלמים, לא הצליחו לחזות את התרגיל למתחילים שביצע עמיחי שיקלי?

ברובד המהותי,  מתחת לשכבה הפוליטית, טוב שהוראת השעה המבישה והמפלה נפלה. בהיותי סגן ראש המל"ל עסקנו לא מעט בהוראת השעה הזו, בנסיון לרבע את המעגל הבטחוני-מדיני-משפטי-דמוקרטי.

מסקנתנו היתה כבר אז כי ישראל אינה זקוקה לעוד טלאי ארעי בעייתי ומפלה מעין זה, אלא לחוק הגירה והתאזרחות והתאזרחות מלא, שלם, הוגן ומאוזן. כזה שיאפשר הגירה והתאזרחות לא רק ליהודים על פי חוק השבות, אלא ללא מעט אנשים ממגוון לאומים ותרבויות המעוניינים, ממגוון סיבות, להפוך לישראלים. כן, גם אם הם פלסטינים שהתאהבו בישראלי/ת ואינם קשורים לטרור.

גם את ההתנהלות הקואליציונית בכנסת מוטב לשפר מיידית. היכן זאביותו של אלקין ואיה שועליותו של סער? שני יושבי ראש קואליציה לשעבר, מצליפים מדופלמים, לא הצליחו לחזות את התרגיל למתחילים שביצע עמיחי שיקלי?

עכשיו, כ-18 שנה אחרי שהוראת השעה באה לעולם, בנסיבות בטחוניות שונות לחלוטין, ואחרי ההפסד בהצבעה, טוב תעשה הקואליציה אם תפעל כפי שהיתה יכולה וצריכה לפעול כבר לפני שלושה שבועות, ובכך היתה יכולה גם למנוע את הכישלון בהצבעה – להתניע מהלך יסודי ועמוק לחקיקת חוק הגירה והתאזרחות עדכני. למהלך הזה צריכים להיות שותפים לא רק גורמי ממשלה וכנסת, אלא מומחים ממגוון תחומים, ארגוני חברה אזרחית רלוונטים, והציבור הרחב. מדובר בסוגייה מהותית הנוגעת לשורשי הממשק שבין "יהודית" ו"דמוקרטית".

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 432 מילים
סגירה