יש להגן על זכויות היסוד הנתונות לכל אדם, כולל אי-הדרת נשים

.הפרדה בין גברים לנשים בבניינים ורחובות, 2019 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
.הפרדה בין גברים לנשים בבניינים ורחובות, 2019

שי גליק הגיב על הרשומה שלי בזירת הבלוגים "אין הפרדה בלי פגיעה. הפרדה היא פגיעה", ברשומה משלו בזמן ישראל בשם "הפרדה היא סובלנות".

שי גליק חי בעולם הניו-ספיק של אורוול בו מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות, בערות היא כוח, והפרדה היא סובלנות. בעולם הריאלי, הפרדה אינה סובלנות, הפרדה היא כניעה לאי סובלנות.

שי גליק חי בעולם הניו-ספיק של אורוול בו מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות, בערות היא כוח והפרדה היא סובלנות. בעולם הריאלי, הפרדה אינה סובלנות אלא כניעה לאי סובלנות

כדאי לגליק ולחבריו, ולאלו בציבור הקרוב ההולכים שבי אחרי חלקות דבריו לראות את מה שמתרחש בבית שמש לראות את אי-הסובלנות שבבסיס ההפרדה המגדרית.

לפני כחמש שנים קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי על עיריית בית שמש להסיר שלטים אשר נתלו במרחבים הציבוריים בעיר. השלטים שנתלו על ידי פלגים בחברה החרדית בעיר מורים על הפרדה מגדרית במדרכות, ונכתבים עליהם הוראות לגבי לבוש וסוגיות הקשורות בצניעות של נשים.

בסוף השבוע הורה בית המשפט העליון ליועץ המשפטי לממשלה להתערב בהסרת שלטי צניעות הנתלים בבית שמש על ידי חרדים, לאחר שהעירייה והמשטרה בעיר לא מצליחות לעמוד בהוראת בית המשפט להסיר אותם מזה כחמש שנים. בית המשפט הורה לגבש מדיניות אכיפה חדשה ברמה לאומית בתוך 90 יום, ולאחר מכן יש לבצע אכיפה בשטח ולמגר את התופעה בתוך 30 יום.

וכך כתב השופט הפורש חנן מלצר בהחלטתו משבוע שעבר, יחד עם השופטים דוד מינץ ועוזי פוגלמן:

"המרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה, המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים".

השופט מלצר מתח ביקורת על המצב בבית שמש וכתב כי על היועץ המשפטי לממשלה לגבש תוכנית אכיפה ברמה הארצית מכיוון שהאכיפה המקומית אינה משיגה את יעדיה. שלטים רבים וכתובות גרפיטי פוגעניות עודם מוצבים ברחבי העיר:

"הרשות המקומית מחויבת, ככל גוף שלטוני, להגן על זכויות היסוד הבסיסיות הנתונות לכל אדם הכפוף לתחום סמכותה ושיפוטה, לרבות אי-הדרת נשים, ולמרבה הצער, על אף ההזדמנויות הרבות שניתנו, טרם נמצא מענה אכיפתי הולם מצד העירייה לבעיית השילוט הבלתי-חוקי המוצב בעיר".

"המרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה, המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים", כתב השופט הפורש מלצר

המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים, מצד אי-אילו גורמים מפרי חוק, אשר מתעלמים מהוראות הדין, מצווי בתי המשפט ומפעולות האכיפה הרבות שבוצעו מטעם העירייה, בשיתוף פעולה עם המשטרה.

הארגונים והפעילים הדוחפים להפרדה מגדרית מביאים נימוקים שונים להצדקת ההפרדה, בין השאר, "הרצון" או הצורך של האוכלוסיה החרדית, והרצון לשלב את החרדים בעולם העבודה. אלא שאחרי עשור של הפרדה מגדרית במטרה לשילוב חרדים, שהונהג בחלק מהאוניברסיטאות, נותרה בהן רק הפרדה מגדרית ודחיקת זכויות נשים. בנושא זה, זהבה גלאון פרסמה מאמר חשוב תחת כותרת זה מתחיל בהפרדה מרצון".

בשבוע שעבר החליטה אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה לקיים אירועים בהפרדה מגדרית. לנשים ולגברים הרוצים בכך יהיה מתחם משלהם.

אמנם האוניברסיטה מיהרה להבהיר ששום אירוע בהפרדה לא ייערך בקמפוס עצמו, אך זו החלטה מדאיגה מכמה סיבות. הראשונה ידועה בשם "מדרון חלקלק", מה שמתחיל בהפרדה "מרצון" הופך בתוך זמן קצר להפרדה בכפייה. עמותות ופעילים חרדים פונדמנטליסטים לוחצים להפריד עוד, לחייב הפרדה מגדרית בתחומים נוספים, והמוסד, שכבר נכנע פעם אחת, נכנע שוב.

אמנם האוניברסיטה מיהרה להבהיר ששום אירוע בהפרדה לא ייערך בקמפוס עצמו, אך זו החלטה מדאיגה. הסיבה הראשונה ידועה בשם "מדרון חלקלק". מה שמתחיל בהפרדה "מרצון" הופך בתוך זמן קצר להפרדה בכפייה

הסיבה השנייה: כוונות טובות המובילות לתוצאות איומות שהציבור לא התכוון להן, ואילו הגורמים המקדמים הפרדה מגדרית בהחלט התכוונו להן. יש כעת הפרדה באקדמיה שהונהגה במטרה לשילוב חרדים באקדמיה, והתוצאה היתה כניסת גורמים חרד"ליים קיצוניים, שמטרתם לדחוק נשים מעמדות ציבוריות. נראה שהממשלה החליטה למעשה שעדיף לה לדחוק נשים לאחור כדי לקדם גברים חרדים.

מבקר המדינה בדוח מ-2019 כתב על שיעור הנשירה בקרב הגברים החרדים שהלכו ללמוד במוסדות האקדמאיים:

"כדי להתמודד עם פערי הידע ועם פערים בהרגלי הלמידה של מועמדים חרדים ללימודים, מפעילים המוסדות האקדמיים המשתתפים בתוכניות מכינות קדם-אקדמיות ייעודיות.

האפקטיביות של המכינות בתקופת הפעלתה של התוכנית הראשונה הייתה חלקית: המכינות הועילו בעיקר לנשים החרדיות, ושיעור הנושרים מהמכינות בקרב הגברים הגיע לכ-55% (לעומת 35% בקרב הנשים).

שיעור הנשירה מהלימודים האקדמיים במגזר החרדי גדול יותר מפי שניים משיעורו בקרב המגזרים האחרים […]. בחישוב משוקלל, מכל 100 גברים חרדים שיתחילו ללמוד במכינות ימשיכו רק 45 ללימודים אקדמיים, ורק 24 מהם יקבלו תואר (לעומת 47 מכל 100 נשים חרדיות).

למרות זאת, ועדת ההיגוי, ות"ת ומל"ג לא אספו נתונים על הנשירה (לרבות נתונים מפולחים), לא ניתחו לעומקן את תופעת הנשירה ואת סיבותיה (ובפרט אצל גברים חרדים), לא קבעו יעד של צמצום תופעת הנשירה, לא קיבלו החלטות בנושא ואף לא יישמו פתרונות".

ד"ר יופי תירוש, ממובילות המאבק נגד ההפרדה המגדרית באקדמיה, כתבה שפרויקט ההפרדה באקדמיה שמטרתו שילוב חרדים נכשל. מזה 9 שנים, מאז 2012, מל"ג מסבסדת פתיחת קמפוסים בהפרדה מגדרית. ההפרדה מוצגת כפתרון לאתגר החשוב של משיכת חרדים לאקדמיה ושילובם בתעסוקה. היום ברור שמדובר בכשלון.

מזה 9 שנים, מאז 2012, מל"ג מסבסדת פתיחת קמפוסים בהפרדה מגדרית. ההפרדה מוצגת כפתרון לאתגר החשוב של משיכת חרדים לאקדמיה ושילובם בתעסוקה. היום ברור שמדובר בכשלון

גם אחרי שהאוצר הוציא כ-2 מיליארד שקל על הפרויקט, ללא בקרה ובלי שעמדו ביעדים, מסתבר שהכסף מממן בעיקר את מנגנון ההפרדה, שלוש כיתות לכל קורס: גברים, נשים ומעורב. החרדים לא באים, ולא פחות גרוע, שיעור הנשירה בקרב הגברים החרדים שכן באים, גבוה מאוד, מעל 50%.

לפי תירוש, הפרויקט נכשל כי הבעיה היא לא בהפרדה אלא בהיעדר לימודי ליבה ובטאבו הקהילתי נגד לימודי גברים (וגם נגד התחזקות מקצועית-כלכלית גדולה מדי של נשים), ומאחר שהחינוך הקלוקל שהחרדים קבלו עד האוניברסיטה אינו מאפשר להם עמידה בסטנדרטים אקדמיים.

והתוצאה היא "תארים דמיקולו של תעודות הוראה שעברו אקדמיזציה אינסטנט ושאין בהן צורך משקי", תוך פגיעה במרצות. כשמוסד אקדמי מאפשר לימודים בהפרדה, יש בהכרח פגיעה בזכויות של מרצות. הן לא יכולות להרצות בהרבה כיתות בהן נהוגה הפרדה מגדרית. ולאוניברסיטה נוצר אינטרס מוסדי לקדם גברים שיוכלו להרצות בכל הכיתות.

הארגונים והפעילים התומכים והמקדמים הפרדה מגדרית לא מתכוונים להסתפק בה רק באוניברסיטאות, המטרה היא הפרדה בחברה כולה. כבר שומעים קולות שדורשים ממעסיקים לקדם "סביבת עבודה נוחה לחרדים", שם קוד לעבודה בלי נשים. את המחיר של הכנסת חרדים וחרד"לים לצבא וההפרדה המגדרית שם, משלמות חיילות כבר עשור. קנאים חרדים כבר התחילו להגביל כניסת נשים לאוטובוסים ולרחובות מסוימים, והממשלה רופסת במאבק בתופעה.

גם אחרי שהאוצר הוציא כ-2 מיליארד שקל על הפרויקט, ללא בקרה ובלי שעמדו ביעדים, מסתבר שהכסף מממן בעיקר את מנגנון ההפרדה, 3 כיתות לכל קורס: גברים, נשים ומעורב. החרדים לא באים

חברה חופשית אינה מדירה נשים, אינה מחביאה את הנשים בה, אינה דוחקת אותן לאחור, אינה יוצרת מקצועות המגבילים אותן. חברה חופשית משמעה שכל בני האדם באים בקהל, גם אם מפירים בכך חוקים עבשים מלפני אלפי שנים. אסור לנו לתת לפונדמנטליסטים לקנאים דתיים לדחוק את רוב האוכלוסייה לאחור.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,048 מילים
סגירה