"התבטאות מסוכנת", אבל רק כשהיא מופנית כלפי משפחת נתניהו

בנימין נתניהו ובנו יאיר (צילום: Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP
בנימין נתניהו ובנו יאיר

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני משפחתו שרה ויאיר הגישו תביעת לשון הרע נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, על כך שקרא להם "חולי נפש" וטען כי הם זקוקים לאישפוז.

בין השאר, טענו בני משפחת נתניהו באמצעות בא כוחם עו"ד יוסי כהן, כי מדובר בטענות כוזבות מתוך רשעות של ממש ותוך ניסיון להכפיש את שמם של התובעים, להשפילם בעיני הבריות, לבזותם, לעשותם מטרה ללעג או לבוז ולפגוע במשרתם ובמשלח ידם. על הפגיעה הזו בשמם הטוב תובעת משפחת נתניהו את אולמרט בקרוב למיליון שקלים – 837 אלף שקלים.

"התבטאות מסוכנת"

בתביעת הדיבה טענה משפחת נתניהו:

"רק אדם חדור שנאה עיוורת וחסרת כל מעצורים מסוגל לומר דברי בלע כה חמורים ופוגעניים בתקשורת… מדובר בהתבטאות מסוכנת שעל בית המשפט לגנותה ולקבוע שאינה בגדר חופש הביטוי".

אולמרט טען להגנתו, בין השאר, כי אין מדובר בקללה או בכינוי גנאי אלא בציון מצב הידוע לכל, הוסיף כי בהיותו אדם מוכר לציבור איש אינו חושד בו שהוא פסיכיאטר שסיפק אבחנה מקצועית בתחום הנפש, וכי הוא דורש גילוי מסמכים ואיבחון פסיכיאטרי שיוכיחו את דבריו. הואיל ואינני באת כוחו של אף אחד מן הצדדים, לא לטענות ההגנה אני רוצה להתייחס כאן.

מה שמסקרן אותי זו עצם התביעה של אחד מבעלי הדין, יאיר נתניהו. "התבטאות מסוכנת"? לא אכנס כרגע לשלל ניבולי המקלדת המוכרים של נתניהו הצעיר, ואתרכז כרגע רק בעולם המושגים הפסאודו-רפואי שהוא תובע את אולמרט בגינו. הרי יאיר עצמו סיפק לא פעם ולא פעמיים איבחונים קליניים ופסיכיאטרים ולא היסס להציע פתרונות טיפוליים כמו אישפוז – לאנשים שעברו מול רדאר הציוצים שלו.

אתן כמה דוגמאות.

אלדד יניב – "חולה נפש"

בתגובה לציוץ ביקורתי של אלדד יניב על ראש הממשלה דאז נתניהו, הגיב בנו בחוות הדעת הפסיכיאטרית: "חולה נפש".

אהוד ברק – "פדופיל", "דמנטי", "לך לאישפוז כבר!"

במהלך מתן עדות בבית משפט בתביעות הדיבה ההדדיות שלו נגד אירגון "מולד", איבחן יאיר נתניהו שוב ושוב את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כ"פדופיל", סטייה המוגדרת כהפרעה נפשית בספרות האיבחונית הפסיכיאטרית. הוא חזר על האיבחון שוב ושוב בידיעה שהדיון המשפטי מספק לו הגנה מדיבה. באחד מציוציו המפורסמים כבר שלח את ברק לאישפוז:

"חתיכת זבל חובב פדופילים… לך לאישפוז כבר!"

ציוץ של יאיר נתניהו
ציוץ של יאיר נתניהו

בהמשך, סיפר לנו נתניהו הצעיר שאהוד ברק "שיכור מוויסקי" ושיתף אותנו בהתלבטויותיו הקליניות לגבי האיבחון שלו כלוקה בדמנציה ("וכנראה דמנטי שכמוך"):

ציוץ של יאיר נתניהו
ציוץ של יאיר נתניהו

אטילה שומפלבי – "סימנים מתקדמים של פסיכוזה ודמנציה"

בתגובה לציוץ של אטילה שומפלבי הביע יאיר נתניהו דאגה לשלומו וסיפק אבחנות קליניות מלוא החופן, משדה הפסיכיאטריה והרפואה הגריאטרית גם יחד, הביע את דעתו המקצועית לגבי גורמי ההדבקה וסיים באיחול מכל הלב:

"אני מתחיל ממש לדאוג לך. אתה מגלה סימנים מתקדמים של פסיכוזה ודמנציה. אולי נדבקת מחובב הפדופילים והלוליטות. מאחל לך החלמה מהירה".

תגובה של יאיר נתניהו לאטילה שומפלבי
תגובה של יאיר נתניהו לאטילה שומפלבי

משה בוגי יעלון – לינק לאברבנאל

בתגובה לציוץ של שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון על תיפקודו הבטחוני של ראש הממשלה דאז נתניהו, הגיב יאיר נתניהו בדרך דומה. הוא אמנם לא סיפק איבחון סדור על מחלת נפש, אך הדביק בתגובה הפניה למוסד שאמור להעניק מזור לחולי נפש, בית החולים לבריאות הנפש אברבנאל, והמבין יבין:

תגובת יאיר נתניהו לציוץ של משה יעלון
תגובת יאיר נתניהו לציוץ של משה יעלון

אלי אבידר – לינק לאברבנאל

בהזדמנות אחרת המליץ את אותה המלצה קלינית על בית החולים לבריאות הנפש גם לח"כ אלי אבידר, אך ספג בתגובה הפניה לכלא מעשיהו:

ציוצים של אלי אבידר ויאיר נתניהו
ציוצים של אלי אבידר ויאיר נתניהו

חלק מהמשפחות השכולות – "חולות רוח"

גם שכול משפחתי בפיגועים או במלחמות לא סיפק הגנה מפני חוות הדעת המקצועיות של הפסיכיאטר הצעיר והנמרץ יאיר נתניהו. משפחות שכולות משני צידי המתרס, היהודי והפלסטיני, שמאמינות בצורך בפיוס, ריפוי ודו קיום, חרף המטענים הקשים והעבר המדמם בשני הצדדים, ובוחרות לציין אותו ביחד בטקס זיכרון אלטרנטיבי להרוגי שני הצדדים, נאלצו לשמוע את חוות דעתו הציבורית של יאיר:

"המשפחות השכולות שישתתפו בטקס הזיכרון האלטרנטיבי חולות רוח".

בהמשך חזר והדגיש את הדברים ואף הבהיר:

"הם אכן חולי רוח על פי כל סטנדרט אנושי בסיסי משחר ההיסטוריה".

אבל כשמלים כאלה בוקעות מפיו בנו של ראש הממשלה דאז, על שלל עוקביו ומעריציו, הן לא צונחות בחלל ריק אלא מתפקדות כמשרוקית כלבים. עוד באותו יום התקיים טקס הזיכרון האלטרנטיבי המשותף, וכך, בין השאר, נראתה קבלת הפנים שזכו לה המשפחות השכולות. האם אמירתו של נתניהו הצעיר הסיתה את האוהדים להתבטאויות הללו, או שמדובר ביצירה מקורית פרי מוחם, אין לדעת. אבל האיבחון שסיפק הידהד באותו יום זיכרון.

"חלאות המין האנושי, יה מנאייק, תוריד את הראש יה מניאק, אל תסתכל. עוד שרמוטות הגיעו, זונות, שימותו המשפחה שלך בפיגוע יה בן זונה, יה חתיכת מכוער, יה זבל, יה עמלקים, שרמוטות של מחבלים זה מה אתם, אתם ניאו-נאצים שמאלנים יה זרע של היטלר וגבלס".

עיתון הארץ – "חולים"

עיתון הארץ הגיב באופן שלא היה לרוחו של יאיר נתניהו בעת פטירתו של שלדון אדלסון, מי שמימן עבור נתניהו את עיתון "ישראל היום". יאיר נתניהו שוב נכנס לחלוק הרופא המטאפורי שלו וסיפק אנמנזה: "אתם חולים". הואיל ולא מדובר, ככל הנראה, באיבחון של דלקת פרקים או כאב גרון שפקדו את העיתון, כותביו, עורכיו והמו"ל שלו, יאיר נתניהו מכוון, כפי שניתן להבין די בקלות, ללקות נפשית או מחלת נפש כלשהי.

יאיר נתניהו מגיב על ציוץ של הארץ אחרי מותו של שלדון אדלסון
יאיר נתניהו מגיב על ציוץ של הארץ אחרי מותו של שלדון אדלסון

אביחי מנדלבליט – "מטורף"

אני אישית לא מצאתי את הציוצים האמורים, שאולי נמחקו מהרשת (מעבר לזה שאני עצמי חסומה מן הפרופיל של יאיר נתניהו), אבל אם הם נכונים, כפי שנכתב בעיתון דהמרקר, אז היועמ"ש שמינה בנימין נתניהו, אביו של יאיר נתניהו, כונה על ידי בנו, בין השאר, גם "פקיד מטורף" ו"דיקטטור מטורף". כינוי הגנאי העממי למתמודדי נפש.

אוקיי, אבל מה הקשר להורים של יאיר נתניהו?

אולי תגידו, אוקיי, אז יאיר הצעיר הוא פוחז חם מזג שמרגיש כשיר להעניק חוות דעת פסיכיאטריות. אוקיי, אז הוא שכח למחוק את עצמו מכתב התביעה בו הוא תובע אחרים על מה שהוא עצמו נוהג לעשות לא פעם. אוקיי, אז הוא לא חשב על כך שאם מדובר בתגובה "מסוכנת", הרי שהוא עצמו העמיד לא מעט אנשים באותה סכנה. אבל מה הקשר להוריו, המופיעים גם הם בכתב התביעה?

ובכן, לא אכנס פה לשלל ההתנהגויות המשונות של שרה נתניהו, התלונות במשטרה והתביעות המשפטיות ואינסוף העדויות על התנהגותה הביזארית והאלימה כלפי עובדיה, על מזוודות הכביסה המוטסות שלה לחו"ל, על איסוף הבקבוקים לצורך איסוף פיקדון בעשרות אגורות כשמדובר במולטי מיליונרית, ועוד כהנה וכהנה מוזרויות. אני לא פסיכיאטרית ואין לי ענין לאבחן אדם כזה או אחר כמתמודד נפש.

אני אישית מקווה שכל אדם, יהא אשר יהא, הסובל ממצוקה נפשית, הפרעה או מחלת נפש כלשהי – יוכר ככזה ללא מסך הבושה, ההסתרה והבערות, יזכה לחיבוק והגנה, ייעטף באהבה ובחום על ידי יקיריו, ויזכה לטיפול הולם ומסור, כדי שלא יפגע בעצמו ובאחרים.

אז שוב, אם כך, מה הקשר להוריו?

ובכן, אני לא זוכרת, ומוזמנים לתקן אותי בתגובות אם אני טועה, אבל לא נתקלתי מעולם בשום גינוי, נזיפה, התנערות, קל וחומר התנצלות של אחד מהוריו מחנכיו על דבריו של יאיר נתניהו.

ולהזכירכם, לא מדובר בצמד הורים אנונימים קשי יום, שלא מבינים מימינם ומשמאלם. עסקינן בראש הממשלה לשעבר וברעייתו הפסיכולוגית במשרה חלקית בשירות הציבורי, שבביתם-ביתנו הוא חי עד היום, ועל שולחנם-שולחננו היה סמוך עד שפינו את מעון ראש המממשלה.

ולא מדובר בקטין חסר דעת וחסר ישע, חלילה. בדיוק החודש ימלאו לילד 30. אז אם הם חושבים שמדובר באמירה כל כך פוגענית ומסוכנת עד שיש לתבוע דיבה בגינה, איך עמדו מנגד ולא אמרו דבר כשבנם נופף באותו עולם מושגים קליני כלפי כל מי שלא נראה לו?

בני גנץ –  "לא שפוי"

אבל זה לא באמת מפתיע כל כך. הרי גם אבא נתניהו עצמו, יו"ר הליכוד וראש הממשלה דאז, איפשר (או אולי אפילו יזם) למפלגה שהוא עומד בראשה לצאת בקמפיין מתוזמר, שיותר מאשר רומז על אובדן שפיותו של בני גנץ, יריבו הפוליטי המרכזי באותם ימים.

וכך דיווחו במאקו על הקמפיין: "זה אדם שצריך לשבת במחלקה סגורה, לא בראשות הממשלה….מאז הראיון של בני גנץ אצל יונית לוי, מועמד ראשות הממשלה מטעם מפלגת כחול לבן, סומן כמטרה על ידי מפלגת ואנשי הליכוד, כאיש לא שפוי. החל מהודעות סמס שטוענות שגנץ מטופל בכדורים פסיכיאטריים, ועד השתלחות עורך הדין יורם שפטל שטוען שצריך לאשפז אותו".

קמפיין הליכוד: גנץ לא שפוי
קמפיין הליכוד: גנץ לא שפוי

בהודעות הסמס שנשלחו לחברי הליכוד נכתב:

"חשיפה: מועמד לראשות הממשלה סובל מדיכאונות ומטופל נפשית. האם ניתן לבלגנץ את המדינה? ציפרלקס, פרוזק ולוריוון לא ינהלו את המדינה!".

וכמובן, בני גנץ פרנואיד ולא יציב מבחינה נפשית:

יונתן אוריך, יועץ הניו-מדיה של נתניהו, הבהיר אז שגנץ לא רק לא נראה לא שפוי ולא בקו הבריאות, אלא שהוא גם מהווה סכנה אמיתית למדינה:

דובר משפחת נתניהו ומנהל הקמפיין של הליכוד דאז, עופר גולן, אפילו הגדיל וכתב בחשבון הטוויטר שלו:

"בני גנץ חייב לגלות לציבור איזה מידע רגיש האיראנים מחזיקים עליו, ואת הצהרת הבריאות שלו".

הצהרת בריאות? זה לא מזכיר קצת את מה שאולמרט ביקש בכתב ההגנה שלו ועורר זעם רב כל כך? אז אין לי מושג לגבי הביסוס העובדתי שעומד ביסוד טיעוניו התקשורתיים של אהוד אולמרט בענין בריאותם הנפשית של בני המשפחה. אבל לתבוע בגין אמירות שהמשפחה עצמה לא טרחה להוקיע כשהגיעו מבנם? או כשיצאו מקמפיין מפלגתו של האב? לכל הפחות אני רואה כאן מוסר כפול. או, איך נוהגים לומר בחוגים שלהם? התנהלות לא אפויה.

רונית צח היא עורכת זירת הבלוגים של זמן ישראל. עיתונאית רוב חייה הבוגרים, עם חיבה מיוחדת לטריוויה אקטואלית. אמא לשתי בנות, חתול וחתולה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הייתי חייב עוד תגובה. הפרצופים של האב ובנו בראש הפוסט מעוררים בי סלידה, סלידה, כן, סלידה, אבל אך ורק, רק סלידה; הכי לא שנאה, ממש ממש הכי לא שנאה, אין בי שום שנאה למשפחה הזאת. הסלידה היא... המשך קריאה

הייתי חייב עוד תגובה. הפרצופים של האב ובנו בראש הפוסט מעוררים בי סלידה, סלידה, כן, סלידה, אבל אך ורק, רק סלידה; הכי לא שנאה, ממש ממש הכי לא שנאה, אין בי שום שנאה למשפחה הזאת. הסלידה היא מתרבות המלוכנות, הפוזה הקיסרית שלהם, התחושה שהם קורצו מחומר על-חללי, טראנס-גלקטי, סוג של אלים, בקיצור, נרקיסים. החיוך שלהם בתמונה, שכה עושה את זה למעריציהם, מתפרש למעריצים כמקור לבטחון ושלווה למדינה, אך זה כל הגועל: הכי טוב, להשוות לבגין

תודה לאל נשאתי תפילה לשלום המדינה ביום הקמת הממשלה ישראל ניצלה בנס פשוט כך וימי נתניהו עוד ילמדו באוניברסיטאות בעולם כיצד איש אחד מגלומן חסר עכבות השתלט על מדינה שלמה שאפילו עד עכשיו כב... המשך קריאה

תודה לאל נשאתי תפילה לשלום המדינה ביום הקמת הממשלה ישראל ניצלה בנס פשוט כך וימי נתניהו עוד ילמדו באוניברסיטאות בעולם כיצד איש אחד מגלומן חסר עכבות השתלט על מדינה שלמה שאפילו עד עכשיו כבר חודש אחרי עדיין בתקשורת לא קלטו את זה

עוד 1,336 מילים ו-3 תגובות
סגירה