דף חדש ביחסי ישראל ירדן

מלך ירדן עבדאללה השני וראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: AP Photo/Alex Brandon; Olivier Fitoussi/Flash90)
AP Photo/Alex Brandon; Olivier Fitoussi/Flash90
מלך ירדן עבדאללה השני וראש הממשלה נפתלי בנט

ממשלת בנט-לפיד מנסה לפתוח דף חדש ביחסים עם ממלכת ירדן. מדובר במהלך חשוב, שבמערכת הביטחון מברכים עליו. אולם אין ארוחות חינם וישראל תידרש לשלם תמורה בכל הקשור לקידום פתרון שתי המדינות והתחייבות לשמור על מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

ראש הממשלה נפתלי בנט התחיל את היחסים עם העולם הערבי בכמה צעדים נכונים. הוא שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי, שר החוץ יאיר לפיד נסע לאיחוד האמירויות כדי לחנוך את פתיחת השגרירות הישראלית הראשונה באבו דאבי ובשבוע שעבר המריא נפתלי בנט במסוק בחשאי לעמאן שם נועד לפגישה ראשונה עם עבדאללה מלך ירדן.

בנט החל את יחסיו עם העולם הערבי בצעדים נכונים. שוחח בטלפון עם נשיא מצרים, שר החוץ לפיד נסע לחנוך שגרירות ישראלית ראשונה באבו דאבי, ובשבוע שעבר המריא בנט בחשאי לעמאן לפגישה עם מלך ירדן

היחסים בין ישראל לירדן שעימה יש לישראל הסכם שלום מלא (הסכם "ואדי ערבה") מ-1994 הגיעו לשפל חסר תקדים ביחסים בתקופתו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. היחסים האישיים בין נתניהו לעבדאללה מלך ירדן היו גרועים ביותר. בשיחות עם אישים ישראלים ואמריקנים נהג המלך עבדאללה להשמיץ את נתניהו ולטעון כי הוא "שקרן שאי אפשר להאמין לאף מילה שלו". המצב ביחסי ישראל ירדן החריף לאחר ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל ופירסום תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ שבמרכזה תוכנית הסיפוח.

ראש הממשלה נפתלי בנט הביא עמו מתנת פיוס ישראלית למלך עבדאללה, הסכמה ישראלית למכור לירדן 50 מיליון קוב נוספים של מים ממימי הכינרת, ירדן סובלת ממצוקת מים קשה ויכולה על פי הסכם השלום להיעזר בישראל בתחום הזה.

לאחר פגישת ראש הממשלה בנט עם המלך הירדני נועד שר החוץ לפיד בגשר אלנבי עם שר החוץ הירדני איימן א-צפדי.

בסוף השבוע בירך ממשל ביידן על הפגישה בין ראש הממשלה בנט למלך עבדאללה.

גם המלך עבדאללה הביע שביעות רצון מהתנהלות הממשלה החדשה בישראל כלפי ירדן, הוא אמר את הדברים בשיחת טלפון עם הנשיא המדינה יצחק הרצוג.

אולם, על פי גורמים ירדנים, המלך עבדאללה זועם על הדלפת הפגישה החשאית שלו עם נפתלי בנט שהביכה אותו בעולם הערבי. הוא יצטרך להפנים את העובדה כי אין הבדל בין הפוליטיקאים הישראלים, כולם רצים להדליף את דבר מפגשיהם החשאיים למען יחסי הציבור ושיפור תדמיתם. בעניין הזה בנט איננו שונה מנתניהו, אשר לפני כמה חודשים הדליף את דבר פגישתו החשאית בניום שבסעודיה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

היחסים האישיים בין נתניהו לעבדאללה מלך ירדן היו גרועים ביותר. בשיחות עם אישים ישראלים ואמריקנים נהג המלך עבדאללה להשמיץ את נתניהו ולטעון כי הוא "שקרן שאי אפשר להאמין לאף מילה שלו"

אין ארוחות חינם

הפעילות המדינית הישראלית של הממשלה החדשה מול ירדן היא מבורכת, היא תורמת לשיקום היחסים ובמערכת הביטחון מברכים עליה, גבול ישראל ירדן הוא הגבול הארוך ביותר שיש לישראל עם מדינה ערבית והמלך עבדאללה מקפיד לשמור עליו ולמנוע חדירת מחבלים לישראל.

ירדן היא גם אזור החיץ של ישראל מפני התקרבות כוחות פרו איראניים לגבולה המזרחי. המלך עבדאללה מודאג מאוד מהתחזקות כוחה של איראן בעיראק ובסוריה ופועל להרחקת המליצות השיעיות הפרו-איראניות מגבולות ירדן.

אבל, לכל דבר יש מחיר. במציאות המזרח תיכונית הכל עניין של אינטרסים."אין ארוחות חינם" וירדן מרוויחה גם היא מהסכם השלום עם ישראל. אבל המלך אמור לנסות ולגבות מחיר מהממשלה החדשה בישראל תמורת פתיחת דף חדש ביחסים עם ישראל.

המלך עבדאללה יוצא לביקור בארה"ב וב-19 ביולי יפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן. הוא יהיה המנהיג הערבי הראשון עמו יפגש הנשיא האמריקני מאז נכנס לבית הלבן.

לנשיא ביידן יש חיבה עמוקה מלך עבדאללה והוא תמיד חש מחוייבות עמוקה לשמור על יציבות שלטונו של המלך הירדני.

המלך עבדאללה מגיע לפגישה כמה חודשים לאחר שהמודיעין הירדני חשף ניסיון של קשירת קשר נגדו על ידי אחיו למחצה הנסיך חמזה ושתי דמויות ירדניות חשובות: הד"ר באסם עוודאללה ובן המשפחה המלכותית השריף חסן בן זיד.

גורמים בבית המלוכה הירדני אומרים כי מאחורי קשירת הקשר עמדו סעודיה וגורמים בכירים בממשל טראמפ בעקבות פירסום "עסקת המאה". ה-CIA   מכיר היטב את פרטי הפרשה.

ירדן היא גם אזור החיץ של ישראל מפני התקרבות כוחות פרו-איראניים לגבולה המזרחי. המלך עבדאללה מודאג מאוד מהתחזקות איראן בעיראק ובסוריה ופועל להרחקת המליצות השיעיות הפרו-איראניות

בפגישה עם הנשיא ביידן צפוי המלך להעלות שני נושאים חשובים הקשורים ליחסים של ירדן עם ישראל.

1

קידום פיתרון שתי המדינות. הדבר חשוב מאוד לירדן כדי להסיר מעל השולחן את האופציה כי ירדן היא "המולדת החלופית" עבור הפלסטינים ואין צורך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

בשבוע שעבר הגיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לביקור בזק בירדן לתאם עם המלך עמדות לקראת פגישתו עם הנשיא ביידן.

בנושא הזה יש הסכמה מלאה בין המלך עבדאללה לנשיא ביידן. הנשיא האמריקני מכיר היטב את המזרח התיכון. הוא יודע היטב כי פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני איננו נראה באופק, אבל הוא רוצה להמשיך ולנהל את הסכסוך תוך הגברת הסיכויים בעתיד להקמת מדינה פלסטינית ולהחלשת כל גורם, לדוגמה תנועת חמאס, שמתנגדת לפתרון שתי המדינות ומנסה לשבשו.

2

מעמדה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים שמעוגן בהסכם השלום עם ישראל מ-1994.

זהו נושא חשוב ביותר עבור המלך עבדאללה, במיוחד נוכח ניסיונה של סעודיה להשיג "דריסת רגל" בהר הבית. סעודיה היא מנהיגת העולם המוסלמי השולטת על מכה ומדינה, שני המקומות הקדושים לאיסלאם. "דריסת רגל" סעודית במסגד אל-אקצא, המקום השלישי בחשיבותו בדת האסלאם, תחזק את מעמדה של סעודיה בעולם המוסלמי.

 הנושאים הצפויים לעלות בפגישת עבדאללה וביידן הם: קידום פיתרון 2 המדינות, שיסיר מעל השולחן את אופציית ירדן כ"מולדת החלופית" לפלסטינים, ומעמד ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים

היריבות בין סעודיה לירדן בנושא הזה היא חשובה עבור המלך הירדני, שטוען כי השושלת ההאשמית היא צאצא ישיר של הנביא מוחמד. המתיחות בין ירדן לסעודיה נמצאת בשיאה. המלך עבדאללה משוכנע כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הוא שהפעיל נגדו את אחיו למחצה הנסיך חמזה ואת מקורביו כדי להפילו מהשלטון, בעידוד גורמים מממשל טראמפ כדי לקנות אחיזה במסגד אלאקצא.

המלך עבדאללה גורס כי ראש הממשלה לשעבר נתניהו היה גם הוא בסוד העניינים והיה מוכן לתת לסעודיה "דריסת רגל" בהר הבית תמורת נורמליזציה מלאה ביחסים עמה.

סעודיה מנסה להגביר את אחיזתה בהר הבית. באפריל 2018 הודיע מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז על תרומה של 150 מיליון דולר לתמיכה במקומות הקדושים בירושלים כדי לבלום את טורקיה, מציר "האחים המוסלמים", שהגבירה אף היא את מאמציה לחזק את מעמדה במזרח ירושלים.

לכן, ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי עבדאללה מלך ירדן ינסה לשכנע את הנשיא ביידן להפעיל לחצים על ראש הממשלה בנט, שאותו הוא אמור לארח בקרוב לביקור ראשון בבית הלבן, בשני הנושאים האלה.

ראשית, לקדם את נושא פתרון שתי המדינות וחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים על בסיס העקרון של חזרה לקווי 67 והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים. והנושא השני: התחייבות ישראלית שלא לפגוע במעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום בין שתי המדינות.

המלך עבדאללה גורס כי ראש הממשלה לשעבר נתניהו היה גם הוא בסוד העניינים והיה מוכן לתת לסעודיה "דריסת רגל" בהר הבית תמורת נורמליזציה מלאה ביחסים עמה

גורמים ירדנים מעריכים כי המלך עבדאללה יחדש את בקשתו מישראל לאפשר לבנו יורש העצר, חוסיין בן עבדאללה לבקר במסגד אלאקצא ובכנסיות בעיר העתיקה בירושלים. הביקור הזה התבטל לפני כמה חודשים בעקבות סירובו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו לאפשר לעשרות מאבטחים חמושים ירדנים להיכנס עם נשקם לשטח הר הבית, המלך עבדאללה נפגע קשות מהדחייה הישראלית ובתגובה אסר על מטוס ראש הממשלה לטוס לאיחוד האמירויות דרך המרחב האווירי של ירדן.

ביקור כזה של יורש העצר הירדני בהר הבית, אם ראש הממשלה בנט יאשר אותו, יהווה הכרה ישראלית מחודשת במעמדה המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים. הכדור יונח כנראה בקרוב במגרשה של הממשלה החדשה בישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,145 מילים
סגירה