חשיפות חזבאללה – הישג מודיעיני שמצביע על חולשה אופרטיבית

נסראללה בראיון לאל מיאדין, צילום מסך מסרטון שעלה בוויינט
נסראללה בראיון לאל מיאדין, צילום מסך מסרטון שעלה בוויינט

במהלך השבוע האחרון חשף דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, את דמותו של חאג' חליל חרב, בכיר חזבאללה, כמי שאמון על הברחות אמל"ח בסמים לישראל מטעם הארגון.

אין זו הפעם הראשונה שדמותו של חרב נחשפת על-ידי גורמי מודיעין (גם בתפקידיו הקודמים בארגון דמותו נחשפה לא פעם), וחרב הוא כמובן לא הדמות הראשונה שמישהו דואג לחשוף את פעילותה.

השבוע חשף דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, את דמותו של חאג' חליל חרב, בכיר חזבאללה, כמי שאמון על הברחות אמל"ח בסמים לישראל מטעם הארגון. אין זו הפעם הראשונה שדמותו נחשפת ע"י גורמי מודיעין

לדוגמה, רק לפני מספר שנים חשפה ישראל את דמותו של  מוניר עלי נעים, שכיום מכונה חאג' האשם, וטענה כי הלה מפקד כוחות חזבאללה בגולן. זאת ועוד, רק לפני מספר שבועות טענה ישראל כי בנו של האשם, ג'ואד האשם, ממלא תפקיד ייחודי של יועץ לחטיבה 90 של צבא סוריה ברמת הגולן.

הסיבות מאחורי החשיפות הללו ברורות, ובראשן הנסיון להרתיע את אותו אדם מלהמשיך את פעולותיו ולא פחות חשוב מכך, להרתיע את הסובבים אותו ואת סייעניו מלעבוד עימו. אבל, נשאלת השאלה – האם ניתן בכלל להרתיע אנשים אלו מלהמשיך בפעילותם רק בגלל שישראל חשפה אותם ואת פעילותם?

באשר לחרב וגם לחאג' האשם התשובה ברורה – אלו המשיכו וממשיכים לפעול ללא לאות למען הארגון ומטרותיו והאשם עצמו אף צולם עם מפקד גיס 1 של צבא סוריה, חודשים רבים לאחר שתפקידו נחשף ברבים. אמנם לא ניתן לשלול את העובדה שחשיפות אלו מטרידות את אותם אנשים אבל לא ברמה שמפריעה להם לבצע את תפקידם.

זאת ועוד, חשיפות אלו אמנם מעידות על חדירה ועליונות מודיעינית על ארגון חזבאללה, אך במקביל אלו חושפות את החולשה העיקרית של צה"ל במערכה נגד הארגון – חשש לפעול כנגד אנשיו, גם אם אלו מבצעים פעולות כנגד ישראל (כמו חרב) וגם אם אלו פועלים בסוריה ולא בלבנון (כמו חאג' האשם ובנו).

חשיפות אלו אמנם מעידות על חדירה ועליונות מודיעינית על חזבאללה, אך במקביל חושפות את החולשה העיקרית של צה"ל במערכה נגדו – חשש לפעול נגד אנשיו, גם אם ביצעו פעולות נגד ישראל או פועלים בסוריה ולא בלבנון

הנסיונות של ישראל לנצל את המידע הנ"ל ולהזהיר את האנשים הללו מלהמשיך את פעילותם באמצעות הפצת כרוזים לתושבי רמת הגולן או שליחת איומים לסוריה, נראים קלושים ואף תלושים מהמציאות. יתרה מכך, חשיפות אלו עלולות לחשוף מקורות מודיעיניים, ובעיקר לחדד לארגון חזבאללה כי הלכה למעשה אנשיו מוגנים וחסינים ומה שישראל יכולה לעשות, לכל היותר, זה לפרסם מידע ברבים. אבל לא יותר מכך.

בנוסף, ראוי לציין כי בשנים האחרונות ישראל גם חושפת פרויקטים של ארגון חיזבאללה, כגון פרויקט "הדיוק" הנרחב שמבצע הארגון ביחד עם איראן. בשתי פעמים שונות בנאומו בפני באי העצרת הכללית, חשף ראש ממשלת ישראל לשעבר מקומות שקשורים לפרויקטים אלו, בעיקר באיזור ביירות.

אולם נשאלת השאלה – האם פרויקטים אלו נעצרו בגלל החשיפות, או שחיזבאללה נאלץ, לכל היותר, להערך מחדש מבחינה טקטית לאור החשיפות?

התשובה לכך נעוצה בעובדה שראש הממשלה נאלץ, גם בשנה שעברה כאמור, לחשוף אתרים ומקומות שקשורים לפרויקט זה, באופן המעיד על כך שחיזבאללה לא עצר את הפרויקט גם לאחר החשיפה הראשונה שלו.

יתרה מכך, ראשי הארגון, כולל נסראללה עצמו, שבים ומצהירים על רצונם בקידום הפרוייקט, ועל כך שלמרות חשיפות ישראל, הארגון הכפיל את מספר הטילים המדוייקים שברשותו.

יתרה מכך, ראשי הארגון, כולל נסראללה עצמו, שבים ומצהירים על רצונם בקידום הפרוייקט, ועל כך שלמרות חשיפות ישראל, הארגון הכפיל את מספר הטילים המדוייקים שברשותו

בשורה התחתונה,

"מדיניות החשיפות" שמנהלת ישראל מול ארגון חיזבאללה אולי משרתת מטרות טקטיות נקודתיות, אבל יותר משהיא מרתיעה את הארגון ואת פעיליו, היא ממחישה שמרחב הפעולה של ישראל אל מול חיזבאללה הינו מאוד מאוד מצומצם באופן שדווקא יכול לחזק את האמונה של אותם פעילים במעשיהם.

כדי לשגר מסר מרתיע לארגון יש ללוות את הפרסום הנקודתי בפגיעה בפועל באותם אנשים, אך זו סביר שתלווה בתגובת נגד של חיזבאללה ובסכנת הסלמה שישראל מנסה להימנע ממנה בכל מחיר. לאור זאת, שווה לשקול האם יש בכלל ערך בחשיפות אלו.

דני (דניס) סיטרינוביץ, שירת כ-25 שנים באגף המודיעין במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר של אמ"ן וכיום עמית מחקר במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 598 מילים
סגירה