האם יש חוט מחבר בין מאורעות תשפ"א לבין פרעות תרפ"ט?

כוחות כיבוי אש בלוד במהומות חודש מאי 2021 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90
מהומות בין יהודים וערבים בלוד, מאי 2021

בימי סבב הלחימה האחרון עם חמאס בעזה, ביחוד אחרי הופעתו המלהיטה של מוחמד דיף בקריאה "להציל את אל-אקסא", חוותה ישראל אירועים חמורים ביותר עם אזרחיה הערבים. יהודים עוברי אורח תמימים הותקפו על לא עוול בכפם ונרצחו, ורכוש רב הושחת ועלה באש.

בישראל מיהרו לתאר אירועים אלימים חמורים אלה כפרעות תשפ"א, ללמדך שיש חוט מחבר ישיר בין האירועים האלה לבין הפוגרומים ביהודים חסרי הישע בגולה וטבח תרפ"ט בחברון, החרוט עמוק בתודעה היהודית.

בישראל מיהרו לתאר אירועים אלימים חמורים אלה כפרעות תשפ"א, ללמדך שיש חוט מחבר ישיר בין האירועים האלה לבין הפוגרומים ביהודים חסרי הישע בגולה וטבח תרפ"ט בחברון, החרוט עמוק בתודעה היהודית

ואכן, יש כמה חוטים מקשרים. טבח תרפ"ט היה בערים מעורבות שבהם חיו יהודים בתוך הערבים, והזיק שהצית את הבערה היו סכסוכים בין יהודים למוסלמים בכותל המערבי.

אלה היו אירועים חמורים מאוד וחסרי תקדים, שבהם נתח חשוב של הנוער הערבי בישראל פרק כל עול והצטרף אל אוייבינו.

השוני הוא שכעת היהודים הם הרוב, והם הממשלה, ואין להם שום סיבה להיכנס לחרדות של פוגרומים, אלוהים ישמור.

השאלה היא: מה עושים?

אם אנו פוטרים עצמנו באמירה: זה היה פוגרום קלסי של ערבים ביהודים, מאורעות תשפ"א-תרפ"ט, אז אין מה לעשות. כולם שונאים אותנו, ואם יש הזדמנות להרוג אותנו- אז הורגים.

אבל אם אנחנו מתנתקים לרגע מן הגעוואלד – אנו יכולים לנתח בעין בוחנת מה בדיוק קרה, כדי ללמוד איך להפיק לקחים לעתיד.

ראשית, אכן יש מסה רצינית של שנאה ליהודים, ביחוד על רקע הטענה השקרית של אל-אקסא בסכנה, אבל זה לא הכל.

הבעיה התחילה בלוד ובנגב. אשר לנגב, אלה שבטי הבדואים שיש בתוכם התארגנויות מסוכנות של פשע ושל עולם תחתון. אשר ללוד – שוב הבדואים. מי שהתחיל את הבעיות היו הבדואים שגלו מן הנגב והתיישבו בלוד בגלל סכסוכי שבטים. כלומר: יש לנו בעיה קשה עם הבדואים.

ואכן, יש כמה חוטים מקשרים. טבח תרפ"ט היה בערים מעורבות שבהם חיו יהודים בתוך הערבים, והזיק שהצית את הבערה היו סכסוכים בין יהודים למוסלמים בכותל המערבי

אבל לא רק לנו. מבט פנורמי על האזור כולו מגלה לנו כי בעיית הבדואים היא בעיה חובקת כל. הבדואים הרסו את לוב, הבדואים הם מקור הטרור בסיני, ורק לפני שבועיים שבט בדואי בירדן איים לפלוש לרבת עמון הבירה, כי הנציג שלהם בפרלמנט "נעלב". היו התנגשויות ליד שדה התעופה של רבת עמון, והוא הושבת לכמה שעות.

לצד בעיית הבדואים יש הבעיה של האינטליגנציה הפן ערבית בצפון והתנועה האיסלאמית הצפונית במשולש. הללו מתקשים לקבל את עובדת קיומה של מדינה יהודית. אבל בעיית הבדואים היא העיקר.

דווקא עכשיו, כאשר מנסור עבאס חבר בממשלה, יש הזדמנות לטפל בבעיה יחד עם הנציג שהם בחרו, בלי געוואלד ובלי היסטריה.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 398 מילים
סגירה