הומופוביה במסווה של פמיניזם

ניצן הורוביץ, איתי ויואב פנקס ארד, במסיבת עיתונאים אחרי פסיקת בג"ץ בסוגיית הפונדקאות לזוגות מאותו מין, 12 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ניצן הורוביץ, איתי ויואב פנקס ארד, במסיבת עיתונאים אחרי פסיקת בג"ץ בסוגיית הפונדקאות לזוגות מאותו מין, 12 ביולי 2021

אני רוצה פונדקאות ששומרת על נשים מוחלשות. אני שמח שסגרו את האפשרות לעשות פונדקאות בהודו ונפאל. אני שמח שחוק הפונדקאות בישראל הוא נוקשה ומכיל קריטריונים רבים שלא מאפשרים לכל אישה להיות פונדקאית. ואני חושב שיש סכנות רבות מאוד בכך שההליך יהיה נצלני ופוגעני. עם זאת, זה קצת מוזר שהדיון על הלגיטימיות של פונדקאות עולה רק כשזוגות הומואים דורשים שוויון בפונדקאות. משום מה, חרון אפן של רבות עולה כשהומואים דורשים את מה שסטרייטים מקבלים כבר שנים רבות.

קצת מוזר שהדיון על הלגיטימיות של הפונדקאות עולה רק כשזוגות הומואים דורשים שוויון בהליך. משום מה, חרון האף עולה כשהומואים דורשים את מה שסטרייטים מקבלים כבר שנים

קצת היסטוריה: חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) המכונה גם "חוק הפונדקאות" נחקק בשנת 1996, כלומר לפני 25 שנה. לפי החוק, זוג סטרייטים יכולים לכרות הסכם עם אישה שתשמש כאם פונדקאית, בו הפונדקאית מסכימה להתעבר בדרך של השתלת ביצית בזרע האב המיועד, לשאת את ההיריון ולמסור את הילד לאחר הלידה.

ההסכם בין הפונדקאית להורים צריך לעבור ועדה, שתוודא שורה ארוכה של פרמטרים, ובמיוחד שמירה על זכויותיה ומעמדה של האם הפונדקאית.

בשנת 2012, ועדה בראשות מנכ"ל הדסה והביטוח הלאומי, פרופסור שלמה מור יוסף, בחנה את סוגיית הפונדקאות והמליצה שלא לאפשר לנשים יחידניות וגברים בלא בנות זוג להביא ילדים בדרך זו.

לטענת הועדה, הרחבת המעגל לזכאים לביצוע הליך פונדקאות (שהיה פתוח באותו הזמן לזוגות הטרוסקסואלים בהן הנשים לא יכולות לשאת את העובר) יביא לגידול בביקוש לנשים פונדקאיות, מה שעלול להביא להנמכת הדרישות ולאישור נשים שאינן מתאימות לתהליך מורכב זה, ועקב כך להיות מנוצלות או להיפגע מכך. עוד הם טענו שההליך עלול להפוך להליך לעשירים בלבד בגלל הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה.

עם זאת, בשל ביקורת של בג"ץ על היבטים מסוימים בחוק (הגבלת מתן שירותי פונדקאות למשפחות בהן יש כבר ילדים), הכנסת בחרה להתעלם מהיבטים מסוימים של המלצות ועדת מור יוסף, והחליטה לפתוח את הליך הפונדקאות לאוכלוסיות נוספות. בשנת 2018 תוקן חוק הפונדקאות כך שיתאפשר גם לנשים יחידניות להיעזר בפונדקאית, ומה עם גברים יחידניים או הומואים? הם נאלצו להמשיך לנסוע לחו"ל. פונדקאות בישראל זה רק לנשים יחידניות וסטרייטים.

בשנת 2018 תוקן החוק כך שיתאפשר גם לנשים יחידניות להיעזר בפונדקאית, ומה עם גברים יחידניים או הומואים? הם נאלצו להמשיך לנסוע לחו"ל. פונדקאות בישראל זה לנשים יחידניות וסטרייטים

מדוע לא קמה זעקה כאשר המחוקק הרחיב את מעגל הזכאיות לפונדקאות לנשים יחידניות? הרי הסכנה לפגיעה בנשים מוחלשות היא אותה סכנה. יותר אנשים יהיו זכאים לקבל שירותי פונדקאות ורף הדרישות לפונדקאות עלול לרדת. המחאה נגד פונדקאות קמה כשגברים הומואים טענו שמתן פונדקאות לנשים יחידניות בלבד פוגע להם בזכות לשוויון.

מדהים ועצוב שבדיון נגד פונדקאות להומואים דיברו הימין הקיצוני וההומופובי וקבוצות מסוימות מהמאבק הפמיניסטי. בעוד שברור שליצמן וסמוטריץ' עושים שימוש בפגיעה הפוטנציאלית בנשים פונדקאיות כדי לנגח הומואים, נשים הנאבקות את המאבק הפמיניסטי, שאני נוטה להאמין לכנות כוונותיהן, הצטרפו למאבק רק כשהומואים דרשו שוויון, ובכך רק העצימו את השיח נגד משפחות גאות.

פסיקת בג"ץ השבוע עשתה את המובן מאליו ותיקנה את החוק המפלה, חוק שמאפשר רק לסטרייטים להביא ילדים בפונדקאות ולהומואים לא. הסאבטקסט של המאבק נגד פונדקאות לגייז הוא שגברים הומואים הם עשירים ונצלנים ולכן הם לא יראו לעולם את הסבל של האישה, בעוד שנשים יחידניות וזוגות הטרוסקסואלים הם חומלים יותר ולכן אם הם "קונים רחם" זה יותר לגיטימי.

הסאבטקסט של המאבק נגד פונדקאות לגייז הוא שגברים הומואים הם עשירים ונצלנים ולכן לא יראו לעולם את סבל האישה, בעוד שנשים יחידניות וזוגות הטרוסקסואלים חומלים יותר ולכן אם הם "קונים רחם" זה יותר לגיטימי

מדובר בהומופוביה במסווה של פמיניזם. אני לא פחות ערכי וחומל מכל אישה, וגם לי חשוב שהפונדקאית שתהיה לי (אם תהיה) לא תנוצל ותעשה את התהליך מתוך בחירה חופשית אמיתית. אין לאף אחת יתרון עלי בזה רק בגלל היותה אישה. המאבק בנושא פונדקאות, לדעתי, צריך ליסוב סביב הפיקוח והתמיכה בנשים פונדקאיות ולא נגד שוויון להומואים.

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית וכעת דובר של ח"כ יאיר גולן. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 592 מילים ו-1 תגובות
סגירה