ראש מל"ל צעיר, טכנולוגי ולא פוליטי - ברוך הבא

איל חולתא
איל חולתא

ברכות לראש המל"ל החדש ד"ר אייל חולתא. ראש המל"ל הצעיר ביותר בהסטוריה הישראלית הקצרה. הפחות בכיר מכל קודמיו. הרביעי שמגיע מהמוסד, והשני שמגיע מעולמות הטכנולוגיה הבטחונית. יש יתרונות רבים במינוי הזה, וגם סיכונים.

ראש המל"ל החדש, ד"ר אייל חולתא, הוא ראש המל"ל הצעיר ביותר והפחות בכיר בהסטוריה הישראלית הקצרה. הרביעי שמגיע מהמוסד, והשני שמגיע מעולמות הטכנולוגיה הבטחונית. יש יתרונות רבים במינוי, וגם סיכונים

נתחיל ביתרונות:

רוח צעירה וחדשנית בחלונות הגבוהים של הבטחון הלאומי היא צורך חיוני. זהו אקו-סיסטם שמרני, כבד, נוטה לחשיבה-קבוצתית ונוגד יצירתיות אסטרטגית, להבדיל מיצירתיות ברמה האופרטיבית והטקטית, חוזקה ישראלית ידועה.

ראש מל"ל אזרחי ולא קצין בכיר הוא גם יתרון חשוב בראייה כוללת. המל"ל צריך להיות גורם מאזן מול צה"ל ומערכת הבטחון, וראש אזרחי הוא הדבר הנכון.

הרקע הטכנולוגי-בטחוני של ד"ר חולתא הוא נכס חשוב, שכן טכנולוגיה הופכת למרכיב קריטי בבטחון הלאומי של כל המדינות המפותחות, ומהווה מימד חדש יחסית ומהותי ביותר.

הרקע האקדמי-אינטלקטואלי העמוק שלו – תוכנית תלפיות, קרן וקסנר (שנה במחיצת כמה מהמוחות הטובים בעולם באוניברסיטת הרווארד) הוא נדיר יחסית בחדרי הקבינט, הממשלה ובדרגים הגבוהים של מערכות הבטחון הלאומי, ומהווה כמובן משאב ייחודי.

ד"ר חולתא מגיע ללא זיקות פוליטיות או פרסונליות לראש הממשלה, סוג של טאבולה ראסה, בניגוד לשני קודמיו, וזהו תיקון חשוב ביותר ומפתח לשיקום המל"ל ודה-פוליטיזציה שלה.

בשנותיהם של יוסי כהן ומאיר בן-שבת תעתה וסטתה המל"ל עמוק למחוזות הפוליטיים-פרסונליים, "בשירות הוד מלכותו" (והוד מלכותה..). נתניהו יצר הלכה למעשה יחסי תן וקח בעיתיים עם ראשי המל"ל שמינה, וכזכור גם עם ראש מל"ל מיועד נוסף, שרק במזל כבר לא יישב בלשכת רה"מ אלא ככל הנראה במעשיהו – אבריאל בר-יוסף מפרשת הצוללות.

עם כהן ובן-שבת תעתה וסטתה המל"ל עמוק למחוזות הפוליטיים "בשירות הוד מלכותו" (והוד מלכותה..). נתניהו יצר יחסי תן וקח עם ראשי המל"ל שמינה, ועם מיועד שרק במזל כבר לא יישב שם אלא כנראה במעשיהו

לבנט, שכידוע נקלע גם הוא כמעט במקרה לכס ראש הממשלה, ולאחר קדנציה קצרצרה בלשכת שר הבטחון לא הספיק לצבור שובל של מקורבים מן המערכת, לא היו מועמדים טבעיים משלו לתפקיד ראש המל"ל.

הוא יכול היה לבחור באדם עם רקע בטחוני אך מזוהה פוליטית/אידאולוגית, ובחר שלא לעשות זאת. המינוי הזה מצטרף למינויה של שמרית מאיר ליועצת המדינית, ושל אבי גיל למזכיר הצבאי. בכך יוצר בנט סביבת עבודה מקצועית, עניינית, צעירה יחסית ולא מוטה פוליטית, ועל כך מגיע לו קרדיט.

ועכשיו לאתגרים:

בנט הוא ראש ממשלה צעיר, לא מנוסה, ובעל מוניטין שלילי בעולמות הבטחון הלאומי כפזיז ונמהר. הוא נעדר סמכות בטחונית או מדינית. יש להניח שהעדיף למנות לראשות המל"ל אדם בכיר, מנוסה ובעל שם וסמכות מקצועית, שהיה מפצה על חסרונותיו ומשלים אותו. אבל כנראה שאישים כאלה סירבו להתמנות, משיקוליהם.

כך ימצא עצמו ד"ר חולתא בחדר הקבינט ובדיונים המצומצמים בנחיתות מובנית מול לובשי המדים הבכירים והלשעברים (מישהו אמר בני גנץ?), שיסתכלו עליו מלמעלה למטה. הוא יזדקק לגיבוי מתמיד מראש הממשלה, ולהרבה עוצמה פנימית וכושר רטורי ומקצועי כדי להתגבר על תנאי הפתיחה הללו.

היעדר ידע בתחומים קריטיים כמו תקציב הביטחון ותוכניות מלחמה ושלום יצריך תהליך לימוד מהיר, ופה יזדקק ראש המל"ל הטרי לכל כישוריו השכליים. גם בתחום המדיני הוא מגיע עם נסיון מוגבל, ויידרש To up his game במהירות הבזק. מקביליו, ראשי מל"ל במדינות מפתח כמו ארה"ב, בריטניה או צרפת מגיעים בדרך כלל לתפקידיהם עם נסיון מדיני עשיר.

בנט הוא רה"מ צעיר, לא מנוסה ובעל מוניטין שלילי בעולמות הבטחון הלאומי כפזיז ונמהר. הוא נעדר סמכות בטחונית או מדינית ויש להניח שהעדיף בראשות המל"ל אדם בכיר ומנוסה, אך כנראה אישים כאלה סירבו למינוי

ספציפית, מומלץ לד"ר חולתא לעבור קורס מזורז מטובי המומחים בסוגיה הפלסטינית. המוסד כמעט שאינו עוסק בה, בוודאי לא ברמה המדינית-אסטרטגית, אבל בכל שיחה שלו עם מי ממקביליו, החל מ-Day one הנושא יועלה.

כארגון, המל"ל נעה תמיד במתח שבין ובתוך שני צירים – הציר הפוליטי-מדיני, והציר האופרטיבי-תכנוני –

בציר הראשון, נדרש ראש המל"ל לשמור על מקצועיות ועל עצמאות מחשבתית ולא להניח לשיקולים הפוליטיים להסיט את שיקוליו והמלצותיו. הוא אמור להיות נאמן קודם כל לאינטרס הציבורי הרחב, ל"ממלכה", ולא לאינטרס הפוליטי-פרסונלי של ראש הממשלה, ה"מלך". ראשי מל"ל קודמים שילמו בראשיהם על סירובם להתאים את חוות דעותיהם לרצונו הפוליטי של ראש ממשלה. אחרים בחרו לכוף את ראשם, את מצפונם ואת האינטגריטי המקצועי שלהם בפני הלחצים מלמעלה. ד"ר חולתא יעמוד במבחן הזה בפעם הראשונה בקרוב מאוד, והיא לא תהיה הפעם האחרונה.

בציר השני, נדרשים ראש המל"ל וציוותו להשקיע זמן, מאמץ וחשיבה ביצירת חלופות חדשות ואף נועזות למדיניות הקיימת, בראייה ארוכת טווח וכוללנית. משימה קשה ביותר באקלים המיוזע, קצר-הרוח וה"תכלסי" הישראלי. קל מאוד ואף מתגמל "להישאב לשוטף", ולהזניח את התכנון ארוך-הטווח.

האופק המעשי של ראשי ממשלה הוא כמעט תמיד קצר-טווח ביותר. הממשלה הנוכחית עלולה לקרוס במהירות, וממילא האופק האישי של בנט ב"אקווריום" מוגבל לשנתיים לכל היותר. הפיתוי שלו להקריב את הטווח הארוך למען הישגים קצרי טווח יהיה עצום. ד"ר חולתא צריך לתפקד גם כמעין "נציב הדורות הבאים", העומד על משמר האינטרסים ארוכי-הטווח של המדינה ואזרחיה, וזו משימה כפויית-טובה וקשה, כשם שהיא נדרשת.

ראשי מל"ל קודמים שילמו בראשיהם על סירובם להתאים את חוות דעותיהם לרצונו הפוליטי של ראש ממשלה. אחרים בחרו לכוף את ראשם, את מצפונם ואת האינטגריטי המקצועי שלהם בפני הלחצים מלמעלה

הרקע העשיר שלו בתכנון אמור לסייע לו להציג בפני רה"מ והקבינט בצורה בהירה, מקצועית ואף אכזרית את המשמעויות ארוכות הטווח של, למשל, המשך המצב הקיים בעזה, או המשך קיומו של מודל השירות הצבאי הנוכחי, המבוסס על פיקציית "צבא-העם".

זירת הבטחון הלאומי והבינלאומי עוברת טלטלות הסטוריות – עליית סין, השלכות הקורונה, עולמות הסייבר, הביטקוין והרשתות החברתיות, ומשבר האקלים, הן כמה מעולמות התוכן שיעסיקו את ראש המל"ל החדש ואנשיו. זאת בנוסף לאתגר האיראני והפלסטיני, והצורך להתאים את תקציב המדינה, כולל תקציב הבטחון המנופח, לתנאים החדשים.

נאחל לו שישכיל לפרוץ נתיבים חדשים ומבטיחים בעולם הקשוח והחשוב הזה. הצלחתו הצלחתנו.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 875 מילים
סגירה