בית חולים ללא מרפא

מעקב זמן ישראל בסוף השבוע שעבר זומן מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, לשימוע לפני פיטורים ● בצד של נשות הדסה טוענים שהאיש שגויס במיוחד כדי להציל את בית החולים מתנהל לבד, ולא מעדכן את הדירקטוריון ● בצד של רוטשטיין מסבירים שבהדסה פשוט לא אוהבים את העובדה שעלב בנשות הארגון שוב ושוב ● עם גרעון של 480 מיליון שקל ועם מלחמות עולם ניהוליות, עתיד הדסה לוט בערפל כבד

בית חולים הדסה עין כרם (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90
בית חולים הדסה עין כרם

בדצמבר 2019, רגע לפני ההתפרצות העולמית של הקורונה, נחת פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה, במיאמי והשתתף באירועי התרמה למען בית החולים.

רוטשטיין היה בטוח שהוא עושה את מה שהוא תמיד ידע לעשות – להקסים את סביבתו בשפתו הציורית ובכנותו המבהילה, בתוספת נגיעות של גסות רוח צברית – אבל עם שובו ארצה גילה שנציגות הגישה האמריקאית הצוננת מאסו במי שמינו ארבע שנים וחצי קודם כדי להציל את בית החולים. בבית חיכתה לו הודעה על כוונה לפטרו, בתוספת האשמות בוטות על פגיעה בבית החולים.

מה שארע שם, במיאמי, הפך בינתיים לרשומון של התרסקות מפוארת. נשות הדסה האשימו את רוטשטיין שהוא "עבר בין התורמים וטינף וטינף" תוך שהוא פוגע בשמו הטוב של בית החולים ומרחיק את התורמים שנרתעים מהתנהגותו הבוטה. בשיחות פנימיות רוטשטיין הואשם שהוא "בהמה", "גס רוח", "מטורף", "אגו מניאק" ו"בריון".

מה עשה רוטשטיין? נאמן לצבריות הפלמ"חניקית המשיך בקו שהוא מכיר: לעצבן את הפוצים מאמריקה. בראיון לזמן ישראל טען כי בסך הכל היו פה "פערי תרגום" שנבעו מתרבויות שונות. "מישהו תירגם לננסי פלצ'וק (לשעבר נשיאת הדסה) את הדברים שאמרתי לישראלים בעברית, והיא החליטה שהשמצתי ושלחה לי מכתב ש'מגיע להדסה יותר'".

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, 7 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, 7 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נשות הדסה האשימו את רוטשטיין שסיפר לתורמים שעדיף להם לתרום לשיבא מאשר להדסה. רוטשטיין אישר, פחות או יותר: "אמרתי לתורמים ששיבא בית חולים יותר טוב, וזה נכון. שיבא יותר טוב. אני לא מכיר דרך אחרת חוץ מהאמת.

"ולא הבנתי מה הבעיה בעצם? אם אני בא לתורם, וזה קרה לי, והתורם אומר לי 'באת משיבא, אתה מזוהה עם שיבא, תגיד, איזה בית חולים יותר טוב?' מה אתה מצפה ממני להגיד בתור מנכ"ל הדסה חוץ מהאמת? אני לא יכול לשקר".

לרוטשטיין אכן אין שסתומים, והוא הראשון להודות – ולהתגאות – בכך. במסגרת העימות מול נשות הדסה הוא גם לא חשש לגעת בקודש הקודשים – תקורת התרומות שנשות הדסה מעבירות לארגון.

לרוטשטיין אכן אין שסתומים, והוא הראשון להודות – ולהתגאות – בכך. במסגרת העימות מול נשות הדסה הוא גם לא חשש לגעת בקודש הקודשים – תקורת התרומות שנשות הדסה מעבירות לארגון

לטענתו, הוא טוב יותר בהבאת תרומות, כפי שהוכיח בעבר בשיבא, והסגנון שלו אינו הבעיה. הסיבה האמיתית לרתיעה של חלק מהתורמים היא העובדה שנשות הדסה מכניסות 14% מכל תרומה שהן מגייסות עבור בית החולים לקופת הארגון שלהן – שהוקם לפני 100 שנה על ידי הנרייטה סאלד וכיום הוא ארגון הנשים הגדול בארה"ב, עם 300 אלף חברות. בעבר הן קיבלו הרבה פחות: 8% בלבד.

כנס של נשות הדסה בארצות הברית (צילום: נשות הדסה)
כנס של נשות הדסה בארצות הברית (צילום: נשות הדסה)

ואת הדעה הזאת, כמובן, הוא לא השאיר בגבולות ישראל. "אמרתי לתורמים שתקורה של 14% גבוהה מאד. ואם תורם מתרעם עליה, אני אומר לו 'אם אתה מחליט לתרום, אני חוזר לנשות הדסה ומשיג לך תקורה יותר זולה'. היה אפילו תורם אחד שהבטחתי לו תקורה של אפס".

תפוס אותי אם אתה יכול

אבל אלה היו ימים אחרים. הדסה היתה בעיצומו של תהליך הבראה בחסות המדינה. ועם כל הכבוד לנשות הדסה, הבעלים האמיתיים היו ראשי האוצר ביחד עם שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"לו משה בר סימן טוב. שניהם תמכו בשלטונו של רוטשטיין, ואף האריכו את כהונתו זמן קצר קודם למריבה עם נשות הדסה בשלוש שנים נוספות.

ליצמן ובר סימן טוב לא איפשרו לנשות הדסה לזרוק אותו, ותפרו הסכם בין הצדדים: רוטשטיין ימשיך, אבל נשות הדסה יטפלו בתרומות לבדן. מעין מנכ"ל קצוץ כנפיים.

שנה וחצי אחרי, ומלחמת רוטשטיין-נשות הדסה שבה בשידור חוזר. אבל הפעם הכל שונה. "אדבר כשאוכל, שמת לב שגזרתי על עצמי שתיקה", ענה רוטשטיין לזמן ישראל כשביקשנו לשוחח עימו. את המהלומות הפומביות החליפו הפעם הצדדים במשחקי "תפוס אותי אם אתה יכול".

יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב, פברואר 2020 (צילום: פלאש90)
יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב, פברואר 2020 (צילום: פלאש90)

בסוף השבוע שעבר זומן רוטשטיין לשימוע שנועד להתקיים ביום ראשון. הוא ביקש דחייה של כמה ימים, ואז הודיע בתקשורת שהוא מתפטר. השימוע בוטל, אבל נכון למועד כתיבת שורות אלה מכתב התפטרות טרם הגיע. בנשות הדסה רואים בכך "משחקי השהייה ילדותיים" ואומרים כי אם רוטשטיין לא יתפטר או יגיב לדרישת השימוע – יקבלו בימים הקרובים את ההחלטה מבלי להיפגש עימו כלל.

דליה איציק, מי ששימשה יו"ר חבר הנאמנים של הדסה אינטרנשיונל, הגוף המופקד על גיוס התרומות, מונתה במרץ האחרון ליו"ר בית החולים, למגינת ליבו של רוטשטיין. יו"ר הכנסת לשעבר, המשופשפת במהלכים פוליטיים מאחורי הקלעים, הייתה – לטענת גורמים בבית החולים – מהארכיטקטים המובילים של מהלך הפיטורים הנוכחי.

דליה איציק, מי ששימשה יו"ר חבר הנאמנים של הדסה אינטרנשיונל, הגוף המופקד על גיוס התרומות, מונתה במרץ האחרון ליו"ר בית החולים, למגינת ליבו של רוטשטיין

כעת נשות הדסה מזהות הזדמנות להביא מנכ"ל או מנכ"לית המחויבים להן, שיפעלו בהתאם להוראות ולאינטרסים שלהן. לטענתן, מספר הפונים מקרב בכירי מערכת הבריאות גדול, ושם בולט שמוזכר היא אסנת לבציון-קורח, מנהלת בית החולים "אסף הרופא".

בצד של נשות הדסה טוענים שרוטשטיין מנהל את בית החולים בשיטת טיסת סולו, ולא מעדכן את הדירקטוריון בתוכניות או במהלכים שהוא מוביל. "יש פה מנכ"ל שמי שאמור לקבוע לו מדיניות זה הדירקטוריון והוא אמור לדווח להם.

דליה איציק ב-2013 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
דליה איציק ב-2013 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

"במקום זאת, הדירקטוריון פותח את העיתונים ומהם הוא לומד מה המנכ"ל שלו עשה, לאן נסע, איזה פרויקטים קידם מול האוצר וכו'. הוא מתנהל כאילו הוא קובע לבד. והוא מעלים את המידע מכולם, גם מהארגון, אבל גם למשל מהחשב המלווה. אי אפשר להמשיך כך".

מכתב ההזמנה לשימוע כלל גם טענות לאי-סדרים והתנהגות בלתי-תקינה, כולל נסיעות תכופות לחו"ל, העדרויות בלתי מוסברות ובקשת בונוס של 300,000 שקל. רק לאחרונה הצהיר רוטשטיין שאין לבית החולים אפילו כסף לתחבושות. בנשות הדסה לא אוהבים את ההצהרות האלה, וגורם בארגון תוהה מדוע "רוטשטיין המעופף מעדיף לנסוע לחו"ל כל שני וחמישי, במקום לשבת בבית החולים ולטפל בבעיות".

הפעילות הענפה והיצירתית של רוטשטיין מתחת לעיניהן הזועפות של נשות הדסה, לא נעצרה בגבולות הארץ: הוא הקים סניף של הדסה ברוסיה, וסירב לשתף אותן בפרויקט.

"באות נשות הדסה ואומרות 'אנחנו צריכות לקבל על זה כסף, כי הדסה זה שם רשום'. לא יאמן", אמר רוטשטיין לזמן ישראל. "הרי הכסף הוא מעיריית מוסקבה, קיבלתי מהם תקציב. אז אמרתי להם 'באמת? סליחה, כמה אתן משלמות לי על פרסום וקידום השם שלכן בבית החולים? הן יצאו מדעתן".

הפעילות של בית החולים ברוסיה התרחבה, ובנובמבר הזמין רוטשטיין באופן עצמאי מיליון וחצי יחידות של החיסון הרוסי, אף שאינו עומד תחת אותה הביקורת והפיקוח המקובלים במערב.

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, משתתף בניסוי של המכון הביולוגי בחיסון נגד נגיף הקורונה, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, משתתף בניסוי של המכון הביולוגי בחיסון נגד נגיף הקורונה, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"יש לנו המון הערכה לחיסון הרוסי", הצהיר אז רוטשטיין. "בית החולים הדסה שבמוסקבה לוקח חלק בחיסון, והאנשים שלנו מוסרים דברים טובים מאוד.  כשיסתיים המחקר נדע בוודאות האם הוא גם יעיל. הניסויים בקרב חברות רבות בעולם נעצרו כי היו להן בעיות בטיחות. החיסון הרוסי לא נעצר ולאף אחד מהנסיינים לא צמחו קרניים".

בסביבתו של רוטשטיין לא מסתירים את העובדה שרוטשטיין מתגרה בנשות הדסה, אולי אפילו במכוון, וגם קונה לעצמו אויבים בדרך, אבל מוחים על הרמיזות של הארגון לאי סדרים.

בסביבתו של רוטשטיין לא מסתירים את העובדה שרוטשטיין מתגרה בנשות הדסה, אולי אפילו במכוון, וגם קונה לעצמו אויבים בדרך, אבל מוחים על הרמיזות לאי סדרים

"רוטשטיין באמת מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה, ושרף את עצמו מול הרבה מאד אנשים", אומר גורם שעבד עימו בעבר. "קרב הטיטאנים האחרון היה מול דליה איציק והתוצאות הן בהתאם.

"אבל הרמיזות לאי סדרים הן מכוערות מאד. רוטשטיין ישר כמו סרגל, ובגלל זה סולדים ממנו. בכל מה שקשור לכספים, הוא מנהל על. הטענות והרמיזות שהוא משאיר אחריו אי-סדרים כספיים הן הכפשה זולה וברור שלא יישאר ממנה כלום. הכל כדי לדחוק אותו לפינה לקראת שימוע".

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, נואם בהפגנה של דירקטריון בית החולים מול משרד האוצר, 17 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, נואם בהפגנה של דירקטריון בית החולים מול משרד האוצר, 17 בינואר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקופה מדולדלת מאוד

בינתיים, יש דבר קטן כזה שנקרא בית חולים ברקע. הדסה יצאה בשן ובעין מתוכנית ההבראה שהסתיימה בדצמבר 2020. על כך מסכימים, בעצם, כולם.

בחסות הקורונה קיבל המרכז הרפואי תמיכה נוספת מהמדינה, כמו בתי חולים ציבוריים אחרים – תמיכה המאפשרת פעילות עד סוף השנה הנוכחית. ההתמודדות עם הקורונה כללה גם הוצאת מאות עובדים לחל"ת או חופשה מאולצת, ובחודשים האחרונים הופסקו תשלומים לחלק מהספקים.

על המניעים למצב הקשה בו נתון בית החולים יש מחלוקת, אבל בשורה התחתונה בית החולים, בדיוק כפי שחזינו לפני שנתיים, מסיים את הסכם ההבראה כשהוא לא מאוזן תקציבית, לא עומד על שתי רגליו, ולא מביט לעבר עתיד בטוח ורגוע.

בית החולים, בדיוק כפי שחזינו לפני שנתיים, מסיים את הסכם ההבראה כשהוא לא מאוזן תקציבית, לא עומד על שתי רגליו, ולא מביט לעבר עתיד בטוח ורגוע

בסוף 2019 כלל הדו"ח השנתי הערת עסק חי המטילה ספק באיתנותו של בית החולים: "נסיבות אלה מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומו של בית החולים להמשיך ולפעול כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וההתחייבויות וסיווגים שייתן ותהיינה דרושות אם בית החולים לא יוכל להמשיך ולפעול כעסק חי".

מסדרון בית חולים הדסה. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מסדרון בית חולים הדסה. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

וזה אומר שכל הצדדים סיפרו לעצמם את הסיפור שהיה נוח להם לשמוע. או שההסכם היה "טיסה לשום מקום" (כפי שרוטשטיין אכן טען), או שבית החולים לא עמד באבני הדרך של ההסכם (למרות שהאוצר טען לפני שנתיים שכן), או שהפתרון לפיו נשות הדסה שומרות על השליטה המלאה לא עבד.

וייתכן שכולם פשוט קרצו זה לזה וציפו שהמדינה תיכנס לתמונה פעם נוספת ותזריק עוד כסף לבית החולים כדי לשמור אותו כ"עסק חי".

כך או כך, עם הקורונה ובלעדיה, בית החולים יוצא מתוכנית ההבראה כשהוא עדיין מצולק. אחרי קרוב ל-2 מיליארד שקל שהמדינה (כלומר הציבור) הזריקה לבית החולים בשמונה השנים האחרונות – 1.4 מיליארד במסגרת תוכנית ההבראה ועוד מאות מיליונים בתוספות אחרות – בית החולים סיים את 2019 עם גירעון של 452 מיליון שקלים.

דו"ח 2020 עוד לא פורסם, אבל בדיקת זמן ישראל מגלה כי הגרעון בתום שנה זו, המסמלת את סוף הסכם ההבראה, יעמוד על כ-480 מיליון שקלים. זה רחוק מאד מהיעד של איזון תקציבי.

בית חולים הדסה הר הצופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בית חולים הדסה הר הצופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

רוטשטיין עצמו, צריך לומר, הסתייג ממתווה הסכם הבראה עוד קודם (על אף שהסכם זה אושר על ידי בית משפט) ושינה את יעדי האיזון לאורך כהונתו. לפני שנתיים הצהיר כי "בית החולים יגיע לאיזון עד 2023".

זאת השנה שבה הייתה אמורה לפקוע גם כהונתו, ורוטשטיין קיווה שבאמצעות הסכם הבראה משלים עליו שקד ישיג את היעד ויפרוש כמנצח. אלא שכעת, כמו שהדברים מסתמנים, תקופת רוטשטיין עומדת בפני סיום והסכם הבראה משלים אין.

"תכלס, בסופו של יום, אף אחד לא עמד בהסדר הנושים ובתוכנית ההבראה", אומר גורם שהיה מעורב בדיונים סביב ההסכם ב-2014. "כולם או מתחמקים או משקרים לעצמם, או משקרים לציבור. וזה כולל את נשות הדסה, את רוטשטיין, את האוצר ואת משרד הבריאות.

"בסופו של יום, אף אחד לא עמד בהסדר הנושים ובתוכנית ההבראה. כולם או מתחמקים או משקרים לעצמם, או משקרים לציבור. וזה כולל את נשות הדסה, את רוטשטיין, את האוצר ואת משרד הבריאות"

"נוח להפיל את האשמה על המנכ"ל, אבל בסוף יש פה דירקטוריון, בעלים ורגולטורים. כספי ציבור אדירים הועברו לבית החולים במסגרת תהליך ההבראה, נספגו בפנים ולא ייצבו את בית החולים. זאת השורה התחתונה – שבית החולים עומד שוב בפני שוקת שבורה, שמונה שנים אחרי שיצא לדרך חדשה.

"בסדר, אז רוטשטיין גס רוח. מה, הוא לא היה גס רוח כשהביאו אותו? גם אחרי שיזרקו אותו יישארו עם אותן הבעיות בבית החולים. יצטרכו לקבל החלטות משמעותיות יותר מזהות המנכ"ל".

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, במסדרונות בית החולים, יוני 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, במסדרונות בית החולים, יוני 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

במסגרת הדז'ה-וו למשבר הגדול של 2014, צצות מחדש הצעות פתרון שנשללו אז. אחת מהן היא האפשרות להלאים את בית החולים – אבל אז המדינה נתקעת עם בית חולים גרעוני, וספק אם משרד האוצר היה רוצה כאב ראש שכזה.

תוכנית אחרת שנשללה אז ועשויה לחזור לשולחן היא חלוקת בית החולים בין קופות החולים – מכבי תיקח את הדסה עין כרם וקופת חולים מאוחדת את הדסה הר הצופים. נשות הדסה ודאי לא יאהבו את הפתרון הזה, שייטול מהן את מושכות הניהול והגיוס הבלעדי של התרומות, וישאיר אותן בעמדה של מעין אגודת ידידים.

פתרון שלישי הוא לחזור לאופציה של הפרטה מלאה למשקיעים או גופים פרטיים. ב-2014 קודם הרעיון הזה בחשאי, באופן לא תקין ובלתי שקוף, על ידי קומבינה שנרקחה על ידי נציגים מנשות הדסה בתיאום עם שלדון ומרים אדלסון ובתמיכת גורמים פוליטיים. התוכנית נפלה בין היתר בהתנגדות האוצר ונחשפה בתחקיר שפרסמתי בגלי צה"ל. אם ירצו להפריט הפעם יצטרכו לעשות זאת בגלוי, כמובן.

תגובות

מדירקטוריון הדסה נמסר בתגובה: "הדירקטוריון החליט פה אחד לזמן את פרופ' רוטשטיין לשימוע על מנת לשקול את סיום העסקתו בהדסה. מפאת כבודו של רוטשטיין וחיסיון ההליך לא נוכל לפרט. לנגד עיני הדירקטוריון עומד דבר אחד בלבד, והוא עתידו של בית החולים הדסה וטובתם של מאות אלפי החולים המטופלים בו".

משרד האוצר מסר בתגובה: "בית החולים סוברני לעניין פיטורי המנכ"ל. בימים אלה מתנהל שיח בין משרדי הבריאות והאוצר לבין בית החולים ונשות הדסה בכל הנוגע לחתימה על הסכם הבראה נוסף. אשר להעברת תמיכות נוספות לבית החולים – ועדת התמיכות של משרד הבריאות אמונה על הנושא. הם עוסקים עדיין בהשלמת תהליכים בנידון".

עוד 1,876 מילים
סגירה