האם מוביל הפיגועים הדיפלומטיים בישראל הגיע לסוף דרכו הפוליטית?

שר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל מאלכי, (במרכז) בפתח בית המשפט הבינלאומי בהאג, הולנד. יוני 2015 (צילום: Ap/ פיטר דג'ונג)
Ap/ פיטר דג'ונג
שר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל מאלכי, (במרכז) בפתח בית המשפט הבינלאומי בהאג, הולנד. יוני 2015

היומון א ראי אל יום המופיע בלונדון, פרסם בסוף השבוע ידיעה כי ממשלתו של מוחמד שתייה תוחלף בקרוב בממשלה חדשה בראשות זיאד אבו עמרו. אין אישור לידיעה, אבל יש לשים לב כי ד"ר ריאד אל-מאלכי לא מוזכר עוד, אחרי הרבה שנים, כשר החוץ הבא.

היומון א ראי אל יום בלונדון פרסם בסופ"ש ידיעה, כי ממשלת מוחמד שתייה תוחלף בקרוב בממשלה חדשה בראשות זיאד אבו עמרו. אין אישור לידיעה, אך יש לשים לב כי ריאד אל-מאלכי לא מוזכר עוד כשר החוץ הבא

אם יש דמות המגלמת יותר מאחרים את כישלונה את הרשות הפלסטינית לפתח תשתית ממלכתית שתכשיר אותה למדינה מתפקדת, הריהו אותו ריאד אל-מאלכי, איש החזית העממית בעברו, שעמד בראש אחד מן האירגונים הבלתי ממשלתיים ברמאללה. אירגונים שבעיקרם מורכבים מאירגוני שמאל רדיקליים, שנועדו להיות תשתית למדינה פלסטינית מתפקדת, והפכו במקום זה להיות התשתית לפעילות ה-BDS הפלסטינית.

מה היה כל כך מיוחד בריאד אל-מאלכי? שבניגוד לשרי חוץ אחרים היא לא ריכז את מאמציו כדי לקדם את הרשות הפלסטינית, אלא רתם את כל מרצו כדי לפגע בישראל פיגועים דיפלומטיים.

הוא למשל חוד החנית ברשות הפלסטינית בכל פרוייקט טריבונל פשעי המלחמה בהאג. בגלל פעילותו ישראל מתייחסת אליו כפרסונה נון גרטה, ולמשך פרק זמן מסויים מנעה את כניסתו ויציאתו מרמאללה.

הוא נמנע מכל קשר עם ישראל. במקרים מיוחדים הוא נועד עם אישים ישראלים כיוצא מן הכלל המאשר את הכלל, ופעל נגד הנורמליזציה עם ישראל.

מדוע זה רע לפלסטינים? כי המדינות שבהן קשר קשרים לא יכולות לקדם את האינטרס הפלסטיני, וכל מהותן היא לפגוע בישראל: למשל דרום אפריקה, בגלל וועידת דרבן הידועה לשמצה שקבעה שישראל היא מדינית אפרטהייד. או וונצואלה ודרכה עם בעלת בריתה איראן.

ואולי טוב שהוא נמנע מקשר עם ישראל, כי מתברר כי כל מדינה שנגע בה קרסה. ונצואלה הייתה הראשונה, איראן אחריה ועכשיו דרום אפריקה.

מדוע זה רע לפלסטינים? כי המדינות שבהן ריאד אל מאלכי קשר קשרים לא יכולות לקדם את האינטרס הפלסטיני, וכל מהותן היא לפגוע בישראל. ואולי טוב שהוא נמנע מקשר עם ישראל, כי מתברר כי כל מדינה שנגע בה קרסה

במקום לקדם את הפלסטינים דרך מדינות שיכולות להועיל להם, ריאד אל מאלכי בחר במדינות שלא יכולות להועיל לעצמם. כולן קרסו אחת אחרי השנייה – וכעת הרשות הפלסטינית עצמה מתנודדת. אין לה בעלות ברית אמיתיות שיכולות לסייע, כי את ריאד מאלכי זה לא עניין.

אי איזכורו של ריאד אל מאלכי כשר החוץ הבא, פירושו שמעמדו מתערער גם בזירה הפלסטינית. באופן הזה אבו מאזן מאותת לישראל שבכוונתו לפתוח דף חדש.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 378 מילים
סגירה