בצלאל סמוטריץ', איתמר בן-גביר, מיכאל בן ארי, נפתלי בנט, בנימין נתניהו, משה פייגלין, רפי פרץ, ברוך מרזל, איילת שקד (צילום: פלאש90)
פלאש90

תנאים של איחוד

נקודת המחלוקת האחרונה על המיזוג בין הימין החדש לאיחוד מפלגות הימין נוגעת למקום התשיעי ברשימה המשותפת ● פרץ דורש משקד ובנט להסתפק בשלושה מקומות בעשירייה הראשונה ● השניים, מצדם, מצביעים על הסקרים ודורשים מקום נוסף ● אבל מאחורי הקלעים בוחש בנימין נתניהו, שמעדיף מימינו שתי רשימות נפרדות ● פרשנות

יו"ר איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ, ממשיך להתנהל בצורה לא מובנת לסביבה. מאז יום חמישי הוא דחה ארבע פגישות מתוכננות עם נפתלי בנט ואיילת שקד, במה שלא ברור אם הוא תרגיל מו"מ שמטרתו למקסם הישגים, או שיקוף להיסוסים הרבים שעדיין מלווים אותו.

עם זאת, לפחות בנקודה אחת הסכים כבר פרץ לשנות את דעתו, והוא מוכן לפנות לאיילת שקד את המקום הראשון ברשימה המאוחדת. הוא גם הוציא הבוקר הכחשה רשמית לדיווחים שלפיהם יפרוש אם לא ימוקם במקום הראשון.

הפגישה הראשונה שנדחתה בין הימין החדש לבית היהודי-האיחוד הלאומי, תוכננה כפגישת המשך לזאת של בנט, בצלאל סמוטריץ' ויועציהם ביום חמישי בבוקר, שבה היו אמורים להיסגר תנאי האיחוד. מכיוון שזה לא קרה, נקבע כי הם ייפגשו שוב בערב, אך לקראת הערב התבקשו בנט ושקד להמתין לבוקר יום שישי.

ביום שישי כבר הסתפקו הצדדים בשיחות טלפוניות, וקבעו כי ייפגשו שוב אמש, במוצאי שבת. אבל פרץ ביקש שוב לדחות את הפגישה להיום בבוקר (א'), ובבוקר הודיע על הדחייה האחרונה – בינתיים – להיום בערב.

נפתלי בנט ואיילת שקד (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
נפתלי בנט ואיילת שקד (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לאור הצפיפות ברשימה והדרישות הגבוהות שהציבו בשבועות האחרונים גם פייגלין וגם איתמר בן גביר ברור מראש שהסיכויים להצליח במהלך האיחוד קלושים

נקודת המחלוקת האחרונה בין הצדדים נוגעת למקום התשיעי ברשימה המשותפת. על פי הסיכום בין הצדדים צמרת הרשימה תיראה כך: שקד, פרץ, סמוטריץ' ובנט. לבית היהודי-האיחוד הלאומי משוריינים המקומות החמישי, השישי והשמיני, ואילו הימין החדש יקבל את המקום השביעי.

פרץ דורש משקד ובנט להסתפק בשלושת המקומות שקיבלו, ולהותיר את מקום תשע לנציג מטעם הרשימה שלו. טענתו היא שזהו היחס הראוי, משום שהימין החדש לא עברה את אחוז החסימה, בעוד שלאיחוד הימין יש שישה מנדטים.

לבנט ושקד טענה שונה: מפלגתם קיבלה 140 אלף קולות, לעומת 160 אלף קולות לאיחוד הימין, שהורכב משלוש רשימות. לטענתם, גם אם לוקחים את ההערכה השמרנית ביותר לתקורת עוצמה יהודית, ולפיה מגיע מספר מצביעיה ל-20 אלף, הרי שמספר המצביעים של הימין החדש הוא כמו של הבית היהודי והאיחוד הלאומי גם יחד.

טענה נוספת של השניים מתבססת על הסקרים הנוכחיים, שלפיהם הימין החדש מקבלת יותר מכפול ממספר המנדטים של הבית היהודי-האיחוד הלאומי – תשעה מנדטים מול ארבעה. ההערכה בימין החדש היא שפרץ מושפע מהלחץ שמפעיל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרוץ בשתי רשימות נפרדות – הימין החדש וזהות, ואיחוד הימין, כולל עוצמה יהודית.

משה פייגלין (צילום: Gili Yaari /Flash90)
משה פייגלין (צילום: Gili Yaari /Flash90)

בימין החדש אומרים כי על פי הסקרים העדכניים הם יכלו לבקש שני שלישים מהמנדטים, אך כדי לסייע לפרץ להגיע להכרעה מהירה, הם אינם עושים זאת. המטרה היא שיישאר מספיק זמן לקידום שני המהלכים המשלימים, שבהם שקד מעוניינת: צירוף עוצמה יהודית וצירוף זהות של משה פייגלין.

לאור הצפיפות ברשימה והדרישות הגבוהות שהציבו בשבועות האחרונים גם פייגלין וגם איתמר בן גביר, ברור מראש שהסיכויים להצליח במהלך האיחוד קלושים. כדי להצליח בכך נגד כל הסיכוים, ייאלצו השניים להסתפק במקום אחד בלבד בעשירייה הראשונה, לכל אחת מהרשימות.

אם לא יתפשרו, הם עשויים לממש את הסיכום העקרוני לריצה משותפת של זהות ועוצמה יהודית בבלוק טכני, שיתפרק לאחר הבחירות.

מהצד של הבית היהודי-איחוד הימין עומד, לכאורה, שוט מאיים נגד שקד, לחבירה מחודשת של הרגע האחרון לעוצמה יהודית ולריצה של איחוד הימין במתכונת של הבחירות הקודמות. כדי שזה יקרה יש צורך במוטיבציה חזקה במיוחד בשני הצדדים, כדי שבן גביר יוותר על רתיעתו המופגנת מפרץ ועל הערכתו המופגנת לא פחות לשקד.

כששואלים את אנשי הימין אם רשימה גדולה לא תקטין משמעותית את הליכוד ותביא את ליברמן להמליץ על בני גנץ, מקבלים תשובה מפתיעה: אנחנו רוצים להגדיל את הגוש על ידי פניה למצביעי ימין שיש להם בעיה עם נתניהו, בעיקר מצביעי כחלון.

כך יוצא שעל אותם ארבעה מנדטים מצומקים, מתמודדות באופן מוצהר שתי מפלגות מהקצוות ההפוכים של הפוליטיקה: מפלגת העבודה שהובילה את הסכמי אוסלו, ואיחוד הימין, המייצג את תנועת ההתנחלויות.

עוד 559 מילים
סגירה