העולם לא קונה את הישראבלוף של הגדה המערבית

פלסטיני עומד על גדר ההפרדה ליד מחסום קלנדיה, בין רמאללה וירושלים. 23 בספטמבר 2011 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
פלסטיני עומד על גדר ההפרדה ליד מחסום קלנדיה, בין רמאללה וירושלים. 23 בספטמבר 2011

הצלחנו לבלבל את כל העולם עם הישראבלוף שלנו בגדה המערבית. כשזה מתאים לישראל, הגדה נמצאת בישראל. זה המצב כאשר ישראל רוצה שליטה ביטחונית מהנהר ועד לים. זה המצב כאשר היא רוצה שיהודים יוכלו להתיישב בכל מקום בארץ ישראל. זה המצב כאשר היא בונה עיירות בעיקר עבור אותם יהודים בלבד (זה לא אפרטהייד!). זה המצב כאשר היא מאפשרת לישראלים שגרים באותן עיירות להצביע בבחירות לכנסת (למרות שישראלים החיים בחו"ל לא יכולים). אז, הגדה היא חלק מישראל ומי שאומר אחרת הוא שמאלני בוגד.

הצלחנו לבלבל את כל העולם עם הישראבלוף שלנו בגדה המערבית. כשזה מתאים לישראל, הגדה נמצאת בישראל ומי שאומר אחרת הוא שמאלני בוגד

אבל כשמתאים לישראל ההיפך, או אז הגדה לא נמצאת בישראל. הדיכוי של הפלסטינים, מערכות המשפט השונות ליהודים וערבים (זה לא אפרטהייד!), הממשל הצבאי – כל אלו אינם בישראל. זו הגישה כאשר ישראל רוצה להיות ביורוליג ובאירווויזיון. זו הגישה כאשר ישראל רוצה ליהנות מנסיעות ללא ויזה לאיחוד האירופי. זו הגישה כאשר היא רוצה סחר חופשי ולהיות החברה הכי טובה של ארצות הברית (גם אם טראמפ אינו נשיא). וזו הגישה כשהיא רוצה תיירים שיבואו למכה ליברלית תומכת להט"ב, מעין אמסטרדם על חופי הים התיכון. אז הגדה ממש לא בישראל – ומי שמנסה שאומר אחרת הוא, שוב, שמאלני בוגד.

איך ישראל מצליחה לשמור את הכדור באוויר? אה, זה קל. היא אינה מספחת רשמית את הגדה המערבית. אבל היא כן עושה שם דברים שאף מדינה שפויה לא תעשה על אדמות שהיא לא סיפחה – כמו לבנות ערים.

כשמדובר בדברים המביכים – החרפה והזוועות – האי-סיפוח חשוב מאוד; זה הרי לא בישראל. כשמדובר בדברים הרצויים – ההתנחלויות והביטחון – אי-הסיפוח פחות חשוב. אנו מעמידים פנים שהגדה כן חלק מישראל. האמריקנים לא היו מעלים על דעתם לבנות ערי קבע בעירק או באפגניסטן; הם פראיירים. המוח היהודי שם לא ממציא פטנטים

לעולם אין ממש סבלנות להבין לעומק את הישראבלוף הזה.

לפני כמה ימים ספייק לי, בתפקידו כנשיא ועדת הפרס בקאן, דיבר המון שטויות לגבי האופן שבו לאמנים ואחרים בישראל אין חופש ביטוי. קמה זעקה: הוא מבלבל בין הגדה המערבית לישראל; איזה בור. איש לא טען אמנם שהגדה המערבית חופשית – אבל היא הרי איננה בישראל! לי באמת כנראה קצת בור בפרטי הסוגיה. אבל הוא יוצר סרטים מחונן והאינסטינקטים שלו לעיתים נדירות שגויים. הוא חשב על המהות העיקרית, לא על הפלפולים.

וכעת יש לנו את השערוריה החדשה עם הגלידה של בן אנד ג'ריס. הם מחרימים את ההתנחלויות! שוב קמה סערה, השניה במניין תוך שבוע, אבל בכיוון ההפוך ממש: כיצד הם מעזים להפלות בין אזורים שונים בישראל? יש להתייחס לכל ישראלי ולכל אזור במדינה בשוויון מלא! עכשיו הגדה המערבית היא כן חלק מישראל.

לפני כמה ימים ספייק לי דיבר שטויות על כך שלאמנים ואחרים בישראל אין חופש ביטוי. קמה זעקה: הוא מבלבל בין הגדה המערבית לישראל. ואז הגיעה שערוריית בן אנד ג'ריז ופתאום הגדה היא כן חלק מישראל

נשאלת השאלה כיצד יכול שטח אומלל זה להיות גם חלק מישראל וגם לא חלק מישראל? זה קַל. רשמית זה לא חלק מישראל. מעשית זה כן חלק מישראל (רק בשביל היהודים, שיהיה ברור. וזה לא אפרטהייד!).

זה כאילו לא ישראל. אתה הבנת את זה, ברוך?

מדי פעם יהודים טובים מהימין דורשים סיפוח, שיהרוס את כל הישראבלוף המתוחכם. רוב אלה לא נורא מתוחכמים: הם האמינו לבלוף של עצמם, או לא הבינו כלום מלכתחילה. חלקם חושבים שאם הסיפוח יוגבל רק לחלקים שישראל באמת רוצה, העולם והפלסטינים יקבלו את מפת הגבינה השוויצרית שתיווצר כניתנת לביצוע. החלקים שאינם מסופחים לא ייחשבו לישראל. הפלסטינים יסתדרו גם כאשר על כל יציאה לשדה או לשרותים יצטרכו להכנס ל"ישראל".

עד כה החלקים השפויים של הימין מנעו כל סיפוח, והישראבלוף עובד לא רע כבר 54 שנה. ישראל נמצאת ביורוליג ובאירוויזיון, נוסעים בלי ויזה, יש סחר בינלאומי חופשי ואפילו ביידן מחבק. בן אנד ג'ריס כנראה לא ישנו את זה (אלא אם כן זה יתפתח לחרם על כל חברה או זכיין ישראלי שסוחר בהתנחלות כלשהי).

העסק יתחיל לחרוק באמת רק כאשר הסטודנטים של היום, מתעבי האי-צדק, יהיו מנהיגי המערב, בעוד כ-25 שנה. ואז גם הדמוגרפיה תאמר את דברה: כאשר ההפרדה כבר לא תהיה אפשרית מרוב מתנחלים, נהפוך רשמית למדינה דו-לאומית עם זכויות אזרח למיליוני הפלסטינים. בלי "התקווה" ובלי חוק הלאום.

גורלם של היהודים בתרחיש הזה יהיה כנראה דומה לזה של הנוצרים בלבנון. גם הם היו טיפשים מכדי להסכים למדינה קטנה יותר עם רוב ברור לעמם, והלכו על קומבינות ופטנטים, והסוף ידוע, והוא יגיע גם יגיע.

העסק יתחיל לחרוק כשהדמוגרפיה תאמר את דברה: כאשר ההפרדה כבר לא תהיה אפשרית מרוב מתנחלים, נהפוך רשמית למדינה דו-לאומית עם זכויות אזרח למיליוני הפלסטינים. בלי "התקווה" ובלי חוק הלאום

בינתיים הכיבוש רק הורס את שמה הטוב של המדינה. לא נעים, אבל מבחינת רוב הישראלים גם לא נורא. הארגומנט נגד הביקורת הוא שיש דברים יותר גרועים בעולם, ולכן הביקורת אנטישמית. אכן יש, בסוריה וסין וסודן; אבל במועדון שישראל רוצה להשתייך אליו אין דברים כאלה. ומזווית מסויימת, באור בין-ערביים, הישראבלוף הוא בעצם חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית כולה.

מדוע איננו יכולים למנוע את האסון המתקרב, ובינתיים גם להנות מגלידה תעשייתית-אך-טעימה? חלקית בגלל שיש באמת בעיה ביטחונית בנסיגה מאזורי המותניים הצרות של ישראל.

אך בעיקר כי יצרנו מצב כה מורכב שרוב האנשים לא מצליחים להבין אותה. זה כולל את ספייק לי, זה כולל את מנכ"ל בן אנד ג'ריס וזה כולל חלק ניכר מהמצביעים הישראלים. הם נקראו לקלפי ארבע פעמים בשנתיים האחרונות, וזה היה ייצרי מאוד, וכמעט שלא דובר על הכיבוש. הסיכויים די טובים שהכיבוש יהרוס את המדינה הנחמדה שלהם – אבל הם לא יורדים לסוף העניין.

לפעמים זה עוזר לפשט עניינים.

לצמד הקומיקאים האמריקאי צ'יץ' וצ'ונג היה פעם מערכון שבו הם התווכחו מה זה שוכב שם על הכביש. הם בחנו את זה במגוון דרכים. בסוף אכלו מזה קצת ואז הגיעה ההארה:

"זה נראה כמו חרא של כלבים. זה מריח כמו חרא של כלבים. יש לזה טעם של חרא של כלבים. זה חייב להיות חרא של כלבים".

"טוב שלא דרכנו על זה!" הוסיף החכם מבין השניים.

הארגומנט נגד הביקורת הוא שיש דברים יותר גרועים בעולם, ולכן הביקורת אנטישמית. אכן יש, בסוריה וסין וסודן; אבל במועדון שישראל רוצה להשתייך אליו אין דברים כאלה

ישראל גם דורכת על זה, וגם אוכלת את זה.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אז מה אתה מציע? נסיגה מיו״ש תביא את החמאס לטווח אבנים מכפר סבא ותפתח עונת הצייד הכללית כנגד היהודים המוחלשים. נראה לך שמדינות ערב לא יתנפלו עלינו בתאווה? אנחנו צריכים להמשיך את הבלוף עד... המשך קריאה

אז מה אתה מציע? נסיגה מיו"ש תביא את החמאס לטווח אבנים מכפר סבא ותפתח עונת הצייד הכללית כנגד היהודים המוחלשים. נראה לך שמדינות ערב לא יתנפלו עלינו בתאווה?
אנחנו צריכים להמשיך את הבלוף עד סיפוח. בינתיים לעודד עליה, לדחוק את הפלסטינים כך שיהגרו ולקוות לטוב. זה עובד כבר מאה שנה. זה יעבוד גם מאתיים

עוד 947 מילים ו-2 תגובות
סגירה