חברי האופוזיציה דורשים מיושב ראש הכנסת מיקי לוי לא לשנות את הצבעתו על חוק הדיינים, 15 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חוק הדיינים חוזר להצבעה מחדש - תוך התעלמות מהשינויים שהוכנסו בו

הצעת התיקון שביקשה הקואליציה להכניס בחוק הדיינים נפלה בשבוע שעבר, אחרי שיו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בטעות נגדה ● ללוי הייתה האפשרות המשפטית לשנות את הצבעתו, אך הוא בחר שלא לעשות לעצמו הנחות ● כך חוזר חוק הדיינים להצבעה מחדש ● אלא שהקואליציה בחרה להעלות להצבעה את הנוסח המקורי, ללא התיקונים שהוכנסו בו בוועדת החוקה ● פרשנות

ביום חמישי בשבוע שעבר, סמוך לשעה שבע בבוקר, חגגו עשרות חברי כנסת מהליכוד ומהאופוזיציה במליאת הכנסת. הניצחון התמצה בכך שהצעת התיקון לחוק הדיינים שהקואליציה ביקשה לקדם נפלה בקריאה השלישית, לאחר שלוח התוצאות במליאה הראה שוויון – 51 תומכים, 51 מתנגדים.

הצהלה האופוזיציונית לא הייתה תוצאה של מלאכת מחשבת מורכבת, אלא של בלבול רגעי שתקף את יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי. בתום שעות ארוכות של הצבעות במליאה, לוי התבלבל בין כפתורי ההצבעה, ולחץ בטעות על כפתור ה"נגד". זו גם לא הייתה תעלומה – לוי צעק "טעות שלי" שניות אחדות לאחר ההצבעה.

מדוע לוי לא ביטל את הצבעתו, נוכח הטעות, והכריז על הצבעה חדשה? מקרה דומה אירע בכנסת הקודמת, לאחר שהאופוזיציה הצליחה להעביר החלטה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות. יו"ר הישיבה ההיא היה ח"כ מנצור עבאס. אחרי שהתעוררה מהומה, נקרא עבאס ללשכתו של יו"ר הכנסת דאז, יריב לוין, ומשם יצאה הודעה מפויסת שלפיה הוחלט על קיום הצבעה חדשה.

פוליטית, זה היה סימן מטרים לרומן הפוליטי שבין הליכוד לרע"ם. פרוצדורלית, זו הייתה הוכחה שטעויות ואי-הבנות במליאה ניתן לרפא באמצעות עריכת הצבעה חדשה.

לזמן ישראל נודע כי גם אחרי הטעות של מיקי לוי התקיים דיון משפטי דומה והוצגו בפניו האפשרויות, אך לוי, בכובעו כיו"ר הכנסת, נמנע מללכת לקראת עצמו בכובעו כח"כ מצביע, ולכן הוכרז שהצעת החוק נפלה ויש צורך להתחיל את מסלול החקיקה מחדש.

חברי הכנסת דוד אמסלם ומיקי זוהר דורשים מיושב ראש הכנסת מיקי לוי לא לשנות את הצבעתו על חוק הדיינים, 15 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
חברי הכנסת דוד אמסלם ומיקי זוהר דורשים מיושב ראש הכנסת מיקי לוי לא לשנות את הצבעתו על חוק הדיינים, 15 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ)

עוד מינויים

התיקון לחוק הדיינים לא מת. אתמול (שלישי) הניחה הממשלה את אותה הצעת חוק בדיוק, פעם נוספת, על שולחן הכנסת.

בניגוד להצעות חוק פרטיות, שאם הן נופלות בקריאה הטרומית או בקריאה הראשונה, לא ניתן לשוב ולהעלותן במשך שישה חודשים – הממשלה פטורה מההמתנה. ואכן ביום ראשון השבוע אישרה הממשלה להניע מחדש את הליך החקיקה בכנסת, בתקווה שהפעם איש לא יתבלבל.

הצעת החוק הזו לא נולדה מתוך איזה רצון לשפר את השיטה שבה נבחרת הוועדה למינוי דיינים, אלא מתוך אילוץ קואליציוני. סעיף 6 לחוק הדיינים מסדיר את הליכי בחירתה של הוועדה, בת 11 החברים, מהם שני חברי הממשלה ושני חברי כנסת. תיקון לסעיף זה משנת 2013 קובע כי לפחות אחד מבין נציגי הממשלה ואחד מבין נציגי הכנסת – יהיו נשים.

אלא שבמהלך המו"מ הקואליציוני כבר עלו שמות קונקרטיים לאיוש בוועדה, והתברר שמבחינת הקואליציה המתגבשת, הכוונה היא ששני השרים שיכהנו בוועדה הם השר לשירותי דת מתן כהנא ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין. הכנסת אמורה לבחור שתי חברות כנסת – אחת מסיעת ימינה והשנייה מסיעות האופוזיציה.

לשם כך הוחלט לשנות את סעיף 6, כך שבמקום הכרח שאחד מבין הח"כים ואחד מבין השרים תהיה אישה – יתייחס החוק לארבעת הפוליטיקאים כאל מאגר אחד, שממנו לפחות שניים יהיו נשים. ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה קובע כי הממשלה החדשה תתקן את חוק הדיינים בתוך 30 יום מהקמתה.

מתן כהנא נואם במליאת הכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
מתן כהנא נואם במליאת הכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)

חזרה לנוסח המקורי

השאלה המתעוררת כעת היא האם דילמות שהתעוררו במהלך הליכי חקיקתה של הצעת החוק בסיבוב הראשון, הן בעלות משקל בסיבוב השני או שהכול נמחק.

עיקר הבעיה היא בחיוב ההדדי שהכנסת והממשלה עשויות להקים זו על זו: אם הממשלה ממהרת למנות שני שרים גברים כנציגים מטעמה לוועדה לבחירת דיינים, הרי שהדבר מטיל על הכנסת את החובה, בהתאם לחוק, לבחור שתי נשים. הלינקג' הזה שבין הממשלה לכנסת מעיב על רעיון עצמאות הכנסת ומעורר קשיים משפטיים.

משום כך עברה הצעת החוק שינויים משמעותיים, במהלך הדיון בוועדת החוקה. כך הוסכם שהוועדה לבחירת דיינים תגדל מ-11 ל-13 חברים, שלושה שרים במקום שניים וכן שתי טוענות רבניות במקום אחת כיום.

הנוסח שהוגש להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית – ונפל בגלל ההצבעה השגויה של יו"ר הכנסת – שונה מאוד מהנוסח המקורי, הלקוני, שהגישה הממשלה לכנסת במסגרת יישום ההסכמים הקואליציוניים.

ועם זאת, הממשלה התעלמה מכל השינויים שעברה ההצבעה, והגישה אתמול מחדש את הנוסח המקורי. זאת, על אף חוות הדעת המשפטית שצירפה היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, עו"ד גליה קליין, להצעת ההחלטה לקראת הדיון בממשלה שלשום.

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' מציג את חוק הדיינים בכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' מציג את חוק הדיינים בכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"לא ניתן להתעלם מגלגוליה השונים של הצעת החוק", היא כתבה לחברי הממשלה, "הטיעונים שהועלו לגביה והשינויים שעברה. אנו שבים ומחדדים את הקשיים המשפטיים שעלו במסגרת ההצעה הקודמת, לרבות הטענה הנוגעת להגבלת שיקול דעת הכנסת".

"לא ניתן להתעלם מגלגוליה השונים של הצעת החוק והשינויים שעברה. אנו שבים ומחדדים את הקשיים המשפטיים שעלו במסגרת ההצעה הקודמת, לרבות הטענה הנוגעת להגבלת שיקול דעת הכנסת"

הממשלה, שאישרה את הצעת החוק בשנית השבוע והעבירה אותה לכנסת, הוכיחה שניתן להתעלם לא רק מהשינויים שנעשו בכנסת בסיבוב הקודם, אלא גם מחוות הדעת של היועצת המשפטית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הממשלה לא התעלמה מהשינויים הוכנסו לנוסח החוק בסבב הראשון אלא, לדעתי, רצתה להימנע מלחזור על שלב הצגתו לציבור למשך 21 ימים, מה שהיה גורם לדחית החקיקה אל מעבר למועד בחירת הועדה למינוי דיינ... המשך קריאה

הממשלה לא התעלמה מהשינויים הוכנסו לנוסח החוק בסבב הראשון אלא, לדעתי, רצתה להימנע מלחזור על שלב הצגתו לציבור למשך 21 ימים, מה שהיה גורם לדחית החקיקה אל מעבר למועד בחירת הועדה למינוי דיינים.

עוד 664 מילים ו-1 תגובות
סגירה