ישראלים יצטרכו להתחיל לנקוט עמדה מוסרית גם עם גלידה מול הטלויזיה

בן אנד ג'ריז – ממ של אורן אדלר
בן אנד ג'ריז - ממ של אורן אדלר

רק מי שחי בתיבת תהודה של האדרה עצמית יכולה היה להיות מופתע מההודעה של בן אנד ג'ריס העולמית, על כך שיפסיקו למכור את המותג בגדה המערבית. אולי דווקא כי מדובר על מוצר שהוא פינוק נטו, ומותג שנבנה על ידי שני היפיז יהודים, שנעצרים בהפגנות פרוגרסיביות וקוראים לגלידה שלהם בהומור ובהשראת אג'נדות מתקדמות – הרפלקס לכנות אותם אנטשימים כמגננה חושף יותר מכרגיל את המשבר הערכי אליו נקלענו כחברה.

רק מי שחי בתיבת תהודה של האדרה עצמית יכול להיות מופתע מההודעת בן אנד ג'ריס העולמית, על הפסקת מכירת המותג בגדה המערבית. הרפלקס לכנותם אנטשימים חושף משבר הערכי

בציוץ שנדמה שנכתב לדמות של חנוך לוין, ומאפיין את משבר הרוח מימין ניר ברקת כתב:

"ההודעה של בן אנד ג'ריס העולמית שלא ימכרו גלידות ליהודים – היא אנטישמית. ליהודים מותר לגור, לחיות וגם לאכול גלידה בכל מקום על פני הגלובוס ובטח בארץ אבותינו".

הציוץ הוא כמובן קשקוש מוחלט. מעבר לעובדה שגלידה עדיין לא אחת מזכויות האדם, בן אנד ג'ריס כן מוכרים גלידה ליהודים. הם פשוט לא הולכים להמשיך למכור גלידה בגדה. מתנחלים יוכלו בכיף לנסוע 15 דקות לסופר בכפר סבא ולקנות טעמים עם שמות כמו "צ'רי גרסיה" (מהגרייטפול דד), "יס פי-קן" (כמו הסלוגן של אובמה), "האבי האבי" (בעד נישואי להט"ב) "סייב אר סווירלד" (מודעות לשינוי אקלים) או "ברניז ירנינג" (על שם ברני סנדרס). אפילו לחצות עם האריזה את הקו הירוק ולאכול את הגלידה על מדרגות מערת המכפלה.

וזה יש להדגיש בניגוד לשכניהם הפלסטינים שלא יוכלו לעשות את זה כי הם משוללי זכויות וחיים תחת משטר צבאי ישראלי. כי גם מדינת ישראל עצמה מכירה בכך שהגדה המערבית אינה חלק ממדינת ישראל הריבונית.

הציוץ הוא כמובן קשקוש מוחלט. מעבר לכך שגלידה עדיין לא אחת מזכויות האדם, בן אנד ג'ריס כן מוכרים גלידה ליהודים. הם פשוט לא הולכים להמשיך למכור גלידה בגדה. מתנחלים יוכלו בכיף לנסוע 15 דקות לסופר בכפר סבא

אנטישמיות זה נושא רציני. זה דבר אמיתי. גדלתי וחייתי בחו"ל וחוויתי אנטישמיות על בשרי. לכן כשעושים מנושא כל כך רציני ספין פוליטי פתטי, זה מסוכן ומצדיק להתעמק מעט בנושא.

נתחיל בעובדות:

בזמן הכהונה של טראמפ כנשיא, האנטישמיות בארה"ב זינקה לשיאים אלימים. ולמרות העובדה המתועדת הזו, ולמרות שטראמפ באופן גלוי נתן את חסותו לניאו-נאצים והאשים קרבנות שעברו פיגועים אנטישמים בתוך בתי כנסת, הימין הביביסטי ומתנחלי התעלמו מהעובדות והמשיכו לכנות את טראמפ "ידידה הטוב של ישראל בכל הזמנים" ואף "כורש בן זמננו". הם לא חזרו בהם גם כאשר תומכי טראמפ עלו על הקפיטול עם סווצ'רט שכתוב עליו "מחנה אושוויץ".

אותם אנשים שעכשיו צווחים "גוועלד! אנטישמיות" מילאו פיהם מים נוכח האנטישמיות הגואה, שכללה פיגועים אלימים בבתי כנסת, ונדליזם של מוזיאונים לשואה, חילול של בתי קברות יהודים ועוד.

מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב בעשור שעד 2019
מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב בעשור שעד 2019

למה?

כפי שמופע האימים האורתודוקסי החודשי מול נשות הכותל הרפורמיות מגלה, או המראות הקשים ב-9 באב ב"עזרת ישראל", החלקה השיוויונית הקטנטנה ברחבת הכותל שאליה פלשו לאומנים ולאומניות דתיים והקימו באלימות מחיצה – אין הרבה מקומות בעולם בהם באופן רשמי, ממוסד ופומבי רודפים, משפילים ומפלים נגד יהודים בגלל אמונתם הדתית כמו אצלנו במדינת ישראל.

אם ההגדרה המילונית של אנטישמיות היא "רדיפה גזענית של יהודים על רקע דתי, גזעני או אתני", עסקנים פוליטיים צמצמו את ההגדרה לכל מתקפה על מדיניות ימין מתנחלי או מונופול האורתודוקסיה.

למרות שטראמפ נתן חסות לניאו-נאצים, והאנטישמיות בתקופתו זינקה לשיאים אלימים, כינו אותו "ידיד ישראל הטוב ביותר בכל הזמנים" ו"כורש בן זמננו" גם כשתומכיו עלו על הקפיטול עם סווצ'רט "מחנה אושוויץ"

קשה למנות את כל הפעמים ששלחו אותי למשרפות או הצרו על כך שהגרמנים לא "סיימו את העבודה" בגלל דעותי הפוליטיות.

תגובה שקיבלה ניצן ויסברג בטויטר
תגובה שקיבלה ניצן ויסברג בטויטר

כשזן חדש של אנטישמיות משתולל נגד יהודים בתוך ישראל; כשהמקלט מפני אנטישמיות ליהדות התפוצות נאטם בפני גל אנטישמיות כדי להתחנף לנשיא על תומכיו האוונגליסטים הפרו-מתנחלים; כשמדינה שקמה כמזור לדיכוי ואפליה לא מסוגלת להכיל דיון ציבורי על הדיכוי והאפליה הברורה וידועה של אוכלוסיה אזרחית שחיה תחת המשטר הצבאי שלה כבר 54 שנה, ובמיוחד על ההשלכות של זה על דעת הקהל העולמית כולל יהדות התפוצות – היא מערערת את יסודות הצידוק לקיומה.

בתגובה ניתן לראות את החברה הישראלת מתפצלת בין מגמת רדיקאליזציה כהניסטית ששמה את מבטחה בתורה כאישור המוסרי לפשעי מלחמה לכאורה, ומנגד מגמת התמסרות להדוניזם קפיטליסטי. ההודעה של בן אנד ג'ריס העולמית היא להערכתי סנונית שמבשרת שנגמרה החגיגה. ישראלים וישראליות יצטרכו גם עם גלידה מול הטלויזיה להתחיל לנקוט עמדה מוסרית כלפי מעשינו בגדה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 655 מילים
סגירה