הנשיא ג'ון קנדי, דקות ספורות לפני שנורה למוות בשיירה בדאלאס, 22 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo/Jim Altgens)
AP Photo/Jim Altgens
הנשיא ג'ון קנדי, דקות ספורות לפני שנורה למוות בשיירה בדאלאס, 22 בנובמבר 1963

ראיון אוליבר סטון פותח מחדש את תיק קנדי

שלושים שנה אחרי סרטו העלילתי שעסק בהתנקשות בנשיא קנדי, חוזר הבמאי אוליבר סטון אל זירת הפשע עם סרט תיעודי עתיר ראיונות חדשים וראיות שטרם נחשפו ● "ועדת החקירה הייתה אפילו יותר מושחתת ממה שחשבנו", אומר הבמאי בראיון לזמן ישראל, "זו הייתה הוצאה להורג שבוימה בחוכמה"

"המצור האמריקאי על קובה והמלחמה הקרה עם ברית המועצות יכלו שניהם להסתיים ב-1963, והנשיא ג'ון קנדי לא היה נרצח", מצהיר אוליבר סטון בראיון לזמן ישראל שהתקיים לפני שבועיים בפסטיבל קאן, שם הוקרן בבכורה עולמית סרטו התיעודי החדש של הקולנוען השנוי במחלוקת, "בחזרה ל-JFK: מבעד למראה".

הסרט מבוסס על צילומים ישנים ועל ראיונות חדשים וחושפניים עם קרובי משפחתו של קנדי, ועל מסמכים הקשורים בנשיא ה-35 של ארצות הברית שסיווגם הוסר לאחרונה.

"הטענה העיקרית שניסינו להעביר בסרט הזה היא שג'ון קנדי היה לוחם למען השלום", אומר סטון, ומוסיף כי הנשיא הדמוקרט עשה מאמצים לסיים את האמברגו על קובה וחתם על אמנה למניעת ניסויים גרעיניים עם ברית המועצות.

"באופן תיאורטי, המלחמה הקרה התקרבה אל סיומה ב-1963. נשאר רק לדמיין איפה העולם היה עכשיו אם זה היה קורה", אומר סטון. אבל קנדי נרצח, והמצור שהטילה ארצות הברית על קובה נותר על כנו במשך שנים ארוכות. בסרט התיעודי החדש, סטון חוזר לסיפור של קנדי, שלושים שנה אחרי שביים את "JFK – תיק פתוח".

סטון גם מדבר על אחיו של ג'ון פיצג'רלד קנדי, רוברט פרנסיס קנדי, שנרצח בעצמו ב-1968 במהלך מסע הבחירות של המפלגה הדמוקרטית. רוברט קנדי התקשר ל-CIA לאחר מותו של אחיו ושאל, "מי ניצח על הזוועה הזאת?", מספר סטון.

"רוברט מעולם לא האמין לוועדת החקירה, ותכנן להוציא לפועל את המדיניות של אחיו ולחקור את הרצח שלו, אם היה נבחר.  לכן אני מאמין שרוברט נרצח בדם קר. האנשים שהיו מעורבים בכך ידעו שאם הוא ייבחר, הם צפויים לשלם מחיר כבד".

"רוברט תכנן להוציא לפועל את המדיניות של אחיו ולחקור את הרצח שלו, אם היה נבחר.  לכן אני מאמין שרוברט נרצח בדם קר. האנשים שהיו מעורבים בכך ידעו שאם הוא ייבחר, הם צפויים לשלם מחיר כבד"

"בחזרה ל-JFK" חוקר את הבסיס העובדתי של האירועים שהיוו את הבסיס לעלילת "JFK – תיק פתוח", שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריות רבות.

סרט הקולנוע, שהפסיד בזמנו את פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר של השנה ל"שתיקת הכבשים", בחן את המחלוקות והטיוחים סביב הרצח של אחד הפוליטיקאים המשפיעים והאהודים ביותר דרך עיניו של התובע המחוזי של לואיזיאנה, ג'ים גאריסון, בגילומו של קווין קוסטנר.

אוליבר סטון בפסטיבל קאן, 11 ביולי 2021 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
אוליבר סטון בפסטיבל קאן, 11 ביולי 2021 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

סטון טוען כי הסרט התיעודי שלו כולל ראיות חדשות שטרם נחשפו באשר למה שהוביל להתנקשות בחיי קנדי. "אני רוצה להיות מאוד מדויק, כי אני לא רוצה שיעשו מזה כותרת בסגנון 'מצאנו את הרוצח של קנדי!'", סטון מזהיר, "אני יודע איך העיתונות חושבת.

"רוב העיתונות האמריקאית, והעיתונות העולמית, הפכה את המקרה הזה לסנסציה, עם הכותרת 'מי רצח את קנדי'. אבל בשבילי, השאלה הגדולה היא למה, ואנחנו ניסינו לענות על זה, קודם ב-JFK, ועכשיו בסרט התיעודי".

"רוב העיתונות האמריקאית, והעיתונות העולמית, הפכה את המקרה הזה לסנסציה, עם הכותרת 'מי רצח את קנדי'. אבל בשבילי, השאלה הגדולה היא למה, וניסינו לענות על זה, קודם ב-JFK, ועכשיו בסרט התיעודי"

חור בזיכרון

הפרספקטיבה וההקשר חשובים, מסביר סטון: "ביימתי את הסרט לפני 30 שנים, וקנדי נרצח 28 שנים קודם. זה היה לפני 58 שנים, ויש חור בזיכרון. אנשים שוכחים את הראיות המקוריות, ועד היום היו שלוש חקירות רשמיות – האחרונה שבהן נפתחה בעקבות הסרט שלי.

"ועדת העיון מחדש ברשומות הנוגעות להתנקשות, שפעלה בין השנים 1994 ו-1998, עשתה הרבה עבודה, אבל לא הייתה מוסמכת לחקור, היא הורשתה רק לחשוף מסמכים חסויים. והיא חשפה הרבה מסמכים – אבל לא את כולם, הרבה מהם לא פורסמו לציבור.

"השירות החשאי, לדוגמה, השמיד לפני כן הרבה מסמכים, אבל הוא עשה את זה בצורה בלתי חוקית, והוועדה למעשה גינתה אותו על כך".         

מומחה בליסטיקה מופיע בפני ועדה של הסנאט בעניין רצח קנדי ב-1978 (צילום: AP Photo/John Duricka)
מומחה בליסטיקה מופיע בפני ועדה של הסנאט בעניין רצח קנדי ב-1978 (צילום: AP Photo/John Duricka)

הקולנוען בן ה-75 טוען כי הסרט התיעודי החדש מציג הרבה ראיות חדשות. "בוא נלך לפי הסדר. אני אתחיל בוועדת וורן, שהייתה החקירה הראשונה של ההתנקשות. מצאנו, בעקבות ועדת העיון מחדש ברשומות, שוועדת וורן הייתה אפילו מושחתת יותר מכפי שחשבנו אז.

"נקודה מרכזית היא שהנשיא דאז לינדון ג'ונסון מינה את ראש ה-CIA לשעבר, אלן דאלס – שפוטר על ידי קנדי – לוועדת העיון ברשומות הנוגעות להתנקשות, הוא היה אחד משבעת החברים בה.

"ודאלס שלט בהרבה מישיבות הוועדה ובמה שהוצג בפניה – לא הוצג בפניה שום דבר בעל חשיבות על ה-CIA. אז חברי הוועדה לא ידעו שה-CIA ביצע התנקשויות במדינות שונות. הם לא ידעו שבתקופת כהונתו של קנדי הם ניסו להתנקש בחיי פידל קסטרו וקנדי לא ידע על זה. אולי דווייט אייזנהאואר ידע על זה.

"דאלס שלט בהרבה מישיבות הוועדה ובמה שהוצג בפניה – לא הוצג בפניה שום דבר בעל חשיבות על ה-CIA. אז חברי הוועדה לא ידעו שה-CIA ביצע התנקשויות במדינות שונות"

"דאלס וה-CIA שלו ניסו כל זווית אפשרית. הם השתמשו בקובנים, הם השתמשו במאפיה, הם השתמשו בכל מה שהם יכלו כדי להרוס את קסטרו.

"הם היו חלק מניסיון ההפיכה נגד שארל דה גול ב-1961, כשהארגון הצבאי החשאי ניסה לחסל אותו. היה להם חלק ברצח של פטריס לומומבה בקונגו. זו הייתה האווירה בזמנו. והחקירה של דאלס לא הייתה כנה".

לי הארווי אוסוולד מוקף בשוטרים כשהוא מובל במסדרונות תחנת המשטרה בדאלאס לחקירה יום למחרת ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי, 23 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)
לי הארווי אוסוולד מוקף בשוטרים כשהוא מובל במסדרונות תחנת המשטרה בדאלאס לחקירה יום למחרת ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי, 23 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)

ומה עם התפקיד של ה-FBI?
"ה-FBI היה משאב המודיעין העיקרי של הוועדה, אז היא קיבלה דיווחים כאילו לי הארווי אוסוולד עשה את זה לבד. אבל כל דבר חיובי על אוסוולד סונן. כך שהעדות הייתה מזוהמת.

"לדוגמה, היו שני סוכנים, סילברט ואוניל, אנשים מאוד חשובים כאן. גילינו שהם נכחו במהלך כל הנתיחה שלאחר המוות. הם לא ראו את הפצעים האלה שתוארו בדוח הנתיחה, הם ראו את פצע הראש המקורי באחורי הראש, והיו הרבה דברים אחרים שהם ראו ואמרו ושוועדת וורן מעולם לא ראתה.

"בנוסף, זה התפוגג למשך הרבה שנים, לא שמענו על זה עד שהוקמה ועדת העיון מחדש ברשומות הנוגעות להתנקשות. אז הייתה לנו ועדה שבעיקרו של דבר לא התייחסה למידע שלא רצו שייכלל בחקירה, כל דבר שלילי על ה-CIA ועל אנשיו שעבדו על התיק, הכול סונן".

ומה לגבי הנתיחה שלאחר המוות?
"הנתיחה הייתה אסון, היא הייתה כשל, כמו באופרה קומית איטלקית. היו שם שלושה פתולוגים שלא היה להם מושג מה הם עושים, שלא היה להם שום ניסיון עם פצעי ירי.

"הנתיחה הייתה אסון, היא הייתה כשל, כמו באופרה קומית איטלקית. היו שם שלושה פתולוגים שלא היה להם מושג מה הם עושים, שלא היה להם שום ניסיון עם פצעי ירי"

"חוקרי מקרי המוות הטובים ביותר בעולם היו זמינים עבורם, אבל הם לא קראו להם או התייעצו איתם. במקום זה, הם השתמשו באנשי צבא שהיו תחת שליטתם, ויש לנו הוכחה ברורה לכך. אנחנו אפילו יודעים שהם החליפו את המוח של קנדי, שהתפרק, במוח של גופה אחרת, וסגרו את הגולגולת שלו בחזרה".

רוברט קנדי, ג'קי קנדי והילדים ג'ון ג'ון וקרוליין בהלווייתו של הנשיא ג'ון קנדי בקתדרלת סנט מתיו בוושינגטון הבירה, 25 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)
רוברט קנדי, ג'קי קנדי והילדים ג'ון ג'ון וקרוליין בהלווייתו של הנשיא ג'ון קנדי בקתדרלת סנט מתיו בוושינגטון הבירה, 25 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)

החשדות של רוברט קנדי

לרוברט קנדי, אחיו הצעיר של הנשיא, היו חשדות לאורך כל הדרך, וסטון מפרט: "מיד לאחר ההתנקשות, רוברט התקשר ל-CIA ואמר, 'אתם עשיתם את זה?' זה סיפור מעניין, וזה בסרט, אנחנו נכנסים לזה, למוטיבציה של הרצח.

"ג'ון קנדי רצה לצאת מווייטנאם, אין ספק לגבי זה, וזה עניין גדול, כי היסטוריונים תמיד תקפו אותי על זה. מצאנו דוח מסווג של שר הביטחון רוברט מקנמארה – פגישה בהוואי שנחשפה על ידי ועדת העיון מחדש ברשומות – שמאוד ברור ממנו שתוכננה נסיגה מווייטנאם, נסיגה של יחידות, לא של אנשים בודדים, וזאת הייתה רק ההתחלה.

"אבל אין ספק שלקנדי נמאס מווייטנאם, הוא אמר שאם אנחנו לא הולכים לתקוף את קובה, מה שלא עשינו, למה שנשלח חיילים למדינה רחוקה כל כך כמו וייטנאם? זה פשוט טירוף.

"אין ספק שלקנדי נמאס מווייטנאם, הוא אמר שאם אנחנו לא הולכים לתקוף את קובה, מה שלא עשינו, למה שנשלח חיילים למדינה רחוקה כל כך כמו וייטנאם? זה פשוט טירוף"

"חשוב שההיסטוריונים יבינו את זה, כי אם הם תוקפים את קנדי, כמו שהרבה מהם עושים – הם אומרים שהוא היה מעורב בזה, שהוא התחיל את מלחמת וייטנאם, ולמעשה אייזנהאואר עשה את זה על ידי מימון המלחמה הצרפתית, אבל הם אומרים שקנדי עשה את זה.

האחים רוברט וג'ון קנדי וכלבם מו ב-1946, אחרי שג'ון – אז בן 29 – נבחר להיות המועמד הדמוקרטי לקונגרס במחוז ה-11 במסצ'וסטס (צילום: AP Photo)
האחים רוברט וג'ון קנדי וכלבם מו ב-1946, אחרי שג'ון – אז בן 29 – נבחר להיות המועמד הדמוקרטי לקונגרס במחוז ה-11 במסצ'וסטס (צילום: AP Photo)

"קנדי הפך את המדיניות הזאת, וג'ונסון, יום אחרי שנבחר, כפי שהראיתי בסרט, הפך את ההחלטה לסגת מווייטנאם ואִפשר את הרחבת המלחמה. אז קנדי גרם לזעזוע גדול, זאת הייתה המוטיבציה לרצח, הוא עמד לשנות דברים. אנחנו גם יודעים שקנדי שנא את ה-CIA ונשבע לפרק אותו".

סטון אסף חומרים לסרט ארוך במיוחד, אבל קיבל החלטה להציג את הטיעונים שלו "בסרט תיעודי מפוכח בן שעתיים, ולספר את הסיפור בדרך ליניארית שתסביר את הדברים האלה בצורה ברורה יותר".

סטון אסף חומרים לסרט ארוך במיוחד, אבל קיבל החלטה להציג את הטיעונים שלו "בסרט תיעודי מפוכח בן שעתיים, ולספר את הסיפור בדרך ליניארית שתסביר את הדברים האלה בצורה ברורה יותר"

אחת המטרות של סטון הייתה "להשאיר תיעוד ברור למדי לדורות הבאים של אמריקה, כדי שהם לא יוכלו – ואסור להם – לשכוח אף פעם איך הנשיא שלהם נרצח". סטון והמפיקים שלו גם החליטו שלא להראות את הסרט למפיצים בארצות הברית לפני הבכורה בקאן.

הבמאי המוערך מקווה שהסרט התיעודי יגביר את המודעות לסיפור. "כשאתה יורה בנשיא בדאלאס בצהרי היום, לעיני כל העולם, אנשים באמת יודעים שיש כוחות מאוד חזקים מאחורי זה.

"המצב מעורר אי-אמון עמוק במה שקורה בדרגים הגבוהים, שנהיה יותר ויותר גרוע. הרצח היה פעולה שתוכננה היטב מאחורי הקלעים, זו הייתה הוצאה להורג מבוימת בחוכמה לאורך כל הדרך, כולל הטיוח שלה".

אוליבר סטון במסיבת עיתונאים אחרי צאת סרטו העלילתי JFK, 16 בינואר 1992 (צילום: AP Photo/Julie Malakie)
אוליבר סטון במסיבת עיתונאים אחרי צאת סרטו העלילתי JFK, 16 בינואר 1992 (צילום: AP Photo/Julie Malakie)

אמרת בעבר שזו הייתה נקודת מפנה בהיסטוריה האמריקאית.
"המדינה שלנו היא כבר לא אותו הדבר מאז. אחרי 1963, סוכנויות המודיעין והצבא השתלטו על הממשל, ועד היום לא קיבלנו אותו בחזרה. שום נשיא לא יצא נגדם.

"דונלד טראמפ אמר שהוא יֵצא נגדם, אבל הוא לא עשה את זה. ביל קלינטון התחיל לעשות את זה, והוא נסוג. ברק אובמה בהחלט נסוג. הפכנו לדיקטטורה צבאית-תעשייתית".

"המדינה שלנו היא כבר לא אותו הדבר מאז. אחרי 1963, סוכנויות המודיעין והצבא השתלטו על הממשל, ועד היום לא קיבלנו אותו בחזרה. שום נשיא לא יצא נגדם"

עוד 1,434 מילים
סגירה