חזרת רעיון "השלום הכלכלי"

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021

ישראל תתחיל בקרוב, עפ"י בקשת ממשל ביידן, בשורה של צעדים כלכליים וצעדים בוני אמון כלפי הרש"פ, כדי לסייע לשיקום מעמדה ברחוב הפלסטיני. המהלך האמריקאי ישראלי נועד למנוע את קריסת הרש"פ והשתלטות חמאס על שטחי הגדה, אך אין בו שום בשורה מדינית או חידוש של המו"מ בין ישראל לרש"פ.

השר לפיתוח אזורי עיסאווי פריג' הודיע בסוף השבוע שעבר כי נפגש עם כמה בכירים ברש"פ וכי יפגש גם עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לקדם נושאים כלכליים משותפים לישראל ולרש"פ.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי ממשל ביידן החליט להחיות את רעיון "השלום הכלכלי" בשטחי הרש"פ כדי למנוע את קריסת הרש"פ.

לא מדובר בחידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לרש"פ, אלא ביוזמות כלכליות, צעדים בוני אמון לחיזוק מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני ומניעת השתלטותה של תנועת חמאס על שטחי הגדה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים, כי ממשל ביידן החליט להחיות את רעיון "השלום הכלכלי" בשטחי הרש"פ, כדי למנוע את קריסת הרש"פ. לא מדובר בחידוש המו"מ המדיני בין ישראל לרש"פ, אלא ביוזמות כלכליות

ארה"ב פנתה רשמית לישראל וביקשה להדק את הקשרים ואת התיאום עם הרש"פ, שמעמדה נחלש מאוד בשטחי הגדה.

השליח האמריקאי האדי עמרו, שעל פי גורמים אמריקאים אמור להתמנות בקרוב לתפקיד הקונסול הכללי בירושלים, חזר לארה"ב לאחר סדרה של פגישות עם בכירים ברש"פ ובישראל כשהוא מודאג מאוד ממצבה של הרש"פ בשטחי הגדה.

מעמדה של הרש"פ הגיע לשפל המדרגה ברחוב הפלסטיני בגלל שלוש סיבות עיקריות:

  1. הריגתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת.
  2. ההחלטה של יו"ר הרש"פ לבטל את הבחירות.
  3. תוצאות המלחמה האחרונה ברצועת עזה שחיזקה את תנועת חמאס, אשר הצליחה למצב את עצמה כמי שמובילה את המאבק למען ירושלים ומסגד אלאקצא.

שר הביטחון בני גנץ אישר בסוף השבוע כי ישראל דנה עם ארה"ב על יוזמות כלכליות וחברתיות כדי לחזק את הרש"פ. גנץ נועד עם מייקל ראתני, ממלא מקום השגריר האמריקאי בישראל, ודן עמו בנושא וגם בשורה של צעדי אמון בין ישראל לרש"פ.

השר גנץ שוחח בטלפון עם יו"ר הרש"פ על הנושא בשיחת ברכה לרגל חג הקורבן. גם עומר בר לב, השר לביטחון הפנים, התקשר ליו"ר הרש"פ באותו העניין.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי על פי הצעת ארה"ב יתחילו ישראל והרש"פ לדון בקרוב במסגרת ועדה משותפת בשורה של נושאים כלכליים ואזרחיים שמטרתם לחזק את הרש"פ. לא מדובר בנושאים מדיניים בשלב הזה.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי על פי הצעת ארה"ב יתחילו ישראל והרש"פ לדון בקרוב במסגרת ועדה משותפת בשורה של נושאים כלכליים ואזרחיים שמטרתם לחזק את הרש"פ. לא מדובר בנושאים מדיניים בשלב הזה

את ישראל ייצג עיסאווי פריג' השר לשיתוף פעולה אזורי ואת הרש"פ ייצג חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים. השר פריג' אמר כי "הדבר הכרחי מכיוון שהרש"פ נמצאת על פי תהום".

עיסאווי פריג' כבר גיבש את הצעד הראשון והוא הצעתו להגדיל בעוד 15 אלף את מספר הפלסטינים העובדים בישראל. ההצעה אמורה להגיע לאישור בממשלה, אך מפלגת רע"ם מתנגדת לה בטענה שהדבר יפגע בקבלנים מקרב ערביי ישראל.

בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' התנצל בסוף השבוע בשם הרש"פ והעומד בראשה בפני משפחתו של הפעיל הפלסטיני ניזאר בנאת על מותו בידי אנשי הביטחון של הרש"פ. הוא הודה כי מדובר "באסון גדול וטעות מצערת". הרש"פ מנסה להכיל את המשך הפגנות הזעם העממי נגדה ולרכך את האווירה העויינת אותה ברחוב הפלסטיני.

משפחתו של ניזאר בנאת דחתה על הסף את התנצלות הרש"פ על מות בנה, כפי שבאה ליד ביטוי בדברי חוסיין א-שיח'. בהודעה נאמר כי ההתנצלות באה מאוחר מדי וכי חוסיין א-שיח' הינו: "אחד המהנדסים של רצח ניזאר בנאת".

א-שיח' גילה כי הרש"פ סיכמה עם ממשל ביידן על שורה של צעדים:

  1. שינוי באווירה בין הרש"פ לישראל.
  2. פתיחה בדיאלוג אמריקאי פלסטיני.
  3. דיאלוג משולש אמריקאי-פלסטיני-ישראלי.
  4. נקיטה בצעדים בוני אמון.

בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' התנצל בשם הרש"פ והעומד בראשה בפני משפחת ניזאר בנאת על מותו בידי אנשי הביטחון של הרש"פ. הוא הודה כי מדובר "באסון גדול וטעות מצערת". המשפחה דחתה את ההתנצלות

חוסיין א-שיח' העביר לממשל ביידן בשם הרש"פ מסמך הכולל דרישות ל"צעדים בוני אמון" מצד ישראל לקראת אפשרות חידוש המשא ומתן עם הרש"פ.

המסמך כולל 30 "צעדים בוני אמון" שישראל נדרשת אליהם. הפלסטינים דורשים שישראל תחזור למצב היחסים שהיו לה עם הרש"פ עד ה-28 בספטמבר 2000, דהיינו, לפני פרוץ האינתיפאדה השנייה.

להלן כמה מהדרישות הפלסטיניות:

1

הקפאת ההתנחלויות בשטחי הגדה והפסקת הבניה במזרח ירושלים.

2

שמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, ביטול ביקורי יהודים במתחם.

3

אי הריסת בתים במזרח ירושלים ובגדה, הימנעות מפינוי משפחות פלסטיניות בשכונות במזרח ירושלים (שיח' ג'ראח, סילוואן).

4

שחרור אסירים ביטחוניים של תנועת פת"ח.

5

הפסקת כניסת כוחות צה"ל לשטחי A בגדה.

6

שינוי ההסכם הכלכלי ("הסכם פאריז") בין ישראל לרש"פ.

7

חידוש פעילות הרש"פ במזרח ירושלים: פתיחת "האוריאנט האוז" ושאר המוסדות הפלסטינים במזרח העיר.

הרש"פ דורשת שישראל תיישם את הצעדים האלה באופן הדרגתי.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הממשל האמריקאי חזר בעצם לרעיונות מתקופת הנשיא טראמפ שהיו אהובים על ראש הממשלה לשעבר נתניהו. שהפלסטינים ישפרו את כלכלתם בסיוע ישראלי ולא יתעסקו כרגע במשא ומתן מדיני על פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. זה מה שנקרא "השלום הכלכלי".

ממשל ביידן מודע למצב הפוליטי הרגיש של הממשלה החדשה בישראל ורוצה לתת לה זמן להתייצב ולהעביר את תקציב המדינה, רק אח"כ יגיעו כנראה הדרישות של הממשל בנושא המדיני הפלסטיני מממשלת ישראל.

לפי בכירים בפת"ח, הממשל האמריקאי חזר לרעיונות מתקופת טראמפ, שהיו אהובים על רה"מ לשעבר נתניהו. שהפלסטינים ישפרו את כלכלתם בסיוע ישראלי ולא יתעסקו כרגע במו"מ מדיני על פתרון הסכסוך

על פי גורמים אמריקאים, הפלסטינים יקבלו בינתיים פיצוי זמני. בעוד כמה שבועות אמורה להפתח מחדש הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים שנסגרה בתקופת ממשל טראמפ. הפלסטינים מייחסים חשיבות רבה למהלך הזה ורואים בו סימן להכרה אמריקאית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כיף של פוסט. מעניין לעניין באותו עניין, הכסף הקפיטליזם הורס את כדה"א, זאת עובדה. ביבי חשב שהכסף מסדר הכל, ואפשר להנדס כל אחד עם כסף - ההעברה של הבוחטות לחמאס לא השיגה טוב, להפך. כסף זה ... המשך קריאה

כיף של פוסט. מעניין לעניין באותו עניין, הכסף הקפיטליזם הורס את כדה"א, זאת עובדה. ביבי חשב שהכסף מסדר הכל, ואפשר להנדס כל אחד עם כסף – ההעברה של הבוחטות לחמאס לא השיגה טוב, להפך. כסף זה חשוב, אך לא הכי! בעתיד, אם כסף בכלל יהיה, הוא יהווה סוג של אישור, תלוש, משהו בכיוון. האנושות תהיה חייבת להיפטר מהקפיטליזם ההרסני ומהטייקונים ותרבות ההתעשרות וצבירת הנכסים. הרס כדה"א זה תוצאת הקפיטליזם, התשוקה לכסף, הנרקומניזציה לתרבות הצריכה

עוד 837 מילים ו-1 תגובות
סגירה