ירדן חוששת מהמל"טים האיראניים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021

עבדאללה מלך ירדן גילה כי ירדן הותקפה בשנה החולפת כמה פעמים על ידי מל"טים מתוצרת איראן, שהופעלו על ידי המליציות השיעיות בדרום סוריה. המל"טים האיראניים המתקדמים הפכו לנשק המאיים על כל המדינות הסוניות במזרח התיכון ועל ישראל, וארה"ב תסייע לירדן להגן על עצמה מפניהם.

עבדאללה מלך ירדן דן במהלך ביקורו בארה"ב עם בכירים בפנטגון בהקמת בסיסים אמריקאים בממלכה ההאשמית שיגנו עליה מפני איומים חיצוניים וישמרו על יציבותה.

גורמים אמריקאים גילו כי ארה"ב תעביר בין היתר לירדן אמצעי התראה מוקדמת והגנה מפני מל"טים מתוצרת איראן.

מלך ירדן דן בביקורו בארה"ב בהקמת בסיסים אמריקאים בממלכה, להגנה מאיומים חיצוניים ולשמירת יציבותה. עפ"י גורמים אמריקאים, ארה"ב תעביר לירדן אמצעי התראה מוקדמת והגנה מפני מל"טים איראניים

בראיון לרשת CNN האמריקאית השבוע חשף המלך עבדאללה את הסכנות שעומדות בפני ירדן מצד איראן.

הוא גילה כי ירדן הייתה נתונה בשנה שעברה להתקפות של מל"טים מתוצרת איראן והיא נאלצה להתמודד עם התופעה. מדובר בעיקר בחלק הצפוני של ירדן, הגובל עם דרום סוריה, שבה יש נוכחות איראנית חזקה ונוכחות של ארגון חזבאללה.

הוא התייחס גם לסכנות האחרות הנשקפות לירדן מצידה של איראן: טילים בליסטיים, התקפות סייבר, פרוייקט הגרעין ותקריות בגבול (הצפוני) עם ירדן, "ראינו את השיפור הבליסטי של איראן בהתקפות על הבסיסים האמריקאים בעיראק ועל סעודיה בהתקפות מתימן. מה שמחטיא את ישראל, לפעמים נופל בירדן" אמר המלך עבדאללה.

ישראל יירטה בשנים האחרונות כמה פעמים מל"טים איראניים שהמריאו מסוריה והגיעו דרך שטח ירדן, כולל מל"ט אחד שיורט במהלך מבצע "שומר החומות".

ירדן חוששת מהנוכחות האיראנית בדרום סוריה, סמוך לגבולה הצפוני. המלך הירדני הזהיר בעבר מההתפשטות השיעית, לאחר שמליציות איראניות ושיעיות השתלטו על שטחים נרחבים בדרום סוריה, במיוחד באזור דרעא ובאזור מעבר הסחורות בגבול בין ירדן לסוריה, הנקרא מעבר נציב-ג'אבר, שהפסיק לפעול לפני כמה שנים.

מלך ירדן דיבר על הטילים האיראנים, התקפות הסייבר, פרויקט הגרעין ועוד: "ראינו את השיפור הבליסטי של איראן בהתקפות מתימן על הבסיסים האמריקאים בעיראק וסעודיה. מה שמחטיא את ישראל, לפעמים נופל בירדן"

המליציות השיעיות והאיראניות פועלות במדים של הצבא הסורי במסגרות של דיויזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה.

המל"טים האיראניים שבידי המליציות השיעיות שינו את פני הלוחמה האווירית באזור. הם יכולים לטוס למרחקים של מאות ואף אלפי ק"מ ולפגוע במטרות בדיוק רב.

מפקד "משמרות המהפכה" של איראן הגנרל חוסיין סלאמי התפאר בחודש שעבר כי ברשות ארצו מל"טים שיכולים לטוס למרחק של 7,000 ק"מ ולנחות בכל מקום.

המל"טים הם סוג נשק של המלחמה המודרנית שמאיימים על כל מדינה. מרבית מכשירי הרדאר הקיימים מתקשים לאתר אותם בזמן הטיסה, וירדן עומדת להיעזר בארה"ב כדי שתוכל ליירט אותם. הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן תאפשר להעביר אמצעים צבאיים אמריקאים לירדן ואמצעי התראה וגילוי מוקדם של המל"טים מתוצרת איראן.

המליציות השיעיות בדרום סוריה אימצו אף הן את המל"טים האיראניים ככלי הנשק שלהם, לכן ירדן כל כך חוששת מהם.

המל"טים מתוצרת איראן מדאיגים מאוד גם את ארה"ב ואת ישראל. התעניינות האמריקאית-ישראלית בנושא המל"טים החלה לאחר ההתקפה המיוחסת למורדים החות'ים בטילים בליסטים ומל"טים ממולכדים על מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019. למל"טים שטסו מרחק רב של מאות ק"מ היו פגיעות מדוייקות במטרות והן גרמו לנזק רב.

סעודיה מסרה כי במהלך המלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן שוגרו לעבר שטחה כמה מאות מל"טים ממולכדים.

לישראל ולארה"ב יש תיאום ביטחוני ביניהן בכל הקשור לנושא המל"טים האיראנים ולא מן הנמנע ששיתוף הפעולה הזה יוקם גם בין ארה"ב לירדן.

המל"טים האיראניים בידי המליציות השיעיות שינו את פני הלוחמה האווירית באזור. הם יכולים לטוס מאות ואלפי ק"מ ולפגוע במטרות בדיוק רב. הם מאיימים על כל מדינה. ומרבית מכשירי הרדאר מתקשים לאתרם בזמן טיסה

בקבוצת העבודה המשותפת הישראלית אמריקאית שהתכנסה בוושינגטון לפני יותר מחודשיים הציעה ישראל לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה"ב וישראל גם מדינות ערביות שמתמודדות עם סכנת המל"טים כמו סעודיה וירדן.

כמו כן הציע הצוות הישראלי להקים "אזור אסור לטיסה" (NO FLYING ZONE) בשמי המזה"ת עבור מל"טים איראניים, כל מל"ט שיטוס באזור הזה יופל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 589 מילים
סגירה