הדת בישראל בשירות שלטון הימין

ח"כ משה גפני קורא לנפתלי בנט רוצח במליאת הכנסת, יולי 2021, צילום מסך מערוץ הכנסת
ח"כ משה גפני קורא לנפתלי בנט רוצח במליאת הכנסת, יולי 2021, צילום מסך מערוץ הכנסת

עולה חבר הכנסת משה גפני לדוכן הנואמים בכנסת ובנאום שטנה, נאום המזכיר נאומים של רעי האנטישמים, הוא מכנה את ראש הממשלה נפתלי בנט, בכינוי רוצח, לא פחות.

ויודגש, נפתלי בנט הוא יהודי דתי ממש כמו גפני, יהודי דתי שעשה כברת דרך משותפת עם גפני עצמו. יחד ישבו לשולחן אותה הממשלה וייתכן שאף היו שבים ויושבים יחד אילו היה עולה בידי הנאשם נתניהו להרכיב ממשלה.

עולה ח"כ משה גפני לדוכן הנואמים בכנסת ובנאום שטנה, נאום המזכיר נאומים של רעי האנטישמים, הוא מכנה את ראש הממשלה נפתלי בנט רוצח, לא פחות

אלא שכידוע, ברגע האחרון ממש, רגע לפני שהוכרזו בחירות חמישיות, עלה בידי יתר המפלגות להקים ממשלה. ממשלה אשר לא רק שאיננה כוללת את הנאשם נתניהו אלא ממשלה שאינה כוללת אף אחת מהמפלגות החרדיות.

וקצפו של גפני יצא במידה רבה לא על בנט, גם לא על מספר מתי הקורונה, אלא על עצמו, על כך שלא השכיל לראות את הנולד, על כך שביהירות ובשחצנות היה בטוח ששלטון נתניהו מובטח. עד כדי כך היה בטוח בנצחונו של נתניהו, שהעז לומר: "אם הליכוד ילך לאופוזיציה נלך איתו".

ויותר משזו היתה הבטחה זה היה סוג של איום כלפי גוש השינוי שאין להם מנדט להחליף את נתניהו, שהם לא יצליחו ולכן עדיף שכלל לא ינסו. הוא לא העלה בדעתו את האפשרות שהוא באמת יהיה באופוזיציה, כי אילו הוא היה מעלה אותה בדעתו – הוא לא היה נותן לזה לקרות.

הוא לא היה נותן לזה לקרות כי הדת בישראל היא כבר מזמן איננה רק דת אלא כלי פוליטי רב עוצמה. כלי פוליטי שבראש ובראשונה מגן על עצמו, על כוחו ועל תחומי שליטתו. כלי פוליטי שבשל העובדה שהוא מגן על עצמו ועל כוחו – חבר לנתניהו והכשיר את פשעיו. כלי פוליטי שאין לו דבר עם דת ועם מוסר וכל כולו נועד, בדומה לתומכי נתניהו עצמו, לספק משרות, ג'ובים, תקציבים והגנה על מוסד הרבנות.

והמחיר ששילמה הקהילה שלהם עצמה, כמו גם כל החברה הישראלית, הוא שימור המבנה הקיים, בו נמנע השילוב של החרדים בחברה הישראלית על כל המשתמע מכך, והמשך ניצול החברה הישראלית החילונית.

קצפו של גפני יצא במידה רבה לא על בנט, גם לא על מספר מתי הקורונה, אלא על עצמו, שלא השכיל לראות את הנולד. שביהירות ובשחצנות היה בטוח ששלטון נתניהו מובטח. עד שהעז לומר: "אם הליכוד ילך לאופוזיציה נלך איתו"

גפני רואה את תפקידו ככזה שנועד למנוע כל שינוי במצב הקיים – יהא תחום השינוי אשר יהא. כי כל שינוי במצב הקיים ירחיב את הסדקים בקהילה, ובעיקר יעלה שאלות על ההתנהלות של פרנסיה. של ליצמן שנאשם כעת בפלילים ועוד לא דיברתי על ש"ס, שנוהגת באותו האופן בדיוק – וגם שם המלחמה היא על שימור המצב הקיים.

מלחמה על שימור המצב הקיים שנעשתה לא פעם באמצעים בלתי חוקיים. הן גפני והן דרעי ידעו היטב שרק נתניהו ייענה לכל דרישה שלהם. רק נתניהו יפנק אותם בתקציבים ללא גבול. רק נתניהו לא יבקש חקירה לגרימת המוות במרון. כל זאת כי גם אותו עניין המשך שלטונו בלבד. הכל היה כשר בדרך לשימור השלטון. זו היתה הסיבה העיקרית לכך שגפני התבצר בעמדתו, עד שנעשה מאוחר מדי. תנו לו היום משהו והוא יזחל על גחונו לממשלה כמעט ללא דרישות.

ואם מישהו היה צריך עוד הוכחה לכך שמנהיגי החרדים הם בעיקר כוח פוליטי שעסוק בשמירה על כוחו, באה ההצעה לשלול את תעודת הכשרות מהמפעל של בן אנד ג'ריס שסרב למכור את מרכולותו בשטחים מטעמי מצפון.

כמה מילים על כשרות: חוק הרבנות הראשית לישראל, תש"ם-1980 מעניק למועצת הרבנות הראשית (או לרב שהוסמך על-ידיה) סמכות ליתן תעודות הכשר על כשרות. התנאים למתן תעודות הכשרות נקבעו בחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983 (להלן: "החוק") ועל-פי פרשנותו. בית המשפט קבע כי תכליתו היחידה והבלעדית של החוק היא למנוע מצב שבו מזון שאינו כשר יוצג ככשר, כלומר תכלית של מניעת הונאה.

התנאים למתן תעודות הכשרות נקבעו בחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983 ועל-פי פרשנותו. ביהמ"ש קבע כי תכליתו היחידה והבלעדית של החוק היא למנוע מצב בו מזון שאינו כשר יוצג ככשר

על-פי סעיף 11 לחוק, סוג השיקולים היחיד שצריך להנחות את הרבנות בעת שהיא שוקלת הענקת תעודת כשרות או שלילתה, הוא שיקולים של כשרות המזון על-פי דיני הכשרות בלבד. פירושו הנכון והראוי של החוק הוא שבנושא הכשרות יישקלו שיקולים הקשורים אך ורק בייצורו, בהכנתו ובהגשתו ובשיווקו של מזון.

לכן, על פי ההלכה של בית המשפט העליון, אין להענקת תעודת הכשרות או לשלילתה דבר עם העובדה שבן אנד ג'ריס לא מעוניינים למכור גלידות מעבר לקו הירוק, ואסור להם לשלול את תעודת הכשרות מהם רק מהטעם הזה.

זה כמובן לא יפריע לרבנות לנסות את תרגיל הכשרות כדי להפעיל לחץ כלכלי על מי שמטעמי מצפון מסכן את עוצמתה הכלכלית של הרבנות ואת מנהגם של הרבנים להתפרנס על גב הציבור.

טוב להם לגפני, לדרעי ולשאר הנבחרת להתייבש באופוזיציה. טוב להם ללמוד מעט צניעות וענווה. טוב להם לשוב ולעסוק בענייני דת באמת ובתמים ולא בכל מה שמסביב לדת ושנועד לשמור עליהם ועל מצביעיהם.

והחשוב ביותר, תקופה ארוכה באופוזיצה והיעדר תקציבים תביא לביקורת מבית. ביקורת על אי שילובם של החרדים בחברה. ביקורת על הקצנה דתית ולאומנית שלא משרתת את הקהילה. ביקורת על כך שקהילה שלמה איננה יכולה להמשיך ולהיות למעמסה על גב הציבור.

הישיבה באופוזיציה יכולה, בנוסף, להשיב בריתות היסטוריות גם עם גורמים נוספים בכנסת. בריתות שתחת מכבש ההסתה של נתניהו ופינוק היתר שהוא נתן להם – זה שגבה מהם מחיר בנפש בקורונה ובמרון – הביא לעיוורון למעשיו פליליים החמורים ולהכשרתם.

אסור לשלול את תעודת הכשרות רק מהטעם הפוליטי. זה לא יפריע לרבנות לנסות ולהפעיל לחץ כלכלי על מי שמסכן, מטעמי מצפון, את עוצמתם הכלכלית ואת מנהג הרבנים להתפרנס על גב הציבור

בזעת אפיך תאכל לחם נאמר בספר בראשית, אולי הפסוק שהוא ראש וראשון לכל חברה מתוקנת. לא בזעת אפם של אחרים.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 875 מילים ו-1 תגובות
סגירה