מדוכת השופטים מוכנה לקראת דיון בבג"ץ בהרכב של 11 שופטים. אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר/פול)
יוסי זמיר/פול

באופוזיציה, כולם רוצים לשבת בוועדה לבחירת שופטים. מחר תהיה ההכרעה

סיעות האופוזיציה לא הגיעו עד כה להסכמה על מועמד אחד מטעמן, ולא פחות משישה ח"כים הציגו את מועמדותם לוועדה הנחשקת ● אבל הדרמה האמיתית תתרחש מחר סביב בחירת נציגי הכנסת לוועדה למינוי דיינים ● ש"ס, הליכוד והציונות הדתית הציגו מועמדים מטעמם - ואפילו לח"כ משה ארבל, המועמד של ש"ס, לא ברור מדוע הסיעות לא מתמזגות מאחורי מועמדותו ● פרשנות

מחר (רביעי) תתקיים במליאת הכנסת הצבעה חשאית על מינוי חברי כנסת לוועדה לבחירת שופטים, הוועדה למינוי דיינים, הוועדה למינוי קאדים בבתי הדין המוסלמיים והוועדה למינוי קאדים בבתי הדין הדרוזיים.

על חשיבות הוועדה לבחירת שופטים בישראל אין צורך להכביר מילים: כל מי שעוקב אחר הוויכוחים הפוליטיים בעשור האחרון יודע שהוועדה הזו מעלה יצרים, שאיפות, ויכוחים, ומייצרת אינסוף קמפיינים ציבוריים.

לפי החוק, נציגי הכנסת בוועדה ונציגי הממשלה (לצד נציגי בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין) הם ארבעה, כשלפחות שתיים הן נשים. את הממשלה מייצגים שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד, ואחרי הרוטציה תיכנס השרה מרב מיכאלי במקומו של סער. באשר לייצוג מטעם הכנסת, הנושא יוכרע מחר, כאמור, בהצבעה חשאית במליאה .

הנוהג בכנסת הוא שבכל הוועדות הללו מכהן נציג אחד מהאופוזיציה ונציג אחד מהקואליציה. כך היה במשך שנים רבות, עד להקמת ממשלת נתניהו-גנץ (הממשלה ה 35) אשר נטלה כוח זה מידי האופוזיציה והחליטה בהסכם הקואליציוני למנות שני נציגים שהם ח"כים מהקואליציה – ח"כ צבי האוזר (אז כחול-לבן) וח"כ אסנת מארק (הליכוד).

גדעון סער ואיילת שקד במליאת הכנסת, 2 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גדעון סער ואיילת שקד במליאת הכנסת, 2 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הם לא הספיקו לפעול זמן רב, והממשלה ה-35 פיזרה את עצמה ואת הכנסת. מספר עתירות לבג"ץ נגד הסטייה מהנוהג הפוליטי הנ"ל נדחו.

הדרמה נמצאת כעת בהרכב הוועדה למינוי דיינים. ועדה זו מורכבת מ-13 חברים: שלושה שרים, שני חברי כנסת, שני רבנים ראשיים, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני עורכי דין מלשכת עורכי הדין ושתי טוענות רבניות, אחת הממונה על ידי שר המשפטים (סער) ואחת הממונה על ידי השר לשירותי דת (מתן כהנא).

הרכב ועדה זו שונה רק לאחרונה בחוק שקידם השר כהנא ועבר בשלוש קריאות לפני פחות משבוע. השינוי בחקיקה נועד לתת כוח רב יותר לייצוג נשים, שכן על פי ההלכה הדיינים בבתי הדין הרבניים הם גברים בלבד.

למעשה, החוק החדש מאפשר – בפעם הראשונה אי פעם – להחליש את כוחם של החרדים ולאפשר למגזרים אחרים ביהדות, בעיקר לציונות הדתית, להיות בעלי נתח משמעותי בהרכב הוועדה.

למעשה, החוק החדש מאפשר – בפעם הראשונה אי פעם – להחליש את כוחם של החרדים ולאפשר למגזרים אחרים ביהדות, בעיקר לציונות הדתית, להיות בעלי נתח משמעותי בהרכב הוועדה

ש"ס ויהדות התורה טענו שתיקון החוק נובע מנקמה. ח"כ משה גפני אמר שהשרה איילת שקד מונעת מנקמה אישית נגד הסיעות החרדיות. בשלבים מסוימים בדיונים איבד גפני כיוון והחל להשתלח לכל עבר, כשהוא מאשים את אנשי ימינה – ראש הממשלה נפתלי בנט, שקד וכהנא – בהאשמות חמורות.

יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מטרת העל, זעקו החרדים, היא להפוך את הוועדה למינוי דיינים לגוף שיקדם רבנים מהציונות הדתית אשר יפסקו פסיקות המיטיבות עם נשים. אכן, בימינה לא מכחישים. אחרי עשרות שנים של אחיזה חרדית מוחלטת בוועדה למינוי דיינים, הובילה הממשלה החדשה שינוי של ממש.

ובכל זאת, ש"ס או יהדות התורה יכולים עדיין לקבל ייצוג בוועדה אם האופוזיציה תתאחד בנושא הזה מאחוריהם. מטעם הקואליציה הוצבה מועמדת אישה, דבר שמאפשר לאופוזיציה להציג ח"כ גבר – כלומר, מישהו מטעם ש"ס או יהדות התורה.

ח"כ משה ארבל, הסמן הליברלי (יחסית) בתוך ש"ס, הוא המועמד של המפלגה – אך שאר סיעות האופוזיציה לא מוכנות לוותר ומול ארבל מתמודדים על מקום בוועדה גם חברות הכנסת מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) וגילה גמליאל (הליכוד). סיכוייו של ארבל, אם כן, די קלושים.

זמן ישראל פנה לארבל כדי להבין מדוע האופוזיציה – ולכל הפחות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה – לא התמזגו מאחורי מועמדותו. ארבל השיב כי אינו יודע מה הסיבה לכך.

זמן ישראל פנה לארבל כדי להבין מדוע האופוזיציה – ולכל הפחות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה – לא התמזגו מאחורי מועמדותו. ארבל השיב כי אינו יודע מה הסיבה לכך

ח"כ משה ארבל, ש"ס (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ח"כ משה ארבל, ש"ס (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

להבדיל, הקואליציה הציבה שם אחד בלבד: המועמדת היא ח"כ שירלי פינטו מימינה, והיא תהיה נציגת הקואליציה בוועדה למינוי דיינים.

גם בוועדה לבחירת שופטים יש ריבוי מתמודדים מטעם האופוזיציה. בעוד הקואליציה הציבה את שמה של ח"כ אפרת רייטן (העבודה), מטעם האופוזיציה מועמדים ח"כ איתמר בן-גביר (הציונות הדתית), ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד), וח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת).

בסיעת הליכוד בחרו אתמול בח"כ לוי-אבקסיס וזאת על אף שבנימין נתניהו תמך בח"כ קרן ברק. עדיין, גם לוי-אבקסיס מוצגת כשם אחד מתוך שאר השמות מהאופוזיציה.

בשיחות עם חברים בציונות הדתית, הם מציינים כי עד למועד ההצבעה יוסרו חלק מהשמות מטעמם. איך זה יקרה? לא ברור. בינתיים רוטמן, בן-גביר וסטרוק חושקים כולם בתפקיד.

בשיחות עם חברים בציונות הדתית, הם מציינים כי עד למועד ההצבעה יוסרו חלק מהשמות מטעמם. איך זה יקרה? לא ברור. רוטמן, בן-גביר וסטרוק חושקים כולם בתפקיד

אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בוועדות למינוי קאדים בבתי הדין המוסלמים, הדרמות פחות גדולות. הכנסת בוחרת בשלושה נציגים לכל ועדה, לפחות שניים מתוכם חייבים להיות מוסלמים.

המועמדים הם ח"כ ניר אורבך (ימינה), ח"כ מנסור עבאס (רע"מ), ח"כ יואב בן צור (ש"ס) וח"כ סעדי (המשותפת). לפיכך, סעדי מטעם הקואליציה ועבאס מטעם האופוזיציה ייבחרו בוודאות, וסביר להניח שהמועמד הנוסף יהיה נציג הקואליציה אורבך.

בוועדה למינוי קאדים בבתי הדין הדרוזיים מתמודדים שלושה: ח"כ עלי סלאלחה (מרצ), ח"כ מופיד מרעי (כחול-לבן) וח"כ פטין מולא (הליכוד) – שלושתם דרוזים, ושלושתם ייבחרו.

עוד 748 מילים ו-1 תגובות
סגירה