גדעון סער, אפרת רייטן, שמחה רוטמן ואיילת שקד (צילום: פלאש90)
פלאש90

נתניהו איבד השפעה על הוועדה. פורום קהלת השתלט עליה

אחרי שהליכוד העדיף את אורלי לוי-אבקסיס על פני קרן ברק, המועמדת של נתניהו, ראש הממשלה לשעבר חטף הפסד נוסף כשהכנסת העדיפה את שמחה רוטמן על פני לוי-אבקסיס ● בוועדה, שתתכנס בשבוע הבא לראשונה מזה שמונה חודשים, אין לנתניהו אף נציגות ● לעומת זאת, פורום קהלת יכול להתגאות בבני בריתו האידאולוגים רוטמן ושקד, שוודאי ישתפו פעולה למינוי שופטים שמרנים ● פרשנות

בפעם הראשונה מזה שנים מאבד בנימין נתניהו כל אחיזה בוועדה לבחירת שופטים. אורלי לוי-אבקסיס, המועמדת של הליכוד, לא הצליחה להיבחר וכך אין למפלגה הגדולה באופוזיציה נציג בוועדה היוקרתית והחשובה ביותר בעולם המשפט הישראלי.

לוי-אבקסיס קיבלה 51 קולות בהצבעה החשאית שהתקיימה אתמול (רביעי) בכנסת. אפרת רייטן, נציגת הקואליציה מטעם מפלגת העבודה, קיבלה 67 קולות ונבחרה יחד עם שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שקיבל 53 קולות. נתניהו רושם מפלה נוספת, ובסיעת הליכוד לא כולם עצובים.

לוי-אבקסיס קיבלה 51 קולות. אפרת רייטן קיבלה 67 קולות ונבחרה יחד עם שמחה רוטמן שקיבל 53 קולות. נתניהו רושם מפלה נוספת, ובסיעת הליכוד לא כולם עצובים

לוי-אבקסיס לא הייתה המועמדת של נתניהו, אבל ברגע שהפכה למועמדת של הליכוד, הוא היה חייב להעביר אותה גם בכנסת, ובכך הוא נכשל. בבחירות בסיעת הליכוד הריץ נתניהו את קרן ברק, אבל  האנשים החזקים בסיעה, מיקי זוהר, חיים כ"ץ ודוד ביטן יצאו למסע נגדו והריצו לתפקיד את לוי-אבקסיס.

לוי-אבקסיס קפצה על המועמדות הזו מסיבה אחת: בחירה אפשרית שלה לוועדה לבחירת שופטים הייתה משפרת את הדימוי המזגזג שדבק בה כאשר קיפצה ממפלגה למפלגה, מימין לשמאל ולהיפך.

אורלי לוי אבקסיס בכנסת (צילום: אורן בן חקון/POOL)
אורלי לוי אבקסיס בכנסת (צילום: אורן בן חקון/POOL)

אך בסופו של דבר, לוי-אבקסיס לא נבחרה לתפקיד בדיוק בשל מעלליה. בימין כעסו על המעבר שלה לשמאל, בשמאל כעסו על המעבר לימין, ולוי-אבקסיס נשארה בחוץ.

בסופו של דבר, לוי-אבקסיס לא נבחרה לתפקיד בדיוק בשל מעלליה. בימין כעסו על המעבר שלה לשמאל, בשמאל כעסו על המעבר לימין, ולוי-אבקסיס נשארה בחוץ

לוועדה נבחרו כאמור רייטן ורוטמן, שמצטרפים לשרים גדעון סער ואיילת שקד (המועמדות של שקד אושרה אמש בממשלה). בוועדה חברים גם הנשיאה ושני שופטי בית המשפט העליון וגם שני נציגי לשכת עורכי הדין.

האיש החזק בוועדה הוא סער, עוד יריב מיתולוגי של נתניהו. סער הודיע כי יכנס את הוועדה החדשה ביום שני הקרוב, אחרי שמונה חודשים שהוועדה לא התכנסה.

רייטן, עורכת דין במקצועה ואשת שמאל, היא סיפור מעניין. הח"כית הטרייה הייתה המועמדת המוסכמת על הקואליציה, אבל בוועדה לבחירת שופטים היא בעמדת מיעוט מול עמיתיה, פוליטיקאים מהימין שמחזיקים בעמדות לאומיות ושמרניות קשוחות (סער, שקד, רוטמן).

יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לרייטן אין ניסיון פוליטי, זו הקדנציה הראשונה שלה בכנסת, ויהיה מרתק לראות איך היא מתמרנת בתוך הוועדה, שבנויה גם על הסכמות ודילים מוקדמים – כפי שנחשף בשעתו בתחקיר "עובדה" על עו"ד אפי נוה, שהיה יו"ר לשכת עורכי הדין.

נתניהו עצמו רצה בוועדה פוליטיקאים תוקפנים נגד מערכות אכיפת החוק, שיש לו זיקה אליהם. הוא רצה מעורבות אגרסיבית, הדלפות, עימותים וכל מה שיכול להעניק לו השפעה מבפנים.

נתניהו עצמו רצה בוועדה פוליטיקאים תוקפנים נגד מערכות אכיפת החוק, שיש לו זיקה אליהם. הוא רצה מעורבות אגרסיבית, הדלפות, עימותים וכל מה שיכול להעניק לו השפעה מבפנים

בגלגול הקודם שתי הנציגות של הליכוד בוועדה היו השרה מירי רגב ואסנת מארק. קרן ברק היא לא ביביסטית, והיא לא הייתה מעוררת את המהומות הרצויות בוועדה, אבל נתניהו העריך שהיא לפחות יכולה להיבחר.

רוטמן הוא מתנגד אידיאולוגי חריף של ההלכה הרווחת בתי המשפט בישראל, האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון ואפילו של עבודת הוועדה לבחירת שופטים בעבר.

עו"ד שמחה רוטמן (צילום: צילום מסך/ערוץ 20)
עו"ד שמחה רוטמן (צילום: צילום מסך/ערוץ 20)

רוטמן נחשב תומך נלהב של פורום קהלת, מכון מחקר ימני-שמרני, שממומן על ידי בעלי תפיסה ליברטריאנית. "הצורך במינוי שופטים שמרניים הוא ברור. אני מקווה שאצליח להגיע להסכמות עם יתר חברי הוועדה", אמר רוטמן לאחר בחירתו.

אבל רוטמן אינו מחויב לנתניהו. להיפך. יש לו סדר יום משלו. אתמול פרסם העיתונאי חזקי ברוך בערוץ 7 כי רוטמן התחייב בפני חבר סיעתו איתמר בן-גביר שיתייעץ אתו בנוגע לזהות השופטים שהוא מבקש למנות. בתמורה הסיר בן-גביר את מועמדותו שלו לחברות בוועדה.

שקד מצדה יכולה להיות מרוצה. היא תשב בוועדה לצד רוטמן, איש כלבבה, שבו גם תמכה אתמול למרות שהיה מועמד האופוזיציה. השניים חולקים את אותן עמדות משפטיות שמרניות, ברוח פורום קהלת, ויריצו מועמדים משלהם לבתי המשפט השונים.

שקד מצדה יכולה להיות מרוצה. היא תשב בוועדה לצד רוטמן, איש כלבבה, שבו גם תמכה אתמול למרות שהיה מועמד האופוזיציה. השניים חולקים את אותן עמדות משפטיות שמרניות, ברוח פורום קהלת

בספטמבר 2023, אחרי הרוטציה, שקד תעבור לכהן כשרת משפטים במקומו של סער (שיעבור למשרד החוץ), והיא זו שתשב בראש שולחן הוועדה ליד הנשיאה אסתר חיות – אז תצטרף לוועדה, במקומו של סער, שרת התחבורה מרב מיכאלי.

איילת שקד, מרב מיכאלי (צילום: פלאש90, מונטז')
איילת שקד, מרב מיכאלי (צילום: פלאש90, מונטז')

כמה חברי כנסת בליכוד שדיברו עם זמן ישראל אתמול בעילום שם סיפרו שתמכו ברוטמן ולא בלוי-אבקסיס. רוטמן עצמו הודה לברק שהפסידה במרוץ המוקדם בליכוד.

כמה חברי כנסת בליכוד שדיברו עם זמן ישראל אתמול בעילום שם סיפרו שתמכו ברוטמן ולא בלוי-אבקסיס. רוטמן עצמו הודה לברק שהפסידה במרוץ המוקדם בליכוד

אתמול החל בליכוד גם מרוץ שדים בעקבות התוצאות, וחברי כנסת האשימו זה את זה באחריות לכישלון.

כפי שזה מסתמן היום, נתניהו הולך ומאבד את האחיזה שלו בסיעת הליכוד, אבל הוא עדיין המנהיג הפופולרי והמועדף בקרב פעילי ומתפקדי המפלגה. מתנגדיו של נתניהו מקווים כי מדובר בתהליך שחיקה מתמשך ומזיק, ואם נתניהו יפסיד גם במהלכים הבאים, היחס אל המנהיגות שלו ילך וישתנה לרעה בכל שדרות התנועה.

עוד 731 מילים ו-1 תגובות
סגירה