שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

המבחן הגורלי של שרת החינוך

קבינט הקורונה יתכנס ביום ראשון ביוזמת שאשא-ביטון, והיא גם תעמוד במרכז הדרמה ● על הפרק: האם לחסן את התלמידים בשעות הלימודים בבתי הספר, ושמא שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר או תידחה בחודש ● שאשא-ביטון שמה את כל יהבה על ההחלטות האלה ● את מעמדה הציבורי היא כבר קיבעה בשנה סוערת במהלכה כיכבה בכותרות ● אבל בממשלה, עתידה תלוי על בלימה ● פרשנות

ישיבת קבינט הקורונה ביום ראשון תהיה חשובה במיוחד. אפילו שר החוץ יאיר לפיד, שלא הגיע לישיבות עד היום, ביטל פגישות מתוכננות ויהיה שם. גורל שנת הלימודים הבאה, מועד פתיחתה וחיסוני התלמידים בבתי הספר יעמדו במרכז הדיונים.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון תעמוד במרכז הדרמה. היא יזמה את הדיון ותביא לשם את נציגי המורים, ההורים והתלמידים שתומכים בעמדותיה. בסוף תתקיים הצבעה על מה שנראה כמו פרובוקציה חסרת טעם של שאשא-ביטון, האם לחסן את התלמידים בשעות הלימודים בבתי הספר. שאשא-ביטון טוענת שזהו פשע.

זה לא מפתיע. שאשא-ביטון מחוללת דרמות ועומדת במרכזן כבר שנה וחצי, מאז עמדה בראש ועדת הקורונה בכנסת, אחרי הבחירות במרץ 2020. שאשא-ביטון דעתנית, אמיצה, עומדת בלחצים ולעתים מעוררת מחלוקת, וכך גם זוכה בכותרות גדולות.

שאשא-ביטון מחוללת דרמות ועומדת במרכזן כבר שנה וחצי, מאז עמדה בראש ועדת הקורונה בכנסת. היא דעתנית, אמיצה, עומדת בלחצים ולעתים מעוררת מחלוקת, וכך גם זוכה בכותרות גדולות

בשורה התחתונה, היא פוליטיקאית-על. העמדות העצמאיות, המתגרות לעתים, סוללות היטב את דרכה קדימה. את השילוב בין תקשורת ופוליטיקה היא יכולה ללמד בבתי ספר גבוהים. גם היום.

שאשא-ביטון הייתה בשטח גם לפני מרץ 2020. היא חברת כנסת ושרה כבר שש שנים, מאז שנבחרה בקושי ברשימתו של משה כחלון, כולנו. אבל שאשא-ביטון לא הצליחה להטביע חותם לא בוועדה לזכויות הילד ולא כשרת הבינוי והשיכון בשנים 2019-2020 אחרי התפטרותו של יואב גלנט.

בנימין נתניהו לא צירף אותה לממשלה שהקים עם בני גנץ בשנה שעברה, ובעצם הדיח אותה ממשרד השיכון. ביטון מונתה ליו"ר ועדת הקורונה. המהלכים שהיא עשתה בוועדה ההיא, אולי גם מתוך נקמה בנתניהו, היו יוצאי דופן גם בסטנדרטים של ראשי ועדות לעומתיים בכנסת שקדמו לה.

שאשא-ביטון סירבה לקבל שבע מתוך 11 החלטות הממשלה, והוציאה מדעתו את נתניהו, את עוזריו ודובריו בכל מקום וגם חלק רחב בציבור, שלא הסכים עם הגישה שהפגינה.

שאשא-ביטון סירבה לקבל שבע מתוך 11 החלטות הממשלה, והוציאה מדעתו את נתניהו, את עוזריו ודובריו בכל מקום וגם חלק רחב בציבור, שלא הסכים עם הגישה שהפגינה

שאשא-ביטון טענה שהיא מבצעת את תפקידה ולא מוכנה להיות חותמת גומי של הממשלה. היא דרשה דיונים מעמיקים ולא הסכימה לקבל את הסגר כמובן מאליו וגם לא סגירת בריכות וחדרי כושר. האיומים וההשמצות לא הרתיעו אותה. בסופו של דבר היא נוטרלה בכנסת, אבל אין איש במדינה שלא יודע מאז מי זו יפעת שאשא-ביטון.

ועדת הכנסת דנה בבקשת הליכוד להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת, 28 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכנסת דנה בבקשת הליכוד להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת, 28 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הפוזיציה החדשה של שאשא-ביטון השתלמה. גדעון סער, שמבין היטב את התחום, צירף אותה למפלגתו והעניק לה את המקום השני.

סער מבין משהו בתחום הפוליטי ושאשא-ביטון הפופולרית זכתה אצלו למעמד חזק ועצמאי, מועמדת בלתי מעורערת לתפקיד שרת החינוך. במהלך הבחירות היו דיווחים על סכסוכים שפרצו בין השניים, אבל כולם הכחישו.

סער אינו תומך היום בקרב הדגל שמנהלת שאשא-ביטון, לחסן את התלמידים רק לפני או אחרי שעות הלימודים. מעניין איך הוא יצביע בוועדת הקורונה ביום ראשון. צריך בינתיים לשים לב לעניין אחד: שאשא-ביטון היא השרה היחידה מבין ארבעת השרים בתקווה חדשה שלא התפטרה מהכנסת.

סער אינו תומך היום בקרב הדגל שמנהלת שאשא-ביטון, וצריך בינתיים לשים לב לעניין אחד: שאשא-ביטון היא השרה היחידה מבין ארבעת שרי תקווה חדשה שלא התפטרה

סער הוא היחיד שיכול לפטר את שאשא-ביטון מתפקידה בממשלה. המסע התקשורתי האכזרי נגדה והקריאות לפיטוריה לא מזיזות לסער בינתיים, אבל מי יודע? שאשא-ביטון כנראה יודעת ולכן שומרת היטב על מקומה בבית הנבחרים. אחרי הניסיון עם נתניהו, היא לא סומכת על אף אחד.

גדעון סער ויפעת שאשא-ביטון בארוע בחירות של תקווה חדשה ברמת גן, 18 במרץ 2021 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
גדעון סער ויפעת שאשא-ביטון בארוע בחירות של תקווה חדשה ברמת גן, 18 במרץ 2021 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

גם הסוגיה השנייה שעומדת על הפרק – מתי תיפתח שנת הלימודים – אינה סגורה סופית. העניין הזה לא עומד להצבעה בקבינט הקורונה ביום ראשון.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ושרת החינוך שאשא-ביטון החליטו כי הלימודים יתחילו ב-1 בספטמבר בכל מערכות החינוך. שרים בממשלה ומומחים מבקשים לדחות את המועד ל-3 באוקטובר, אחרי החגים, בגלל מצב התחלואה וגם בגלל שיש בחודש ספטמבר רק תשעה ימי לימוד מלאים.

אם שנת הלימודים לא תיפתח במועד, זו תהיה באמת מכה קשה לשאשא-ביטון. בינתיים היא חוטפת מהלומות אחרות. בחודש שעבר היא יצאה בערוץ 12 עם ההכרזה לפיה חיסונים בתוך בתי הספר "זה פשע". לפי דיווחים שהגיעו מהכיוון של בנט, הוא נזף בה קשות.

בשבוע שעבר שוב דווח על שיחה מתוחה בין הצדדים. "אתם צריכים להוביל את מבצע החיסונים של בני הנוער ואתם לא עושים כלום", טען ראש הממשלה כלפי שאשא-ביטון ומנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק. השבוע כבר חתם מנכ"ל משרד הבריאות על צו המאפשר חיסון נגד קורונה גם בתוך בית הספר, על הראש של שאשא-ביטון.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

עם המטען הנפיץ הזה מגיעה שרת החינוך לקבינט הקורונה המכריע ביום ראשון. סערה גדולה תהיה שם, זה בטוח, אבל שאשא-ביטון לא פוחדת מסערות. עד היום הן לא הזיקו לה.

עם המטען הנפיץ הזה מגיעה שרת החינוך לקבינט הקורונה המכריע ביום ראשון. סערה גדולה תהיה שם, זה בטוח, אבל שאשא-ביטון לא פוחדת מסערות. עד היום הן לא הזיקו לה

אולי היא גם לוקחת בחשבון את מצבה העגום של תקווה חדשה בסקרים – מפלגת אד-הוק שקמה להפיל את נתניהו והיום לא עוברת את אחוז החסימה – והמלחמות הגדולות והמתוקשרות רק יעזרו לה למצוא שוב את מקומה הבכיר, הפעם במפלגה אחרת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שאשא-ביטון באמת מסתמנת כפוליטיקאית מרשימה, מוכשרת ועם חושים מחודדים, אבל אני לא בטוח שהאוליטמטומים התכופים האלה עובדים הפעם לטובתה, היא לוקחת סיכון גדול, היא משחקת על הקו שבין מנהיגה עצ... המשך קריאה

שאשא-ביטון באמת מסתמנת כפוליטיקאית מרשימה, מוכשרת ועם חושים מחודדים, אבל אני לא בטוח שהאוליטמטומים התכופים האלה עובדים הפעם לטובתה, היא לוקחת סיכון גדול, היא משחקת על הקו שבין מנהיגה עצמאית ולוחמנית לבין פוליטקאית אינטרסנטית ואנוכית… משחק מסוכן.

עוד 756 מילים ו-1 תגובות
סגירה