הסנאטור מוורמונט, ברני סנדרס, מצטלם עם פעילי IfNotNow בניו המפשייר, ביניהם הסטודנטית מאוניברסיטת מישיגן, בקה לובוב, השמאלית ביותר בצילום, ומחזיק שלט עליו כתוב "יהודים נגד הכיבוש" (צילום: IfNotNow)
IfNotNow

איך גורמים למועמד לנשיאות להכריז "די לכיבוש!"

ברני סנדרס הצטלם עם שלט, פיט בוטיג'ג' אמר כי "על הכיבוש להסתיים" ואליזבת וורן אמרה "כן, כן, אני כל כך שם", כאשר נשאלה אם תלחץ על ישראל לפנות התנחלויות ● כך הצליח ארגון יהודי שמאלני זעיר לרתום את המועמדים הדמוקרטיים המובילים לנשיאות - למאבק נגד הכיבוש

הפריימריז בארצות הברית הם תקופה מצוינת להעלאת נושאים שנויים במחלוקת לסדר היום, ולאלץ את המועמדים השונים לנקוט עמדות ברורות בנושאים אלה.

כך עובדת בימים אלה גם היוזמה של הארגון היהודי השמאלני IfNotNow, שמנסה לגרום למועמדים הדמוקרטיים במירוץ לנשיאות לצאת נגד הכיבוש.

איך זה עובד? פעילי הארגון מגיעים לכנסים שבהם מופיעים המועמדים הבולטים, ושואלים אותם מול המצלמות והקהל מה עמדתם בנושא הכיבוש.

"אנחנו בעצם מנסים לגרום למועמדים השונים להפסיק לחזור על ססמאות, ולהתחייב פומבית להפעיל לחץ ממשי על ישראל לסיים את הכיבוש", מסבירה רבקה לובוב, פעילה בארגון וסטודנטית באוניברסיטת מישיגן.

הפגנה של IfNotNow בוושינגטון נגד העברת שגרירות ארה
הפגנה של IfNotNow בוושינגטון נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים (צילום: Gili Getz/IfNotNow)

עד כה, חברי הארגון "תקפו" פנים מול פנים חמישה מהמועמדים הדמוקרטים המובילים ל-2020: סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, ראש העיר סאות' בנד, פיט בוטיג'ג', הסנאטור מניו ג'רזי קורי בוקר, אליזבת וורן וברני סנדרס.

לובוב, 21, התייצבה אישית מול וורן ובוקר, וגם הצטלמה עם סנדרס בתמונה שהופצה במעגלים נרחבים בה הוא מחזיק שלט עליו כתוב "יהודים נגד הכיבוש".

היא מתארת את האירוע הזה כרגע פורץ דרך. "זו הייתה אחת הפעמים הראשונות שבהן הוא הזדהה באופן פומבי כתומך בסיום הכיבוש – אבל ממקום יהודי", היא אומרת. "זה היה מרגש וממריץ לקהל שלנו, שרוצה מנהיגים שכאלו".

בלי נפנופים

לובוב היא חלק מקבוצה קטנה של פעילים במשרה מלאה שגרים בניו המפשייר, ומשתתפים באירועים של מועמדים ופורומים אחרים הפתוחים לציבור.

מחאה של IfNotNow בכנס אייפאק ב-2017 (צילום: IfNotNow)
מחאה של IfNotNow בכנס אייפאק ב-2017 (צילום: IfNotNow)

אם היא וחבריה לא שואלים את המועמדים מול המצלמה, הם לכל הפחות רוצים להיות בקדמת הקהל – במיקום שמקשה על המועמדים לנפנף את השאלה.

"אלו לא מועמדים מהשורה השנייה. האנשים שמובילים את הפריימריז במפלגה הדמוקרטית אומרים באופן גלוי ופומבי: 'הכיבוש הוא בעיה, עליו להסתיים. אנחנו צריכים לעשות משהו'"

לובוב ועמיתיה לא שאלו כל מועמד את אותה שאלה, אבל בכלליות הם שואלים האם הוא או היא חושבים שהתפקיד של ישראל בגדה המערבית הוא "משבר זכויות אדם", ואם כן, בכוונתם לעשות בנושא.

בחלק מהמקרים, אם למועמד הייתה היסטוריה של התבטאויות בנושא – כמו סנדרס או וורן – הם פשוט שואלים האם ילחצו על ישראל לסגת מהגדה.

תנועת IfNotNow מתמקדים גם בתגלית (צילום: Gili Getz/IfNotNow)
תנועת IfNotNow מתמקדים גם בתגלית (צילום: Gili Getz/IfNotNow)

בכל המקרים, התשובות של המועמדים חשפו הרבה. ביידן קרא לכיבוש בעיה "אמיתית" ו"משמעותית", אבל עצר לפני שקרא לו "משבר זכויות אדם". "ההתנחלויות הישראליות", הוסיף, הן "לא הכרחיות", אך על הפלסטינים ללמוד לקבל את ישראל. בוטיג'ג' אמר לפעילים כי "על הכיבוש להסתיים".

הסנאטורית אליזבת' וורן, שנשאלה האם תפעיל לחץ על ישראל לסיים את הכיבוש, אמרה "כן, כן, אני כל כך שם". מצד שני, בוקר סירב לקרוא לכיבוש משבר זכויות אדם. "אם זה העניין שלכם, אני אבין אם תרצי לתמוך במישהו אחר", הוא אמר ללובוב.

בכל פעם שאחד מהמועמדים הגיב לשאלות של IfNotNow, התשובות הגיעו לכותרות בארה"ב.

"זה מפתיע כמה השפעה יש לארגון שמאל קיצוני על השיח סביב המועמדים לנשיאות", אומר אהרון קייאק, לשעבר ראש המועצה היהודית הדמוקרטית הלאומית. "אין ספק שהוא משפיע הרבה יותר מהגודל האמיתי שלו".

מה השלב הבא?

לובוב אומרת שהניסוי של IfNotNow אישר כי המפלגה מכירה בכך שיש ציבור בוחרים שרוצה שהממשל האמריקאי יתייחס אחרת לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"אלו לא מועמדים מהשורה השנייה", היא אומרת. "האנשים שמובילים את הפריימריז במפלגה הדמוקרטית אומרים באופן גלוי ופומבי: 'הכיבוש הוא בעיה, עליו להסתיים. אנחנו צריכים לעשות משהו'. זה שינוי שמשקף את העובדה שבסיס המצביעים של המפלגה והיהודים האמריקאים לא תומכים בכיבוש".

"ההנהגה הדמוקרטית מתחילה להבין שזה מה שהבייס שלהם רוצה. הם לא היו מפרסמים הצהרות פומביות כאלה אם לא היה ברור שבוחרים דמוקרטיים רוצים לראות עתיד טוב יותר עבור הישראלים והפלסטינים", אומרת לובוב.

קייאק, כיום מנהל חברת הייעוץ Bluelight Strategies, טוען כי המועמדים הדמוקרטיים לא צריכים לחשוב בטעות שהתעלול המוצלח של IfNotNow משקף את הדעה הרווחת בקרב יהודי ארה"ב ו/או בקרב שמאלנים אמריקאים.

"הם הצליחו במידת מה בפעילות שלהם, אבל אנחנו לא יכולים לתת לארגונים כאלה להכתיב את השיח במפלגה הדמוקרטית", הוא אומר.

"אני מעריך שבעולם התקשורת – בטוויטר – הקולות האלו מהשוליים מקבלים יותר תשומת לב ממה שהיו מקבלים במקרה אחר, אבל עלינו לזכור עד כמה הם לא מייצגים את הכלל". הוא ציין כי רק 16 מתוך 235 הדמוקרטים בבית הנבחרים הצביעו בשבוע שעבר נגד החלטה הפוסלת את קמפיין ה-BDS נגד ישראל.

"אני מעריך שבעולם התקשורת – בטוויטר – הקולות האלו מהשוליים מקבלים יותר תשומת לב ממה שהיו מקבלים במקרה אחר, אבל עלינו לזכור עד כמה הם לא מייצגים את הכלל"

בנוסף, ההערכה היא כי המועמדים הדמוקרטים לנשיאות לא יקפצו ביוזמתם לברכת הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זאת, כדי לא לתת תחמושת נוספת לנשיא המכהן, דונלד טראמפ, שמנסה למתג עצמו כידידה הטוב ביותר של ישראל.

אבל לובוב אופטימית. היא משוכנעת שיוזמת האנטי-כיבוש בקרב המועמדים הדמוקרטיים צוברת תאוצה, וכבר מתכננת הפתעות נוספות לפוליטיקאים.

"אני מרגישה אופטימית", היא מסבירה, "כי ההתייחסות לכיבוש בפוליטיקה האמריקאית השתנתה דרמטית מכפי שהיתה לפני שנתיים-שלוש".

עוד 695 מילים
סגירה