ראש הממשלה נפתלי בנט על כבש המטוס בנמל התעופה בן-גוריון, 24 באוגוסט 2021 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אבי אוחיון, לע"מ

"האתגר האמיתי של בנט הוא להחזיר את ישראל לחיקה של המפלגה הדמוקרטית"

עם קריירה מדינית ארוכה בארה"ב ועם הנסיון שצבר בקרב יהדות ארה"ב, אין פוליטיקאי מתאים משר התפוצות לנתח את ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון ● על מה ידברו בהקשר של איראן ● למה סין תהיה במרכז המפגש ● מה מצפים מישראל בהקשר הפלסטיני ● ומהו היתרון העיקרי של בנט ● "השאלה היא האם יהיה דבק", אומר שי, "הקשר האישי הוא המפתח" ● ראיון

שר התפוצות נחמן שי הוא גם דיפלומט ותיק. את הקריירה המדינית הארוכה והמגוונת שלו הוא עשה בארצות הברית.

שי היה דובר משלחת ישראל לאו"ם ודובר השגרירות בוושינגטון בראשית שנות ה-80, כאשר משה ארנס היה השגריר ובנימין נתניהו היה הציר המדיני. הוא גם מכיר את הקהילה היהודית היטב. שבע שנים הוא שימש כמנכ"ל בארגון הקהילות היהודיות בצפון אמריקה (UJC).

בכנסת הוא היה יו"ר הלובי לשמירת היחסים עם הקהילות. ביוני האחרון נשלח השר שי למיאמי כדי לחזק את הקהילה היהודית שם אחרי קריסת הבניין בסרפסייד.

שי מכיר את אמריקה מכל הכיוונים. לפני שמונה לשר בממשלה כיהן שנתיים כפרופסור אורח באוניברסיטת אמורי באטלנטה ובאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה. הוא העביר שם קורסים שונים, בין השאר על ההסברה הישראלית. יש לו קשרים מצוינים עם אנשי הממשל בכל הרמות, שעמם הוא נפגש גם בתפקידו כשר התפוצות.

נחמן שי (צילום: משה שי/פלאש90)
נחמן שי (צילום: משה שי/פלאש90)

נראה שאין פוליטיקאי מתאים ממנו לנתח את הביקור של ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון, ואת הפגישה המדוברת בינו ובין הנשיא ג'ו ביידן מחר.

"ביידן ובנט מעולם לא נפגשו", אומר שי. "השאלה היא האם יהיה דבק, בעיקר בפגישה בארבע עיניים. עניין הגיל משחק כאן תפקיד. כשרבין נפגש עם הנשיא קלינטון הוא היה הסניור וקלינטון הצעיר. כאן ביידן הוא המדינאי הוותיק, ובנט הוא הג'וניור. זה מעניין.

"השאלה היא האם יהיה דבק, בעיקר בפגישה בארבע עיניים. עניין הגיל משחק כאן תפקיד. כשרבין נפגש עם הנשיא קלינטון הוא היה הסניור וקלינטון הצעיר. כאן ביידן הוא הוותיק, ובנט הוא הג'וניור. זה מעניין"

"הקשר האישי הוא המפתח. אין מה לעשות. אהוד אולמרט סיפר לי פעם שהיה בינו ובין הנשיא ג'ורג' בוש הבן הסכם: מתי שאולמרט רוצה, בוש מתפנה. הנשיא יצא בשבילו מכל ישיבה כשהוא מתקשר. בשלב מסוים ביום חמישי יגידו לכולם לצאת מהחדר. הנשיא וראש המשלה יישארו בארבע עיניים. אלה יהיו 45 דקות קריטיות מבחינתו של בנט, אולי הכי חשובות בקריירה".

"בין אובמה ונתניהו היו יחסים רעים, ושילמנו על זה מחיר כבד ביחסים עם המפלגה הדמוקרטית", מוסיף שי. "זו לא רק הבעיה שלנו עם הוותיקים כמו  ברני סנדרס. יש לנו היום בעיה קשה עם הצעירים והפרוגרסיבים שמכרסמים מהצד השני. גם עם האפרו-אמריקאיים שמתמודדים על מקומות בקונגרס ובסנאט.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"אמריקה בעוד 30 שנה מאבדת את הרוב הלבן. ב-2050 האסיאתיים, ההיספאנים והשחורים יהפכו לרוב. היהודים – שהיו פעם שותפים למאבקים של השחורים לשוויון זכויות – נתפסים היום כמו חלק מהכוחות המדכאים. הם בצד הלבן. Black Lives Matter לא מקבלים בשמחה את היהודים. החברה האמריקאית משתנה לנגד עינינו".

"אמריקה בעוד 30 שנה מאבדת את הרוב הלבן. ב-2050 היהודים – שהיו פעם שותפים למאבקים של השחורים לשוויון זכויות – נתפסים היום כחלק מהכוחות המדכאים. החברה האמריקאית משתנה לנגד עינינו"

מדובר בשינויים חברתיים ודמוגרפיים ענקיים. בנט יכול לעשות משהו בביקור?
"זה בעצם האתגר האמיתי שלו, של שר החוץ יאיר לפיד ושל השגריר בוושינגטון מייק הרצוג. גם שלי כשר התפוצות. להחזיר את ישראל לחיקה של המפלגה הדמוקרטית. לשנות את חוסר שביעות הרצון.

"ישראל בינתיים מזינה את הדימוי הזה שלה בגלל הנושא הפלסטיני והעזתי, בגלל מה שנתפס כמו שלטון שלנו על עם אחר. אני לא רוצה לומר שהם תומכים במחבל שירה בלוחם בראל שמואלי, אבל הם תומכים במחאה של הפלסטינים נגד ישראל.

"תשים לב מה קורה בקהילה היהודית, ש-75% ממנה תומכים במפלגה הדמוקרטית. לפני חודש היה סקר. 22% מהיהודים סבורים שישראל מבצעת רצח עם. 25% אחוזים מאמינים שישראל מקיימת משטר אפרטהייד מול הפלסטינים. 33% טוענים כי היחס לפלסטינים הוא כמו היחס לשחורים בארצות הברית.

מפגין מניף שלט שעליו נכתב "חיי שחורים חשובים" בהפגנה ברובע ברוקלין שבניו יורק, 19 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo, File)
מפגין מניף שלט שעליו נכתב "חיי שחורים חשובים" בהפגנה ברובע ברוקלין שבניו יורק, 19 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/John Minchillo, File)

"הנשיא ביידן, בתנאים האלה, הוא הבחירה הכי טובה לישראל. הוא הדמוקרט היחידי שיש לו אהדה בסיסית לישראל. הוא שייך לדור אחר. הוא זוכר את מלחמת ששת הימים. את יום כיפור. את כל הנסים והנפלאות. הוא היה שותף בכל העליות והמורדות ביחסים, ולא שינה את דעתו עלינו אף פעם".

"ביידן הוא הדמוקרט היחידי שיש לו אהדה בסיסית לישראל. הוא שייך לדור אחר. הוא זוכר את מלחמת ששת הימים. את יום כיפור. הוא היה שותף בכל העליות והמורדות ביחסים, ולא שינה את דעתו עלינו אף פעם"

אתה מבין את המדיניות של ביידן מול איראן?
"האמריקאים לא באמת יודעים מה לעשות עם איראן. הם חשבו שיתפשרו איתם על ההסכם, אולי יחמירו אותו. הם לא אוהבים ביטול ההסכם. איראן שאבה בינתיים ביטחון עצמי מהעמדה של הרוסים או הסינים. עכשיו הם כבר מתקרבים לפצצה גרעינית. האמריקאים חשבו שהאיראנים מחכים להם, ועכשיו זה ההיפך, הם מחכים לאיראנים".

"בנט ילחץ על האמריקאים לפעול באינטנסיביות כלפי איראן", אומר שי. "ארצות הברית לא תתקוף. האופציה הצבאית רחוקה. הם יחפשו דרכים אחרות. הם כבר גרמו לעצמם נזק תדמיתי באפגניסטן.

"ישראל תצטרך לעשות לבד את הדברים שהיא מאמינה בהם. האמריקאים מודעים לאפשרות הזו. לא סתם שר ההגנה וראש ה-CIA היו כאן לאחרונה".

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, 11 באוגוסט 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, 11 באוגוסט 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

שי חושב שאת הנשיא ביידן מעסיקים היום דברים דחופים אחרים, שלא בדיוק תואמים את סדר היום של בנט וממשלת ישראל. זה יבוא לידי ביטוי בפגישה מחר. רק שלא ייגמר ברע.

"אנחנו מדברים על שלושת נושאי ה-C העיקריים של הנשיא ביידן: Climate, China, COVID19 (קורונה, סין והאקלים). איראן פחות. אפילו אפגניסטן תרד תיכף מסדר היום. אני בטוח שהנשיא יעלה בשיחה עם בנט את סין. אנחנו כאן לא מבינים את עוצמת העימות בין ארצות הברית וסין, כי אנחנו מאד עסוקים בעצמנו.

"יש כאן דרמה עצומה. סין מאיימת על העליונות של ארצות הברית. זה קשור גם אלינו. יש כאן מעורבות סינית בתשתיות, בנמלים, במפעלים. סין חודרת למדינות וקונה אותן באמצעות שליטה על תשתיות, משאבים, דלק, מחשבים. זה פרויקט 'דרך המשי' החדש. כך היא משתלטת על מדינות באפריקה, באסיה. אמריקה רואה איך סין כובשת את העולם.

"סין חודרת למדינות וקונה אותן באמצעות שליטה על תשתיות, משאבים, דלק, מחשבים. זה פרויקט 'דרך המשי' החדש. כך היא משתלטת על מדינות באפריקה, באסיה. אמריקה רואה איך סין כובשת את העולם"

"ביידן יאמר לבנט לשים לב לזה. אני בטוח. אני בטוח שגם ראשי הממשל האחרים דיברו על זה עם ראש הממשלה".

ארצות הברית וסין. אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Anson_iStock)
ארצות הברית וסין. אילוסטרציה (צילום: istockphoto/Anson_iStock)

האמריקאים מזהים לדעתך את העוצמה הפוליטית של בנט? הם יודעים שהוא נציג של מפלגה עם שישה מנדטים? הם משתמשים בזה?
"האמריקאים מרוצים שנתניהו הלך, וזה היתרון של בנט. הם לא יגידו את זה, אבל הממשל החדש שידר חוסר שביעות רצון בעיקר מהטראמפיזם של נתניהו. עכשיו יהיה להם הרבה יותר קל לנהל את העניינים עם בנט.

"אם יש לנו סיכוי לשקם את היחסים עם הדמוקרטים ששולטים בכל המערכות וגם בקונגרס ובסנאט, אז זה דרך הממשלה הזו והקואליציה הנוכחית, עם מרצ והעבודה".

"האמריקאים מרוצים שנתניהו הלך, וזה היתרון של בנט. הם לא יגידו את זה, אבל הממשל החדש שידר חוסר שביעות רצון בעיקר מהטראמפיזם של נתניהו. עכשיו יהיה להם הרבה יותר קל עם בנט"

איפה עומד הנושא הפלסטיני בביקור של בנט?
"הציפיות מאד נמוכות. האמריקאים תומכים בפתרון שתי מדינות אבל יודעים שזה לא יקרה בקרוב וגם לא תצא בשורה מהקואליציה הנוכחית. הם הולכים בקטנה – אל תשנו את הסטטוס קוו. אל תספחו. זה הכול".

אבל בנט אישר 1,200 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות.
"כן, אבל נתן גם 800 יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C. זה חלק מהעניין. הוא יצר איזון. הנושא הפלסטיני בממשלה הזו משותק, לטוב ולרע".

אילוסטרציה: אתר בנייה לדירות חדשות בהתנחלות אפרת בגוש עציון, דצמבר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
אילוסטרציה: אתר בנייה לדירות חדשות בהתנחלות אפרת בגוש עציון, דצמבר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

לפני שלושה ימים הסתבך שי באמירה שנויה במחלוקת. "אנחנו לא נגיב באמצע ביקור של בנט באמריקה", הוא אמר אז, אחרי שנשאל על דרך התגובה הישראלית על התקרית בעזה, שבה נפצע באורח אנוש בראל שמואלי.

ישראל באמת לא הגיבה ברצינות לפני הנסיעה, אבל מה שמעניין את שי הוא הסיפור הדמוקרטי.  שי מפציר בבנט לפגוש את ראשי הקהילה היהודית בביקור הבא שלו בניו יורק, בספטמבר הקרוב, במסגרת עצרת האו"ם.

"בנט חייב לפתוח דף חדש עם הקהילה", שי חוזר ואומר. "זה הכי חשוב. גם אני משקיע את הכול בשיקום היחסים. תמיד הקהילה הייתה הגשר עם המפלגה הדמוקרטית. הקרע שלהם עם נתניהו היה בגלל ההעדפה שלו את הרפובליקאים והאוונגליסטים. השגריר היוצא רון דרמר אמר בגלוי שהוא מעדיף אותם על פני היהודים.

"בנט חייב לפתוח דף חדש עם הקהילה. זה הכי חשוב. תמיד הקהילה הייתה הגשר עם המפלגה הדמוקרטית. הקרע שלהם עם נתניהו היה בגלל ההעדפה שלו את הרפובליקאים והאוונגליסטים"

"הקונסרבטיבים והרפורמים לא עניינו את נתניהו, והם רוב הקהילה. נוצר משבר גם על רקע מתווה הכותל וסוגיית הגיור. עכשיו זו ההזדמנות הגדולה. הם מחכים לזה.

שר התפוצות נחמן שי ומושל פלורידה רון דה סנטיס במיאמי, 27 ביוני 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של נחמן שי)
שר התפוצות נחמן שי ומושל פלורידה רון דה סנטיס במיאמי, 27 ביוני 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של נחמן שי)

"לקשר הזה יש גם השלכות ביטחוניות. בעוד חמש שנים נצטרך לחתום על הסכם הסיוע עם ארצות הברית. אנחנו מקבלים מהם ארבעה מיליארד דולר בשנה. אני אומר לך, שום דבר לא מובטח.

"הדמוקרטים שולטים בבית הלבן, בסנאט ובקונגרס. הם יהיו שם עוד שלוש שנים, ואולי יותר. יהיו קולות שיקראו לא לתת נשק לישראל, יהיו גילויי אנטישמיות. אתה רואה את צה"ל בלי 20 מיליארד דולר?"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
איזה סיפור נהדר ומעורר השראה! הייתי נשוי שבע שנים בלי ילד, ולכן בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי ומתגרש ממני. אז נהייתי עצוב מאוד ואיבדתי את החיים כי ה... המשך קריאה

איזה סיפור נהדר ומעורר השראה! הייתי נשוי שבע שנים בלי ילד, ולכן בעלי התחיל להתנהג בצורה מוזרה, חזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי ומתגרש ממני. אז נהייתי עצוב מאוד ואיבדתי את החיים כי הרופא אמר לי שאין שום דרך להיכנס להריון זה באמת עושה לי חיים אומללים. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעברתי אז יצרתי איתו קשר בכתובת: (dralaba3000@gmail.com) והסברתי לו, הוא סיפר לי הכל צריך לספק לפני שהוא יכול להטיל את הכישוף על האיחוד כדי להחזיר את בעלי מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריך להגיד באמצע הלילה כשהוא מטיל את כישוף האהבה. זה היה נס כעבור 24 שעות בעלי היחיד חזר אלי והתנצל על כל מה שהוא עשה ואמר לי שהוא מוכן לתמוך בי בכל מה שאני רוצה, התקשר במהירות לדר אלבא ותספר לו מה קורה בזה הרגע והוא גם הכין ושלח לי תרופה צמחית שלדבריו תרפא כל מחלה או זיהום לא רצוי שמנע ממני להיכנס להריון ואז הדריך אותי כיצד להשתמש בה לפני שפגש עם בעלי. כאן לאחר השימוש בעשב ובשורש הילידים הזה, כמה שבועות לאחר מכן התחלתי להרגיש סימני הריון בכל גופי, הייתי ממש בהריון ורק ילדתי ​​ילד בגיל חודש. אני נשבע שכל העולם יגלה על DR ALABA להצלת מערכת היחסים שלי ושנותן לי גם ילדים שאני יכול לקרוא להם בגאווה משלי היום. לכל אישה שחושבת שזה בלתי אפשרי, הנה הזדמנות לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צור קשר עם DR ALABA בדוא"ל לכתובת: (dralaba3000@gmail.com). או WhatsApp/ Viber אותו באמצעות +2349039885856 אכן הוא אלוהים שנשלח להביא אוהבים אבודים ולהביא לך אושר …

עוד 1,280 מילים ו-1 תגובות
סגירה