בעקבות חילופי השלטון: בעלי וילה שוקן רוצים להתחיל לבנות במתחם

פרסום ראשון מעון ראש הממשלה פלש בתקופת נתניהו למבנה ההיסטורי הצמוד ובעליו לא יכלו לממש את תוכנית הבנייה שאושרה להם כבר ב-2013 ● כעת, לאחר חילופי השלטון, פרקליטם של הבעלים אומר לזמן ישראל: "אנחנו מניחים שהגישה השתנתה ונערכים להגיש בקשה להתחיל לבצע את תוכנית הבנייה"

בית ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
תני גולדשטיין
בית ראש הממשלה בבלפור

איגדה בע"מ, בעלי מתחם וילה שוקן – המבנה ההיסטורי הסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים – נערכים להגיש בקשה לביצוע תוכנית הבנייה במקום. כך נודע לזמן ישראל.

ביצוע תוכנית הבנייה יאפשר להם לממש את בעלותם על הנכס אחרי קרוב לעשור שבו המתחם נלקח מהם בפועל ונוכס לטובת מעון ראש הממשלה.

מתחם וילה שוקן נמצא בבעלות קבוצת משקיעים יהודים מאירופה. עורך הדין הלל לייבוביץ', המייצג את הבעלים בארץ, אמר לזמן ישראל: "אנחנו נערכים להגיש בקשה לגורמים האחראים, למשרד ראש הממשלה, משרד האוצר, והגורמים הרלוונטים על הביטחון במקום להתחיל לבצע את הבנייה".

לדברי לייבוביץ', "זה לא פשוט כמו שזה נשמע, זה תיאום בין כל הרוכשים בחו"ל, עבודה, צריכים לשבת עורכי דין, להכין את הבקשה, אבל זה יקרה בקרוב".

אתה אומר "בקשה", אבל אושרה לכם תוכנית בנייה מפורטת לפני שמונה שנים. למה צריך להגיש בקשה נוספת?
"בוודאי שצריך, כי יש מגבלות ביטחוניות על הבנייה ועל הכניסה למתחם".

ולא הגשתם כבר בקשה כזאת בעבר?
"מאז התחלפו אנשים, וגם המצבים הביטחוניים משתנים כל הזמן וצריך לבדוק אם מה שהיווה בעיה עד עכשיו לא יהווה בעיה מעכשיו".

וילה שוקן, לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו (צילום: באדיבות ברוך גיאן)
וילה שוקן, לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו (צילום: באדיבות ברוך גיאן)

האם ראש הממשלה הקודם, מקורביו או האחראים בתקופתו מנעו מכם לממש את תוכנית הבנייה?
"אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם משרד ראש הממשלה ומתואמים איתם כל הזמן. ברור שכאשר ראש הממשלה ואנשים נוספים שאחראים שם מתחלפים, דברים עשויים להשתנות. זה טיבו של עולם.  אנחנו מניחים שדברים השתנו, שהגישה השתנתה, אבל צריכים לראות את זה קורה בפועל. חלק מהאנשים שם דווקא לא התחלפו, צריך לראות איך הם ינהגו כעת.

"צריך לראות מה עם הצרכים הביטחוניים, לפי התשובות של הגורמים הרלוונטיים גם הצרכים הביטחוניים משתנים. למשל, כשבנו את האוהל (הסככה בפינת הרחובות סמולנסקין ובלפור, ת"ג), שאלנו – וגם תושבים שאלו – למה צריך את זה, ואם לא היה צריך את זה קודם. הסבירו לנו שהצרכים הביטחוניים השתנו. אז אולי הם ישתנו גם כעת. אנחנו מקווים".

"לפי התשובות של הגורמים הרלוונטיים גם הצרכים הביטחוניים משתנים. למשל, כשבנו את האוהל, שאלו אם לא היה צריך את זה קודם, הסבירו לנו שהצרכים השתנו. אז אולי הם ישתנו גם כעת. אנחנו מקווים".

מתחם ראש הממשלה פלש למבנה ההיסטורי

וילה שוקן הינו מבנה היסטורי שנבנה בשנות ה-30 בידי משפחת שוקן ושימש בעבר, בין השאר, כביתה של האקדמיה הישראלית למוזיקה ומחול. המבנה עומד ריק מאז שנמכר לקבוצת איגדה ב-2003. בעשור האחרון סופח המבנה למתחם המגודר והאסור לכניסה שמסביב למעון ראש הממשלה. כפי שנחשף לראשונה בזמן ישראל, מעון רה"מ פלש למבנה והשתמש בו בפועל מספר פעמים.

נראה כי קבוצת הבעלים הייתה אובדת עצות מול הפלישה. לייבוביץ' אמר בעבר לזמן ישראל כי הבעלים שוקלים להגיש תביעה ולבקש להורות לאפשר להם לבנות במקום, אך תביעה כזאת לא הוגשה בפועל. נאמר גם שהבעלים מנסים להגיע עם הממשלה לעסקת חילופין שבה יקבלו ממנה שטח חלופי. לפני כשנה אמר לייבוביץ' כי כל המהלכים הללו לא צלחו וכי הבעלים נמצאים "על סף ייאוש" ושוקלים למכור את המבנה.

בנימין נתניהו נכנס למתחם
בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

מאחר שמדובר במבנה היסטורי מיוחד המיועד באופן חלקי לשימור, תוכנית הבנייה שאושרה לבעלים מיועדת להפוך חלק מהמתחם לשטח פתוח לציבור. למרות זאת, ולמרות המידע על פלישת המעון למתחם, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר האחראי על נכסי הממשלה, ועיריית ירושלים מסרבים בעקשנות לפרסם כל מידע על הנעשה במתחם.

בתקופתו של בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה סירב שוב ושוב להגיב לפניות זמן ישראל על הפלישה למתחם, והתעלם גם מבקשה לפי חוק חופש המידע שהגשנו בנושא.

בתקופתו של בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה סירב שוב ושוב להגיב לפניות זמן ישראל על הפלישה למתחם, והתעלם גם מבקשה לפי חוק חופש המידע בנושא

אחרי שהממשלה התחלפה, משרד ראש הממשלה הפנה אותנו לקבל מידע ממשרד האוצר, שהפנה אותנו שוב למשרד ראש הממשלה, ומאז לא קיבלנו שום מענה לשאלותנו.

בעקבות חשיפת זמן ישראל, התנועה לטוהר המידות פנתה למשרד ראש הממשלה וביקשה מידע על הנעשה במתחם, וגם היא זכתה להתעלמות.

ועדת השימור של עיריית ירושלים החליטה להכניס מהנדס מטעמה למתחם, אך עיריית ירושלים מנעה מהוועדה לבצע את ההחלטה ולהכניס את המהנדס. העירייה לא השיבה לפניות חוזרות ונשנות של חברי מועצת העיר, ביניהם לורה ורטון ויובב צור, שביקשו לקבל מידע על הנעשה במתחם.

מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, ב-2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, ב-2009 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
עוד 615 מילים
סגירה