יולי אדלשטיין (צילום: פלאש90)
פלאש90

אדלשטיין מכין את השטח להתמודדות על ראשות הליכוד אחרי העברת התקציב

"ברגע שהתקציב יעבור - זה משחק חדש, ובו אני אנצח", אומר אדלשטיין לפעילים בליכוד ● שר הבריאות לשעבר רוצה פריימריז בעוד כמה חודשים ומקווה לשכנע את ישראל כ"ץ וניר ברקת להצטרף להתמודדות ● בינתיים, הוא לבד במערכה ● ולמרות הפופולריות שלו, בליכוד מאמינים כי ברגע שהפריימריז יגיעו להכרעת המתפקדים, אדלשטיין יגלה שנתניהו הוא עדיין המלך הבלתי מעורער ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט יגיע היום לבית הלבן וירשום שיא קריירה בפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אבל בארץ יהיו תמיד אלה שמבקשים את מקומו. בליכוד מתרחשת בימים אלה פעילות סביב הפריימריז הבאים וזהות המועמד הבא של התנועה לראשות הממשלה.

יולי אדלשטיין הפופולרי, מקום ראשון בפריימריז האחרונים שהתקיימו בליכוד, הוא האיש שמנהל את הקמפיין הרציני ביותר ברגע זה.

אדלשטיין, שר הבריאות ויו"ר הכנסת לשעבר, רוצה להחליף את בנימין נתניהו בראשות התנועה, ומשוכנע שיש לו סיכוי טוב. בשיחות סגורות עם פעילים מבטיח אדלשטיין שהוא לא "מתאבד שיעי", ויש לו אחיזה טובה בשטח גם מול נתניהו. יש לו גם סקרים לא רעים.

אדלשטיין לא רוצה פריימריז עכשיו. הוא מחכה לאישור תקציב המדינה, ומשוכנע שאחרי שהוא יעבור בכנסת כל תמונת ההתמודדות תשתנה וכך גם מצבו של נתניהו בליכוד.

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו ב-2019 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו ב-2019 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"אנחנו כמו במשחק כדורגל שלא נגמר, בערך בדקה ה-80", אומר אדלשטיין לפעילים. "הקבוצה היריבה מובילה 0:1 וכולם מחכים לגולים שלנו, שישנו את המשחק ויביאו לנו ניצחון.

"ברגע שהתקציב יעבור – המשחק נגמר. יהיה ברור לכולם שאנחנו באופוזיציה. ואז אנשים יתחילו לחשוב בהיגיון. הם ייזכרו בכל מה שקרה, מי הביא אותנו לאופוזיציה, מי לא יכול להקים ממשלה ולהחזיר אותנו לשלטון. זה משחק חדש ובו אני אנצח".

"ברגע שהתקציב יעבור – המשחק נגמר. יהיה ברור לכולם שאנחנו באופוזיציה. ואז אנשים יתחילו לחשוב בהיגיון. הם ייזכרו בכל מה שקרה, מי הביא אותנו לאופוזיציה, מי לא יכול להקים ממשלה ולהחזיר אותנו לשלטון"

אדלשטיין היה בין ראשי הליכוד שהתייצבו נגד המחטף שתכנן נתניהו אחרי הקמת ממשלת בנט. יחד עם ישראל כ"ץ, חיים כץ וניר ברקת הם הצליחו למנוע פריימריז-בזק, שבהם נתניהו היה אמור להיות מועמד יחיד ולקחת את כל הקופה.

אדלשטיין רוצה עכשיו לקיים את הפריימריז בדצמבר או קצת אחרי. הוא מקווה לשכנע את כ"ץ וברקת להצטרף להתמודדות כדי שלא יישאר ראש בראש מול נתניהו. מרוץ רב-משתתפים יקל על כל אחד מהם.

ניר ברקת בכנס שארגן בגני התערוכה בתלאביב, 10 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ניר ברקת בכנס שארגן בגני התערוכה בתלאביב, 10 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לפי אדלשטיין, המועמדים הבכירים בליכוד כ"ץ וברקת יצטרכו לקחת הימור. אם הם לא ישתתפו בפריימריז הם יישארו מחוץ להנהגת הליכוד עוד שנים ארוכות, ונתניהו או אדלשטיין הם שיובילו. לפי שעה השניים מסרבים להתמודד מול נתניהו ומחכים ליום שאחרי.

"אבל אין דבר כזה היום שאחרי", אומר אדלשטיין לפעילים. "נתניהו הוא הסיבה שהליכוד לא חוזר לשלטון, אז על איזה 'יום אחרי' הם מדברים? מתי? עוד כמה שנים? נתניהו הוא זה שמאחד את הקואליציה ובכל הזמן הזה אנחנו באופוזיציה".

"אבל אין דבר כזה היום שאחרי. נתניהו הוא הסיבה שהליכוד לא חוזר לשלטון, אז על איזה 'יום אחרי' הם מדברים? מתי? עוד כמה שנים? נתניהו הוא זה שמאחד את הקואליציה ובכל הזמן הזה אנחנו באופוזיציה"

בשיחות עם הפעילים אומר אדלשטיין שהוא לא מוכן לחכות יותר. "זו ההזדמנות האחרונה שלי", אומר אדלשטיין בן ה-63 ורומז שאם לא ינצח את נתניהו הוא עשוי לפרוש מהחיים הפוליטיים, כי לא רע לו בחוץ.

אדלשטיין מעריך כי בסופו של דבר ברקת, כ"ץ ומועמדים אחרים יצטרפו למרוץ, ולא יסתכנו וישאירו רק אותו בזירה. הסיכוי לכך קלוש. נתניהו הוא עדיין כוכב עליון בליכוד, ובעיני המתפקדים הוא קורבן למעשה נוכלות פוליטי של בנט.

יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכירים בליכוד טוענים שאדלשטיין הוא איש חזק ואהוד, אבל גם נאיבי ולא מחובר למציאות. אדלשטיין מתעקש שיש לו סיכוי מצוין. הבכירים מזכירים בהקשר הזה את ההתמודדות של גדעון סער מול נתניהו בדצמבר 2019.

בתחילת הדרך היה סחף לעברו של סער, בעיקר של פוליטיקאים, חברי מרכז, ראשי סניפים ועסקנים מהשורה השנייה. ברגע שהפריימריז ירדו לשטח, להכרעת המתפקדים, לסער לא היה שום סיכוי מול נתניהו, וכך יהיה גם עם אדלשטיין.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
פעם הליכוד היה פרגמטי. לא עוד. הם פשוט מוותרים על השלטון בשביל ועוד בשביל הפוליטקאי השנוא בישראל, שנמצע תחת שלוש חקירות שונות ושלא מצליח לבנות קואלציה ארבע פעמים - כי אף אחד כבר לא מוכן... המשך קריאה

פעם הליכוד היה פרגמטי. לא עוד. הם פשוט מוותרים על השלטון בשביל ועוד בשביל הפוליטקאי השנוא בישראל, שנמצע תחת שלוש חקירות שונות ושלא מצליח לבנות קואלציה ארבע פעמים – כי אף אחד כבר לא מוכן לשבת עם מגלומן, שקרן וחסר עכבות.

עוד 527 מילים ו-2 תגובות
סגירה