מבחינת קובעי המדיניות בארה"ב - הנסיגה מאפגניסטן רציונלית

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא דברים מחדר האוכל הממלכתי בבית הלבן, 31 באוגוסט 2021 (צילום: Evan Vucci, AP)
Evan Vucci, AP
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נושא דברים מחדר האוכל הממלכתי בבית הלבן, 31 באוגוסט 2021

הוצאת הכוחות האמריקאים מאפגניסטן הינה החלטה רציונלית שנועדה בראש ובראשונה לשרת את האינטרס האמריקאי. הפיגוע באפגניסטן בזמן הוצאת הכוחות הוא ההוכחה הכי טובה לכך שאין לארצות הברית מה לחפש שם.

ארצות הברית פלשה לאפגניסטן ב-2001, לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, במטרה למוטט את שלטון הטליבאן ולחסל את ארגון הטרור אל-קאעדה, שפעל מתוך שטחי המדינה. את היעד הזה השיגה תוך מספר חודשים. אך ביעד שהציבה בהחלטה להישאר, במטרה לבנות משטר דמוקרטי ויציב, ארצות הברית נכשלה. ובכך, הנסיגה באה לתקן כישלון שנמשך הרבה מאוד שנים.

הוצאת הכוחות האמריקאים מאפגניסטן היא החלטה רציונלית שנועדה בראש ובראשונה לשרת את האינטרס האמריקאי. הפיגוע באפגניסטן בזמן הוצאת הכוחות הוא ההוכחה הכי טובה לכך שאין לארה"ב מה לחפש שם

המשך הנוכחות הצבאית באפגניסטן במטרה לבנות משטר דמוקרטי ויציב לא שירתה אינטרס אסטרטגי אמריקאי. להפך, המשך הנוכחות האמריקאית שם שירת את היריבות של ארצות הברית – סין, רוסיה ואיראן – ושמר על יציבות בגבולן של אותן שלוש מדינות.

לפני הפלישה אפגניסטן בשליטת הטליבאן היתה מוקד של אי יציבות עבור אותן מדינות. בזמן הפלישה רוסיה צברה כוח והרחיבה את השפעתה בפריפריה שלה, סין הפכה לכוח כלכלי לא דמוקרטי, ואיראן ניצלה את הוואקום להפצת המהפכה שלה במזרח התיכון.

אפגניסטן נמצא בצומת יבשתית שגובלת במזרח בסין, במערב באיראן ובצפון בטג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן. מדינות שמשתלבות במישור שמקל את המעבר לרוסיה. הנסיגה תכריח את אותן מדינות שקוראות תיגר על ההגמוניה של ארצות הברית לספוג את המחיר של המלחמה האפגנית.

אפגניסטן (צילום: google map)
אפגניסטן (צילום: google map)

בין השנים 1996-2001, טרם הפלישה האמריקאית, הטליבאן נתן מחסה לארגון הטרור האוגיורי, הקורא להקמת מדינה אסלאמית בשינג'יאנג, צפון מערב סין והיה אחראי על מספר פיגועים בסין.

אפגניסטן בשליטת הטליבאן היתה מוקד אי יציבות לסין, רוסיה ואיראן. בזמן הפלישה האמריקאית רוסיה צברה כוח, סין הפכה לכוח כלכלי לא דמוקרטי, ואיראן ניצלה את הוואקום להפצת המהפכה שלה במזה"ת

יחסי אפגניסטן-איראן ידעו מלחמות גבול רבות, ובשנת 2001 טהרן תמכה בפלישה האמריקאית לאפגניסטן ואף סייעה לה להפיל את משטר הטליבאן (דבר הצרוב בזיכרונם של הטליבאנים).

האיום על רוסיה מגיע מהמדינות שגובלות באפגניסטן ומשתלבות במישור עד ללבה של רוסיה, מדינות שגבולן קל לחדירה ומאפשר תנועה קלה יותר של פעילי טרור ופליטים. בנוסף, השתלטות הטליבאן על אפגניסטן מאיימת לערער את יציבות צפון הקווקז.

ניצחון הטליבאן בהחלט נותן השראה לקבוצות מורדים אסלאמיסטיות באזור דרום רוסיה לפעול, בדיוק כפי שניצחונות אסלאמיסטים קודמים במזרח התיכון הניעו אותם בעבר.

התועלת עבור ארצות הברית מהנסיגה הינה בכך שתפסיק לספק יציבות ליריבותיה בזמן שהן מתעצמות על חשבונה. היעדר יציבות בגבול של אותן מדינות מאפשר מעבר קל יותר של פליטים, פעילי טרור והברחת אופיום.

הואיל והנסיגה נועדה לשרת את ארצות הברית, הוגי המדיניות בארצות הברית ציפו שאפגניסטן תידרדר לאנרכיה מכיוון שהמשטר בקאבול שביר. ההערכה הייתה שזה יקח זמן, אך ההשתלטות המהירה של הטליבאן מעידה על כישלון מודיעיני.

עם זאת, הנסיגה נמשכה, והאנרכיה הייתה חלק מהטקטיקה ומהלך מובנה שארצות הברית שירטטה להשגת אסטרטגיה ארוכת טווח – מיקוד המשאבים בבעיות שיש להן פוטנציאל גדול יותר שישפיעו על ארצות הברית ויערערו את כוחה – מזרח אסיה ומזרח אירופה.

התועלת עבור ארה"ב מהנסיגה הינה בכך שתפסיק לספק יציבות ליריבותיה כשהן מתעצמות על חשבונה. היעדר יציבות בגבולות אותן מדינות מאפשר מעבר קל יותר של פליטים, פעילי טרור והברחת אופיום

הוצאת הכוחות מאפגניסטן נמצאת בלב הקונצנזוס האמריקאי ומקבלת תמיכה דו-מפלגתית. כמו כן, זו לא החלטה שהתקבלה ברגע אחד על ידי הנשיא ביידן בעת כניסתו לבית הלבן, אלא מדיניות המשך לממשלים קודמים.

דוקטרינת אובמה למזרח התיכון – מקסימום יציבות במינימום מאמץ – נועדה לתקן את הכישלון של ממשל בוש הבן, שהחליט להשקיע משאבים במקום הלא נכון, אך הנסיבות בזמן כהונתו אילצו אותו לא לסגת.

ממשל טראמפ אימץ את המדיניות של ממשל אובמה והחליט על הוצאת הכוחות עד מאי 2021. באוגוסט 2021 ממשל ביידן החל ביישום ההחלטה. כמו כן, ביידן אימץ את קו המדיניות של הממשל הקודם נגד סין והגביר את האסרטיביות שלו אל מול רוסיה.

Source: The Chicago Council on Global Affairs
Source: The Chicago Council on Global Affairs

התמונות מאפגניסטן קשות ומעוררות המון כאב, אמוציות ואמפתיה. הביקורת על אופן הנסיגה לגיטימית, אך זה לא ישנה את התנהלותה של ארצות הברית. הנסיגה נועדה לשמור על כוחה של ארצות הברית בזירה שבה התחרות על הכוח במרכזה. המשך השקעת המשאבים במקום הלא נכון יגביר את שקיעתה ויעצים את כוח היריבות שלה. לכן הנסיגה היא החלטה רציונלית.

הוצאת הכוחות מאפגניסטן נמצאת בלב הקונצנזוס האמריקאי וזוכה לתמיכה דו-מפלגתית. זו לא החלטה רגעית של ביידן בכניסתו לבית הלבן, אלא מדיניות המשך לממשלים קודמים

בין אם השחקנים השונים בזירה הבין לאומית מרוצים מהנסיגה האמריקאית ובין אם לא, התועלת שמפיקה ממנה ארה"ב עולה על העלות.

השפעות על ישראל

הברית בין ישראל לארצות הברית לא תתערער. בירושלים מבינים את מידת התמיכה של ארצות הברית, ובמקביל הממשל בוושינגטון מכיר ומעריך את מידת התרומה של ירושלים לארצות הברית במזרח התיכון.

מתוך הטוויטר של הנשיא ביידן
מתוך הטוויטר של הנשיא ביידן

הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן והשתלטות הטליבאן על המשטר עלולים להוביל למספר מגמות שיש להן השלכות על ישראל:

ראשית, הנסיגה עלולה להוות השראה לארגוני טרור שונאי ישראל שכוח ההתנגדות הוא-הוא הדרך שלהן לניצחון, ובכך להעצים את הדביקות בכוח ההתנגדות ואף לגייס כוחות חדשים לשירותם.

הברית בין ישראל לארצות הברית לא תתערער. בירושלים מבינים את מידת התמיכה של ארצות הברית, ובמקביל הממשל בוושינגטון מכיר ומעריך את מידת התרומה של ירושלים לארצות הברית במזרח התיכון

מנגד, הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן תערער את היציבות בגבול אפגניסטן-איראן, דבר שידרוש מהמשטר בטהרן להשקיע משאבים בזירה הקרובה לגבולו על חשבון משאבים שמושקעים במקומות שונים. התפתחות כזו תהיה חיובית עבור ישראל ועלולה להוביל להאטת ההתבססות האיראנית בסוריה.

ולבסוף, הנסיגה של ארצות הברית מהאזור עשויה לייצר לישראל הזדמנויות לחיזוק מעמדה האזורי והזדמנות להרחיב את שיתוף הפעולה עם שחקנים חדשים-ישנים מול האיומים במרחב.

עירן קייס הוא חוקר עצמאי

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 835 מילים
סגירה