עצות לעצמי לרגל השנה החדשה

אילנה קוורטין (צילום: באדיבות המצולמת)
באדיבות המצולמת
אילנה קוורטין

אפשר כבר לדבר על משהו חוץ מקורונה? אולי. אבל כנראה שלא. עדיין לא.

"הקורונה לא הולכת לשום מקום. היא תשאר איתנו בשנים הקרובות ותהיה חלק מהמציאות היומיומית שלנו. ונלמד לחיות איתה, להתרגל אליה ולעשות את הכי טוב שאפשר עם האמצעים הקיימים", אמרה מנהלת בית הספר של הילדים שלי בנאום פתיחת השנה שלה. "נעשה הכל כדי שכתלי בית הספר ישארו פתוחים, כדי שמספר הבידודים ירד למינימום, וכדי שכל הטיולים והחגיגות יתקיימו כמה שיותר כמתוכנן". אנחה קולנית, עיניים עצובות לכל אורך ריבועי הזום, ושתיקה.

"הקורונה לא הולכת לשום מקום". אמרה מנהלת ביה"ס של ילדיי. "נעשה הכל כדי שכתלי ביה"ס ישארו פתוחים, שמספר הבידודים ירד, ושהטיולים והחגיגות יתקיימו". אנחה קולנית ועיניים עצובות לאורך ריבועי הזום

האמנם ראש השנה יפתח לנו שנה נוספת אל תוך המשבר הבלתי נגמר הזה? האמנם נמשיך להתעניין במספרי המאומתים, החולים קשה, המאושפזים, המבודדים, והשליליים, גם השנה? האם גם כעת נפסיק לתכנן קדימה, נשכח שרצינו לטייל בחו"ל? נתמקד בהווה?

זאת היתה שנה טראומתית לכולנו.

אנחנו באבל. על מה שלא הספקנו, על האירועים שלא התקיימו, על התכניות שהתבטלו, על החברים והמשפחה הרחוקים והרחוקות שלא ראינו בגלל שלא היו טיסות. על אבדן פרנסה. על הילדים שלא היו בבית הספר. על החברים שחלו בקורונה ואושפזו. על העולם שנראה כמתפרק לנו בין הידיים.

בימים הללו שלפני ראש השנה בכל שנה אני תמיד נמלאת נוסטלגיה ומסתגרת אל תוך עצמי לעשיית חשבון נפש. בעודי מכינה כרטיסי שנה טובה, אני חושבת ומתחשבנת על השנה שהיתה; האם הספקתי מספיק, האם הייתי אמא טובה דייה, בת זוג מכילה, האם עמדתי בכל המשימות הביתיות והמקצועיות, ובודקת את היעדים האישיים אך בעיקר את מערכות היחסים.

ולכן, כמו השיר מ-1997, "Wear Sunscreen", לקראת השנה החדשה אני ואנחנו זקוקות לתזכורת:

1

היי טובה לעצמך. התייחסי בחמלה לכל הדברים שאת לא מספיקה לעשות. לכל המשימות שנערמות ולרשימות הלא נגמרות של תפעול שוטף יומיומי וסיזיפי.

אנחנו באבל. על מה שלא הספקנו, על התכניות שהתבטלו, על החברים והמשפחה הרחוקים שלא ראינו, על אבדן פרנסה, על הילדים שלא היו בביה"ס, על החברים שחלו בקורונה, על העולם שנראה כמתפרק בין הידיים

2

וללוז המשתנה. לתכניות שמתרסקות. שחררי.

3

הסתכלי אחורה על תמונות וסרטונים של השנה האחרונה ותראי כמה נופים יפים ראית, אילו חוויות משמעותיות עברת עם המשפחה, ואיך כולם גדלו והתפתחו.

3

הכיני אלבומים.

4

תני לעצמך זמן של קפה של שקט בכל בוקר. עשי ספורט באופן קבוע. שימי קרם הגנה לפחות על הפנים.

5

מצאי זמן להאזין לפודקסט שמעניין אותך. במהלך נהיגה, בישולים, או עמידה בתור. וקראי ספרים.

6

התפשרי במקומות שבהם פחות אכפת לך. התעקשי על הזכויות שלך ושל הקרובים לך.

7

שתי המון מים, המון.

8

בשלי כמה שיותר בבית, עדיף עם הילדים, ואכלי גם בחוץ מדי פעם, כי נחמד כשלא צריך להכין או לעשות כלים.

9

צפי בטלוויזיה, בסדרות שמאפשרות אסקפיזם, וגם בסרטים דוקומנטריים שמרחיבים את אופקיך. ותבהי לפעמים בחלל אל תוך מחשבות עמוקות על החיים.

10

פני לחברות טובות כשאת זקוקה לשיחה, הקיפי את עצמך בחברות שמעריכות אותך כמו שאת. תני לדמעות לנשור. אפשרי להן לחבק.

11

שווקי את עצמך בדיבור על עצמך אך גם ברשתות החברתיות. אל תתביישי. את מותג – יש לך ערך מוסף ואת מתנה לעולם. יש לך מומחיות, הגדירי אותה.

פני לחברות טובות כשאת זקוקה לשיחה, תני לדמעות לנשור. אפשרי להן לחבק. שווקי את עצמך בדיבור על עצמך אך גם ברשתות החברתיות. אל תתביישי. יש לך ערך מוסף ואת מתנה לעולם. יש לך מומחיות, הגדירי אותה

12

אל תתני לאף אחד להגיד לך שאת שווה פחות.

13

כשיש לך זמן, או כשאת בוהה, או אפילו בפרסומות במהלך צפייה בטלוויזיה, העלי על הכתב – מחשבות, תהיות, מסקנות, סיפורים קטנים – על הילדים, עליך, על העולם. שמרי את כל הפתקים הללו. הם ישרתו אותך.

14

תני למחשבות עצובות לשטוף אותך כשהן באות. התמסרי לימים האלה.

15

התקשרי להורים לפחות פעם בשבוע. עדיף לקראת שבת. גם לסבא וסבתא, אם עודם בחיים. גם אם לדקה או שתיים.

16

אכלי הרבה שוקולד מריר, שתי יין, רקדי עם הרדיו במטבח.

התקשרי להורים לפחות פעם בשבוע. עדיף לקראת שבת. גם לסבא וסבתא, אם עודם בחיים. גם אם לדקה או שתיים. אכלי הרבה שוקולד מריר, שתי יין, רקדי עם הרדיו במטבח

17

צעקי החוצה את החלומות שלך, לכי הרבה לים, והתנדבי בארגון שמתעסק במשהו שאכפת לך ממנו.

18

קני נעליים ולא בגדים. הסתכלי במראה רק כשצריך. התאפרי לאירועים מיוחדים. ועופי על מי שאת.

ד״ר אילנה קוורטין היא מחברת הספר "כלואות: שתלטנות קיצונית בזוגיות". עבודת התזה שלה עסקה בהכרזת מלחמה של מדינת ישראל נגד חמאס, וכך גם מאמריה בנושא. היא אקטיביסטית פמיניסטית בתחום בריאות נשים וזכויות נשים בעבודה ובעולם המשפחה. שותפה לחקיקה בתחומים אלה ומתמחה באלימות נטולת היבטים פיזיים כלפי נשים. היא יזמת פמטק ופועלת לפיתוח אמצעים טכנולוגיים לקידום בריאות נשים. אילנה היא ד״ר למגדר ועורכת דין מומחית לזכויות נשים. אילנה היא אם לארבעה, מתגוררת בישוב הדרומי אליאב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 638 מילים
סגירה