ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בבידוד במליאה בעת העברת חוק התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)
דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מבודד ביציע, נתניהו הבין: הקואליציה לא תתפרק כל כך מהר

זה היה השבוע של בנט: הוא חזר עם הישגים מפגישת הפסגה בבית הלבן, שנת הלימודים נפתחה כמתוכנן ב-1 בספטמבר - ואמש עבר חוק תקציב המדינה בקריאה ראשונה בכנסת ● ראש האופוזיציה, שחזר מחופשה בהוואי ושוהה בבידוד, נאלץ לצפות בהתרחשויות מהיציע האחורי במליאה ● עכשיו הוא צריך להתכונן ברצינות לפריימריז בליכוד, נגד בכירים המבקשים את מקומו ● פרשנות

התמונה שנראתה בשעה 22:00 אמש (חמישי) באולם המליאה בכנסת, דקות אחדות אחרי שעבר התקציב הדו-שנתי, סימלה הכול: ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ מחליפים כיפים ליד שולחן הממשלה. מאחוריהם צוהלת ושמחה גם יו"ר הקואליציה עידית סילמן.

ביציע הקהל נראה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מטפס באיטיות במעלה המדרגות ועוזב את המקום, מאחוריו ח"כ יואב גלנט.

נתניהו ישב רוב הזמן לבדו ביציע הזה, אחרי ששב מחופשה בחו"ל וחויב בבידוד. בדרכו החוצה, נתניהו הבין כנראה כי התקציב הזה יעבור בקלות יחסית גם בקריאה השנייה והשלישית, הקואליציה והממשלה יתייצבו לאורך השנה וחצי הבאות לפחות, ועכשיו הוא צריך להתכונן ברצינות לפריימריז בליכוד נגד הבכירים שמבקשים את מקומו.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ במליאה בעת ההצבעה על חוק התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ במליאה בעת ההצבעה על חוק התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

האמת היא שאין מי שחשב ברצינות כי התקציב הזה לא יעבור. הפוליטיקאים נוהגים לומר שכסף ציבורי הוא הכסף הכי זול, ולכן המיליארדים עפים לפה ולשם, עד שמשיגים פשרה ומניחים אותם במקום. תקציבי מדינה תמיד עברו ותמיד יעברו. אף אחד לא מוציא כסף מכיסו ואף אחד לא רוצה לעזוב את הכנסת וללכת הביתה.

ובכל זאת, היו בדרך הרבה מריבות אמיתיות, איומים וטריקות דלת בנושאים חשובים באמת, כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמת החקלאות, ורשות הרגולציה – שרק עליה בילה בנט עם אביר קארה לילות שלמים בלשכתו, עד שמצאו בסוף מצאו פשרה מסורבלת גם בעניין הזה.

"קחו מטר, תגמרו באמצע", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן כאשר נכנס לאחד הדיונים הסוערים במשרד האוצר. זה מה שהיה בסוף. אין מנצחים ואין מנוצחים בתקציב הזה. אף אחד לא כופף את השני. כולם הרוויחו הרבה זמן של שקט, וזה שווה הרבה.

שר האוצר אביגדור ליברמן נואם במליאה בעת העברת חוק התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר האוצר אביגדור ליברמן נואם במליאה בעת העברת חוק התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אפשר תמיד להתווכח על מהות התקציב. השר במשרד האוצר חאמד עמאר הציג אתמול במליאה כמה סעיפים, והם חשובים מאד ברמה החברתית והדאגה לאזרח, למשל: תוספת משמעותית של שני מיליארד שקל למשרד הבריאות; תוספת של מיליארד וחצי שקל לאזרחים ותיקים הזכאים להבטחת הכנסה; תוספת של מיליארד שקל לנכי צה"ל; ותוספת של 300 מיליון שקל לניצולי שואה, כדי שיגיעו להכנסה חודשית של 6,500 שקל.

יש בתקציב הזה גם שערוריות גדולות, כמו מחטף התוספות לפנסיות הצבאיות בסך של מיליארד שקל. ברור גם שיהיו עוד שינויים בסעיפי התקציב וברפורמות עד לקריאה השנייה והשלישית בנובמבר הקרוב, אבל מה שחשוב הוא שיש למדינת ישראל תקציב חוקי בפעם הראשונה אחרי שלוש שנים וחצי.

סוף סוף יהיו כאן מסגרות לפעילות וכללי משחק כלכליים וחברתיים. סוף סוף יש כאן סדר אחרי שנים של כאוס מופקר שנוצר ביד מכוון – ראש הממשלה לשעבר נתניהו שלא רצה להעביר תקציב מתוך אינטרס אישי בלבד.

הקואליציה לאחר העברת התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 לאחר העברת התקציב בקריאה ראשונה. 2.9.2021 (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
הקואליציה לאחר העברת התקציב בקריאה ראשונה, 2 בספטמבר 2021 לאחר העברת התקציב בקריאה ראשונה. 2.9.2021 (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

ואם יש בכל זאת מרוויח, זהו ראש הממשלה בנט שסוגר שבוע מוצלח.

בנט הוסיף לעצמו משקל סגולי כאשר נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפני שבוע וחזר עם הישגים. בימים האחרונים הוא עמד בשני מבחנים נוספים: פתיחת שנת הלימודים והעברת התקציב אמש.

"בנט לא מוריד עלינו גרזנים", אמר לי אתמול אחד השרים. "הוא לא יכול, כי יש לו רק שישה מנדטים, אבל הוא משיג את מה שהוא רוצה בדרכים שלו: חיסון שלישי, תו ירוק על כל המשק, תקציב מדינה. עכשיו תהיה לו גם פגישה עם הנשיא סיסי במצרים. הוא לא פראייר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 466 מילים ו-1 תגובות
סגירה