מה כל כך חמור בפסיקה שעברה השבוע בטקסס?

דונה האווארד, חברת בית הנבחרים בטקסס ושותפות נוספות לחקיקה נופות עומדות בהתנגדות לפסיקה האוסרת על הפלות מהשבוע השישי ומעלה (צילום: AP Photo/Eric Gay)
AP Photo/Eric Gay
דונה האווארד, חברת בית הנבחרים בטקסס ושותפות נוספות לחקיקה עומדות בהתנגדות לפסיקה האוסרת על הפלות מהשבוע השישי ומעלה

מה כל כך חמור בפסיקה שעברה השבוע בטקסס? בשנת 1973 עבר פסק הדין המשמעותי ביותר בתחום זכויות נשים בבית המשפט העליון בארהב, roe v wade, הקובע את זכותה של אישה על גופה ואת החופש שלה לבחור אם להפיל או לא, ללא התערבות או הגבלה ממשלתית.

בשנת 1973 עבר פסק הדין המשמעותי ביותר בתחום זכויות נשים בביהמ"ש העליון בארהב, roe v wade, הקובע את זכותה של אישה על גופה, ואת החופש שלה לבחור אם להפיל או לא, ללא התערבות או הגבלה ממשלתית

Roe (שם בדוי) שהתעברה עם ילד שלישי ורצתה לעשות הפלה, נתקלה בחוק של טקסס, שם התגוררה, שאסר הפלה, אלא אם זה נוגע להצלת חייה של האישה. היא תבעה את פרקליט המדינה בדאלאס, טקסס, על כך שהחוק הזה אינו חוקתי. היא ניצחה בערכאה המקומית, אבל מדינת טקסס ערערה לבית המשפט העליון.

בפסיקה תקדימית, כאמור, נפסק בבית המשפט העליון בדיון בערעור שאכן לאישה זכות על גופה, בהתבסס על הזכות לפרטיות מתוך החוקה האמריקאית. אבל זכות זו אינה בלתי מוגבלת אלא מאוזנת אל מול הצורך הממשלתי להגן על חייה ובריאותה של האישה, ולכן הזכות תלויה בשבוע ההריון שבו האישה נמצאת. בכל מקרה, בשליש הראשון הזכות להפלה היא מוחלטת.

מאז ועד היום, הקול השמרני בארה"ב ניסה ומנסה להפוך את התקדים הזה בדרכים שונות. אחת לכמה זמן אנחנו עדות לפסיקה מקומית של מדינה מסויימת שהופכת את פסיקת העליון ברמה המקומית. ולאורך כל העשורים מאז הפסיקה בעליון ישנה כתיבה ענפה של מתנגדים ומתנגדות לפסיקה פורצת הדרך שנתפסת בעיניהם כאקטיביזם שיפוטי.

הפסיקה מיום רביעי האחרון בטקסס, שקובעת כי ניתן להגביל ולאסור הפלה החל מהשבוע השישי להריון, שעברה בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון מ-1973, מפחידה נשים רבות וגם גברים בארה"ב, כי לפתע אנחנו קרובים מאין כמונו להפיכה של פסק הדין התקדימי וחזרה לשנים שבהן הפלה היתה אסורה ברחבי ארה"ב.

הפסיקה בטקסס, הקובעת שניתן להגביל ולאסור הפלה מהשבוע ה-6 להריון, שעברה בניגוד לפסיקת העליון מ-1973, מפחידה רבים ומקרבת להפיכת הפס"ד התקדימי וחזרה לשנות איסור ההפלות בארה"ב

הרגישות העצומה במקרה זה נעוצה בכך שפסיקת בית המשפט העליון דאז מעולם לא עוגנה בחוק. השבריריות של החופש המדומה של נשים בארה"ב לבחור אם להפיל או לא, מתגברת מיום ליום.

בכל פעם שמדינה בודדת מעבירה פסיקה שסותרת את התקדים של רו, אנו מתקרבות ליום שבו הפסיקה המקומית תגיע לבית המשפט העליון באמצעות ערעור, ושם ייפתח תיק רו מחדש והפסיקה בו תתהפך. או אז ישלוט הקול השמרני והדתי במדינה ומשם יהא זה מדרון חלקלק.

כשאמרתי שהיציאה מאפגניסטן הובילה להשתלטות של הקול השמרני בבת אחת, לכך בדיוק התכוונתי.

הקידמה של חמישים השנים האחרונות בסכנה של ממש. לא פלא שנשות ארה"ב מודאגות. לא פלא שהן מתגעגעות לשופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, שלו הייתה כעת בבית המשפט העליון היתה דואגת לכך שפסק הדין מ-1973 לעולם לא יתהפך.

אבל כעת, לאחר פטירתה, זה רק עניין של זמן. הפסיקה של טקסס מרביעי האחרון מקרבת אותנו בצעדי ענק ליום שבו הפסיקה תתהפך.

עוד לפני שנבין אם הפסיקה בטקסס תגיע לבית המשפט העליון, בית המשפט העליון נדרש לדון בסוגיה של מדינת מיסיסיפי בתיק שבו יש חשש אמיתי להפיכת התקדים של רו ונעיצת איסור ההפלות על שבוע 15 והלאה. ההרכב שידון בבית המשפט העליון בפסיקה של מיסיסיפי מורכב מ-6 שופטים שמרנים ורק 3 שופטים ליברליים.

חישבו על הנערה שנאנסה, על זאת שעברה גילוי עריות, על הסטודנטית בקולג' שנכנסה להריון בטעות, על האישה קשת היום שהתעברה בפעם החמישית, או על אשת העסקים שנכנסה להריון אך אינה רוצה ילדים.

ביהמ"ש העליון נדרש לדון בסוגיה של מדינת מיסיסיפי בתיק עם חשש אמיתי להפיכת תקדים רו ונעיצת איסור ההפלות על שבוע 15 והלאה. ההרכב שידון בעליון מורכב מ-6 שופטים שמרנים ורק 3 שופטים ליברליים

האמריקאים יודעים כבר עשרות שנים שהאומה שלהם מתחלקת לאלה שהם pro choice ולאלה שהם pro life. יש לקוות שהקול השמרני לא יצליח הפעם. ויותר מכך, כדאי שארצות הברית תנצל את שעת הכושר עם ממשל ליברלי ותעביר חוק הקובע חופש הפלות בצורה ברורה וחד משמעית. עבורנו, עבור בנותנו ונכדותנו.

ד״ר אילנה קוורטין היא מחברת הספר "כלואות: שתלטנות קיצונית בזוגיות". עבודת התזה שלה עסקה בהכרזת מלחמה של מדינת ישראל נגד חמאס, וכך גם מאמריה בנושא. היא אקטיביסטית פמיניסטית בתחום בריאות נשים וזכויות נשים בעבודה ובעולם המשפחה. שותפה לחקיקה בתחומים אלה ומתמחה באלימות נטולת היבטים פיזיים כלפי נשים. היא יזמת פמטק ופועלת לפיתוח אמצעים טכנולוגיים לקידום בריאות נשים. אילנה היא ד״ר למגדר ועורכת דין מומחית לזכויות נשים. אילנה היא אם לארבעה, מתגוררת בישוב הדרומי אליאב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 602 מילים
סגירה