ארדן משוכנע שהפטור מוויזה קרוב. האמריקאים פחות אופטימיים

לאחר פנייתו האישית לביידן בחדר הסגלגל, ארדן אומר לזמן ישראל כי יש בוושינגטון הבנה גוברת לנושא, וכי ניתן יהיה להתגבר על המכשולים בחודשים הקרובים ● אולם מקור אמריקאי מבהיר כי הדרך עוד ארוכה

גלעד ארדן עם ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)
חיים צח / לע"מ
גלעד ארדן עם ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, 29 ביוני 2021

אף על פי ששירת כשגריר ישראל בארצות הברית במשך פחות משנה, גלעד ארדן מקווה להותיר בוושינגטון חותם אשר ישפיע על הישראלים בארץ הרבה יותר מקודמיו.

לאחר שפנה באופן אישי לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן לפני מעל לשבוע, ארדן מאמין כי וושינגטון בדרכה לכלול את ישראל בתוכנית הפטור מוויזה, דבר שיהיה בבחינת התפתחות משמעותית עבור אלפי ישראלים המבקשים לטוס בצורה חלקה יותר לארצות הברית מדי שנה.

"היה לי חשוב לדבר ישירות עם הנשיא ביידן על הנושא הזה", הוא אומר לזמן ישראל על תוכנית הפטור מוויזה. "אמרתי לו שאם הוא מחפש צעדים שיזכו לתמיכה דו-מפלגתית, זה בהחלט אחד מהם. זה ביטוי של הברית בינינו".

כמה שעות לאחר מכן, אחרי שהסתיימה הפגישה בין ראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא ביידן, הבית הלבן שחרר הצהרה שלפיה בכוונתו לחזק את שיתוף הפעולה הדו-צדדי עם ישראל, "לרבות שיתוף פעולה למען הכללת ישראל בתוכנית הפטור מוויזה. המנהיגים הנחו את צוותיהם להגביר את ההתייעצויות בשעה שישראל עובדת על התאמה לדרישות התוכנית".

"אני אופטימי כי אני יודע מה חסר", אומר ארדן, ומבהיר כי אף על פי שאישור סופי יינתן ככל הנראה רק בעוד ארבעה או חמישה חודשים לפחות, שני הצדדים קרובים הרבה יותר למציאת פתרון משהיו אי פעם קודם לכן.

"אני אופטימי כי אני יודע מה חסר", אומר ארדן, ומבהיר כי אף על פי שאישור סופי יינתן ככל הנראה רק בעוד ארבעה או חמישה חודשים לפחות, שני הצדדים קרובים הרבה יותר למציאת פתרון משהיו אי פעם

ארדן כבר לא יהיה השגריר בארצות הברית אם וכאשר ישראל תהפוך למדינה ה-40 שמצטרפת לתוכנית הפטור, המאפשרת ביקורים של עד 90 יום לצורך תיירות או עסקים.

הוא החל לעבוד על הנושא זמן קצר לאחר תחילת כהונתו כשגריר ישראל בארצות הברית בינואר השנה. הוא פנה לשר לביטחון פנים אלחנדרו מיורקס, ולשכותיהם יצרו קבוצות עבודה משותפות כדי לקבוע אילו צעדים יידרשו כדי להסיר את המגבלות מעל תיירים ישראלים הטסים לארצות הברית.

במהלך הדיונים הללו קיבלה שגרירות ישראל, לראשונה, את פירוט שיעורי הדחייה של בקשות ויזה ישראליות לארצות הברית.

"גילינו שהרוב הגדול של הבקשות שנדחו היה של צעירים שרק השתחררו מהצבא", אומר ארדן. "מי שבוחנים את הבקשות רואים בני 22 או 23 שעדיין אין להם תואר אקדמי או עבודה רצינית, ומניחים שהם מנסים להגר בצורה בלתי חוקית".

ארדן מוסיף כי אותם פקידים לא מבינים שהצעירים האלה השתחררו לא מזמן משירות חובה, ושהם רק רוצים לטייל ו"לנקות את הראש" לשנה לפני שיחזרו לישראל.

כדי להוכיח את טענתו, ארדן מצביע על שיעור הישראלים שנשארו בארצות הברית באופן בלתי חוקי לאחר שהוציאו ויזת תיירות, שהוא מהנמוכים ביחס לאזרחי מדינות אחרות ועומד על 0.5% בלבד.

ארדן מצביע על שיעור הישראלים שנשארו בארצות הברית באופן בלתי חוקי לאחר שהוציאו ויזת תיירות, שהוא מהנמוכים ביחס לאזרחי מדינות אחרות ועומד על 0.5% בלבד

ארדן מאמין כי לאחר שיחות עם בכירים בממשל ביידן "אי ההבנה" תתוקן, ושיעור דחיית בקשות הוויזה ירד אל מתחת ל-4.5% הנוכחיים. על מנת שמדינה תצורף לתוכנית הפטור מוויזה של ארצות הברית, שיעור הדחיות צריך לעמוד על פחות מ-3%.

נוסעים עומדים בתור לביקורת רשויות ההגירה והמכס בשדה התעופה ג'יי-אף-קיי בניו יורק. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
נוסעים עומדים בתור לביקורת רשויות ההגירה והמכס בשדה התעופה ג'יי-אף-קיי בניו יורק. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

לאחר ששיעור הדחיות יפחת, "מכשולים אחרים יהיו פתירים", אומר ארדן, ומסביר כי אלה כוללים את יחסה של ישראל לאמריקאים פלסטינים בנמל התעופה בן-גוריון, שארצות הברית רואה בו מכשול להכללתה של ישראל בתוכנית הפטור.

לאחר פגישת בנט-ביידן בשבוע שעבר, המועצה ליחסים אמריקאיים-אסלאמיים היושבת בוושינגטון פרסמה הודעה הקוראת לנשיא ארצות הברית שלא להעניק לישראל פטור מוויזה "ללא התחייבות מוצקה לזכויות נסיעה הדדיות לכל האמריקאים – בכלל זאת נוסעים מוסלמים, פלסטינים ואמריקאים ערבים, שפעמים רבות נתקלים בהגבלות כניסה חמורות או באיסורי כניסה מוחלטים עם הגיעם לישראל".

ארדן אומר כי הוא אינו רואה שום בעיה בדרישה הזאת, וטוען כי יש להתיר את הכניסה לישראל לכל האמריקאים, לרבות אלה ממוצא פלסטיני, "אלא אם כן קיים מודיעין ספציפי על אדם מסוים".

גורם ביטחוני אמר לזמן ישראל כי גם שב"כ אינו רואה ביחסו ללא-ישראלים בגבול "מכשול בלתי עביר" להכללתה של ישראל בתוכנית הפטור מוויזה של ארצות הברית.

גלעד ארדן (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
גלעד ארדן (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

אולם בעוד שלדברי ארדן קבלת אישור מארצות הברית עשויה להיות עניין של חודשים ספורים, מקור אמריקאי המכיר את הנושא שפך מים צוננים על התחזית האופטימית של השגריר.

"גם אם שיעור דחיית הבקשות ירד אל מתחת ל-3%, הרשויות לבטח ירצו עוד זמן כדי לוודא שהשיעור הזה נותר יציב", אומר המקור לזמן ישראל. "זה לא שברגע שהוא ירד מתחת ל-3% יוענק פטור לאלתר".

"גם אם שיעור דחיית הבקשות ירד אל מתחת ל-3%, הרשויות לבטח ירצו עוד זמן כדי לוודא שהשיעור הזה נותר יציב. זה לא שברגע שהוא ירד מתחת ל-3% יוענק פטור לאלתר"

עוד 680 מילים
סגירה