השקת אוטובוס של נוע תנוע באריאל בשבת. העיריות מפעילות כמאה קווים ברחבי הארץ, הצורך האמיתי מגיע לכאלפיים (צילום: שחר זיסו)
שחר זיסו

תחבורה ציבורית בשבת: הבטחת הבחירות שמחכה למרב מיכאלי

שרת התחבורה יכולה להפעיל אוטובוסים בימי מנוחה וחגים על בסיס החוק הקיים ● אישור קווים לבתי חולים והגדרת יעדים כחיוניים יביאו את בשורת התחבורה הציבורית בשבת גם לפריפריה, אחרי שבמרכז הארץ עיריות התחילו להפעיל את השירות בעצמן בחינם ● פניה ברוח זו נעשתה לשרה על ידי הפורום החילוני, אך דווקא המייסד של "נוע תנוע" מסתייג מהעיתוי: "אם יהיה סגר, הכל ירד לטימיון"

בשבת האחרונה הייתי עם חבר בשכונת הדר בחיפה. בבוקר ירדנו ברגל לחוף בת גלים, מרחק של כמה קילומטרים בירידה שמקלה על המאמץ. ביציאה מהחוף התעצלנו לעלות בחזרה הביתה את כל השיפוע התלול. לשלם עשרות שקלים למונית? פחות. להפתעתנו, היו נוסעים שחיכו בתחנת האוטובוס בבת גלים.

הצטרפנו אליהם וכעבור המתנה של מספר דקות הגיע קו 40 שלקח אותנו חזרה לשכונת המגורים שבמעלה העיר. שבת בבוקר יום יפה, במיוחד כשאפשר לרדת לחוף הים ברגל ולחזור בתחבורה ציבורית.

לחיפאים יש את הפריבילגיה הזו. כך גם לתושבי נצרת, עכו או מזרח ירושלים, שכן המדינה מאפשרת תחבורה ציבורית בימי מנוחה וחג כמעט אך ורק ביישובים ערביים או בערים מעורבות.

עם זאת, בשנתיים האחרונות התחבורה הציבורית בשבתות וחגים צברה תאוצה גם בערים נוספות. המיזם הבולט הוא נעים בסופ"ש, שאותו מובילה עיריית תל אביב, ושותפות בו עיריות גבעתיים, יהוד-מונוסון, קריית אונו ורמת השרון. שבעה קווים לוקחים נוסעים מערי הלוויין האלה ליעדים מרכזיים כמו בית חולים וולפסון, נמל יפו, חוף תל ברוך ועוד. הקווים האלה פעלו גם בראש השנה האחרון.

בשנתיים האחרונות התחבורה ציבורית בשבת צברה תאוצה בערים נוספות. המיזם הבולט הוא נעים בסופ"ש, שאותו מובילה עיריית תל אביב יחד עם עיריות גבעתיים, יהוד-מונוסון, קריית אונו ורמת השרון

בעקבות המיזם של תל אביב, ערים נוספות ראו כי טוב והתחילו להפעיל שירות דומה בעצמן, בין השאר בהרצליה, כפר סבא ורמת גן.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בהשקת שירות נעים בסופ"ש, 20 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בהשקת שירות נעים בסופ"ש, 20 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

המשותף לערים האלה הוא שהן במרכז, חילוניות, אמידות יחסית, וכל הטוב הזה מתאפשר כי הנסיעה בחינם היא במימון שלהן, ללא סיוע מהמדינה. זאת, מאחר שהמסגרת החוקית לא מאפשרת לחברות המורשות על ידי משרד התחבורה להפעיל קווים בתשלום בשבתות וחגים, למעט ביישובים ערביים, כאמור.

למרות ההצלחה היחסית בערי מרכז הארץ, עדיין יש יעדים חיוניים מאוד שאי אפשר להגיע אליהם בסוף השבוע בלי רכב פרטי, כמו נתב"ג למשל. תיירים מתקשים להאמין שכדי להגיע לצ'ק-אין בשבת הם צריכים לשלם על מונית.

עדיין יש יעדים חיוניים מאוד שאי אפשר להגיע אליהם בסוף השבוע בלי רכב פרטי, כמו נתב"ג למשל. תיירים מתקשים להאמין שכדי להגיע לצ'ק-אין בשבת הם צריכים לשלם על מונית

"סליחה יש כאן עפולאיות ועפולאים? תתחדשו יש לכם תחנה מרכזית חדשה", בישרה בשבוע החולף מרב מיכאלי ברשתות החברתיות. התחנה החדשה מחליפה את האתר הנוסטלגי ששירת את הנוסעים לצפון וממנו למרכז מתחילת שנות החמישים. העפולאים יהנו ממתחם ממוזג ומקורה חדיש שישרת 1,500 נסיעות ביום.

אבל לא בשבת וחג. העפולאים שירצו לקפוץ ליעדים קרובים כמו הכינרת או לטבול בסחנה, יצטרכו מכוניות פרטיות. גם בתוך העיר עצמה, תושבי עפולה עלית וגבעת המורה מנותקים ממרכז העיר בשבת. מונית שירות לתל אביב ואוטובוס לחיפה דווקא יש. חשוב מכך, בעפולה יש אוטובוס שמגיע לבית החולים העמק ופועל בשבת.

בדומה לכך, שרת התחבורה יכולה לתת רישיון לקווים נוספים ברשויות מקומיות אחרות שיביאו תושבים לבתי חולים בשבתות. המבנה הנוכחי של תקנות התעבורה מאפשרות לה לעשות את זה. אוטובוסים לבתי חולים לא יפתרו את כל צרכי הציבור בשבתות, אבל יספקו שירות חשוב, וגם זה משהו.

@meravmichaeli

מי כאן מעפולה? תתייגו אותו! ותמסרו לכוכי מעמדת הרב קו שמגיע לה תחנה חדשה! ולכולכםן! #אמתבפוליטיקה

♬ צליל מקורי – מרב מיכאלי MERAV MICHAELI

הבטחה שעדיין לא מומשה

לשרת התחבורה יש מרווח נוסף להרחיב את פעילות התחבורה הציבורית בשבת וחג מבלי להזדקק לחקיקה. אפשר להסתמך על תקנות קיימות או לשנות אותן. כך, למשל, החוק מאפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת במסלול מסוים אם המפקח על התעבורה והשרה שמעליו קובעים שהשירות הזה חיוני.

אפשר להסתמך על תקנות קיימות או לשנות אותן. החוק מאפשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת במסלול מסויים אם המפקח על התעבורה והשרה שמעליו קובעים שהשירות הזה חיוני

תושבים ברשויות מקומיות שרוצים להגיע לים, לבריכה, או למוסדות תרבות בשבתות, צריכים את השירות הזה. מבחינתם הוא חיוני ושיקול הדעת של השרה מאפשר לה לתת רישיון הפעלה.

יתרה מכך, השרה יכולה להוסיף לתקנות סעיף שאומר שראשי הרשויות יכולים לקבוע בעצמם שקו מסוים מהווה שירות חיוני ושצריך להפעיל אותו בשבת וחג, בתנאי שהוא לא יעבור בשכונות עם צביון דתי מובהק. הוספה של הסעיף הזה תעביר את ההכרעה לראשי הרשויות המקומיות כפי שהשרה עצמה הציעה שצריך להיות בהקשר של תחבורה ציבורית בשבת.

הבעיה היא שראשי רשויות רבים תלויים בגורמים דתיים, כך שהם יתקשו להחליט על קווים חיוניים בשבתות על דעת עצמם, באופן שעלול להרגיז את השותפים הקואליציונים שלהם.

מרב מיכאלי. שרת התחבורה יכולה להרחיב את התחב"צ בשבת בלי חקיקה חדשה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מרב מיכאלי. שרת התחבורה יכולה להרחיב את התחבורה ציבורית בשבת בלי חקיקה חדשה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ככלל, יש כאן שלוש דרכי פעולה שבהן שרת התחבורה יכולה להרחיב באופן משמעותי את התחבורה הציבורית בשבת, שחסרה מאוד בעיקר ביישובי הפריפריה.

היא יכולה לעשות את זה מבלי להזדקק לחקיקה חדשה ומבלי לפגום בסטטוס קו הפוליטי השברירי של הקואליציה הנוכחית. הדבר הזה נמצא לגמרי בסמכותה הבלעדית.

ואכן, בתחילת יולי פנה הפורום החילוני למרב מיכאלי בהצעה ברוח זו, של הוספת קווים לבתי חולים, הגדרת קווים כשירות חיוני ושינוי תקנה שתיתן שיקול דעת לרשויות עצמן, כדי שיפעילו קווים נוספים בשבתות וחגים, כאמור. הם מעריכים שמהלכים כאלה, שלא מצריכים חקיקה, יוכלו לעמוד גם במבחן בג"ץ.

"שינוי חקיקה הוא האמצעי הנכון והבטוח ביותר להפעלת תחבורה ציבורית בשבת", נכתב בפניה. "אולם, גם אם אין לכך היתכנות, אין סיבה שלא להשתמש בכלים המצויים בידי השרה".

מיכאלי טרם השיבה לפנייתם, וגם לא לבקשת התגובה של זמן ישראל.

תחבורה ציבורית בשבת היתה אחת ההבטחות העיקריות של מיכאלי במירוץ לראשות העבודה וזה גם היה הקלף שאיתו נכנסה לכנסת. כעת היא יכולה ללכת על זה, אמנם לא בגדול, אבל בהחלט בדרך המלך. השבוע הממשלה מציינת 100 ימים לכהונתה, וההבטחה הזו עדיין לא מומשה.

"אני רוצה התקדמות אבל למרות היותי צעיר לא שש לקדם דברים מהר מדי אם זה לא יציב", אומר רועי שוורץ בן ה-28. מפתיע לשמוע את זה דווקא ממנו, שכן במידה רבה הוא אחראי להתנעת היוזמות המקומיות לתחבורה בשבתות.

הוא חושש שהעיתוי הנוכחי לא מתאים לפריצה קדימה בהרחבת התחבורה ציבורית בשבת: "עכשיו בקורונה יכולים להיות סגרים ולא אפנה לעירייה חדשה שתפעיל תחבורה בשבת אפילו אם אוכל לשכנע אותה, כי אם למחרת יהיה סגר הכל ירד לטימיון".

כחיפאי במקור הוא התרגל לתחבורה בשבת ולקראת סיום השירות הצבאי בקריה נוכח שהדבר הזה חסר מאוד בתל אביב. שוורץ הקים אגודה שיתופית בשם נוע תנוע והיא החלה להציע לחבריה לשלם עבור תחבורה ציבורית בשבת. הסידור האקסקלוסיבי הזה לחברי האגודה היה הדרך החוקית היחידה להפעיל את הקווים ביום המנוחה.

כך קרה שנוע תנוע איתגרו את הרשויות המקומיות להפעיל בעצמן את מיזמי התחבורה ציבורית בשבת וחג, ומאז 2018 זה התחיל להתממש.

רועי שוורץ, מייסד נוע תנוע (צילום: רוני נחמני)
רועי שוורץ, מייסד נוע תנוע. "לא אפנה לעירייה חדשה עכשיו כי אם יהיה סגר הכל יירד לטימיון" (צילום: רוני נחמני)

"התחלנו עם ראש עיריית טבריה לשעבר רון קובי ומפה לשם עברנו לערים נוספות כמו רמת השרון, מודיעין, רמת גן, קרית אונו, אריאל ובקיץ 2019 הפעלנו 15 אוטובוסים ב-8 קווים בשיתוף עיריות שמשלמות על הכל. חשבנו שבסדר גודל הזה לא כדאי לעשות את זה דרך האגודה שלנו בתשלום ועדיף שהשירות יהיה בחינם".

"התחלנו עם טבריה ומפה לשם עברנו לערים כמו רמת השרון, מודיעין, רמת גן, קרית אונו, אריאל ובקיץ 2019 הפעלנו 15 אוטובוסים ב-8 קווים בשיתוף עיריות שמשלמות על הכל"

בסופו של דבר, בנובמבר 2019 עיריית תל אביב הובילה עם עיריות אחרות את המיזם הגדול ביותר שפועל בהצלחה עד היום – נעים בסופ"ש – ועיריות אחרות הלכו באותה דרך.

להערכת שוורץ, "צריך בערך 23% מכמות הנסיעות בשבת על ידי 17% מכמות האוטובוסים בכל הארץ, כך שאם ביום חול יש 10,000 אוטובוסים בשבת צריך 2,000. נכון להיום הגענו לכ-100 וזה יתרחב ויש עוד הרבה עבודה לעשות, אחרת הייתי סוגר את הארגון כמו שרציתי מזמן. במרווח התמרון יש עוד כמה עיריות שאפשר לפנות אליהן לשיתוף פעולה אבל יש בזה מורכבויות.

"כך, למשל, יש מוניות שירות בחלק מהערים, והעיריות לא ששות להתחרות בהן. מצד אחד אנחנו מסכימים שאם אדם מפעיל מכיסו הפרטי את מוניות השירות הוא לא ירצה שהעירייה תתחרה בו ומצד שני השירות בין חיפה לתל אביב לא מתקרב לצורך".

קו של נעים בסופ"ש. "העיריות מבינות שמה שאחרים לא יעשו הן יצטרכו לעשות בעצמן" (צילום: רוני רחמני)
קו של נעים בסופ"ש. "העיריות מבינות שמה שאחרים לא יעשו הן יצטרכו לעשות בעצמן" (צילום: רוני רחמני)

כאמור, דווקא הוא לא חושב שמיכאלי צריכה להזדרז כרגע ולהשתמש בתקנות כך שמשרד התחבורה יאפשר יותר תחבורה ציבורית בשבת. "יש לה סמכות באמצעות סעיף 386 א' לתקנות תעבורה שמאפשר בחמישה מקרים לשר להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, ויש לה יכולת לשנות את התקנות עצמן. אני מצפה שהיא תעשה משהו אבל מאמין בלעשות דברים כמו שצריך.

"אני אפילו לא תומך במפלגת העבודה, אני ליכודניק, ולא מגן עליה כי הצבעתי לה. אבל אפשר לעשות את הדברים לאט ורגוע ולא הייתי תוקף אותה כי לא עשתה משהו כשהיא כמה חודשים בתפקיד, בטח בזמן קורונה. בטווח הארוך אשמח שיהיה שינוי אבל שזה יבוא באופן איטי ומחושב ולא בהכרח בהסכמה כוללת.

"אני אפילו לא תומך במפלגת העבודה, אני ליכודניק, ולא מגן עליה כי הצבעתי לה. אבל אפשר לעשות את הדברים לאט ורגוע ולא הייתי תוקף אותה כי לא עשתה משהו כשהיא כמה חודשים בתפקיד, בטח בזמן קורונה"

"אני לא מצפה שחרדים יסכימו מחר בבוקר לתחבורה ציבורית בשבת. צריך לעשות את הדברים אבל לא בשליפה. כרגע אני מרוצה מכך שהתחלנו את הפעילות לפני קרוב לשנתיים ולמרות שנכנס הסגר הקווים המשיכו לפעול לאחר מכן והעיריות אפילו מגבירות תדירות נסיעות. זה מראה על ההבנה שלהם שמה שאחרים לא יעשו הם יצטרכו לעשות בעצמם.

"רון חולדאי אמר בהתחלה שזה משהו שצריך להיעשות על ידי המדינה ואם הוא ייכנס לזה בחיים המדינה לא תעשה את זה. זו גישה שאני יכול להבין את ההיגיון שמאחוריה. הצלחנו להראות לו שכאן המדינה בחיים לא תעשה את זה אם הוא לא יתחיל קודם".

עוד 1,360 מילים
סגירה