מאיר פרוש בראיון ראשון אחרי התקיפה: "אני מפחד"

בלעדי שבוע אחרי שאלמוני ניסה לחתוך את זקנו של סגן השר לשעבר, למשטרה אין קצה חוט בחקירה ● "זה היה נורא. הוא לא אמר כלום, רק ניסה להגיע אליי", פרוש משחזר את הארוע בראיון לזמן ישראל ● וגם לו אין מושג מי עומד מאחורי התקיפה: "אין איזה סיפור במחלוקת שעומד על הפרק. אני באמת לא יודע למה התנפלו עליי ככה"

ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה משתתף בישיבה של הוועדה המסדרת בכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה משתתף בישיבה של הוועדה המסדרת בכנסת, 21 ביוני 2021

מי אמר שרק במגזר הערבי המשטרה מגלה אוזלת יד. לפני שבוע הותקף חבר הכנסת מאיר פרוש, סגן שר לשעבר, בידי אלמוני שניסה לחתוך את זקנו, ועד היום אין למשטרה קצה חוט.

פרוש עצמו מתנחם בזה שלא היו מספיק ימי עבודה מאז התקיפה הקשה. "היה באמצע יום כיפור ואחר כך שבת. ארבעה ימים חופשיים בסך הכול. נקווה שיתפסו אותו בהמשך".

פרוש לא דיבר עד היום על האירוע. בראיון ראשון לזמן ישראל הוא נשמע נסער במיוחד. "אני מפחד", הוא מודה, "עד עכשיו אני מפחד. זה לא היה דבר פשוט. מתנפלים עליך בבוקר עם מספריים. מה זה? בחליפה שלי יש עדיין חור מהמספריים האלה. הצלחתי להדוף את האיש והוא לא הגיע לזקן, אבל אם המספריים היו נכנסים לי לעין. מה אז?"

"זה לא היה דבר פשוט. מתנפלים עליך בבוקר עם מספריים. מה זה? בחליפה שלי יש עדיין חור מהמספריים האלה. הצלחתי להדוף את האיש והוא לא הגיע לזקן, אבל אם המספריים היו נכנסים לי לעין. מה אז?"

החליפה שלבש מאיר פרוש בעת שהותקף, והחור מהמספריים שאחז התוקף
החליפה שלבש מאיר פרוש בעת שהותקף, והחור מהמספריים שאחז התוקף

פרוש יצא מביתו ברחוב תורה מציון פינת שרי ישראל בירושלים ביום שני לשעבר, בשעות הבוקר. הוא עשה את דרכו לתפילת שחרית במרכז הרבנים, סמוך לביתו. צעיר אחד התקרב אליו על קורקינט חשמלי. "אתה מאיר פרוש?" הוא שאל. פרוש ענה בחיוב.

"באותו רגע האיש עזב את הקורקינט, הוציא מספרים מאיזה מקום ובא לחתוך לי את הזקן", מספר פרוש לזמן ישראל. "זה היה נורא. הוא לא אמר כלום, רק ניסה להגיע אליי. אני איש גדול והצלחתי להדוף אותו, אבל הוא לא נרתע ואפילו הצליח לתפוס לי את הזקן. מה שהפחיד אותו לדעתי היו הצרחות שלי. צרחתי בכל הכוח וראיתי שהוא מפחד. אז הוא עלה על הקורקינט וברח".

אתה יודע אם האיש היה חרדי?
"לא, איך אני יכול לדעת? הוא היה עם קסדה על הראש כל הזמן ולא הוריד אותה. נדמה לי שהיו גם סרטים כאלה על הקסדה שלו. אני חושש כל הזמן. תראה את התמונה עם החור על החליפה ותבין".

"הוא היה עם קסדה על הראש כל הזמן ולא הוריד אותה. נדמה לי שהיו גם סרטים כאלה על הקסדה שלו. אני חושש כל הזמן. תראה את התמונה עם החור על החליפה ותבין"

התקיפה של פרוש עוררה זעזוע רב. כל צמרת המדינה הגיבה. הנשיא יצחק הרצוג אמר כי מדובר ב"חצייה של קו אדום, ועלינו להתייחס לכך במלוא החומרה. אני סמוך ובטוח כי המשטרה תאתר את התוקפים ותשים את ידיה עליהם בהקדם".

יו"ר הכנסת מיקי לוי טלפן לפרוש. "הוא אמר לי שאם כך מתייחסים לחברי הכנסת, אז כולנו בצרות", מספר פרוש. לוי טלפן גם למפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב דורון תורג'מן. "הודיתי לו על הנחישות ועל הרצינות שבה המשטרה תופסת את האירוע החמור הזה", סיפר לוי, אבל לפי שעה אין תוצאות של ממש למוטיבציה שגילה לוי אצל רשויות החוק.

יו"ר הכנסת מיקי לוי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר הכנסת מיקי לוי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם בנימין נתניהו שוחח עם פרוש, כמו גם רבים מחברי הכנסת, בעיקר החרדים. בקודים של הרחוב החרדי, הניסיון לגזוז את זקנו של אדם הוא מעשה קשה במיוחד, שבא להשפיל את המותקף עד עפר.

בתחילת החודש הותקף הרב אברהם דוב ליטמנוביץ, מחשובי הרבנים של העדה החרדית, וזקנו נתלש. לפני התקיפה פורסמו ברחבי השכונות החרדיות פשקווילים נגד ליטמנוביץ, בעיקר אחרי שהכשיר את השימוש במכשור טכנולוגי לטיהור המים במקווה השכונתי, מה שניתפס כאיסור הלכתי חמור. התוקפים עדיין לא נתפסו.

עיתונאי חרדי בכיר העיר אתמול ש"אם התוקף היה מצליח לחתוך גם את הזקן של פרוש, הוא לא היה יוצא מהבית מרוב בושה – ואפילו לבית הכנסת ביום הכיפורים הוא לא היה הולך".

עיתונאי חרדי בכיר העיר אתמול ש"אם התוקף היה מצליח לחתוך גם את הזקן של פרוש, הוא לא היה יוצא מהבית מרוב בושה – ואפילו לבית הכנסת ביום הכיפורים הוא לא היה הולך"

פרוש הוא בן למשפחה עסקנית אמידה וותיקה, שמכינה את בניה לפעילות ציבורית מדור לדור. גם סבו משה פרוש וגם אביו מנחם פרוש, סגן השר לשעבר, חטפו מכות קשות, כל אחד בזמנו. בשנת 1958 הותקפו משה ומנחם בידי אנשים מנטורי קרתא שהתנגדו למדיניות שלהם באגודת ישראל ולשיתוף הפעולה עם הממשלה הציונית.

הרב מנחם פרוש ב-2009 (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)
הרב מנחם פרוש ב-2009 (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)

המאבקים העיקריים מתנהלים לאורך עשרות שנים בין משפחת פרוש ויריבתה הנצחית, חסידות גור. ב-1984 הסתכסך מנחם פרוש עם האדמו"ר מגור, הרב שמחה בונים אלתר, שדרש כי יפנה את כיסאו בכנסת לטובת איש חסידות גור. פרוש האב הטיל ספק בכשירותו של האדמו"ר בן ה-86 לקבל החלטות פוליטיות.

למחרת, באמצע תפילת שחרית במלון המרכז שבבעלותו, פרצו למקום כחמישים בחורים מישיבת שפת אמת, ישיבת הדגל של חסידות גור, השחיתו את בית הכנסת והיכו נמרצות את בני המשפחה ששהו במקום. מנחם פרוש אושפז בעקבות התקיפה במשך שבועיים בבית החולים שערי צדק.

מאיר פרוש עצמו עומד בראש קבוצה גדולה של חסידויות קטנות ובינוניות שמאוחדות תחת השם "שלומי אמונים". פרוש נחשב לאחד האנשים החזקים במגזר, חבר כנסת נצחי וסגן שר לשעבר, שגם מחזיק תחת ידיו את העיתון החשוב "המבשר". בעבר הוא ניסה להתמודד על ראשות עיריית ירושלים. בנו, ישראל פרוש, הוא ראש העיר אלעד. בני המשפחה מריצים מועמדים משלהם כמעט בכל עיר חרדית.

פרוש נחשב לאחד האנשים החזקים במגזר, חבר כנסת נצחי וסגן שר לשעבר, שגם מחזיק תחת ידיו את העיתון החשוב "המבשר". בעבר הוא ניסה להתמודד על ראשות העיר ירושלים

בעיני רבים פרוש נחשב איש כוחני, שבנה לעצמו יריבים רבים לאורך הקריירה. מדי פעם מפגינים מתחת לביתו של פרוש קבוצות חרדית שונות. היריבות הנוכחית הקשה ביותר היא עם ח"כ יעקב ליצמן, הפוליטיקאי הבכיר של חסידות גור. השניים מכהנים בסיעה אחת, מתנצחים על כל נושא ובקושי מדברים זה עם זה.

יעקב ליצמן ומאיר פרוש (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יעקב ליצמן ומאיר פרוש (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בראיון עמו טוען פרוש כי אינו יודע מי תקף אותו ביום שני שעבר וניסה לחתוך את זקנו. "אין היום מתח בציבור החרדי נגדי", הוא אומר לזמן ישראל. "אין עכשיו מריבות. אין מודעות נגדי ברחובות. אין איזה סיפור במחלוקת שעומד על הפרק. אני באמת לא יודע למה התנפלו עליי ככה".

"אין היום מתח בציבור החרדי נגדי. אין עכשיו מריבות. אין מודעות נגדי ברחובות. אין איזה סיפור במחלוקת שעומד על הפרק. אני באמת לא יודע למה התנפלו עליי ככה"

מה אמרת לכל מי שהתקשרו אליך עד היום?
"אמרתי להם ואני אומר גם לך: זו סכנה ממש. ולא רק לי".

עוד 917 מילים
סגירה