נפתלי בנט במהלך קמפיין הבחירות של ימינה, מרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

למרות מאמצים ניכרים לצ'פר את המתנחלים, הם לא יחזרו אל בנט

"יש שנאה תהומית למהלך של בנט ושום דבר לא יעזור", אומר יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני ● אלא שבנט וחבריו בימינה לא נואשו מאיבוד הקשר עם המצביעים ומנסים לרצות את המתנחלים הרבה יותר ממה שעשתה הממשלה הקודמת ● "בנט הוא ימינה מנתניהו, זה ברור לי", אומר אלחייני, "אבל אף אחד לא יחזור אליו" ● פרשנות

בתחילת השבוע הודיע השר לשירותי דת מתן כהנא על קריטריונים חדשים לבניית בתי כנסת, עם עדיפות לאלה שייבנו מעבר לקו הירוק. בהתנחלויות הבינו מהר מאד כי המסמך החדש מעניק להם יתרון גדול ושמחו עד הגג.

"השר כהנא שם אותנו על המפה", אמר אתמול (שלישי) לזמן ישראל יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני. "כהנא גילה הרבה אומץ. מהיום יתייחסו אלינו כמו אל כל יישוב במדינת ישראל. בתי כנסת יהיו במבנים חוקיים. היום יש לנו הרבה בתי כנסת בקרוואנים".

"השר כהנא שם אותנו על המפה. הוא גילה הרבה אומץ. מהיום יתייחסו אלינו כמו אל כל יישוב במדינה. בתי כנסת יהיו במבנים חוקיים. היום יש לנו הרבה בתי כנסת בקרוואנים"

ההחלטה של כהנא עוררה גם זעם רב בשמאל. חברי הכנסת מוסי רז ומיכל רוזין ממרצ, שותפים קואליציוניים של ימינה, מפלגתו של כהנא, תקפו בחריפות את המסמך. "כהנא מעדיף את בתי הכנסת בשטחים הכבושים", אמר רז. "זו החלטה שגויה של שר הדתות", אמרה רוזין. "ככה לא עושים שינוי ובטח שלא ריפוי".

סביר להניח כי התגובה של מרצ רק עוררה נחת רוח אצל ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת הפנים איילת שקד, כהנא והחברים האחרים בימינה. בשבועות האחרונים הם אכן מנסים להוכיח כי הממשלה הזו נוטה לימין "בעשר מעלות יותר" מממשלת נתניהו.

השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה התחיל עם ההחלטה לבנות מעל 2,000 יחידות דיור בהתנחלויות (את הבנייה המקבילה ביישובים הפלסטיניים מגלגלים בלשכת בנט לפתחו של שר הביטחון בני גנץ). בהמשך נפגש ראש הממשלה עם ראשי מועצת יש"ע בלשכתו, מיד אחרי שחזר מהביקור בארצות הברית בסוף אוגוסט.

בנט חזר בפגישה על המחויבות שלו לבנייה בהתנחלויות, למרות הלחץ האמריקאי. "אתם יודעים מאיפה אני בא ומה אני רוצה", הוא אמר להם.

ראשי מועצת יש"ע נפגשו גם עם השר כהנא וקיבלו ממנו דיווח מוקדם על ההעדפה המתוכננת בבניית בתי הכנסת. אחר כך גם באה המריבה על מפת העדיפות הלאומית שמעניקה יתרון משלה להתנחלויות, שבינתיים לא הוכרעה.

המטרה של בנט וחבריו ברורה: הם עדיין לא נואשו מאיבוד הקשר עם מצביעי ימינה, ומבקשים להפגין מולם זהות אינטרסים ולרצות את המתנחלים הרבה יותר ממה שעשתה הממשלה הקודמת.

המטרה של בנט וחבריו ברורה: הם עדיין לא נואשו מאיבוד הקשר עם מצביעי ימינה, ומבקשים להפגין מולם זהות אינטרסים ולרצות את המתנחלים הרבה יותר ממה שעשתה הממשלה הקודמת

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראשי מועצת יש"ע, 9 בספטמבר 2021
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם ראשי מועצת יש"ע, 9 בספטמבר 2021

בפגישה עם ראשי מועצת יש"ע ב-9 בספטמבר הבטיח בנט לקצר תהליכים ולהסיר חסמים על הבנייה בהתנחלויות. בנט דאג גם לפרסם תמונה שלו עם אורחיו הבכירים מיש"ע.

אבל זה לא יעזור. בעיני רבים מתומכי ימינה, הבנייה בהתנחלויות לא תחפה כנראה לעולם על הדרך שבה הקים בנט את הקואליציה שלו ועל שיתוף הפעולה עם החברים מרע"ם.

צריך רק לראות את התגובות שמגיעות מהשטח, ברשתות החברתיות ובטוקבקים, גם על ההחלטה הימנית והתקדימית של השר כהנא. הקללות והנאצות בתגובות באתר "סרוגים" בעקבות הידיעה שהייתה צריכה לשמח את המתנחלים בלתי נתפסות. הסגנון בדרך כלל גס ומסית, ולכן אין טעם לחזור על הדברים.

"יש שנאה תהומית למהלך של בנט ושום דבר לא יעזור", מודה גם אלחייני, שמכיר היטב את השטח. אלחייני עצמו הוא איש תקווה חדשה, השותפה הקואליציונית של ימינה ובנט.

יושב ראש מועצת יש"ע, דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יושב ראש מועצת יש"ע, דוד אלחייני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"קרוב ל-40 אחוזים ממצביעי ימינה הגיעו מההתנחלויות. אותם לא מעניין אם הוא ילך גם מאה מעלות ימינה", מוסיף אלחייני. "לעולם הם לא יסלחו לבנט ולשקד על זה שאין ממשלה ימנית ועל הקואליציה שהקים עם מרצ והערבים. זה השבר הגדול ואי אפשר לאחות אותו.

"קרוב ל-40 אחוזים ממצביעי ימינה הגיעו מההתנחלויות. אותם לא מעניין אם הוא ילך גם מאה מעלות ימינה. לעולם הם לא יסלחו לבנט ולשקד על זה שאין ממשלה ימנית ועל הקואליציה שהקים עם מרצ והערבים"

"בנט הוא ימינה מנתניהו, זה ברור לי, אבל אף אחד לא יחזור אליו, בטח שלא אצל בסיס המצביעים הקשה, בחבל בנימין למשל".

את ההתנגדות לבנט מטפחים באדיקות גם אנשי הציונות הדתית, שעתידים לקלוט את הקולות שנופלים מימינה. בערב יום כיפור צייץ יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ: "אני צריך להוסיף בווידוי ביום כיפור: 'על חטא שחטאתי בלהאמין לבנט וללכת איתו לא מעט שנים'".

אמש (שלישי) שאלתי את  סמוטריץ אם הוא מברך, כמו אלחייני, את השר כהנא על הקריטריונים החדשים שמעניקים עדיפות להתנחלויות בבניית בתי כנסת. תשובה לא קיבלתי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
90%+ מהאוכלוסיה לא כותבת טוקבקים פוליטיים, או בטוויטר מי שכן כותב טוקבקים הם אלה שלוקחים ללב, עודף יצוג לשוליים הפוליטיים בשני הצדדים. לי הטוקבקים, נרצח כאן ח’כ כל יום מי שקורא טוקבקים... המשך קריאה

90%+ מהאוכלוסיה לא כותבת טוקבקים פוליטיים, או בטוויטר
מי שכן כותב טוקבקים הם אלה שלוקחים ללב, עודף יצוג לשוליים הפוליטיים בשני הצדדים. לי הטוקבקים, נרצח כאן ח'כ כל יום

מי שקורא טוקבקים כדי להבין מגמות פוליטיות, יגמור עם מפלגה אינדונזית עם 40 מנדטים. עם 2 מיליון העוקבים האינדונזים של סניף הליכוד בג'קרטה

עוד 618 מילים ו-1 תגובות
סגירה