הכסף הקטארי והמתיחות ברצועה

פלסטינים בעזה מקבלים תמיכה כספית מקטאר, יוני 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
Abed Rahim Khatib/Flash90
פלסטינים בעזה מקבלים תמיכה כספית מקטאר, יוני 2019

הרש"פ נסוגה מההסכם שלה עם קטאר בעניין הכנסת הכסף הקטארי לרצועה ופגעה במאמצי מצרים להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס. הדרג המדיני בישראל שוקל ברצינות לאשר שוב הכנסת מזומנים לחמאס ברצועה, מדובר בתהליך מסוכן שיחזק את הכוח הצבאי של ארגון הטרור.

חבר הכנסת רם בן ברק, ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ובכיר לשעבר במוסד, אמר לפני כשבועיים בערוץ 12 כי הסיבה העיקרית למתיחות ולהסלמה בגבול רצועת עזה הינה המחלוקת על הכנסת הכסף של המענק הקטארי לרצועה.

ח"כ רם בן ברק, ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ובכיר לשעבר במוסד, אמר לפני כשבועיים כי הסיבה העיקרית למתיחות ולהסלמה בגבול רצועת עזה הינה המחלוקת על הכנסת המענק הקטארי לרצועה

גורמים בחמאס מאשרים את הדברים, יחיא סינוואר מתעקש כי הכסף יוכנס במזומן כפי שהיה עד למבצע "שומר החומות".

מדובר בסכום של 30 מיליון דולר לחודש: 10 מיליון דולר עבור רכישת דלק לתחנת הכוח לייצור חשמל,עוד 10 מיליון דולר עבור תשלום חודשי ל-100 אלף משפחות נזקקות ו-10 מיליון דולר נוספים לתשלום עבור משכורות לפקידי חמאס.

לאחר המלחמה האחרונה ברצועת עזה החליט הדרג המדיני בישראל להפסיק את העברת הכסף הקטארי במזומן לרצועת עזה בעקבות מידע מודיעיני מוצק כי ארגון חמאס השתלט על הכסף והשתמש בחלק ממנו להתעצמות הצבאית שלו: בניית מערך המנהרות ("המטרו") וייצור רקטות.

הודעה על כך הועברה לחמאס, לקטאר ולכל הגורמים הבינלאומיים המטפלים במצב ההומניטרי ברצועת עזה. בעקבות החלטת ישראל החלו דיונים ומגעים בין הגורמים השונים למצוא מנגנונים אחרים להעברת הכסף, באמצעות הרש"פ, למרות התנגדותו של ארגון חמאס.

בחודש שעבר הגיעו קטאר והאו"ם להסכמה על מנגנון לחלוקת סכום חודשי של 10 מיליון דולר למשפחות הנזקקות ברצועת עזה. על פי הודעת האו"ם הוחל כבר בחלוקת הכסף למשפחות הנזקקות.

בחודש שעבר הגיעו קטאר והאו"ם להסכמה על מנגנון לחלוקת סכום חודשי של 10 מיליון דולר למשפחות הנזקקות ברצועת עזה. על פי הודעת האו"ם הוחל כבר בחלוקת הכסף למשפחות הנזקקות

מאוחר יותר הגיעה גם הרש"פ להסכמה עם קטאר על אופן העברת 10 מיליון דולר נוספים עבור המשכורות לפקידי חמאס שהינם פקידי ממשלה ונמצאים ברשימת מקבלי השכר של הרש"פ.

לפני כשבועיים הגיע השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי לרצועת עזה כדי לעשות את ההכנות האחרונות להעברת הכספים, אולם אז הוא קיבל הודעה מפתיעה מהרש"פ כי היא חוזרת בה מההסכמות עם קטאר לגבי העברת הכסף הקטארי לפקידי חמאס ברצועה, למרות שהכסף כבר הועבר מקטאר לרש"פ.

גורמים ברש"פ הסבירו כי הרש"פ חוששת כי יוגשו נגדה תביעות על סיוע לארגוני טרור ולכן חזרה בה מההסכמות.

ההחלטה של הרש"פ הינה מכה קשה למצרים וליוזמה שלה להשיג הסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, יוזמה שמקובלת על ישראל וממשל ביידן, ושהכסף הקטארי מהווה בה נדבך חשוב.

נראה כי המזל משחק לארגון חמאס והאחריות נופלת כעת על הרש"פ, אשר הודיעה לשליח הקטארי כי היא עדיין בוחנת דרכים נוספות לפתור את הבעיה.

אולם גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי חמאס עושה הכל כדי לחזור לשיטה הקודמת של העברת הכסף הקטארי במזומנים לרצועת עזה כדי שיוכל לשים את ידו על הכסף.

לדבריהם, בעקבות הקשיים החדשים ובגלל המגמה הישראלית לנסות ולהשיג רגיעה חדשה בגבול הרצועה בהקדם האפשרי, בוחן הדרג המדיני מחדש את האופציה לחזור בכל זאת לשיטה הקודמת שהייתה נהוגה לפני מבצע "שומר החומות" ולהסכים להעברת הכסף במזומנים.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לפני כמה שבועות כי "מזוודות הדולרים לעזה צריכות לעבור מן העולם" והנה שוב הרעיון מתגלגל לפתחו.

מדובר בהתפתחות מסוכנת לביטחונה של ישראל. בעוד חמאס ממשיך בהתעצמות הצבאית שלו לקראת סבב לחימה חדש מול ישראל, הוא משווע למזומנים והסכמה ישראלית להעביר במזומן את הכסף למשכורות פקידי חמאס משרתת בדיוק את צרכיו.

בעוד חמאס ממשיך בהתעצמות הצבאית שלו לקראת סבב לחימה חדש מול ישראל, הוא משווע למזומנים והסכמה ישראלית להעביר במזומן את הכסף למשכורות פקידי חמאס משרתת בדיוק את צרכיו

נראה שאין הבדל משמעותי בין ממשלת בנט לבין ממשלת נתניהו. שתי הממשלות פועלות בשיטת "קניית שקט תמורת כסף מזומן", שיטה שהמציא חמאס ואושרה על ידי ראש הממשלה נתניהו, שדומה לשיטות של המאפיה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 599 מילים
סגירה