משליכים אותם לעת זקנה

קשישים עניים, אילוסטרציה (צילום: kasto80 / iStock)
kasto80 / iStock
קשישים עניים, אילוסטרציה

והיום, כמו בכל שנה, נניד ראשנו מצד לצד, נצקצק בלשוננו ונאמר שכך אי אפשר להמשיך. שחייבים לשנות. שהרי מדובר בהורים שלנו. בסבא ובסבתא. ולא יעלה על הדעת שלא נתקומם ולא נביא לשינוי במצב.

אבל נדמה לי שמאז התכנסה ממשלת ישראל הקודמת לפני כשלוש שנים לערך והחליטה, לאחר ישיבה ממושכת ודיונים נוקבים, להעלות את קיצבת הזקנה בשישה שקלים – לא ידענו בושה מהי.

רישמית קיצבת הזקנה של הביטוח הלאומי עומדת על 1558 שקלים. יש לזה תוספת ותק, והגענו ל-2100. לעתים אפשר למצוא עוד סעיף מסייע ובעזרתו נגיע ל-2300 שקלים.

נדמה לי שמאז התכנסה הממשלה הקודמת לפני כ-3 שנים לערך והחליטה, לאחר ישיבה ממושכת ודיונים נוקבים, להעלות את קיצבת הזקנה ב-6 שקלים – לא ידענו בושה מהי

אחד מכל חמישה קשישים נמצא מתחת לקו העוני. כך זה היה בשנה שעברה ושנה לפני כן וכן הלאה. פעם אחת בשנים האלה נרשם שאחד מכל ארבעה קשישים הוא עני.

מדובר ביותר ממאתיים אלף איש, שכדי להתקיים צריכים להשפיל עצמם יום יום. לעמוד בתור לקבלת אישור שהם באמת עניים. להשיג אישור בכתב של מחלקות הרווחה לפיו מגיע לפלוני אלמוני מנת מזון מאחת העמותות.

וכך צריך הקשיש שעבד ואין לו פנסיה להגיע ולהסתכל לפקיד זר בעיניים ולומר "אני צריך אוכל". והפקיד יסתכל ויאמר: מה עם הילדים, הם לא עוזרים? והקשיש ישפיל עיניו ויאמר "אני לא מספר להם". והפקיד יקשה: "ומצבם הכלכלי טוב? אז למה אתה לא פונה אליהם".

נכון הממשלה הזו קיבלה החלטה להעלות את השלמת ההכנסה לאלה שאינם מקבלים פנסיה. השלמת ההכנסה עומדת על 3237 ליחיד ו-5117 לזוג. אבל אתם כבר יכולים לתאר לעצמכם את הוויה דולורוזה שהם צריכים לעבור אצל פקידי הביטוח הלאומי כדי לקבל את האישור. שהרי בחישוב נכלל גם מצבם הסוציואקונומי של בני המשפחה הילדים.

מדובר ביותר ממאתיים אלף איש, שכדי להתקיים צריכים להשפיל עצמם יום יום. לעמוד בתור לקבלת אישור שהם באמת עניים. להשיג אישור בכתב של מחלקות הרווחה לפיו מגיע לפלוני אלמוני מנת מזון מאחת העמותות

הממשלה הזו גם החליטה, שאם קשיש מעל גיל 67 יצא לעבודה, קיצבת הזקנה לא תקוצץ אם ירויח 7700.

למה אדם שעבד כל חייו, אבל אין לו פנסיה מסיבות אלה או אחרות (עלה מברית המועצות לשעבר ולא הצליח לצבור מספיק שנות עבודה לדוגמה), למה שלא יקבל קיצבה שתאפשר לו לחיות בכבוד?

בעבר הרחוק המצב היה שונה. עד שנתניהו התמנה לשר אוצר, גובה הקיצבה היה מוצמד לשכר הממוצע במשק. כשנתניהו נכנס לאוצר בשעה של משבר כלככלי עמוק, הוחלט להצמיד את הקיצבה למדד וזו היא אם כל חטאת.

הקיצבה קפאה על מקומה, בעוד ששכר חברי הכנסת והשרים המשיך לעלות. כיום עומד שכרם של חברי הכנסת על כ-45 אלף שקלים.

והקיצבה?

ארגון "לתת" מפרסם בערב יום הקשיש כי עלות סל מזון בסיסי על פי הגדרת משרד הבריאות היא 1074 שקלים. אם הקיצבה הבסיסית היא 1558 שקלים, הרי כמעט שני שליש מהקיצבה מיועדת למימון סל מזון בסיסי. ומה עם תרופות? מה עם שכר דירה אם צריך? הסיוע לשכר דירה לחסרי דיור מגוחך ועלוב.

קיצבת זקנה לזוג היא 2342 שקלים. קו העוני מוגדר היום כ-50 אחוזים מההכנסה הפנויה החציונית למשפחה. נציין את העובדה שאין בשיטה הזו כדי לשקף נאמנה מצבו של אדם (אם יש או אין בבעלותו דירות בארץ או בחו"ל, אם יש או אין בבעלותו כלי רכב וכו').

מנתוני 'לתת' בערב יום הקשיש: עלות סל מזון בסיסי לפי משרד הבריאות היא 1074 שקלים. אם הקיצבה הבסיסית היא 1558 שקלים, הרי כמעט שני שליש ממנה מיועד לסל מזון בסיסי. ומה עם תרופות? מה עם שכ"ד אם צריך?

בעבר הציע מי שהיה מנכ"ל הביטוח הלאומי ד"ר יגאל בן שלום למדוד את ממדי העוני על פי סל מצרכים ושירותים. ההצעה לא יושמה.

אז הערב, כששוב נראה בפינת הרחוב את הקשיש אוסף בקבוקים ריקים ממכולת המיחזור, או כששכנה ממול תגלה לנו שכבר חצי שנה לא פגשה את נכדיה כי אין לה כסף לקנות להם מתנה ליום ההולדת, נפנים שזה בגללנו. רק בגללנו. לא לחצנו מספיק על הממשלות ועל הכנסת לאמץ סדרי עדיפויות ראויים.

הסתכלו עליהם, על האזרחים הותיקים שלנו. הם אתם בעוד כמה שנים.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 611 מילים ו-1 תגובות
סגירה