בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
Abir Sultan/Pool Photo via AP

פרשנות הנתון הכלכלי הדרמטי שנתניהו מסתיר מבוחריו

כשנתניהו נכנס בפעם השנייה לבלפור לפני כעשור, עמדו החובות של משקי הבית על 289 מיליארד שקל ● מאז זינק החוב הזה ב-93% ל-558 מיליארד שקל ● בפעם הבאה שראש הממשלה יזכיר שמדיניותו הכלכלית היא זו שהביאה להתמודדות המשק במשבר הסאב פריים - כדאי לזכור שהמחיר היה הר החובות של האזרחים ולא מדיניות כלכלית

שוב ושוב מתגאה ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שבזכות המדיניות שלו ניצלה כלכלת ישראל בזמן שכל העולם דימם אחרי משבר הסאב פריים ב-2008. השבוע אף הגדיל לעשות ופרסם בפייסבוק שלו עשרה נתונים שמוכיחים את טענתו זו.

גם הפעם משתמש נתניהו במניפולציה כדי להציג לציבור בוחריו כלכלה משגשגת, והשמיט נתון אחד קריטי מבוחריו: חובות משקי הבית. הצגת ההישגים הכלכליים של ישראל מבלי לציין את החובות האלו, שקול להצגת גוף של שרירן, מבלי לציין שכל השרירים שלו מבוססים על צריכת סטרואידים מסוכנים.

כלכלה חזקה. ישראל חזקה. ישראל חזקה יותר עם נתניהו ????????

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שלישי, 30 ביולי 2019

ישראל היא לא פלא כלכלי כפי שנתניהו רוצה שנחשוב. הסיבה שהצלחנו להיחלץ ממשבר הסאב פריים ב-2008 לא נבעה מיכולת ייצור יוצאת דופן של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. גם אחרי גידול של 41% בתוצר לנפש בתקופתו של נתניהו, בישראל הנתון הזה עדיין נמוך ב-13.9% מהממוצע במדינות המפותחות בעולם, אף שחלקן עדיין מדממות כלכלית כתוצאה מאותו משבר.

התרומה של הריבית הנמוכה

אז איך בכל זאת התרחש הפלא? ובכן, בזכות מדיניות הריבית הנמוכה שהנהיג בנק ישראל לאחר פרוץ המשבר ב-2008.

עד תחילת שלטונו של נתניהו, המשק הישראלי היה בנוי על תעשייה יצרנית חזקה ובריאה, אך הוא שינה כיוון בעקבות משבר הסאב פריים.

בחסות מדיניות הריבית הנמוכה נהרו המוני עם ישראל לבנקים כדי לקחת הלוואות זולות. תחילה נווטו כספי ההלוואות לרכישת דירות, ובהמשך לצריכה חסרת מעצורים. הכסף זרם למשק דרך האשראי הרב שנלקח, והמדינה מצידה נהנתה מהכנסות נאות ממסים והתגאתה בשיעורי אבטלה נמוכים.

כך קרה שבתקופתו של נתניהו המשך הצמיחה של המשק הפך להיות תלוי בהלוואות משקי הבית, ואלה, אינם מייצרים דבר.

חטיבת המחקר של בנק ישראל הודתה בדוח שפרסמה ב-2015, כי הכלכלה הישראלית ניצלה ממיתון במשק בזכות ניפוח מלאכותי של בועת הנדל"ן והמשכנתאות, ולא בשל איזו מדיניות כלכלית מבריקה של נתניהו.

"התנופה שנוצרה בענף [הבנייה] על רקע המשבר העולמי יוצא הדופן בקרב המדינות המתפתחות", מוסבר בדוח, "תרמה לכך שהתוצר צמח כנגד השפל במחזור העסקים העולמי והאטת היצוא".

היקף החובות לדיור שעם ישראל לקח על עצמו שילש את עצמו בתקופת נתניהו והגיע לסכום של 362 מיליארד שקל. כך נוצר בציבור הישראלי גם "אפקט העושר", כך שכאשר מחיר הנכסים עלה, האנשים הרגישו שהם עשירים יותר, ופתחו את הכיס לחגיגת בזבוזים והלוואות צרכניות.

נתניהו ראה את הטירוף ושתק. די לקרוא את הדוח של בנק ישראל מסוף 2017 כדי להבין למה:

אם מחירי הדירות ירדו במהירות ובחדות, משקי הבית עלולים לצמצם את הצריכה השוטפת, והקבלנים עלולים לעמוד בפני פשיטת רגל ולאבד את היכולת לשרת את החוב הקיים. הדבר עשוי להשפיע על הפעילות הכלכלית בכללותה.

ירידה במחירי הדיור גם יוצרת אפקט עושר שלילי (אנשים שרואים את מחיר הנכס שלהם יורד, מרגישים עשירים פחות, ולכן גם חוששים לצרוך או לקחת הלוואות; ע"ה) ומשפיעה על שווי הבטוחות, ודבר זה מצידו משפיע ישירות על רכיב הצריכה ועל המאזנים של המוסדות הפיננסיים.

השפעה זו מתעצמת כאשר רמת המינוף של משקי הבית גבוהה ונוצר צפי שתחול ירידה בביטחון התעסוקתי הצרכני. ירידה במחירי הדיור משפיעה גם על המאזן של משקי הבית ומקשיחה את היצע  האשראי במשק, ולכן יש לה השלכות מקרו-יציבותיו.

מאוחר יותר הצטרף גם שוק כלי הרכב לחגיגת החובות שהציבור הישראלי לקח על עצמו. לפי נתוני משרד הרישוי שפורסמו ב-2017 בדה-מרקר נמצא כי על 726 אלף כלי רכב רשום שעבוד בנקאי וכי 52% מסך כלי הרכב שעלו על הכבישים ב-2016 – נרכשו בהלוואות בנקאיות.

 בכל עשר שנות שלטונו מעולם לא פעל כדי ליישם חינוך פיננסי בישראל, לא יצא נגד פרסומות שקוראות לנו לקחת הלוואות וגם לא יצא בקריאה נרגשת לציבור לצמצם את היקף החובות שהוא לוקח על עצמו

האשראי לרכישת רכב שניתן לציבור – לעתים ב-100% מימון – עמד על 12.3 מיליארד שקל ב-2019 לפי בנק ישראל. בפועל, המספר גבוה בהרבה, שכן הנתון שפרסם בנק ישראל לא כולל הלוואות לכלי רכב שלא שועבדו.

גם כאן נתניהו ראה את עם ישראל מאבד עצמו לדעת תחת חובות עתק – ושתק. הייתה לו כנראה סיבה טובה. בסוף 2017 טען שר התחבורה שלו דאז, ישראל כ"ץ, כי "מיסוי הרכב אחראי למחצית מהצמיחה במשק" . גם אם הגזים והמספר נמוך יותר – הרי שמדובר בנתונים מבהילים.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: Gali Tibbon/Pool Photo via AP)

תוסיפו לכך את הבזבוזים, ותגלו שכאשר נתניהו נכנס בפעם השנייה לבלפור לפני כעשור, עמדו החובות של משקי הבית על 289 מיליארד שקל.

מאז זינק החוב הזה לסכום דמיוני של 558 מיליארד שקל. הר החובות של האזרחים, שאחראי לחילוץ ישראל מהמשבר הכלכלי, עלה בלא פחות מ-93%. לעומת זאת, ההכנסה הפנויה גדלה באותן שנים עד 2017 רק בחצי.

בנק ישראל הזהיר מהמצב המשק, ובדוח היציבות שפרסם ב-2017, כתב:

המינוף של משקי הבית ממשיך ליצור את אחת החשיפות לסיכון…. המשבר הפיננסי האחרון הראה, למשל, כי החבות הגבוהה של משקי-הבית יצרה פגיעּות במערכת הפיננסית ותרמה רבות להתארכות של תקופת השפל.

הראשונים להיפגע מתחילתו של משבר עתידי יהיו, איך לא, האוכלוסייה הענייה, שחלקה הגדול מצביע לנתניהו.

"הרעה במצבו הכלכלי של המשק  עלולה לפגוע במידה בלתי פרופורציונלית במשקי הבית העניים", התריע לביב שאמי בנייר עמדה שפרסם מטעם מכון טאוב. "לכן, מינוף היתר של משקי הבית בעשירונים התחתונים, עלול להוביל לפגיעּות פיננסית ולהרעה במצבם הכלכלי הרעוע ממילא".

אין ספק שנתניהו מכיר בסכנה הטמונה בעליית היקף החובות של משקי הבית. עם זאת, בכל עשר שנות שלטונו מעולם לא פעל ברצינות כדי ליישם חינוך פיננסי בישראל. הוא לא יצא נגד פרסומות איומות שקוראות לנו לקחת הלוואות ללא סיבה מוצדקת. גם לא ראינו אותו יוצא בקריאה נרגשת לציבור לצמצם את היקף החובות שהוא לוקח על עצמו.

נתניהו הרבה בנאומיו דווקא ללבות את חגיגות הבזבוזים של עם ישראל והציג זאת כהישג גדול של ממשלתו. ואם לא די בכך, הרי שהנתון הכאוב של חובות משקי הבית כנראה יצא לנבצרות בנאומיו.

אין דרך יפה יותר מלהגיד זאת: נתניהו הקריב את עתידם הכלכלי של דור שלם של ישראלים, לטובת הצגת נתוני כלכלה חזקים, שמבוססים על בלוף כלכלי. והוא עלול להתפוצץ לכולנו בפרצוף במשבר הבא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
12
אתה צודק בהכול, רק אני לא מבין איך אתה מאשים את נתניהו במצב הזה ? האם נתניהו שולט בבנק ישראל ? נתניהו כישלון ולא ניסה להאיר את העם לבעיה של חובות. אבל מי מספק לעם את הריבית הנמוכה הזאת ... המשך קריאה

אתה צודק בהכול, רק אני לא מבין איך אתה מאשים את נתניהו במצב הזה ? האם נתניהו שולט בבנק ישראל ?
נתניהו כישלון ולא ניסה להאיר את העם לבעיה של חובות.
אבל מי מספק לעם את הריבית הנמוכה הזאת ? מי שולט בריביות ומוריד אותן ל 0.1% למה הריביות לא נקבעות בצורה טבעית עלידי השוק החופשי ?
בשוק חופשי הריביות האלו צריכות להיות בין 8-12% לפי הסתכלות היסטורית.
בסביבה שבא הריביות נורמליות לא היו נוצרים כאלו הלוואות כי כל אדם גם אם הוא לא כלכלן כשרואה שהריבית על ההלוואה שהוא רוצה כל כך גבוהה לא לוקח אותה.

כתבה מגמתית אם תסריט הבלהות שמוצג לא קרה במשך 13 שנה אז הוא לא יקרה ואם הוא יקרה הוא יקרה עם כל מנהיג שיהיה בשלטון כי התסריט הדמיוני אין ולא יכולה להיות עליו שליטה של אדם זה או א... המשך קריאה

כתבה מגמתית אם תסריט הבלהות שמוצג לא קרה במשך 13 שנה אז הוא לא יקרה ואם הוא יקרה הוא יקרה עם כל מנהיג שיהיה בשלטון כי התסריט הדמיוני אין ולא יכולה להיות עליו שליטה של אדם זה או אחר לכן תן לנו לחיות בשקט באמא שלך אל תציק למוחנו הקט אין צורך להחליף שלטון

כתבה בולשיט ! אנשים טסים לחול פי כמה ממה שהיו טסים לפני 10 שנים ,נכנסו טיסות זולות . אנשים קונים 2 מכוניות בממוצע במשפחה עם כל זאת שרוכשים דירות במליונים . בתי קפה מפוצצים . כל ארוע :... המשך קריאה

כתבה בולשיט !
אנשים טסים לחול פי כמה ממה שהיו טסים לפני 10 שנים ,נכנסו טיסות זולות .
אנשים קונים 2 מכוניות בממוצע במשפחה עם כל זאת שרוכשים דירות במליונים .
בתי קפה מפוצצים .
כל ארוע :חתונה בר/ת מצווה היום גם עלייה לכיתה א' מוציאים עשרות ומאות אלפי שקלים .
יש כל טוב בכל סופר ואנשים ממלאים את העגלות כאילו אין מחר .
זאת נקראת צמיחה !!!
עכשיו להאשים ראש ממשלה שהוא אחראי לאנשים לא אחראיים ????
כתבה של שמאלנים ,במקרה הטוב אתם טיפשים .
שוק של היצע וביקוש !
אגב השכר המינימום על באיזה 2000 שח יותר
וגם פתאום יש משכורת לחיילים מה שלא היה אף פעם ויש עוד !
בקיצור כתבה של אגורה , הרי אם אף אחד לא היה קונה ,הכתבה היתה על התוכן הזה : למה יש היצע גדול וביקוש קטן ולמה המדינה לא מעודדת קנייה .
ראש הממשלה לא צריך להתערב לאזרח במדינה דמוקרטית !!!

אבל שכחתם לציין שכמות הכסף של האנשים גדלה. ברור שאנשים ילוו יותר עם יש להם יותר כסף. גם שכחתם לציין שבכל העולם אנשים מלווים יותר והעלייה בכל העולם גבוהה הרבה יותר.בהשוואה עולמית בישראל ... המשך קריאה

אבל שכחתם לציין שכמות הכסף של האנשים גדלה.
ברור שאנשים ילוו יותר עם יש להם יותר כסף.
גם שכחתם לציין שבכל העולם אנשים מלווים יותר והעלייה בכל העולם גבוהה הרבה יותר.בהשוואה עולמית בישראל העלייה היתה מתונה יותר

זה ברור שאנשים ילוו יותר שהכסף יותר זול.

הרי למטרה הזו בדיוק הצניחו בישראל את סטנלי פישר. הפכנ כאן למעבדת ניסוי לשיטת הצורר היהודי מילטון פרידמן אחרי שבכל המעבדות האחרות בדרום אמריקה המיתו אסונות כלכליים. גם שם כתבו השופרות מט... המשך קריאה

הרי למטרה הזו בדיוק הצניחו בישראל את סטנלי פישר. הפכנ כאן למעבדת ניסוי לשיטת הצורר היהודי מילטון פרידמן אחרי שבכל המעבדות האחרות בדרום אמריקה המיתו אסונות כלכליים. גם שם כתבו השופרות מטעם הממסד שמתרחש פלא כלכלי עד שהגיעה הקריסה

ב2008 חוקק חוק לעולים חדשים שכל הכנסה פטורה ממס למי שעולה לישראל ורוכש דירה.. לכן החלה נהירה ועליות מחירים דרסתיות במחירי הדיור כאשר בכל העולם היתה קריסה של מחירי הדיור בנוסף לריבית הנמ... המשך קריאה

ב2008 חוקק חוק לעולים חדשים שכל הכנסה פטורה ממס למי שעולה לישראל ורוכש דירה.. לכן החלה נהירה ועליות מחירים דרסתיות במחירי הדיור כאשר בכל העולם היתה קריסה של מחירי הדיור בנוסף לריבית הנמוכה ואין אינפלציה. המפסידים העיקריים הם המעמד הלא מחובר ולא מקושר שלא נהנה מההטבות שהרעיפה המדינה

עוד 869 מילים ו-12 תגובות
סגירה