ווילו צימרמן, גיבורת־העל היהודייה של DC (צילום: DC Comics)
DC Comics

זה ציפור? זה מטוס? לא, זאת ווילו צימרמן

מאז 1977 לא היה ל־DC קומיקס גיבור־על יהודי אמיתי ● וויסל, נערה אקטיביסטית, שכנה של באטמן ובעלת יכולת לדבר עם כלבים - לא מתביישת לשים את יהדותה במרכז ● "סופרמן, באטמן וספיידרמן - כולם נוצרו בידי יוצרים יהודים, אבל וויסל היא הגיבורה הראשונה מזה עשרות שנים שנוצרה כיהודייה"

מסתבר כי בעיר הולדתו של באטמן, גות'אם סיטי, קיימת שכונה יהודית לכל דבר, שבבית הכנסת שלה מתפללת לפחות גיבורת־על אחת.

ווילו צימרמן, הידועה בכינוי "וויסל", היא גיבורת־העל היהודייה המוצהרת הראשונה של חברת הקומיקס DC. צימרמן היא אקטיביסטית בת 16 המפתחת יכולת לדבר עם כלבים ושואבת השראה מההלכה היהודית.

מדובר ברומן גרפי חדש המיועד לבני נוער בשם – "וויסל: גיבורת־העל החדשה של גות'אם סיטי".

"יש היסטוריה ארוכה ומרתקת של יוצרים יהודים בתחום הקומיקס", סיפרה אמילי לוקהארט, מחברת הרומן והיוצרת של הדמות וויסל. "סופרמן, באטמן וספיידרמן – כולם נוצרו בידי יוצרים יהודים.

"חוקרים מצאו בהם סימנים שונים המעידים על כך. אולם גם אם היו בעבר גיבורי־על יהודים, וויסל היא הגיבורה הראשונה מאז 1977 שנוצרה כיהודייה".

"סופרמן, באטמן וספיידרמן – כולם נוצרו בידי יוצרים יהודים. חוקרים מצאו בהם סימנים שונים המעידים על כך. אולם גם אם היו בעבר גיבורי־על יהודים, וויסל היא הגיבורה הראשונה מאז 1977 שנוצרה כיהודייה"

יוצא דופן אחד היה שרף (Seraph), גיבור־על ישראלי שסייע לסופרמן בחוברת "Super Friends #7″ אבל נעלם לאחר מכן לחלוטין.

שורשי גיבורי־העל הם בפירוש יהודיים.

ווילו צימרמן מבקרת בבית כנסת (צילום: DC Comics)
ווילו צימרמן מבקרת בבית כנסת (צילום: DC Comics)

ג'ו שוסטר וג'רי סיגל, בני מהגרים, היו הראשונים לחנוך ב־1938 את סוגת סיפורי הקומיקס על גיבורי־על, עם הצגתו של סופרמן בחוברת" Action Comics #1" . סופרמן היה סוג חדש של גיבור, המגן האצילי והכול־יכול של האידאלים האמריקאים, שזהותו החשאית ומוצאו המסתורי הפכו אותו ליוצא דופן, חריג.

גם אם מוצאו לאו דווקא יהודי, אין ספק שהחוויה היהודית של יוצריו גיבשה את דמותו. סופרמן הפך לרב מכר בלתי צפוי ולמבשרה של סוגה חדשה. השוק הוצף בגיבורי־על חדשים. רוב רובם של חלוצי ספרי הקומיקס – כותבים, מאיירים ומוציאים לאור – היו יהודים, לרבות סטן לי וג'ק קירבי.

סופרמן הפך לרב מכר בלתי צפוי ולמבשרה של סוגה חדשה. השוק הוצף בגיבורי־על חדשים. רוב רובם של חלוצי ספרי הקומיקס – כותבים, מאיירים ומוציאים לאור – היו יהודים, לרבות סטן לי וג'ק קירבי

אך הדמויות שיצרו היו גנריות, "כלל אמריקאיות", ללא השתייכות דתית או אתנית. אף שקפטן אמריקה הורשה לחבוט בהיטלר על כריכת הגיליון הראשון שבו כיכב, נדרשו עשרות שנים עד שגיבורי־העל יקבלו זהות יהודית.

קלרק קנט / סופרמן (צילום: DC Comics)
קלרק קנט / סופרמן (צילום: DC Comics)

היו יוצאים מהכלל במשך השנים, למשל, ניצול השואה והאנטי־גיבור מגנטו מה־"X-Men" של חברת מארוול. גם האנטי־גיבורה הפופולרית של חברת DC הארלי קווין מפזרת משפטים ביידיש ברחובות ברוקלין.

בסדרות המצוירות הראשונות בשנות ה־90 של המאה הקודמת דמותה דובבה בידי השחקנית היהודייה ארלין סורקין. (מרגוט רובי, שמגלמת בימנו את הארלי קווין, נעדרת אותם סממנים יהודיים).

אולם מה שמייחד את וויסל היא שליהדות יש תפקיד מרכזי בסיפור החיים שלה. ווילו צימרמן, מתנדבת בבית מחסה לבעלי־חיים, חיה עם אמה היחידנית – מרצה ללימודים יהודיים – בשכונת דאון ריבר בגות'אם סיטי, הדומה לאזור הלואר איסט סייד בניו יורק.

מה שמייחד את וויסל היא שליהדות יש תפקיד מרכזי בסיפור החיים שלה. ווילו צימרמן, מתנדבת בבית מחסה לבעלי־חיים, חיה עם אמה היחידנית – מרצה ללימודים יהודיים

אישה מחופשת לדמות הראלי קווין, במהלך אירוע קומיק קון בניו יורק, 4 באוקטובר 2021 (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)
אישה מחופשת לדמות הארלי קווין, קומיק קון בניו יורק, 4 באוקטובר 2021 (צילום: Charles Sykes/Invision/AP)

לשכונה היסטוריה יהודית ענפה, מה שהופך את היהדות לחלק בלתי נפרד מהעיר. זאת יותר משמונה עשורים אחרי שבוב קיין וביל פינגר, שני יהודים מברונקס, יצרו לראשונה את דמות "האביר האפל".

המסגרת הושפעה מהרקע בו גדלה לוקהארט, שנהגה לבקר בלואר איסט סייד בילדותה יחד עם אביה, המחזאי לן ג'נקין, שהיה גם הכותב של סדרת הטלוויזיה "הענק הירוק" בשנות ה־70.

המסגרת הושפעה מהרקע בו גדלה לוקהארט, שנהגה לבקר בלואר איסט סייד יחד עם אביה, המחזאי לן ג'נקין, שהיה גם הכותב של סדרת הטלוויזיה "הענק הירוק" בשנות ה־70

"תמיד הרגשתי שהמורשת של משפחת אבי וההיסטוריה של העיר ניו יורק כרוכות זו בזו", היא הסבירה.

"ערכתי מחקר על ההיסטוריה היהודית של הלואר איסט סייד עבור ספר אחר, כך שכשחברת DC הזמינה אותי ליצור גיבור חדש לגות'אם סיטי, נראה לי טבעי להשתמש בחלק מהמחקר הזה ובאהבתי לאזור כדי ליצור שכונה חדשה בגות'אם שמאוד דומה ללואר איסט סייד של שנות ה־80".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אני והאקס שלי נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בהריון בחודש השישי. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם בשבילי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג א... המשך קריאה

אני והאקס שלי נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בהריון בחודש השישי. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם בשבילי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג אותו ברשתות החברתיות, אך הוא הסיר אותי מהן. ניסיתי להגיע להוריו והם אמרו לי שבנם אמר שהוא לא אוהב אותי ולא רוצה לראות אותי והם לא יודעים מה לא בסדר. בכיתי ובכיתי כל יום כי אהבתי אותו מאוד. עד שילדתי ​​והתינוק היה בן שנה, לא יכולתי לקבל את אהבתי בחזרה. שוב, הייתי מבולבל. אני לא יודע מה לעשות וגם איבדתי את העבודה ואין לי כסף לטפל בתינוק. הייתי אומלל בחיים אז בכיתי לאחותי וסיפרתי לה על הבעיה שלי ואמרתי שהיא יודעת על כישוף רב עוצמה של ד"ר אלאבה שעזר לה כשלא תוכל להיכנס להריון. יצרתי איתו קשר במייל והוא אמר שהוא יעזור לי ואמר לי שאישה שמה כישוף על בעלי ואמרה שהוא יעזור לי לשבור את הכישוף כך שבעלי יחזור אליי לנצח והרצון יהיה שלי. זו הייתה הפתעה גדולה עבורי שכל מה שהוא אמר קרה. בעלי חזר אלי מיד ואמר לי לסלוח לו. תודה רבה לאייר הכוח העוצמתי והאמיתי הזה. אני מתפלל שהוא יחיה לאורך זמן ויעשה יותר מעבודתו הנפלאה. אם יש לך בעיה שמפריעה לך בחיים, עליך לפנות לשחקן האיות העוצמתי הזה! הוא יכול לעזור לך. הוא לא יאכזב אותך, תוכל להגיע אליו באמצעות כתובת gmail: dralaba3000@gmail.com או שתוכל להגיע אליו באמצעות הויבר שלו /וואטסאפ: +2349039885856

עוד 572 מילים ו-2 תגובות
סגירה