היהודי שרצה לנקום ברוצח קנדי והצית גלי קונספירציה

בספרם החדש, "הנוקם של קנדי", דן אברמס ודיוויד פישר צוללים עמוק לתוך משפטו של ג'ק רובי ● רובי, בעלים של מועדון לילה, ירה בלי הארווי אוסוואלד לעיני מיליוני צופים בשידור חי, והצית אינסוף תיאוריות קונספירציה ● "אדם פגום מתחנן שמישהו ישים אליו לב, זה שובר לב"

Jack Ruby Protest (צילום: AP Photo)
AP Photo
מפגינים נושאים שלטים מחוץ לבית המשפט שבו התקיים משפטו של ג'ק רובי בדאלאס, טקסס, 9 במרץ 1964

יומיים אחרי ההתנקשות בנשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי בדאלאס, טקסס, בנובמבר 1963, החשוד ברצח, לי הארווי אוסוואלד, נורה על ידי ג'ק רובי, בעלים של מועדון לילה.

רובי, שנולד בשם ג'ייקוב רובינשטיין למשפחה יהודית בשיקגו, הועמד לדין בעוון רצח ב־1964. הירי שלו באוסוואלד תועד בשידור חי בזמן שמיליונים צופים בו. ועדיין, הניצחון במשפט לא היה מובטח כפי שנטען בספר החדש Kennedy's Avenger ("הנוקם של קנדי") מאת דן אברמס ודיוויד פישר.

עורך הדין המפורסם מלווין בליי גרם לכך שהמשפט יתמקד בנושא מחלת הנפש של רובי, טקטיקה נדירה בזמנו. בליי נלחם בתביעה, התנגדות אחרי התנגדות – כולל טענות על אנטישמיות – במשפט שלאחר מכן חורר על ידי עדותו של הרב של רובי וגם על ידי חטיפת בני ערובה בידי אסירים שברחו מבית המעצר בקומה העליונה. במקביל התקיימה חקירה מקיפה יותר של ועדת וורן, שמסקנותיה עוררו ויכוח ציבורי רחב.

לי הארווי אוסוולד מוקף בשוטרים כשהוא מובל במסדרונות תחנת המשטרה בדאלאס לחקירה יום למחרת ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי, 23 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)
אוסוולד מוקף בשוטרים כשהוא מובל במסדרונות תחנת המשטרה בדאלאס לחקירה, 23 בנובמבר 1963 (צילום: AP Photo)

פישר אמר לזמן ישראל בריאיון טלפוני כי אחייניתו של רובי יצרה קשר עם המחברים אחרי שקראה את הספר ושיתפה אותם בסיפורים לא מוכרים על דודה המנוח. היא אמרה להם שאחרי רצח קנדי, רובי התקשר לאימו בשיקגו מאוחר יותר באותו יום.

"הוא בכה בהיסטריה", אומר פישר. "הוא רצה לחזור הביתה בגלל שהוא הוצף רגשית. אימא שלו אמרה אל תבוא הביתה, תישאר שם. וזה מה שהוא עשה. יומיים אחר כך הוא ירה בלי הארווי אוסוואלד".

"הוא רצה לחזור הביתה בגלל שהוא הוצף רגשית. אימא שלו אמרה אל תבוא הביתה, תישאר שם. וזה מה שהוא עשה. יומיים אחר כך הוא ירה בלי הארווי אוסוואלד"

הספר הוא חלק מסדרה הנכתבת במשותף על ידי אברמס ופישר ועוסקת במשפטים המרכזיים של ההיסטוריה האמריקאית. כל אחד מהמשפטים בסדרה נערך במאה אחרת, ובכולם מעורבים נשיאים אמריקאים במידה כזו או אחרת – בין היתר מוצג הנשיא העתידי אברהם לינקולן, בזמן שעבד כסניגור במשפט רצח ב־1859.

פישר היה שותף לכתיבת מספר רב של ספרים עם מחברים נוספים – ביניהם ספרים שכתב עם ג'ורג' ברנס, הקומיקאי היהודי המנוח; שחקן הבייסבול לשעבר טאג מקגרו; ומי שהיה בזמנו מועמד לנשיאות דונלד טראמפ.

(כשנשאל על שיתוף הפעולה שלו עם הנשיא ה־45 של ארה"ב, פישר צוחק והזכיר כמה משיתופי הפעולה הנוספים שלו, למשל עם זוכי נובל, אגדות ספורט וגם עם חבר הקונגרס הליברלי רוברט וקסלר).

אברהם לינקולן מושבע לתפקיד נשיא ארצות הברית למרגלות גבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, ב-4 במרץ 1861 (צילום: AP Photo)
לינקולן מושבע לתפקיד נשיא ארצות הברית, 4 במארס 1861 (צילום: AP Photo)

פישר ציין מספר הישגים נוספים, כמו העובדה שהיה העיתונאי היחידי בהיסטוריה שקיבל גישה חופשית ומלאה למעבדה הפלילית של ה־FBI וכמו כן היה נוכח בזמן שיגור טילים רוסי בהרי האורל. "הייתה לי זכות אדירה לבלות זמן עם אנשים יוצאי דופן, באמת יוצאי דופן", הוא אומר.

אחד מהם הוא שותפו הנוכחי לכתיבה אברמס, עורך דין וראש המחלקה המשפטית ב־ABC. השותפות ביניהם התחילה אחרי שפישר מצא תמלול של משפט רצח מ־1859 שבו שימש הנשיא העתידי לינקולן כסניגור – זה היה המשפט ה־29 והאחרון שלו.

הוא יצר קשר עם אברמס והספר נולד. לפי שעה הסדרה מונה ארבעה ספרים, ובסך הכול מתוכננים להתפרסם במסגרתה שישה ספרים. המשפט שבמרכז ספרם החדש עוסק בסדרת אירועים מסתוריים שהתרחשה ביום ראשון, 24 בנובמבר, 1963.

באותו הבוקר נסע רובי למרכז העיר דאלאס עם כלבו האהוב – שאליו התייחס כאשתו. זה היה יום חם והוא השאיר את כלבו במכונית בזמן שהוא ניגש למשרדי ווסטרן יוניון כדי לשלוח 25 דולר לחשפנית שהעסיק בשביל שתשלם את שכר הדירה שלו. אחר כך ניגש למפקדת משטרת דאלאס, משם הועבר אוסוואלד למעצר.

רובי נשא עליו סכומי כסף גדולים לעיתים קרובות, בשל עבודתו במועדון הלילה, וגם אקדח. בזכות עבודתו הכיר את משטרת דאלאס. חלק מהשוטרים ביקרו במועדונים שלו. פישר מכחיש כי היו לו קשרים במאפיה.

רובי נכנס ללא הפרעה למרתף המפקדה וניגש לאוסוואלד. רובי ירה באוסוואלד בבטן, ירייה קטלנית, מעשה שתועד בשידור חי ב-NBC

רובי נכנס ללא הפרעה למרתף המפקדה וניגש לאוסוואלד. רובי ירה באוסוואלד בבטן, ירייה קטלנית, מעשה שתועד בשידור חי ברשת NBC. התיעוד הנרחב הזה הקשה בצורה משמעותית על בחירת המושבעים למשפט.

"יש לנו פשע מחריד שמתקיים מול צופי הטלוויזיה הלאומית", אומר פישר. "שתי שאלות עולות מזה. זה הכול היה חדש. אם מישהו ראה פשע מתבצע, האם הוא יכול להיות מושבע? ודבר שני, האם אתה מאפשר להכניס מצלמות טלוויזיה לבית המשפט? שתי הסוגיות האלה מעולם לא נידונו או הוכרעו".

Kennedys-Avenger-cover-FINAL (צילום: באדיבותם)
Kennedys-Avenger-cover-FINAL (צילום: באדיבותם)

בספר מתואר הדיון שהתקיים סביב סוגיות אלה ואחרות, בין היתר האם יש לשנות את מיקום המשפט. אך המשפט נשאר בדאלאס ועימות משפטי נערך בין הסניגור של רובי, בליי, לבין התובע הנרי וויייד – ששמו יעלה שוב לכותרות עשור לאחר מכן כמתנגד הפלות בפסק דין תקדימי, רו נגד וייד, של בית המשפט העליון.

"בליי היה בזמנו עורך הדין הנוצץ ביותר באמריקה", אומר פישר. "המשפט הזה עמד לבנות לו את המוניטין. זה עמד להיות הרגע הגדול ביותר שלו". אשר לווייד, "הוא נהג להתגאות שהיה מעורב ב־24 משפטי עונש מוות, וש־23 אנשים הוצאו להורג. הוא רצה להוציא להורג את ג'ק רובי".

"ווייד נהג להתגאות שהיה מעורב ב־24 משפטי עונש מוות, וש־23 אנשים הוצאו להורג. הוא רצה להוציא להורג את ג'ק רובי"

כדי להציל את הלקוח שלו, בליי פנה לאסטרטגיה לא מסורתית וטען שרובי סבל מהפרעה נפשית נדירה שהתגלתה לאחרונה. "אתה קורא את התמלולים, אתה קורא את העדויות ואתה בהחלט מסיים את זה בנענוע ראש", אומר פישר.

אך היו לפחות שני עדים מטעם ההגנה שמסרו עדות חריפה: חברתו ארוכת השנים של רובי אליס ניקולס, והרב שלו הלל סילברמן.

"[ניקולס] תיארה את ג'ק כאדם מעורער אבל טוב בסך הכול", אומר פישר. "הרב שלו סיפר כמה סיפורים על כך שרובי הופיע בביתו כשאירעה [ההתנקשות], בוכה בהיסטריה. בעיקרון, שניהם אמרו שההתנהגות של רובי בזמנים מסוימים לא הלמה את גודל האירוע", וזה היה חלק ממה שניסה בליי להוכיח לחבר המושבעים כדי לבסס את טיעון מחלת הנפש.

"היו עוד מלבד השניים האלה, אבל הם היו עדי המפתח", אומר פישר.

ג'ק רובי, יושב שני משמאל, עם עורכי הדין שלו, ביניהם סאם יוסטון קלינטון, בדיון על שפיותו בדאלאס, טקסס, 15 באוקטובר, 1965 (צילום: AP Photo/Dave Taylor)
ג'ק רובי מלווה על ידי בלש משטרת דאלאס (צילום: AP Photo/Dave Taylor)

בכתבה שפורסמה באתר של קהילת שארית ישראל מתוארת הרצאה של סילברמן שהתקיימה בשנה שעברה, שבה תיאר את חוויותיו בדאלאס, בין היתר המפגשים שלו עם רובי ועם חבר קהילה נוסף – אברהם זפרודר, שצילם את ההתנקשות בקנדי.

"הרב שלו סיפר כמה סיפורים על כך שרובי הופיע בביתו כשאירעה [ההתנקשות], בוכה בהיסטריה. בעיקרון נטען שההתנהגות של רובי בזמנים מסוימים לא הלמה את גודל האירוע"

"מה שחשוב הוא שהמשפט החל את תעשיית הקונספירציות סביב קנדי", אומר פישר. "זה לא עובד בלי ג'ק רובי, כל הטענה לקנוניה. הוא ממלא הרבה חורים עבור הרבה אנשים שרוצים להראות כי קיימת קונספירציה".

המחברים צוללים בספרם לתיאוריות קונספירציה כאלה, וכותבים ש"חובבי קונספירציות רמזו שרובי היה חלק ממזימה גדולה יותר והרג את אוסוואלד כדי למנוע ממנו לנקוב בשמותיהם של האנשים ששכרו אותו ושילמו לו – ואולי אפילו ירו לעבר הנשיא באותו אחר צוהריים בדאלאס".

"מספר אנשים טענו שראו את אוסוואלד ורובי יחד לפני ההתנקשות בקנדי", אבל התובע ווייד סירב לזמן ולו אחד מהם להעיד במשפטו של רובי, כותבים אברמס ופישר. הם מצטטים את ווייד שאומר שהרגיש "שלא הייתה שום עדות לכך שרובי ואוסוואלד הכירו זה אז זה", בעוד ששלושה אנשים שטענו אחרת נבדקו במכונת אמת ונכשלו.

שני אחיו של ג'ק רובי, רוצחו של לי הארווי אוסוואלד, סאם משמאל וארל מימין, עוזבים את בית הלוויות בשיקגו אחרי לוויתו של ג'ק ב-6 בינואר, 196 (צילום: AP Photo/ Charles Knoblock)
שני אחיו של ג'ק רובי אחרי לווייתו ב־6 בינואר, 196 (צילום: AP Photo/ Charles Knoblock)

פישר אמר, "מעולם לא האמנתי בקונספירציות". הוא התייחס לראיונות עם חוקרים פורנזיים של ה־FBI ביחס למשפט. "אני לא מאמין לרגע שהייתה פה קונספירציה". בסיום משפטו של רובי ב־1964, המושבעים לא האמינו שהוא פגוע נפש ופסקו שהוא אשם. "הרגשתי שההגנה הציגה טיעון משכנע למדי", אומר פישר.

רובי רואיין פעמיים על ידי ועדת וורן בעודו במאסר ועבר תשאול במכונת אמת. ההרשעה שלו בוטלה והוא ניצב בפניי משפט חוזר

כאן לא הסתיים הסיפור, היו לו התפתחויות בלתי צפויות. רובי רואיין פעמיים על ידי ועדת וורן בעודו במאסר ועבר תשאול במכונת אמת. ההרשעה שלו בוטלה והוא ניצב בפניי משפט חוזר. זמן קצר לפני שאמור היה להתייצב שוב בפניי בית המשפט, אובחן עם סרטן ריאות ומת מתסחיף ריאתי שבועיים לאחר מכן ב־1967.

פישר זוכר שעבר על תוצאות החקירה עם מכונת האמת. "אתה שומע אדם פגום מתחנן שמישהו ישים אליו לב, שיאמין הפעם לדברים שהוא אומר", נזכר פישר. "זה שובר לב"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני והאקס שלי נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בהריון בחודש השישי. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם בשבילי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג א... המשך קריאה

אני והאקס שלי נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בהריון בחודש השישי. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם בשבילי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג אותו ברשתות החברתיות, אך הוא הסיר אותי מהן. ניסיתי להגיע להוריו והם אמרו לי שבנם אמר שהוא לא אוהב אותי ולא רוצה לראות אותי והם לא יודעים מה לא בסדר. בכיתי ובכיתי כל יום כי אהבתי אותו מאוד. עד שילדתי ​​והתינוק היה בן שנה, לא יכולתי לקבל את אהבתי בחזרה. שוב, הייתי מבולבל. אני לא יודע מה לעשות וגם איבדתי את העבודה ואין לי כסף לטפל בתינוק. הייתי אומלל בחיים אז בכיתי לאחותי וסיפרתי לה על הבעיה שלי ואמרתי שהיא יודעת על כישוף רב עוצמה של ד"ר אלאבה שעזר לה כשלא תוכל להיכנס להריון. יצרתי איתו קשר במייל והוא אמר שהוא יעזור לי ואמר לי שאישה שמה כישוף על בעלי ואמרה שהוא יעזור לי לשבור את הכישוף כך שבעלי יחזור אליי לנצח והרצון יהיה שלי. זו הייתה הפתעה גדולה עבורי שכל מה שהוא אמר קרה. בעלי חזר אלי מיד ואמר לי לסלוח לו. תודה רבה לאייר הכוח העוצמתי והאמיתי הזה. אני מתפלל שהוא יחיה לאורך זמן ויעשה יותר מעבודתו הנפלאה. אם יש לך בעיה שמפריעה לך בחיים, עליך לפנות לשחקן האיות העוצמתי הזה! הוא יכול לעזור לך. הוא לא יאכזב אותך, תוכל להגיע אליו באמצעות כתובת gmail: dralaba3000@gmail.com או שתוכל להגיע אליו באמצעות הויבר שלו /וואטסאפ: +2349039885856

עוד 1,180 מילים ו-1 תגובות
סגירה