ראש הממשלה נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 30 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

הסולחה בין בנט למשרד הבריאות היא זמנית בלבד

אין לטעות בהודעה המשותפת שיצאה אתמול, אחרי פגישת הסולחה בין ראש הממשלה לראשי משרד הבריאות ● בנט יזם את המריבה באופן מחושב - והוא יחזור אליה בהזדמנות הראשונה ● למעשה, התיעוב של בנט כלפי הפקידים הבכירים של המשרד מתגלגל אצלו כבר הרבה זמן ואת שורשיו אפשר למצוא עוד בספר שהוציא כשהיה שנה עברה באופוזיציה ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט בונה את המנהיגות שלו על הסכסוך עם משרד בריאות. הוא נשען על זה, הוא מטפח את זה, ולכן אין שום סיכוי לסולחה שהתקיימה אתמול בין בנט ובין ראשי משרד הבריאות.

"ראש הממשלה ושר הבריאות מייחסים חשיבות רבה לעמדת גורמי המקצוע, גם כאשר היא שונה מזו של דרג מקבלי ההחלטות", נאמר בהודעה משותפת אחרי הפגישה של בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ יחד עם נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות; ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור והסדין האדום של בנט; ועם ממונה הקורונה, פרופ' סלמן זארקא.

סביר להניח כי ההודעה הזו תחזור על עצמה עוד פעמים רבות, אחרי עוד מריבות בין שני הצדדים, שאותן ייזום בנט.

בנט יזם גם את המריבה האחרונה. ההסלמה נגד משרד הבריאות באה אצלו השבוע בשלושה שלבים. בנאום באו"ם בנט היה מרומז, אם כי חרג מהסטנדרטים של ראש מדינה שמדבר על ממשלתו.

ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' נחמן אש במסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה, 29 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' נחמן אש במסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה, 29 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"הקמנו צוות משימה לאומי שמתכנס בכל יום כדי לעקוף ביורוקרטיה ממשלתית מסואבת", אמר בנט בנאומו השנוי במחלוקת. בהמשך הוסיף כי "ניהול מדינה בשעת מגפה זה לא רק עניין של בריאות. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה".

בשלב השני ראש הממשלה תדרך את העיתונאים במלון ריג'נסי בניו יורק ואמר שם כי "עם כל הכבוד לקבינט מומחים הם לא רואים את התמונה הכוללת. הם היו נגד הבוסטר (הכוונה לד"ר אלרעי פרייס). מה שהם מציעים זו הוצאה של מיליארדים. עוד חלת"ים במקום נגמ"שים".

בנט סיפר עוד כי הציג את עמדותיו בפני המומחים והם גמגמו. "אני לא מבין את הקשר. איך סגירת הופעות תשפיע על המצב התחלואה במאה שערים או בכפר כבול?"

בשלב השלישי, אחרי התייעצות קצרה ולהפתעת העיתונאים, החליטו בנט ויועציו להפוך את דבריו למתקפה גלויה, בציטוט מלא של ראש הממשלה – במקום לייחס אותם ל"גורם מדיני בסביבת ראש הממשלה". זו הייתה כבר הכרזת מלחמה אבל זה בדיוק מה שבנט רצה.

בשלב השלישי, אחרי התייעצות קצרה ולהפתעת העיתונאים, החליטו בנט ויועציו להפוך את דבריו למתקפה גלויה, בציטוט מלא של ראש הממשלה – במקום לייחס אותם ל"גורם מדיני בסביבת ראש הממשלה"

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ במרכז חיסונים של מכבי בחולון, 29 ביוני 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ במרכז חיסונים של מכבי בחולון, 29 ביוני 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

וכך, מול המגבלות הקשות שמציעים בכירי משרד הבריאות, בנט מציע תפיסה רחבה יותר עם חלוקה נכונה של הכסף הציבורי, רגישות למשק ולחברה הישראלית. הכול מול הראייה הצרה של משרד הבריאות, אם היא קיימת וגם אם לא. "אני אנווט", אמר יצחק רבין. "אני אחליט", אומר נפתלי בנט.

במהלך הפגישה אתמול טען בנט כי הבכירים במשרד תדרכו נגדו. אלרעי-פרייס וחבריה אמרו כי בנט פגע בהם בדבריו בניו יורק עד עמקי הנפש. אבל הסיפור הוא לא הסנטימנט, אלא מבנה היחסים ודרכי הניהול על פי קו הראייה של בנט.

בנאום באו"ם קרא בנט לבירוקרטיה "מסואבת", והתכוון לזו של משרד הבריאות. "הפקענו את המונופול של משרד הבריאות", הוסיף בתדרוך ביום שני, והניח אגרוף על השולחן. זה לא צריך להפתיע.

בנאום באו"ם קרא בנט לבירוקרטיה "מסואבת", והתכוון לזו של משרד הבריאות. "הפקענו את המונופול של משרד הבריאות", הוסיף בתדרוך ביום שני, והניח אגרוף על השולחן

התיעוב של בנט כלפי הפקידים הבכירים של המשרד מתגלגל אצלו כבר הרבה זמן. בספרו "איך לנצח מגפה" מספר בנט על שני מדענים צעירים במכון ויצמן, פרופ' עידו עמית ופרופ' ערן אלינב, שפיתחו מודל חדשני לבדיקות מהירות של נדבקים בקורונה באמצעות רובוטים. משרד הבריאות בארץ סירב לספק להם דגימות של הנגיף לקידום המחקר, והם נאלצו להשיג אותן מאיטליה.

ראש הממשלה נפתלי בנט מקיים מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים בנושא הקורונה, 18 באוגוסט 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט מקיים מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים בנושא הקורונה, 18 באוגוסט 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"פקידי המשרד חיבלו במכוון בתוכניות של מכון ויצמן", כתב בנט בספרו. "הוציאו נגדם הודעות שקריות לעיתונות ועשו הכול, פשוטו כמשמעו, כדי להוציא להם את הרוח מהמפרשים".

"פקידי המשרד חיבלו במכוון בתוכניות של מכון ויצמן", כתב בנט בספרו. "הוציאו נגדם הודעות שקריות לעיתונות ועשו הכול, פשוטו כמשמעו, כדי להוציא להם את הרוח מהמפרשים"

"בסופו של דבר הרוח באמת יצאה. במכון נתנו פקודת עצירה לפרויקט ונטשו את הפיתוח של המערכת", סיכם בנט.

זו לא הדוגמה היחידה. היום בנט מזהה את הסולם הבריאותי ומטפס עליו, דורך בדרכו למעלה על המומחים שמחבלים, לדעתו, במאבק במגפה.

אתמול בערב, אחרי פגישת הפיוס הזמנית עם ראשי המשרד, יצא בנט לאזורים שהוא באמת אוהב. ראש הממשלה נסע למתקן האימונים החדש והמודרני של סיירת מטכ"ל בדרום הארץ, והשתתף בטקס החלפת המפקדים של היחידה. אל"מ י' החליף את אל"מ י'. על החברים לשעבר מסיירת מטכ"ל לבנט לא היו מילות ביקורת. רק דחקות ושבחים.

עוד 646 מילים
סגירה