לראות לראשונה את מושב החורף בטלוויזיה 

מליאת הכנסת בפתיחת מושב החורף, אוקטובר 2020 (צילום: יניב נדב/דוברות הכנסת)
יניב נדב/דוברות הכנסת
מליאת הכנסת בפתיחת מושב החורף, אוקטובר 2020

לראשונה מזה 31 שנים לא אשב היום אחה"צ ביציע העיתונאים בכנסת ואעקוב מקרוב אחרי ישיבת הפתיחה החגיגית של מושב החורף. מאז 1990 סיקרתי את כל ישיבות הפתיחה בימים שבהם יצחק שמיר, יצחק רבין, שמעון פרס, בנימין נתניהו אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט, ושוב נתניהו, עמדו על הדוכן והציגו את תוכניותיהם המדיניות, הביטחוניות והכלכליות.

לראשונה מזה 31 שנים לא אשב היום אחה"צ ביציע העיתונאים בכנסת ואעקוב מקרוב אחרי ישיבת הפתיחה החגיגית של מושב החורף. מאז 1990 סיקרתי את כל ישיבות הפתיחה

החגיגיות שאפיינה במהלך כל השנים את ישיבות הפתיחה נבעה בין השאר מכך שנשיא המדינה נוהג לשאת את נאומו בישיבה זו, נשיאת בית המשפט העליון והשופטים האחרים מכבדים את האירוע בנוכחותם ולצידם נציגי הסגל הדיפלומטי, בכירים בשירות המדינה, בצה"ל ובמשטרה.

מאז אוקטובר 2020, כשסיקרתי בפעם האחרונה את ישיבת הפתיחה של מושב החורף, התחלפו כל האישים הבכירים במדינה. אשתקד עדיין נאם ראובן ריבלין כנשיא המדינה, בנימין נתניהו כראש ממשלה, יאיר לפיד כיו"ר האופוזיציה ואת הישיבה ניהל ח"כ יריב לוין כיו"ר הכנסת.

ישיבת הפתיחה אשתקד לא הייתה חגיגית כלל משום שהתקיימה בצל הקורונה, לא הוזמנו אורחים ונבנתה במה עליה הוצב דוכן נואמים חדש שהוצב במרחק בטוח ממקום מושבו של נשיא המדינה וממקום מושבו של יו"ר הכנסת, באופן שיבטיח מרחק של יותר מ-2 מטרים בין היו"ר לנשיא ובין הנשיא לנואמים.

נתניהו הקדיש את עיקר דבריו למאבק נגד הקורונה ואמר שהנתונים האחרונים מצביעים על מגמת ירידה ברורה בתחלואה. תוך שבועיים שיעור החולים המאומתים מכלל הנדבקים ירד מ-15% ל-7%. "זה מעודד ונותן תקווה אבל מוקדם מדי לברך על המוגמר. אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה".

מאז אוקטובר 2020, כשסיקרתי בפעם האחרונה את ישיבת הפתיחה של מושב החורף, התחלפו כל האישים הבכירים במדינה. אשתקד עדיין נאם ריבלין כנשיא, נתניהו כרה"מ ולפיד כיו"ר האופוזיציה

היום יישא נשיא המדינה החדש יצחק הרצוג את נאומו הראשון בפתיחת מושב הכנסת, ראש הממשלה נפתלי בנט יפרט את מדיניות ממשלתו, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יבקר את מדיניות הממשלה בטיפולה בקורונה ואת התנהלותו של בנט ואת הישיבה ינהל היו"ר החדש מיקי לוי.

דוכן הנואמים בכנסת איננו זר להרצוג שנאם מאות נאומים כשר בממשלה, כיו"ר אופוזיציה וכח"כ מהמניין. נאומו היום יהיה בוודאי ממלכתי ונטול כל סממן פוליטי.

בישיבת הפתיחה של מושב החורף אשתקד אמר יו"ר האופוזיציה דאז יאיר לפיד כי "הממשלה הזו משתמשת בשנאה וכעס כדי להסיח את הדעת מהכישלון שלה. אם אנחנו רוצים להבריא, זה צריך להיות המושב האחרון של הממשלה הזו". אינני יודע אם אפילו הוא בעצמו האמין שלאחר שנה בלבד הוא יהיה ראש הממשלה החליפי ושר החוץ.

מיד לאחר האירוע החגיגי, יחלו בכנסת המאבקים הקשים בין הקואליציה השברירית הנשענת על רוב דחוק של 61 ח"כים (כולל סיעת רע"ם) לבין האופוזיציה בראשות נתניהו והמפלגות החרדיות, שמגיעה למושב שופעת אנרגיות, כשמטרתה העיקרית להפיל את הממשלה הצרה ולהביא לבחירות חדשות.

המשימה הראשונה של הקואליציה תהיה להעביר בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה לשנים 2021/2. זו איננה משימה פשוטה, וברור לבנט ולפיד שכשלון באישור התקציב עד אמצע נובמבר יביא אוטומטית לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

המשימה הראשונה של הקואליציה תהיה להעביר בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה לשנים 2021/2. משימה לא פשוטה, וברור לבנט ולפיד שכשלון באישורו עד אמצע נובמבר יביא אוטומטית לפיזור הכנסת

יש מהניח שעד למועד זה יימשכו הלחצים והסחיטות של השותפות הקואליציוניות ובעיקר של רע"ם בראשות מנסור עבאס. עבאס הוכיח כבר שהוא פוליטיקאי ערמומי שיודע כיצד להתנהל מול נפתלי בנט ויתבע בתוקף את כל התקציבים (כ-53 מיליארד ₪) שדרש להעביר למגזר הערבי.

כבר היום לאחר הפתיחה החגיגית, תדון מליאת הכנסת בהצעות אי אמון של סיעות הליכוד והמפלגות החרדיות בנושא "כישלון הממשלה בטיפול  בקורונה", במהלכה יספגו ראש הממשלה ושריה ביקורת חריפה של נתניהו וחבריו השרים לשעבר, שמרביתם עדיין לא התרגלו לשבת בספסלי האופוזיציה.

בשבועות הקרובים צפויים דיונים סוערים במליאה לקראת הדיון בהצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער, לפיה לא יכהן כראש ממשלה מי שהוגש נגדו כתב אישום, כשמטרת החוק היא לבלום לחלוטין את סיכויים של נתניהו לעמוד בראש ממשלה עתידית.

אחת הבעיות הקשות של הקואליציה היא, שלחלק נכבד מחברי הכנסת שלהם יש ניסיון פרלמנטרי דל, לרבות ח"כים שממלאים תפקידי מפתח כמו יו"ר הקואליציה ח"כ יהודית סילמן (ימינה) יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך (ימינה), יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ גלעד קריב (עבודה), ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת הפנים ח"כ ווליד טאהא (רע"ם) ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רם בן ברק (יש עתיד).

חוסר הניסיון הפרלמנטרי בהליכי החקיקה, בסעיפי התקנון ובהליכי העבודה בכנסת עשוי להערים קשיים על יכולתם לתפקד מול הח"כים המנוסים מאד של הליכוד (דוד ביטן, דוד אמסלם, מירי רגב, אופיר אקוניס, מיקי זוהר ואחרים) ש"ס (אריה דרעי) ויהדות התורה(משה גפני ואורי מקלב).

חשוב לציין שלמרות שהכנסת הזו הושבעה ב-6 באפריל, כלומר לפני חצי שנה, חלק מהוועדות בכנסת עדיין אינן מתפקדות בשל המחלוקת בין הקואליציה והאופוזיציה על הרכבן.

חשוב לציין שלמרות שהכנסת הזו הושבעה ב-6 באפריל, כלומר לפני חצי שנה, חלק מהוועדות בכנסת עדיין אינן מתפקדות בשל המחלוקת בין הקואליציה והאופוזיציה על הרכבן

העובדה שהוועדה לביקורת המדינה וועדת האתיקה עדיין לא אויישו ועדיין לא סוכם מי יעמוד בראשן, מחייבת את יו"ר הכנסת מיקי לוי להיכנס לעבי הקורה ולמצוא פתרון למחלוקת. אינני זוכר בכל שנות עבודתי ככתב פרלמנטרי שוועדות חשובות בכנסת לא הוקמו אחרי חצי שנה.

גדעון אלון הוא עיתונאי. הוא עבד 35 שנים כעתונאי ב״הארץ״, מתוכן 17 שנים ככתב פרלמנטרי של הארץ, ולאחר מכן 14 שנים ב״ישראל היום״. הוא הגיש תכניות בערוץ הכנסת, הפיק סרט תיעודי על תפקוד ועדת חוץ ובטחון ופירסם שלושה ספרים. האחרון שבהם הוא: ״מתחככים״, ובו סיכום 40 שנות עבודתו העיתונאית. בסוף אפריל 2021 יצא לגימלאות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 795 מילים
סגירה