ציר לפיד-ליברמן שומר על יציבות הקואליציה

בניגוד לנדמה, ממשלת בנט יציבה ומתקדמת ללא מכשולים רבים, ומערכת היחסים בין שר החוץ לפיד ושר האוצר ליברמן מחזיקה את הממשלה על קרקע יציבה ● גם החשש לכאורה שגנץ יפיל את הממשלה ויחבור לליכוד ולחרדים לא באמת קיים ● והדרך לרוטציה בין בנט ללפיד נראית סלולה ● אז למה בכל זאת יש בקואליציה מי שמנסה לחמם את האווירה? ● פרשנות

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בישיבת הקבינט במשרד החוץ, 12 בספטמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
יאיר לפיד ואביגדור ליברמן בישיבת הקבינט במשרד החוץ, 12 בספטמבר 2021

הכנסת פותחת היום (שני) את מושב החורף שלה. אם רוצים או לא, כנסת בפעולה מניעה תמיד את ההתרחשות הפוליטית והמדינית לטוב ולרע.

מעבר לדיוני המליאה והוועדות השונות, ההצעות לסדר והשאילתות הדחופות בנושאי השעה, בין חברי הכנסת מתנהל מרוץ גלוי וסמוי על תשומת לב ציבורית ועל כותרות, כך שגם אם אין סיבה למהומה פוליטית, חברי הכנסת ייצרו אותה.

אתמול זה התחיל עם הציוץ המאיים והמופרך של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) על הבחירות המתקרבות, בעקבות המגעים בין שרת הפנים איילת שקד וח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) על חוק ההגירה.

בחירות לא יהיו וגם חוק ההגירה של רוטמן לא יעבור. ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד יטיל וטו על כל חוק שיגיע מבית מדרשם של בצלאל סמוטריץ', רוטמן, איתמר בן-גביר או אבי מעוז. מבחינתו, מדובר במפלגה ניאו-פאשיסטית לכל דבר, הבל"ד של האופוזיציה היהודית בכנסת.

הקואליציה לא תיפול גם בגלל שהתקציב יעבור. קורה כאן דבר מוזר. הקואליציה סגרה כבר את חוק התקציב הרבה לפני הקריאה השלישית בנובמבר, וגם חוק ההסדרים עם כל הרפורמות כמעט מושלם.

במצב שנוצר אין לחברי הכנסת הרבה נושאים לריב עליהם לפני שמתחיל מושב החורף, אז הם ממציאים אקשן. זו לא רק רוזין. גם סגן השר אביר קארה תקף אתמול משום מקום את שרי מרצ ניצן הורוביץ ועיסאווי פריג', שהלכו להיפגש עם אבו מאזן.

במצב שנוצר אין לחברי הכנסת הרבה נושאים לריב עליהם לפני שמתחיל מושב החורף, אז הם ממציאים אקשן. זו לא רק רוזין. גם סגן השר אביר קארה תקף אתמול משום מקום את שרי מרצ שהלכו להיפגש עם אבו מאזן

קארה, מנהיג השולמנים, שלא עסק עד עתה בשום נושא מדיני, כתב אתמול בקבוצה פנימית של ימינה: "התו הירוק קורס, אבל לשר הבריאות לא דחוף לטפל בזה. יותר דחוף לו לנסוע לארוחת ערב אצל יו"ר רשות הטרור ברמאללה".

אביר קארה במליאת הכנסת, 5 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אביר קארה במליאת הכנסת, 5 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הקרבות הם בשוליים, אבל בצמרת העסק יציב. הציר החזק ביותר בפוליטיקה הישראלית היום הוא החיבור בין יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יחד עם שר האוצר מתואמים כאילו היו מפלגה אחת, מה שעמד פעם על הפרק.

הציר החזק ביותר בפוליטיקה הישראלית היום הוא החיבור בין יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יחד עם שר האוצר מתואמים כאילו היו מפלגה אחת

השניים מחזיקים ביחד 24 מנדטים ודואגים לשמור על כל פינה מעורערת בקואליציה הזו. הם משוחחים לפחות פעם אחת ביום, וכבר רשמו כמה עסקאות פוליטיות מפוקפקות למדי, האחרונה בהן היא מינויו של אלי אבידר מישראל ביתנו לשר במשרד ראש הממשלה, שיהפוך בהמשך לשר המודיעין תחת מכסת השרים של יש עתיד.

הציר הזה שומר גם על האגף הערבי בקואליציה. ליברמן לא שלם עם התקציבים הרבים שעוברים לחברה הערבית, אבל לפיד משכנע אותו שמנסור עבאס ראוי לקבל כל מה שהוא מבקש, אחרי הזנחה של עשרות שנים.

הציר הזה נועד גם להביא את לפיד בבטחה לראשות הממשלה בסוף אוגוסט 2023, מועד הרוטציה שנקבע מול ראש הממשלה נפתלי בנט. הגורם המאיים היום לכאורה על האפשרות הזו הוא שר הביטחון בני גנץ, שמטפח בכל מקום את התחושה שיהפוך להיות ראש ממשלה בקואליציה עם הליכוד, החרדים והציונות הדתית.

אנשי הציר לפיד וליברמן לא מאמינים באופציה הזו. יש להם גם מודיעין יעיל. מתברר שיש שלושה שרים וחברי כנסת מכחול-לבן שלא ילכו בשום מקרה עם גנץ לקואליציה ימנית-חרדית: חילי טרופר, אלון שוסטר ורות וסרמן-לנדה.

מעבר לזה, בנימין נתניהו מבטיח לגנץ להיות ראש הממשלה במשך ארבע שנים. נתניהו וגנץ, לכאורה, יפילו את הממשלה בהצבעת אי אמון, אבל אז נתניהו יפזר את הכנסת, ילך לבחירות חדשות וישאיר את גנץ עם סיעה מפורקת ואמינות אפס בציבור הרחב. כל אחד מבין את זה.

שר בכיר בממשלה אמר אתמול לזמן ישראל כי בנט עצמו יפעל בכל הכוח כדי לממש את הרוטציה, למרות הערכות שונות. "בנט עובד היום על האמינות שלו. הוא חייב לשקם אותה. הוא לא ילך להרוס הכול לפני הרוטציה, ושוב לזגזג. זו גם תהיה כפיות טובה כלפי לפיד ששומר עליו, נותן לו לעבוד ולא נושף בעורפו".

"בנט עובד היום על האמינות שלו. הוא חייב לשקם אותה. הוא לא ילך להרוס הכול לפני הרוטציה, ושוב לזגזג. זו גם תהיה כפיות טובה כלפי לפיד ששומר עליו, נותן לו לעבוד ולא נושף בעורפו"

או במלים אחרות: במושב החורף יהיה הרבה רעש, אבל זעזוע של ממש לא צפוי.

עוד 638 מילים ו-1 תגובות
סגירה