יו"ר הרש"פ מתוסכל מהמצב המדיני

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נואם באמצעות וידאו מול העצרת הכללית של האו"ם, 26 בספטמבר 2021 (צילום: John Angelillo /Pool Photo via AP)
John Angelillo /Pool Photo via AP
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) נואם באמצעות וידאו מול העצרת הכללית של האו"ם, 26 בספטמבר 2021

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך להיפגש עם גורמים "מתונים" בממשלת בנט ומנסה לקבל לגיטימציה לפתרון שתי המדינות. ההתנהלות של ראש הממשלה בנט בנושא הפלסטיני היא טעות, מדיניות בת היענה תהייה בעוכריה של ישראל.

שר הבריאות ניצן הורוביץ והשר לפיתוח אזורי עיסאווי פריג', שניהם חברי מפלגת מרצ, ביקרו השבוע במוקטעה ברמאללה כאורחיו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הפגישה התקיימה לאחר שיו"ר הרש"פ נועד לפני כחודש ימים עם שר הביטחון בני גנץ לדיון בדרכים לחזק את הרש"פ מבחינה כלכלית ובהידוק השת"פ הביטחוני נגד תנועת חמאס.

הפגישה בין הורוביץ ופריג' לבין מחמוד עבאס התקיימה לאחר שיו"ר הרש"פ נועד לפני כחודש ימים עם שר הביטחון גנץ לדיון בדרכים לחזק את הרש"פ מבחינה כלכלית ובהידוק השת"פ הביטחוני נגד חמאס

בפגישה עם שרי מרצ הביע יו"ר הרש"פ רצון להיפגש עם שרים נוספים בממשלת ישראל ועם השרה איילת שקד שמתנגדת לפגישה עמו. מחמוד עבאס מבין את המילכוד המדיני והפוליטי שבו שרוייה ממשלת בנט, אך הוא מנסה לפורר את ההתנגדות לרעיון שתי המדינות באמצעות פגישות נפרדות. הוא מחפש לגיטימציה אצל הגורמים "המתונים" בממשלת בנט.

הסיסמה שהוא מציג בפני השרים הישראלים שעימם נפגש היא שיש לדבר עם כולם, גם עם אלה שאין עימם הסכמה, וליצור צעדים בוני אמון.

מיחזור רעיונות ישנים

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ממשיך להלך אימים על ישראל. לאחר הנאום שלו בעצרת הכללית של האו"ם, נאום שבו הציב לישראל אולטימטום של שנה אחת לסגת לקווי 67 לפני שיפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג, הוא מציג את האופציות המדיניות של הרש"פ.

בפגישה עם אישים מבית לחם וחברון, שהתקיימה במוקטעה ברמאללה ב-2 באוקטובר, אמר יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי העובדה שישראל דוחה את פתרון 2 המדינות, מאלצת את הפלסטינים ללכת לאפשרויות אחרות: דרישה לקבל את החלטת החלוקה של האום – "החלטה 181", או "דרישה להקמת מדינה דמוקרטית אחת על האדמה ההיסטורית של פלסטין, שבה ימומשו מלוא הזכויות הפוליטיות והאזרחיות של הפלסטינים, ולא מדינה אחת המבוססת על תמיכה בכיבוש וכפיית משטר אפרטהייד".

מחמוד עבאס ממשיך להלך אימים על ישראל. לאחר נאומו באו"ם, בו הציב לישראל אולטימטום של שנה לסגת לקווי 67' לפני שיפנה לביה"ד הבינלאומי בהאג, הוא מציג את האופציות המדיניות של הרש"פ

מדובר ברעיונות ישנים שכבר הוצעו בעבר ונדחו על הסף, יו"ר הרש"פ ממחזר את הרעיונות האלה כל אימת שהוא נקלע למצוקה.

בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה עם קבוצה של עיתונאים מקרב ערביי ישראל ואמר להם כי ישראל איננה מעוניינת בפתרון שתי המדינות או בפתרון המדינה האחת:

"אם יישחק פתרון שתי המדינות, נחזור במהרה למשבצת הראשונה שהייתה ב-1948 ואז תהייה הנהגה פלסטינית אחת לעם הפלסטיני מהים עד הנהר".

הוא הוסיף ואמר:

"ישראל תמות מבחינה דמוגרפית מכיוון שהמאגר האנושי היהודי בעולם כבר הפך להיות חרב. המאבק על פלסטין יוכרע באמצעות מכות בזו אחר זו, לא במכה אחת. הדמוגרפיה היא אלמנט חשוב בסכסוך, לכן ישראל מנסה להיפטר מרצועת עזה ולדחוף אותה לעבר מצרים".

הנאום של מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם והדברים שצויינו לעיל משקפים את הכישלון המדיני שלו כמנהיג הנבחר של הפלסטינים במהלך 16 שנות כהונתו בתפקיד יו"ר הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מאוד מההתפתחויות המדיניות האחרונות. הוא לא קיבל שום דבר עד כה מממשל ביידן, אמנם שלטון נתניהו הסתיים, אך ממשלת בנט-לפיד-גנץ איננה מקדמת את רעיון פתרון 2 המדינות. ראש הממשלה נפתלי בנט מסרב להיפגש עמו ומדיניות ההתנחלויות נמשכת, כולל הבניה במזרח ירושלים.

מחמוד עבאס מודאג. הוא לא קיבל כלום מממשל ביידן, ממשלת בנט-לפיד-גנץ איננה מקדמת את פתרון 2 המדינות. בנט מסרב להיפגש עמו ומדיניות ההתנחלויות נמשכת, כולל הבניה במזרח ירושלים

מבחינתו של מחמוד עבאס, הזמן הולך ואוזל ואין לו שום הישגים מדיניים. גורם בכיר ברש"פ אומר, כי נראה שההישג היחידי הצפוי בתקופה הקרובה הוא הפתיחה מחדש של הקונוסוליה האמריקאית במזרח ירושלים. הנושא הזה עדיין נתון במחלוקת בין ממשל ביידן לממשלת בנט, אך לדברי גורמים בכירים ברש"פ מחמוד עבאס קיבל הבטחה מפורשת משר החוץ בלינקן בנושא.

הטעות של נפתלי בנט

ההחלטה של ראש הממשלה נפתלי בנט להסיר את הנושא הפלסטיני מהשולחן היא טעות מדינית. הדבר בא גם לידי ביטוי בנאום שלו בעצרת הכללית של האו"ם.

הוא התעלם לחלוטין מהנושא הפלסטיני ולא הזכיר אותו בנאומו.

הקהילה הבינלאומית מתייחסת לנושא הזה כאל לב הסכסוך במזרח התיכון ומדיניות בת היענה של ראש ממשלת ישראל לא מסייעת למעמדה המדיני של ישראל. אפילו בנימין נתניהו עסק כראש ממשלה בנושא בנאומיו בעצרת הכללית של האו"ם.

זכותו של נפתלי בנט להתנגד לרעיון פתרון 2 המדינות ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה מכיוון שהיא מהווה סכנה לביטחון ישראל. הוא היה צריך לומר את הדברים בנאומו באו"ם ולנסות לשכנע את מדינות העולם בצדקת עמדתו. כך צריך לנהוג מנהיג.

הקהילה הבינלאומית מתייחסת לפתרון 2 המדינות כאל לב הסכסוך במזה"ת, ומדיניות בת היענה של רה"מ ישראל לא מסייעת למעמדה המדיני של ישראל. אפילו נתניהו  עסק בנאומיו כרה"מ בנושא בעצרת האו"ם

המצב בשטחי יהודה ושומרון הוא נפיץ, הכלכלה הפלסטינית מתדרדת, שלטון הרש"פ מקרטע וכוחם של חמאס והגיהאד האסלאמי גובר ברחוב הפלסטיני. בהיעדר אופק מדיני כלשהו, קל מאוד למערכת ההסתה הפלסטינית להסית לאלימות ולגל טרור על רקע דתי.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 753 מילים
סגירה