לגרוס קנריות במכרה הפחם

מגרסה, אילוסטרציה (צילום: iStock / Sritakoset)
iStock / Sritakoset
מגרסה, אילוסטרציה

היחס לנשים זה הקנרית במכרה הפחם של כל חברה. זו ההתרעה הראשונה על סכנה. מספרים שבעבר נהגו כורי הפחם לשלוח קנריות לתוך המכרות כדי לבדוק הימצאות של גזים רעילים. אם הקנרית המשיכה לזמר ידעו כורי הפחם שהמקום בטוח. אבל אצלנו לא עושים עניין מכל קנרית מתה. אצלנו מתרברבים שגורסים אותה.

היחס לנשים זה הקנרית במכרה הפחם של כל חברה. זו ההתרעה הראשונה על סכנה. אבל אצלנו לא עושים עניין מכל קנרית מתה. אצלנו מתרברבים שגורסים אותה

"את יודעת שאני יודע איך התקדמת, מירי, לא כדאי" אמר אלעזר שטרן למירי רגב, בפרהסיה, כבר לפני 3 שנים. האיש שעכשיו התגאה ברדיו שגרס תלונות אנונימיות בתור ראש אכ"א.

כמה הכחשה היו צריכים לגייס אלה שתהו למה קולט אביטל לא דיברה קודם. יש למישהו ספק שהאלעזר שטרנים של השירות הציבורי היו גורסים את התלונה שלה ומזכירים לה בפומבי שהם "יודעים איך התקדמה"?

עדות נוספת פורסמה אמש בצינור, לפיה לא מדובר בגריסת תלונות אנונימיות בלבד. חיילת העידה על טיוח תלונה על הטרדה מינית, שלא לומר איום לכאורה על פי עדותה, שספגה ממנו, בדרישה ממנה לגנוז את תלונתה.

התרגלנו לצלמים מתחת לחצאיות ו"נשים הן חיות עם זכויות", למפלגות דתיות ללא נשים ולהדרה עקבית וזחיחה של נשים מקבלת החלטות, נוסח "גם אני שואל לפעמים באמצע הלילה למה הרמזור אדום". התרגלנו ל"שבו בנים לגבולם" מקפריסין. התרגלנו להאשמת קרבנות.

אלעזר שטרן המקורי יצא לסבב "הבהרות" אחרי שהמציאות התעקשה לשקף לו שגריסת תלונות אנונימיות במהירות אולימפית היא לא דבר שמחלקים עליו מדליות. נראה שגם בין הפמיניסטיות היו כאלו שמיהרו להאמין ולסלוח בשם הנגרסות להכחשה ששיחרר לאותם דברים שאמר באותו בוקר ממש.

סביר להניח שפרץ הזחיחות ועליונות של אלעזר שטרן הוא קצה קרחון של אינספור פגיעות שלא נחקרו, לא טופלו, המשיכו והחריפו. סביר להניח שעד היום חיילים וחיילות סוחבים וסוחבות תחושה, שמי שהיה אמור לשמור עליהם בצבא המוסרי בעולם, התעלם מזעקתם וזעקתן.

כמה הכחשה היו צריכים לגייס אלה שתהו למה קולט אביטל לא דיברה קודם. יש למישהו ספק שהאלעזר שטרנים של השירות הציבורי היו גורסים את התלונה שלה ומזכירים לה בפומבי שהם "יודעים איך התקדמה"?

אבל אפילו מכלול התלונות האנונימיות שנגרסו, והקרבנות האמיתיים והאמיתיות מאחוריהן, לא מתקרבים לספר את הסיפור של חברה, שההשתקה בה צורחת תמיד יותר מכל פגיעה.

כי הנה באה ממשלת השינוי. אבל הקנריות ממשיכות למות.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 347 מילים
סגירה